Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

En dit, jongens en meisjes, is waarom mijn hekel aan HLN en de rest van het DPG circus blijft groeien.

De manier waarop de grootste krant van het land blijft dit soort artikelen spuien waarin bange mensen nog banger gemaakt worden voor een kernoorlog is verwerpelijk. Ik zag het eerder deze week al met hun "Wat gebeurt er wanneer er een ketnbom op Brussel valt?" Een Sensationele angstaanjagende titel in combinatie met een +'je om toch maar die extra abonnementjes te kunnen slijten.
Sensatie verkoopt nu eenmaal. En hun bron van inkomsten is nog altijd kranten en artikels verkopen.
Dit is ook iets wat al veel langer aan de gang is, verwerpelijk maar begrijpbaar.
Mijn zus is journalist bij De Morgen en ook zij krijgt de orders om toch wat sensatie en boude uitspraken los te krijgen van mensen om mooie kopen en quotes te maken.

En denk maar niet dat DPG de enige media is die sensatie opzoekt hoor. Er zijn nog talloze andere partijen die het niet schuwen.
Je moet ook niet verder kijken dan dit forum. We hebben net enkele pagina’s speculaas achter de rug waar sommige toch echt wel hun fantasie de vrije loop hebben gelaten, en dit proberen aankleden hebben als feiten. Te gek voor woorden.

Dit gaat nu natuurlijk steeds meer komen en is ook negatieve evolutie. Want de meeste Russen hier steunen de acties van Poetin (waarschijnlijk) al zeker niet.
Zelfs al zouden ze de acties steunen, dan kan wat meer beschaafdheid nog geen kwaad ...
Ook op sociale media zie je hoe mensen liever energie steken in elkaars mening over dit conflict te bekampen dan aandacht te geven aan de slachtoffers.

En dit, jongens en meisjes, is waarom mijn hekel aan HLN en de rest van het DPG circus blijft groeien.
Kijk, dit is dus HLN hysterie op z'n ergste. Elke dag slagen die gasten erin het erger te maken dan het is.
Vorige week voelde ik me bijna ongerust dat ik nog niet naar de apotheek was geweest voor jodium pillen i.g.v. een nuclear war, na het lezen van HLN.

Je moet ook niet verder kijken dan dit forum. We hebben net enkele pagina’s speculaas achter de rug waar sommige toch echt wel hun fantasie de vrije loop hebben gelaten, en dit proberen aankleden hebben als feiten. Te gek voor woorden.
Allée, daar zijn we weer met de opmerkingen dat tegengestelde meningen fantasieën zijn. Zodat we ons lekker superieur kunnen voelen.
Spreek je nu over wat ik bvb de voorbije pagina's heb geschreven? Want dan is je betoog tegenstrijdig.
Als HLN schrijft dat een kernoorlog kan gebeuren zijn het sensatiezoekers.
Als ik schrijf dat we zo Putin niet stoppen, en militair moeten ingrijpen, dan mag dat niet omdat hij kernwapens heeft. Heel consequent!

Zelfs al zouden ze de acties steunen, dan kan wat meer beschaafdheid nog geen kwaad ...
Ook op sociale media zie je hoe mensen liever energie steken in elkaars mening over dit conflict te bekampen dan aandacht te geven aan de slachtoffers.

Hier toch ook

Hoeveel hebben er hier al geld gedoneerd, of zich op de lijst geschreven voor vluchtelingen op te vangen?

Volgens het brutoloontopic, kunnen er hier wel een paar heelder gezinnen onderdak bieden.

Maar Amerikanen kunnen wel lezen wat de BBC schrijft.

Niet de bedoeling belerend over te komen; maar als iemand die professioneel actief is in Oost-Europa merk ik toch echt dat we er ons nog altijd niet van bewust zijn hoe gering de kennis van de buitenlandse talen zijn daar. En dan in het bijzonder in Rusland. Quasi niemand die opgegroeid is achter het ijzeren gordijn spreekt daar Engels. En zelfs de jongere generaties zijn vaak niet veel Engels machtig.

Als je enigste bron dus de staatsmedia is en je bovendien alleen maar die taal begrijpt dan kunnen we bijna niet verwachten dat de gemiddelde Rus een evenwichtig en gebalanceerd wereldbeeld heeft.

Aub: https://www.bbc.com/russian

Naar mijn weten was dat (tot voor kort) vrij beschikbaar voor alle Russen.
Maar dan nog: als je kijkt in België is het toch ook de minderheid (en vooral jongere mensen) die regelmatig buitenlandse media checken. Uiteraard is je punt volledig correct, dat taal voor de modale Rus een veel grotere barrière is (en zo'n Russische website van BBC is eerder een uitzondering).

Dat is "Jan Modaal" of hoe noem je anders dit type mensen? 99% hier op beyondgaming zal nooit of te nimmer een Rus bedreigen die in BE of NL woont
Dat zijn dezelfde mensen, die als ze in Rusland woonden, Poetin ook zouden geloven op zijn woord en niet verder nadenken dan hun neus lang is.
Ja maar ik vrees dat Jan Modal een niet te verwaarlozen groep is. Maar ja, zoiets zal altijd wel aanwezig zijn.

Hier toch ook

Hoeveel hebben er hier al geld gedoneerd, of zich op de lijst geschreven voor vluchtelingen op te vangen?

Volgens het brutoloontopic, kunnen er hier wel een paar heelder gezinnen onderdak bieden.

Als het gaat over kromme uitspraken dan kan deze toch al fameus tellen.
Geld doneren waarvoor? En waarom zou je mensen moeten opvangen om over het conflict te discussiëren?
Je bewijst die mensen een dienst met hun leven daar terug te kunnen opnemen, niet door ze hier aan de borst van vadertje staat te hangen.

Je bewijst die mensen een dienst met hun leven daar terug te kunnen opnemen, niet door ze hier aan de borst van vadertje staat te hangen.
Sure, maar ik denk dat die mensen die net toekomen uit Kiev of Mariopoel momenteel niets hebben aan ”het leven daar terug opnemen” zolang de Russen daar alles met de grond gelijkmaken.

En sinds wanneer is als privé persoon onderdak bieden aan vluchtelingen ze “hier aan de borst van vadertje staat hangen”? Hun “vadertje staat“ wordt dag na dag de grond in gebombardeerd.

Doorgaans dient dat geld voor verzorging en eerste noden (eten, kleren,…) voor zij die nog geen opvang hebben gevonden.

Natuurlijk is het geen vereiste om effectief te helpen voordat je je mening mag uitspuwen via je toetsenbord, en dat is natuurlijk ook een beetje een zijwaarts argument in deze discussie, maar je antwoord erop raakt echt kant noch wal..’

Vanuit ons perspectief zitten we nu weer in koude oorlog 2.0 (waarbij we misschien niet militair ingrijpen in Oekraine, maar wel via andere manieren), en de mentaliteit van de koude oorlog is volledig terug met discussies over atoombommen die weer hot zijn, over het hoe bestrijden van een ander kamp en zelfs met de toenemende telefoontjes met ongerustheid over de oorlog in Oekraine bij tele-onthaal.
"Ons" perspectief? Heb je daar ooit al met iemand over gesproken die dat actief heeft meegemaakt. Niets van wat je hier zegt houdt enige steek. Het is de zoveelste laki-overdrijft en maakt eigen verzinsels tot eigen feiten show.

De beste algemene analyse die ik al gehoord heb tot nu toe.

Het enige dat ontbreekt is op het einde de vraag wat de mogelijke uitkomsten gaan zijn, maar bon, dat is zelfs voor mensen op dat niveau waarschijnlijk giswerk (laat staan voor ons forumgangers). Al geeft hij wel aan dat Poetin duidelijk de verkeerde vijand heeft uitgekozen met Oekraïne. Dus de vergelijking met Tsjetsjenië gaat op in de zin dat het Russisch leger extreem gewelddadig te werk gaat (zie bv. Marioepol), maar het gaat niet op op veel andere vlakken (veel groter territorium, veel meer inwoners, veel beter bewapend, blijkbaar toch ook nog steeds min of meer georganiseerd). Poetin kan gewoon niet doen op grote schaal wat hij in Tsjetsjenië gedaan heeft, want stel dat bv. Marioepol op die manier vernietigd wordt (zoals Grozny), dan zijn er nog altijd een hoop andere grote steden incl. miljoenen inwoners die zich verzetten... Zelfs als hij er niet zou mee inzitten om op die schaal massaal burgers te vermoorden, heeft hij gewoon niet de middelen om dat te doen.

Misschien dat hij idd probeert een nieuw narratief te spinnen, om zichzelf uit de shit te halen: een beperkt gebied (Luhansk, Donetsk, Marioepol) veroveren en dan beweren (binnenlands) dat de dreiging van de "nazi's" op die manier teniet is gedaan. Dan is alleen de vraag hoe hard de economische sancties Rusland verder destabiliseren, en of Poetin dat wel of niet naar zijn hand kan zetten door nog meer in te spelen op de anti-NAVO anti-westen narratief...

Zoals gedacht : Poetin wilde heel vlug Kiev veroveren om z'n eigen regering in te plaatsen.
Heeft zich serieus misrekent en weet nu niet wat gedaan. Oekraïners gaan zich nooit overgeven en z'n tactiek van burgerslachtoffers maken om de wil te breken gaat hier averechts effect hebben.

Poetin gaat een uitweg moeten zoeken of hij gaat verwijderd worden.

Ondertussen heb je betogers in een vredesmars in Brussel die een no-fly zone willen.

Die zouden ook eens de eerste paar minuten van dat filmpje hierboven moeten bekijken :unsure:

Dit gaat nu natuurlijk steeds meer komen en is ook negatieve evolutie. Want de meeste Russen hier steunen de acties van Poetin (waarschijnlijk) al zeker niet.
De Amerikanen hebben net hetzelfde gedaan tijdens de 2de wereldoorlog met de Amerikanen van Japanese afkomst he.
Die staken ze gewoonweg in kampen!

Het is een extreem moeilijke situatie, en het is niet enkel bij de lagere bevolking...

Ik heb het bijvoorbeeld heel lastig met Russische mensen die hier werken en hun job kwijtspelen omdat ze niet openlijk Putin veroordelen (die Russische dirigent bijvoorbeeld).
Die mensen gaan vermoedelijk ooit nog wel eens naar ginder willen gaan, en zelfs als ze dat opgeven, ze hebben er vermoedelijk ook nog familie die wel eens in serieuze problemen kunnen komen moesten ze hier publiekelijk wat Poetin "fake news" noemt gaan verkondigen.

Oligarchen is nog iets anders, die zijn zo stinkend rijk dat je ze gerust wat pijn mag doen, die dirigent is maar iemand die gewoonweg werkt (vermoedelijk wel zeer goed betaald, maar toch).

Zoals gedacht : Poetin wilde heel vlug Kiev veroveren om z'n eigen regering in te plaatsen.
Heeft zich serieus misrekent en weet nu niet wat gedaan. Oekraïners gaan zich nooit overgeven en z'n tactiek van burgerslachtoffers maken om de wil te breken gaat hier averechts effect hebben.

Poetin gaat een uitweg moeten zoeken of hij gaat verwijderd worden.
Hij blijft constant 2 punten aanhalen voor Oekraïne:

1. Denazificatie
2. Demilitarisatie

Op zich topics waar hij makkelijk mee terug naar Rusland kan, ook al zijn de doelen in werkelijkheid niet gehaald, alleen ligt het voor demilitarisatie een stuk moeilijker nu andere landen volop materieel sturen. Mss ligt de focus nu op kernwapens. Als hij kan zeggen dat hij deze onschadelijk heeft gemaakt zal dit wel voldoende zijn voor de achterban. Nu ist wachten wanneer hij er genoeg van heeft, daarbij rekening houdende met de eigen verliezen en de publieke opinie, en ondertussen zoveel mogelijk proberen plat te gooien om Europa te verzwakken, hier zullen ze de vluchtelingen wel opvangen en de schade betalen. Daarbij nog een beetje pokeren over wat ie nog mee kan graaien tijdens een akkoord en voilà.

Laatst bewerkt:
Hij blijft constant 2 punten aanhalen voor Oekraïne:

1. Denazificatie
2. Demilitarisatie

Op zich topics waar hij makkelijk mee terug naar Rusland kan, ook al zijn de doelen in werkelijkheid niet gehaald, alleen ligt het voor demilitarisatie een stuk moeilijker nu andere landen volop materieel sturen. Mss ligt de focus nu op kernwapens. Als hij kan zeggen dat hij deze onschadelijk heeft gemaakt zal dit wel voldoende zijn voor de achterban. Nu ist wachten wanneer hij er genoeg van heeft, daarbij rekening houdende met de eigen verliezen en de publieke opinie, en ondertussen zoveel mogelijk proberen plat te gooien om Europa te verzwakken, hier zullen ze de vluchtelingen wel opvangen en de schade betalen. Daarbij nog een beetje pokeren over wat ie nog mee kan graaien tijdens een akkoord en voilà.

Dat heb ik ook al gedacht, ja. :frown:

Het grote verschil met zijn andere fratsen (Tsjetsjenië, Krim) is dat er nu echt verregaande economische sancties opgelegd zijn.
Dus zelfs als we (hopelijk) een einde zien aan de oorlog, waarbij Poetin een klein deel van Oekraïne opgeëist heeft (hoe wrang dat ook zou zijn voor de Oekraïners), dan mag het duidelijk zijn dat hij deze keer niet 'gewonnen' heeft. Poetin is voor het westen nu echt een paria, en er zal in Rusland sowieso iets moeten verschuiven.

Ondertussen heb je betogers in een vredesmars in Brussel die een no-fly zone willen.

Die zouden ook eens de eerste paar minuten van dat filmpje hierboven moeten bekijken :unsure:
Wat als we van heel Oekraïne gewoon een no-walk zone maken? Oorlog opgelost, dat daar nog niemand aan gedacht heeft!

Ik vrees dat alle corona experts de laatste twee weken in buitenlands beleid experts veranderd zijn.

Terug
Bovenaan