Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

4e filmpje op die pagina, over de materniteit die noodgedwongen naar een bunker verhuist. Ik ben zelf enkele maanden geleden papa geworden, heb meegemaakt wat het is voor mijn lieve vrouw om te bevallen, om mijn zoontje in mijn armen te nemen, ... . Beeld je nu toch eens in dat je dat alles in oorlogsomstandigheden moet meemaken, waarbij de bommen letterlijk op het ziekenhuis vallen en je niet weet of je over 10 minuten nog leeft...

Ik word hier zo, zó boos en verdrietig van. Ik zou die Poetin, als hij gearresteerd zou worden, liefst met een raket de ruimte in sturen, naar de andere kant van het heelal.

Putin die spreekt over democratie, en ordinair burgerschap wanneer het ambt over is.

Je verandert al eens van gedachten zekers.

Ooit leek hij zelfs normaal. Geen stijve hark zonder emoties.

Laatst bewerkt:
Er is een brand in de kerncentrale in Zaporizhzhya ten gevolge van bombardementen, en de blussers zouden niet tot bij de brand raken… Hopelijk in een niet cruciaal deel van de centrale en alsnog snel onder controle.

Ik krijg het even niet gelinkt, maar stond net in The Guardian live feed.

Moldavië ook

Hebben Finland en Zweden dat al gedaan ,dacht dat dat ook ter sprake is gekomen in die landen.

Edit:als ik die comments hier lees ga ik passen voor dat YT filmpje.

Finland en Zweden zijn al EU landen. Je hebt het over Navo lidmaatschap denk ik (daar zijn ze inderdaad over aan het denken).

Er is een brand in de kerncentrale in Zaporizhzhya ten gevolge van bombardementen, en de blussers zouden niet tot bij de brand raken… Hopelijk in een niet cruciaal deel van de centrale en alsnog snel onder controle.

Ik krijg het even niet gelinkt, maar stond net in The Guardian live feed.

Finland en Zweden zijn al EU landen. Je hebt het over Navo lidmaatschap denk ik (daar zijn ze inderdaad over aan het denken).

Hier is een link:

Ik word hier toch echt enorm ongemakkelijk van.
In dezelfde feed staat ook dat Zelensky 3 moordaanslagen sinds de start van deoorlog vermeden heeft.

Edit: ik lees net op CNN dat het VS nucleair responsteam geen verhoogde straling meet.

"We have seen no elevated radiation readings near the facility. The plant’s reactors are protected by robust containment structures and reactors are being safely shut down,"

Amerika en Verenigd Koninkrijk reageren zeer fel op de aanval. Er komt een nieuwe veiligheidsraad.

Dit zijn géén grenzen meer aftasten. Expres zo is het luchtruim van een ander betreden tot daar aan toe maar stel dat dit tot een ontploffing zou komen, 10 x zo erg als Chernobyl.

Kunnen ze niet even de korte pijn doen en daar in Rusland hem de kogel geven?

Zaporizja zwaar beschoten, uiterst gevaarlijk wat de Russen daar doen.
Zo kan Putin nog een zware slag toebrengen zonder het gebruik van eigen kernwapens.
Beseft deze pippo eigenlijk wel dat hij daarmee alles kan verwoesten, misschien zelfs de levens van zijn eigen soldaten?
Blinde terreur, er staan zelfs raketten gericht op zijn eigen land, hoe ver ben je dan?
Dolgedraaide oorlogszuchtige tirannie.
Kunnen ze niet even de korte pijn doen en daar in Rusland hem de kogel geven?
Je bedoelt een aanslag zoals destijds bij Hitler? Dan moet het al iemand zijn met serieuze kl**en aan zijn/haar lijf zijn.
Ik denk dat zijn verdedigingsring beter in elkaar zit dan het kluisdeur mechanisme van een bank.

Ik moet spontaan denken aan een scene denken uit de film "The Sum of All Fears".

President Robert Fowler:
"Okay. Short of gassing the Kremlin, what's the strongest response we can make? "

Laatst bewerkt door een moderator:
Een kerncentrale doen afsmelten is in feite een nucleaire aanval hé, en dat kan grote gebieden permanent onbewoonbaar maken, in tegenstelling tot een kernbom. In plaats van doelgerichte oorlogsvoering is het gewoon terreur waar de Russen mee bezig zijn. Ik denk zelfs niet dat ook maar 1 land het ooit in zijn kop gekregen heeft om een kerncentrale aan te vallen.

Een kerncentrale doen afsmelten is in feite een nucleaire aanval hé, en dat kan grote gebieden permanent onbewoonbaar maken, in tegenstelling tot een kernbom. In plaats van doelgerichte oorlogsvoering is het gewoon terreur waar de Russen mee bezig zijn. Ik denk zelfs niet dat ook maar 1 land het ooit in zijn kop gekregen heeft om een kerncentrale aan te vallen.

Aangezien Poetin Oekraïne wil annexeren lijkt mij dat wel een zeer slechte tactiek, niemand wil een nieuwe Chernobyl op z'n grondgebied, zeker niet als je er al eentje hebt. Zelfs bij een selectieve annexatie ligt Zarapojov vlak op de aansluiting tussen Donetsk en de Kim.

Ik vermoed eerder een accidentele, wat niet wegneemt dat het desastreuze gevolgen kan hebben natuurlijk.

Laatst bewerkt:

Jawel, de grote beschermeling van de VS genaamd Israël in 1981 met Operation Opera. En dan ook de cyberaanval in 2021 op de kernreactor van Natanz in Iran.

Jawel, de grote beschermeling van de VS genaamd Israël in 1981 met Operation Opera. En dan ook de cyberaanval in 2021 op de kernreactor van Natanz in Iran.
Iets anders hé dan een actieve elektriciteit producerende reactor bombarderen. Van dat laatste kan je een tweede Tsjernobyl maken...

De eerste was nog niet actieve kerncentrale, het tweede was geen kerncentrale maar een uranium verrijkings plant (centrifuges), dewelke ze via een cyber aanval hebben stilgelegd door de elektriciteitsaanvoer te laten fout lopen. Mogelijks ook een bom, maar niet gericht op het complex, ook weer gericht op de stroomtoevoer.

Iets anders hé dan een actieve elektriciteit producerende reactor bombarderen. Van dat laatste kan je een tweede Tsjernobyl maken...

De eerste was nog niet actieve kerncentrale, het tweede was geen kerncentrale maar een uranium verrijkings plant (centrifuges), dewelke ze via een cyber aanval hebben stilgelegd door de elektriciteitsaanvoer te laten fout lopen. Mogelijks ook een bom, maar niet gericht op het complex, ook weer gericht op de stroomtoevoer.
Dat is inderdaad wat anders en als de kerncentrale van Enerhodar fataal wordt geraakt is dit een driest unicum in de geschiedenis van de mensheid, maar het is alleszins niet de eerste keer dat een kerncentrale wordt aangevallen.

Volgens liveuamap zou de kerncentrale nu in handen zijn van de Russen. Volgens de analyses die ik de afgelopen dagen heb gelezen zou de voornaamste focus liggen op een push vanuit het zuiden, waar Poetin meer opmars heeft gemaakt. Kiev heeft alleszins een moeilijk vooruitzicht als de militaire situatie van Oekraïne niet verandert door een interventie van de NAVO: Grozny revisited of opgeven.

Een marionettenregime installeren om gans Oekraïne te bestieren lijkt me op dit moment niet mogelijk. Er is amper steun voor de Russen bij de bevolking en daar een permanente troepenmacht plaatsen in een land dat heel lang ervaring heeft met partisanenstrijd ... dat zou Afghanistan 2.0 worden. De veroveringen van het zuiden en oosten consolideren lijkt me eerder wel mogelijk, maar die sancties gaan niet ineens weg als er een vrede wordt gesloten. Dat wordt dus een Pyrrhusoverwinning, al zijn we nog lang niet aan het einde van deze waanzinnige rit. Als het ging om water voor de Krim hadden ze beter gewoon die dam bij Kherson gebombardeerd, mogelijk was dat zelfs mogelijk zonder doden. Dat had ook internationale verontwaardiging opgelevert, maar dat was nog iet of wat verdedigbaar als je dat bekijkt vanuit het standpunt van de bewoners op de Krim.

Een marionettenregime installeren om gans Oekraïne te bestieren lijkt me op dit moment niet mogelijk. Er is amper steun voor de Russen bij de bevolking en daar een permanente troepenmacht plaatsen in een land dat heel lang ervaring heeft met partisanenstrijd ... dat zou Afghanistan 2.0 worden. De veroveringen van het zuiden en oosten consolideren lijkt me eerder wel mogelijk, maar die sancties gaan niet ineens weg als er een vrede wordt gesloten. Dat wordt dus een Pyrrhusoverwinning, al zijn we nog lang niet aan het einde van deze waanzinnige rit.

Ieder beschreven scenario over wat mogelijk is na de gevechten heeft gewoon een kleine kans op slagen. Hetzelfde geldt voor de oostelijke en zuidelijke regio's. Ik kan me niet inbeelden dat Oekraïne die gebieden plots zou opgeven ten voordelen van de agressor.

Tenzij Rusland opeen Grozny-gewijs te keer zou gaan, zie ik Rusland eerder instorten dan Kiev.

Economie krimpt dag na dag, Oligarchen worden rechtstreeks getroffen, duizenden mensen verliezen op dagelijkse basis hun job door wegtrekkende bedrijven,...

Dit is geen mogelijke Pyrrusoverwinning, dit is gewoon een Kamikazeactie.

Zaporizja zwaar beschoten, uiterst gevaarlijk wat de Russen daar doen.
Zo kan Putin nog een zware slag toebrengen zonder het gebruik van eigen kernwapens.
Beseft deze pippo eigenlijk wel dat hij daarmee alles kan verwoesten, misschien zelfs de levens van zijn eigen soldaten?
Blinde terreur, er staan zelfs raketten gericht op zijn eigen land, hoe ver ben je dan?
Dolgedraaide oorlogszuchtige tirannie.

Je bedoelt een aanslag zoals destijds bij Hitler? Dan moet het al iemand zijn met serieuze kl**en aan zijn/haar lijf zijn.
Ik denk dat zijn verdedigingsring beter in elkaar zit dan het kluisdeur mechanisme van een bank.

Ik moet spontaan denken aan een scene denken uit de film "The Sum of All Fears".

President Robert Fowler:
"Okay. Short of gassing the Kremlin, what's the strongest response we can make? "

De dag dat de Russen geven om het leven van hun eigen soldaten eet ik mijn schoenen op.

Ieder beschreven scenario over wat mogelijk is na de gevechten heeft gewoon een kleine kans op slagen. Hetzelfde geldt voor de oostelijke en zuidelijke regio's. Ik kan me niet inbeelden dat Oekraïne die gebieden plots zou opgeven ten voordelen van de agressor.

Tenzij Rusland opeen Grozny-gewijs te keer zou gaan, zie ik Rusland eerder instorten dan Kiev.

Economie krimpt dag na dag, Oligarchen worden rechtstreeks getroffen, duizenden mensen verliezen op dagelijkse basis hun job door wegtrekkende bedrijven,...

Dit is geen mogelijke Pyrrusoverwinning, dit is gewoon een Kamikazeactie.
Grozny was dan nog een binnenlandse aangelegenheid, dit is een totaal andere oorlog. Een Pyrrhusoverwinning is uiteindelijk een nederlaag.

Terug
Bovenaan