Die zullen op de Krim of in Abchazië wel fraaie paleisjes hebben. Daar ging de Sovjetjetset vroeger heen. De Russische Rivièra.
Die paleisjes kosten ook geld om te onderhouden, en meestal zijn dat US Dollars.
Als je Roebel rommel wordt kunnen die dat daar ook niet houden he....
Vrijwel elke politieke expert en (ex) militaire top geeft u ongelijk.
Vrijwel elk politiek en (ex) militaire top heeft nog nooit deze ongeziene ontplooiing van gebeurtenissen meegemaakt, laat staan, correct voorspeld.
Al die commentaar van experts is goed om wat achtergrond te hebben en er over te redeneren, maar hoe dicht de voorspellingen staan tegen de werkelijkheid weten we pas als we het zien...
Dus als hij aan een NATO grens staat willen we ineens wel een nucleaire oorlog riskeren?
Nu durven we niet militair ingrijpen want Putin zou met kernwapens kunnen antwoorden.
We grijpen niet (rechtstreeks!) in omdat Oekraïne geen militair verdrag heeft gesloten met de NAVO.
Als de EU nu eens de ballen zou hebben om ook die gaskraan gewoon dicht te draaien zou Rusland binnen de maand capituleren [citation needed].
En ja, dat zouden we enorm hard voelen.
Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het niet zo erg zou vinden, al die vooral economische gevolgen. Maar ik heb ook uitzicht op een zuinige nieuwbouw, veel mensen moeten nu al krabben om hun gasfactuur te kunnen betalen

.
Maar we zijn wel overtuigd dat Putin niet Estland zal willen binnenvallen, want dan durven we wel reageren.
Dan ineens wel....
Dan wel tegen diezelfde onberekenbare Putin met diezelfde kernwapens....
Voor 44 miljoen Oekraïners durven we niet, maar voor 1,3 miljoen Esten durven we dan wel reageren...
In Estland zit ook een grote Russische groepering, dus Putin wil dat ook wel hebben. hen ook wel 'bevrijden'.
Voor ons is dat minder interessant, want geen grondstoffen die we nodig hebben, maar Estland gaan we niet laten vallen.
Dan zeggen we ineens: Putin, hier stopt het!
Ik hoop dat jullie inzien hoe naief en gespeend van enige logica deze redenering is.
Edit: + niet gesteund op gedrag van Putin uit het verleden.
Dit is geen naïeve logica. Het gaat 'm ook niet zozeer over de kernwapens per se.
Het gaat 'm meer over de stand van de NAVO in de wereld (dus tegenover Indië, China, etc.).
Als de NAVO hier ingrijpt, gaat de rest van de wereld eerder geneigd zijn om nog meer de Russische kant aan te leunen.
De NAVO wordt meer dan een defensieve alliantie, maar durft zich ook in naam direct mengen in andere conflicten.
Dat is een gevaar vanuit hun standpunt. En dat is ook een grote reden dat de NAVO zich nu strikt aan de bestaande procedures en regels houdt.
Niets houdt bvb Polen tegen om zich in eigen naam te mengen in het conflict, behalve dat die ook goed beseffen dat ze dan mogelijks aangevallen worden door de Russen, en in dit concrete geval de NAVO ook helemaal niet verplicht is om in te grijpen (Polen heeft in deze hypothetische situatie zelf boel gezocht door zich te mengen buiten de alliantie om).
Hadden we sinds 2014 een (voorlopige) alliantie gesloten met Oekraïne, dan lagen de kaarten anders.
Maar dat is niet het geval. "We" hebben op z'n best de Oekraïners wat opgejut en enthousiast gemaakt voor de voordelen van "bij de club" te horen.
Ze zijn denk ik ook wel volwassen genoeg om de gevaren ervan te beseffen, maar hadden natuurlijk gehoopt op meer concrete bijstant