Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ah, de dooddoener! Ik zat er op te wachten.

Het zal veel effect hebben dat ik met mijn keyboard skills de Oekraïners in de weg ga lopen.

Laat ik de vraag omkeren: gaan jullie dan allemaal de helm opzetten en naar Estland gaan wanneer (niet als!) hij daar binnenvalt?

Keyboard skills, goede zelfkennis dus :thumb:

Mijn punt is: het is gemakkelijk om hier te zitten posten dat de NAVO maar militair moet gaan ingrijpen nu. Maar dan moet je heel goed beseffen dat de kans er dik in zit dat uiteindelijk ook jij, achter je keyboard, op een of andere manier aan het geweld zal deelnemen. Zelfs als je niet zelf vecht, ga je waarschijnlijk alle miserie van dichtbij meemaken. Ik krijg hier de indruk dat jij en nog anderen naïef denken: oh we sturen de NAVO troepen en hop, Oekraïne bevrijd, ik bekijk dat op tv vanuit mijn luie zetel, en klaar is kees. Zo werkt een wereldoorlog niet.

En als Poetin Estland aanvalt, de NAVO reageert - wat 100% zeker zal gebeuren, dan is het quasi heel de wereld tegen Poetin. (China blijft een twijfelgeval, maar niemand kan ontkennen dat de NAVO dan in hun volste recht zou zijn)
ALS de beroepsmilitairen van de NAVO dan niet voldoende blijken te zijn (=dan moet het uiteraard al uitbreiden tot ver buiten Estland), ALS de hele wereld tegen dan niet om zeep is door kernbommen (+nucleaire winter), ALS men dus de burgers oproept om te vechten, ja, dan ga ik vechten.

Maar we moeten dat scenario gewoon met alle mogelijke middelen proberen te vermijden, want ondanks wat ik hier boven zeg, wil ik uiteraard liever niet vechten/sterven.

Uiteraard moeten we militairen sturen als Estland wordt aangevallen , weg met de NIMBY dan , anders kan je meteen de Navo/EU schrappen . Flutorganisaties dan.
Dit dus.

Tja, jullie zijn zeker dat NATO Estland wel zal redden.
Ik durf dat sterk te betwijfelen.
Het is 1 ding als we spreken over de 'founding members', iets heel anders voor de nieuwere leden.
Niet mijn mening, maar wat ik denk dat de politiekers zullen besluiten.
Ik denk dat het verdrag het papier waar het op geschreven is, niet waard zal zijn. En wat dan?

We kunnen daar nog dagen over discussiëren, maar ik denk niet dat we mekaar zullen kunnen overtuigen.

Het is in feite niet te geloven dat één dictator op enkele dagen tijd de hele wereld op zijn kop kan zetten. Ik vraag me af wanneer iemand een kogel door zijn kop zal schieten. Er zit verdekke niks anders op. Ik hoop dat de oorlog asap stopt want binnekort zit Europa mee in conflict. Ik zie het somber in. Eerst die klimaatcrisis, dan de coronacrisis en nu dit weer. Waar moet het heen met deze wereld. We moeten opletten dat Europa niet in oorlog geraakt want dat zal misschien een permanente verarming betekenen en dan wordt West-Europa even arm als Roemenië.

En als Poetin Estland aanvalt, de NAVO reageert - wat 100% zeker zal gebeuren, dan is het quasi heel de wereld tegen Poetin.

Dat vind ik dan weer naief.

The principle of providing assistance​

With the invocation of Article 5, Allies can provide any form of assistance they deem necessary to respond to a situation. This is an individual obligation on each Ally and each Ally is responsible for determining what it deems necessary in the particular circumstances.

This assistance is taken forward in concert with other Allies. It is not necessarily military and depends on the material resources of each country. It is therefore left to the judgment of each individual member country to determine how it will contribute. Each country will consult with the other members, bearing in mind that the ultimate aim is to “to restore and maintain the security of the North Atlantic area”.

At the drafting of Article 5 in the late 1940s, there was consensus on the principle of mutual assistance, but fundamental disagreement on the modalities of implementing this commitment. The European participants wanted to ensure that the United States would automatically come to their assistance should one of the signatories come under attack; the United States did not want to make such a pledge and obtained that this be reflected in the wording of Article 5.

De VS kan dus bij een aanval op Estland gewoon wat helmen en een verbanddoos sturen.

Als de VS geen zin heeft, dan doen ze niet mee, zo simpel is het.

Wat een idiote idee is dit nu? Vanuit Polen aanslagen plegen in Oekraïne eens de Russen het land hebben ingenomen:

Putin’s reactie daarop zal zijn: er komen aanvallen uit Polen, dus het is mijn recht op zelfverdediging, en dan gaat die Polen ook aanvallen. En dan zijn we weer vertrokken he.

Laatst bewerkt:
Die zelensky wordt nu zowat op een pied de stal geplaatst, maar wat weten we echt van die man?
Oekraïne blijft na Rusland het tweede meest corrupte land van het Europese continent.

Beetje Posterboy-toestanden en ideale schoonzoon. We weten uit ervaring dat er soms nog wel eens iets minder fris kan opduiken.

Tja, jullie zijn zeker dat NATO Estland wel zal redden.
Ik durf dat sterk te betwijfelen.
Het is 1 ding als we spreken over de 'founding members', iets heel anders voor de nieuwere leden.
Niet mijn mening, maar wat ik denk dat de politiekers zullen besluiten.
Ik denk dat het verdrag het papier waar het op geschreven is, niet waard zal zijn. En wat dan?

We kunnen daar nog dagen over discussiëren, maar ik denk niet dat we mekaar zullen kunnen overtuigen.
Ik betwijfel dat ook zeer sterk moest het ooit zover komen in bv. de Baltische Staten.. dat de NAVO dan effectief militair volop in gang schiet. Allemaal mooi op papier.. Volgens mij gaat het dan weer zeer voorzichtig zijn langs de zijlijn zoals nu..

Misschien een beetje luguber, maar kan er geen poll worden toegevoegd met de mogelijke uitkomsten.

:thinking:
Liefst niet, laten we hier nog een beetje niveau houden. Het is al erg genoeg dat hier de laatste dagen meer gaat over een hoop hypothetische scenario’s dan effectief het conflict in Oekraïne.

Vaak moet ik meerdere pagina's in dit topic skippen door tijdsgebrek maar de laatste paar die ik nu wel heb kunnen meepikken beginnen toch stilaan HLN normen te halen. Zeer teleurstellend niveau vrienden.

Bon.. de verdediging staat in stelling, Oekraïne gaat zijn vel peperduur blijven verkopen. De vraag is en blijft wat is Poetin's exit strategie? Dit is militair niet lang houdbaar. Bijkomend stelt zich dan de vraag wat de NAVO nu nog moet/kan doen als die zielige Russische rakkers morgen een vredig verzetsprotest uit elkaar knallen.

En een vraagje voor jullie! Denken jullie dat de perceptie van de rest van de wereld Poetin boeit? Of is het enige dat voor hem nu (strategisch) relevant is hoe het Russisch volk dit ervaart?

Bon.. de verdediging staat in stelling, Oekraïne gaat zijn vel peperduur blijven verkopen. De vraag is en blijft wat is Poetin's exit strategie? Dit is militair niet lang houdbaar. Bijkomend stelt zich dan de vraag wat de NAVO nu nog moet/kan doen als die zielige Russische rakkers morgen een vredig verzetsprotest uit elkaar knallen.

En een vraagje voor jullie! Denken jullie dat de perceptie van de rest van de wereld Poetin boeit? Of is het enige dat voor hem nu (strategisch) relevant is hoe het Russisch volk dit ervaart?
Ik denk dat hij noch wakker ligt van de rest van de wereld (behalve als ook China stelling tegen hem zou innemen) noch van zijn eigen bevolking, daar rekent hij op zijn 'apparaat" om die het zwijgen op te leggen. Ik denk dat hij méér angst heeft van zijn eigen inner circle, die mss zou kunnen beginnen morren (van generaals tot oligarchen)

Just die docu op Netflix gezien over de maidanrevolutie, na dat gezien te hebben be ik nog meer overtuigd dat de oekrainers gaan doorgaan tot het bittere einde.

De Russische propagandamachine doet overuren en, helaas, voor zover ik hoor, lijkt het ook te lukken.
Veel mensen geloven meer en meer dat er echt een genocide aan de gang is. Al is het maar om de schuld in de schoenen van Rusland te schuiven.
Echt mensen die wel Engels verstaan en waarvan ik dacht dat ze toch enige intelligentie hebben zijn hier meer en meer van overtuigd. Veel telegramkanalen met "bewijs" dus niet alleen staatsmedia.

Vind ik echt een moeilijke om tegenin te gaan.

Een beetje zoals dit: https://www.hln.be/buitenland/russi...erd-worden-door-onze-eigen-regering~a7ddb51a/

The French government has declined to comment on specific companies and Russia. French President Emmanuel Macron, who convened members of a Franco-Russian forum on Tuesday, did not urge TotalEnergies or French companies to leave Russia, two participants told Reuters. Among those present was TotalEnergies Chief Executive Patrick Pouyanne.

Man man, wat een hypocrieten bestaan er in het westen toch, zeker die Macron.

De Russische propagandamachine doet overuren en, helaas, voor zover ik hoor, lijkt het ook te lukken.
ALS dat propagandamachine knakt dan is het echt over and out voor Vladdy... maar over een burcht gesproken. Ik hoop van harte dat "we" daar iets aan kunnen veranderen. één van de mogelijke sleutels om deze waanzin te beëindigen.

Je hoort hier nogal wat zaken.

Ik word hier al JAREN verweten van de grootste overdrijver / extreem denkende beyondgamer te zijn, ik word hier regelmatig ook op gewezen. Maar als ik dan de laatste posts lees, dan mag ik deze titel "eindelijk" aan andere beyondgamers doorgeven. :clap:

Je beseft toch dat als de EU zo zou reageren bij de aanval op een EU land, dan pleegt de EU gewoon zelfmoord en mogen ze de Belgische cent letterlijk terug invoeren, neen wacht correctie, "De roebel". Dan is het afgelopen met Europa en mogen we een beetje later allemaal in koor Russisch beginnen leren en spreken hé.

Is dit scenario dan volledig onrealistisch? Neen. Maar het is en blijft zelfmoord. Dus ik vind het héél sterk dat jij voor dit worst case scenario een cijfer erop plakt van mijn liefst 100%. Dat is sterk. Maak er dan 95% van of zo (als je er zo van overtuigd bent en je graag er een sterk cijfer op plakt). Maar echt de volle 100% is van de pot gerukt.
Ten eerste: waarom moet ik iets waar ik zeker van ben afzwakken naar 95%? Wat is dat voor onzin? Dan krijg ik direct de vraag : waarom 95%?
Kan ik natuurlijk geen onderbouwing voor geven, en dan is het: ah ja, op niets gebaseerd dus. Ik ben geen verzekeringsanalyst.
Je gelooft iets, of je gelooft het niet, maar niet half of voor 95%.
Ik mag toch nog 100% achter mijn eigen mening staan?

Ten tweede: EU zelfmoord? Waarom?
Dan trek je het in het belachelijke door te beweren dat Putin tot hier gaat doorstoten en we roebels en Russisch moeten leren.
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen dat Putin de Baltische staten wil pakken, waarschijnlijk Moldavië, maar niet Duitsland of misschien Polen?
Hij weet perfect hoe ver hij kan gaan zonder militaire terugslag te krijgen, dat is nu toch al perfect bewezen, of niet soms?

Ik zeg niet dat ik 100% zeker ben dat hij de Baltische staten gaat binnenvallen. Na Oekraïne en de sancties gaat hij moeten hergroeperen en heropbouwen. Maar over 4-5 jaar is er wel een kans. En neen, daar kan ik geen percentage op plakken.

Maar ik ben wel zeker dat de politiekers (en velen hier) dan zullen zeggen: nimby.
"Hij komt niet aan de originele NATO", etc.

Dat is onzin. NATO zorgt al sinds 1949 voor onze veiligheid in Europa. De landen die er bij zitten, zitten er bij, als Putin deze aanvalt zal heel NATO reageren. Jij beseft helemaal niet wat NATO betekend voor onze Oost Europese vrienden, die in de jaren negentig eindelijk bevrijd werden van het Russische juk. Stel dat de original founding fathers van NATO niks zouden doen, denk je dan niet dat indien Letland aangevallen wordt dat Polen, Hongarije, Roemenië, Tsjechië, niet zouden helpen Al die jaren training in NATO verband, onze F16´s zij daar al he....

Je kletst wat uit je nek.... wat jij hier allemaal schrijft is onzin. Jij weet helemaal niks zeker. Je gaat er van uit, maar als 1 ding me geleerd heeft de laatste jaren is dat we van niks zeker zijn. Zo simpel is het.

Die zelensky wordt nu zowat op een pied de stal geplaatst, maar wat weten we echt van die man?
Oekraïne blijft na Rusland het tweede meest corrupte land van het Europese continent.
Dat kan inderdaad gebeuren na jaren een marionet van Putin aan de macht gehad te hebben.
Dus geven we hen maar op? Is dat je advies?

Dat is onzin. NATO zorgt al sinds 1949 voor onze veiligheid in Europa. De landen die er bij zitten, zitten er bij, als Putin deze aanvalt zal heel NATO reageren. Jij beseft helemaal niet wat NATO betekend voor onze Oost Europese vrienden, die in de jaren negentig eindelijk bevrijd werden van het Russische juk. Stel dat de original founding fathers van NATO niks zouden doen, denk je dan niet dat indien Letland aangevallen wordt dat Polen, Hongarije, Roemenië, Tsjechië, niet zouden helpen Al die jaren training in NATO verband, onze F16´s zij daar al he....

Je kletst wat uit je nek.... wat jij hier allemaal schrijft is onzin. Jij weet helemaal niks zeker. Je gaat er van uit, maar als 1 ding me geleerd heeft de laatste jaren is dat we van niks zeker zijn. Zo simpel is het.
Hongarij? Dat bijna continu tegen Putin aanschurkt?
Polen? Met hun extreem rechtse regering?
Tsjechië is geen buurland van de Baltische staten.
En met welke wapens gaan ze ten strijde?
Zoveel hebben we allemaal niet en al zeker Roemenië niet.
Als de grote 4 (VS, Duitsland, Frankrijk en UK) geen interesse hebben,zal het niet gebeuren hoor.
Oekraïne had toch ook een verdrag dat we hen zouden verdedigen als ze hun atoomwapens afgaven? Veel waard, blijkt nu.
Maar zet me vooral weg als een halve zot als dat goed is voor je gemoedsrust.

Terug
Bovenaan