Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Hongarije doet braaf met alles wat de EU beslist heeft de laatste dagen, die willen geen nieuw Budapest 1956 story hoor, of Tsjechië, een Praagse Lente 1968? Of Polen 1939? Toen Rusland samen met de Nazi's aanviel, NATO is de hoeksteen van onze vrije Westerse wereld met alle verdragen erin, alle NATO leden staan onder de nucleaire paraplu, dat is de essentie. Zelfs al deed de VS wat vreemd met Trump, NATO staat gebeiteld en is de verzekering voor de US om geen jongens meer te moeten laten afslachten in weer een Europese Oorlog, want ze zullen altijd betrokken zijn, of ze nu willen of niet,

Er wordt zeer goed nagedacht hoor voor iemand lid kan worden, vraag maar aan Ukraine....we gaan de Baltische landen met hand en tand verdedigen als het zover komt. Zeker weten. VS, Fr, DUI en VK zouden idioot zijn om dat niet te doen,

Je mag trouwens de EU niet verwarren met NATO he.

Ik wil je niet wegzetten als halve zot, maar je verkondigd je eigen ideeën als feit en dat is gewoonweg niet correct.

EDIT: het verdrag dat Ukraine had nadat het atoomwapens opgaf, daar moet ik je gelijk ingeven, dat is vreselijk dat dit niet heeft kunnen stand houden. Er zijn veel fouten gemaakt in het verleden, ook door het Westen, maar zo een afspraak is niet hetzelfde als het NAVO handvest.

Als Rusland morgen Estland binnenvalt dan staan twee dagen later honderdduizenden NATO troepen aan de Baltische zee. Daar ben ik nu eens 100% zeker van.

Dat begint hier echt op HLN facebook comments te lijken :unsure:

Dit forum was nochtans veel interessanter tot enkele dagen geleden, dus kunnen we aub opnieuw overschakelen op wat minder populistische onzin? Bedankt.

Als een groot deel van de Russen inderdaad mee zijn in de propaganda machine, dan zitten we met een serieus probleem. Dan kan Poetin in een slachtoffer rol kruipen (het woord calimero-complex is hier al eens gevallen). Het westen dat Rusland kleineert, uitsluit, etc. Het lijkt voor ons onbegrijpelijk dat de meerderheid van de bevolking dat daar allemaal maar gelooft, maar toch lijkt het zo (zeker de oudere generatie). Vandaag nog via een Russische (gepensioneerde) ex-collega gehoord dat meer dan de helft van zijn kennissen inderdaad gelooft dat ze de nazi's uit Oekraïne aan het verdrijven zijn...

Langs de andere kant lees ik ook dit:
De Finse spoorwegen zullen de dienstregeling tussen de Russische stad Sint-Petersburg en de Finse hoofdstad Helsinki uitbreiden, omdat steeds meer Russen hun land uit willen. De Finse publieke omroep Yle meldt dat er inmiddels duizenden zijn aangekomen. Behalve de sneltrein Allegro zitten ook de bussen op het ongeveer 400 kilometer lange traject voortdurend vol.
(vrtnws)
Ik weet niet wat ik er van moet denken. Langs de ene kant toont het aan dat er voldoende Russen de leugens door hebben. Langs de andere kant is een exodus een slecht voorteken, want wie weet wat er dan in Rusland zal gebeuren de komende weken. :unsure:

En dat Blinken gebeld heeft met China, maar men schrijft niet wat de Chinezen gezegd hebben. Het lijkt me dat China zich ofwel afzijdig probeert te houden, ofwel in ieder geval er nog niet uit is. Kan een cruciale rol worden i.v.m. economische sancties, en wie weet militair (maar hopelijk komen we niet zo ver... stel u voor dat China zich militair moeit, ik wil het niet meemaken)

Laatst bewerkt:
Dat vind ik dan weer naief.

De VS kan dus bij een aanval op Estland gewoon wat helmen en een verbanddoos sturen.

Als de VS geen zin heeft, dan doen ze niet mee, zo simpel is het.

Als er dan niets gebeurt, is de NAVO de facto opgedoekt. :p

Enkel bij één NAVO-lid zie ik een collectieve flauwe reactie van de andere lidstaten en dat is Turkije :p. Niemand gaat veel goesting hebben om de sultan te redden :p.

Enkel bij één NAVO-lid zie ik een collectieve flauwe reactie van de andere lidstaten en dat is Turkije :p. Niemand gaat veel goesting hebben om de sultan te redden :p.

Turkije heeft de 2e grootste strijdkracht in de NAVO (na de VS).

Ik denk het niet dus.

Dat begint hier echt op HLN facebook comments te lijken :unsure:

Dit forum was nochtans veel interessanter tot enkele dagen geleden, dus kunnen we aub opnieuw overschakelen op wat minder populistische onzin? Bedankt.

Als een groot deel van de Russen inderdaad mee zijn in de propaganda machine, dan zitten we met een serieus probleem. Dan kan Poetin in een slachtoffer rol kruipen (het woord calimero-complex is hier al eens gevallen). Het westen dat Rusland kleineert, uitsluit, etc. Het lijkt voor ons onbegrijpelijk dat de meerderheid van de bevolking dat daar allemaal maar gelooft, maar toch lijkt het zo (zeker de oudere generatie). Vandaag nog via een Russische (gepensioneerde) ex-collega gehoord dat meer dan de helft van zijn kennissen inderdaad gelooft dat ze de nazi's uit Oekraïne aan het verdrijven zijn...

Langs de andere kant lees ik ook dit:
De Finse spoorwegen zullen de dienstregeling tussen de Russische stad Sint-Petersburg en de Finse hoofdstad Helsinki uitbreiden, omdat steeds meer Russen hun land uit willen. De Finse publieke omroep Yle meldt dat er inmiddels duizenden zijn aangekomen. Behalve de sneltrein Allegro zitten ook de bussen op het ongeveer 400 kilometer lange traject voortdurend vol.
(vrtnws)

En dat Blinken gebeld heeft met China, maar men schrijft niet wat de Chinezen gezegd hebben. Het lijkt me dat China zich ofwel afzijdig probeert te houden, ofwel in ieder geval er nog niet uit is. Kan een cruciale rol worden i.v.m. economische sancties, en wie weet militair (maar hopelijk komen we niet zo ver... stel u voor dat China zich militair moeit, ik wil het niet meemaken)

Goh, volgens mij weet de Russische bevolking maar al te goed dat "genocide" en "denazificatie" bullshitterij van de eerste klas is.

Maar ze vertellen het antwoord dat "acceptabel" is in de ogen van de Russische overheid. De Rus woont al minstens 100 jaar in een land waar vrije meningsuiting niet geapprecieerd wordt en daarvoor konden ze niet lezen of schrijven. Er was wel altijd iemand klaar om je weg te halen bij het "foute" antwoord. Of het nu de KGB, FSB of de Okhrana was. Het "foute" antwoord geven heeft nu nog altijd zijn gevolgen.
Logisch ook dat de meesten hetzelfde antwoorden als wat hun overheid zegt als ze voor de tv komen, bij een anonieme poll of over de telefoon naar zelfs hun familie.

Test het eens uit bij één van de Chinese studenten in Leuven of Gent. Stel één politieke vraag en ze beginnen al te beven van de stress :p.

Zo’n move zou me doen denken aan Peter Pettigrew, die rat van de Harry Potter films. Misschien zou het best zijn dat de NAVO-leden dit nu al meedelen aan Turkije, maar zo waarheidsgetrouw zijn we niet waarschijnlijk. Want als Europa hulp nodig heeft zal er niet geaarzeld worden om Turkije in te roepen. Zo hypocriet zijn we.

Grappig en triestig tegelijk
VS valt Irak aan omdat ze denken dat er massa vernietigwapens zijn.
Tegen Rusland doen ze niks omdat ze massa vernietigwapens hebben

Putin had vandaag een meeting met air hostesses van Aeroflot om de oorlog uit te leggen. Opvallend genoeg mogen de knappe verschijningen wel dichtbij hem zetelen, terwijl zijn officieren, ministers en buitenlandse leiders allemaal op 20+ meter afstand moeten zitten. Men will be men, zeker? Snoeperke, de Vlad.

Hij vertelt onder andere dat elk land dat een NFZ wil instellen, een deelnemer wordt aan de oorlog. En hij probeert de dames ook te overtuigen dat er nazi's in de Oekrainse regering zitten.

En deze tweet komt van de oppositie in Wit-Rusland, over het uitblijven van Wit-Russische boots on the ground in Oekraine terwijl daar vorige week op gealludeerd werd door iedereen in het Russische kamp.

Goed nieuws als het klopt.

Goed punt ivm de geloofwaardigheid van de NATO dat het alleen voor zelfverdediging is.
Echter zijn er wel de precedenten van Bosnië-Herzegovina en Libië.
Daar is artikel 5 niet voor ingeroepen. (Ik vond het toen trouwens zeer raar dat dit onder NATO vlag gebeurde. Libië toch, Bosnië was ik nog te snotneus voor om te begrijpen. Ik vond ook dat NATO alleen moest verdedigen.)
Was beiden voor resoluties van de VN. Nu heeft de VN toch ook een resolutie om de oorlog in Oekraïne te beëindigen: https://news.un.org/en/story/2022/03/1113152
Wat is er anders?
Waarom voelen we nu de behoefte om ons achter artikel 5 te verschuilen?

Zowel in Joegoslavië als in Lybië ging het om resoluties van de VN veiligheidsraad waarbij artikel 51 van het VN handvest is ingeroepen. In beide gevallen vond Rusland achteraf dat de resoluties iets te breed werden geïnterpreteerd.

Artikel 51 via de veiligheidsraad is de enige manier waarop geweld tegen 3e landen toegestaan is, de uitzondering is zelfverdediging en ook in dat geval wordt verwacht zo snel mogelijk de veiligheidsraad in te roepen. Dat laatste is ook nu gebeurd, maar uiteraard zonder resultaat gezien het veto-recht van de VN.

De resolutie waar jij naar verwijst i.v.m. Oekraïne is van de Algemene Vergadering van de VN, wiens resoluties niet-bindend zijn en die dus zeker en vast geen vrijgeleide zijn om militaire actie te ondernemen. Dit kan alleen via veiligheidsraad resoluties onder art. 51.

Ook is het niet zo dat NATO verdragen zijn ingeroepen in die 2 geschillen. Er is gebruik gemaakt van NATO structuren omdat die reeds bestonden en dit handiger was dan nieuwe overlappende militaire samenwerkingsverbanden op te zetten. De enige keer dat NATO is ingezet in kader van het NATO verdrag (art.5) is in Afghanistan onder de (discutabele) stelling dat 9/11 een aanval op de VS was zoals bedoeld in het verdrag.

Dus we zijn 100% zeker dat artikel 5 nageleefd gaat worden, behalve misschien bij 1 land.
Dus toch niet 100% zeker.
Wat is het nu?

Estland: 1,3 miljoen inwoners, waarvan +300.000 Russisch sprekend.
Putin zou weer exact hetzelfde kunnen doen: eerst gaat hij wat Russische Esten opstoken die wat opstootjes organiseren, gaat die bewapenen, dan beweren dat de Russen onderdrukt worden, dus hij gaat Russisch sprekende gebieden bevrijden, maar enkel wat stukjes in het oosten van Estland.
De rest van de Esten laat hij (voorlopig) met rust.
En jullie zijn zeker dat wij dan wel een nucleaire oorlog gaan riskeren met diezelfde onberekenbare Putin voor 1 miljoen Esten die hij (voorlopig) met rust laat?
Wreed naïef noem ik dat.

En neen, de NATO doeken ze dan niet op. We gaan onszelf wijsmaken dat dat geen echte NATO landen want vroeger Warschau pakt.
Misschien ben ik te cynisch, maar als je de geschiedenis bekijkt staat die vol met gebroken verdragen.

Maar goed zoals ik gisteren zei: ik krijg jullie niet overtuigd, jullie mij niet en het is voorlopig hypothetisch.

Onze strategie blijft dus: hopen dat anderen de kastanjes voor ons uit het vuur halen.
Ofwel de Oekraïners door hun heldhaftig verzet. Gaat niet lukken vrees ik.
Oftewel doordat dat iemand ervoor zorgt dat Putin een kogeltje mag koppen.
Gewone Rus (onwaarschijnlijk gezien zijn propaganda machine), oligarchen of naaste medewerkers (onduidelijk wat de kansen hiervan zijn, maar waarschijnlijk het minst laag), of sniper van de US of zo (zeer onwaarschijnlijk wegens geopolitieke gevolgen)
Wat ik echter denk is dat de sancties nog even de druk opvoeren, maar daarna minder en minder effect zullen hebben om Putin weg te krijgen. Zeker als Oekraïne verliest.

Laatst bewerkt:
Putin had vandaag een meeting met air hostesses van Aeroflot om de oorlog uit te leggen. Opvallend genoeg mogen de knappe verschijningen wel dichtbij hem zetelen, terwijl zijn officieren, ministers en buitenlandse leiders allemaal op 20+ meter afstand moeten zitten. Men will be men, zeker? Snoeperke, de Vlad.

Naar het schijnt is dit fake, want zijn hand gaat door de microfoon.

Zelensky heeft daar netjes op ingepikt door op zijn persconferentie daarna de microfoon eventjes te verzetten om te laten zien dat hij wel onder de mensen durft te komen.

Na te zien hoe massaal en collectief de EU nu reageert en sanctie neemt voor een niet nato land, en dat er openlijk aanvalswapens gestuurd worden naar de conflictzone, wat doet er u dan vermoeden dat de navo niet zou reageren bij een echte aanval op een navo land? Je zit hier constant de navo in twijfel te stellen terwijl daar echt geen gegronde reden voor is. Integendeel, veel lidstaten beginnen hun leger opeens terug meer uit te bouwen.. Duitsland doet dat niet omdat ze schrik hebben dat de rus opeens in berlijn gaat staan, wel om het navo pact beter te kunnen na leven!

Zelensky heeft daar netjes op ingepikt door op zijn persconferentie daarna de microfoon eventjes te verzetten om te laten zien dat hij wel onder de mensen durft te komen.

Is achteraf debunked als niet fake zijnde. Op low res lijkt zijn hand door de microfoon te gaan, op high res niet.

Is greenscreen lees ik. Putin is er tussen geplakt.

Of idd toch niet:

Laatst bewerkt:
Tenzij er duidelijk en onomstotelijk bewijs is dat die "high quality" video het origineel is, acht ik de kans groter dat dit een bewerking is om de mensen te overtuigen dat dit echte beelden zijn terwijl dat niet zo is.
Wel beetje serieus blijven eh. Waarom zouden ze de moeite doen om achteraf nog zo een in significante video te gaan aanpassen.

Terug
Bovenaan