Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Grigor Livov is een vooraanstaand Bulgaars journalist die Rusland kent. Hij kent mensen in het Kremlin. Dit postte hij eerder vandaag. Neem het met een korrel zout, maar de man heeft wel zijn sporen verdiend. TLDR: Het Kremlin weet dat ze fucked zijn.

Ik vind nu letterlijk niets terug over deze persoon online buiten dat hij blijkbaar vals heeft geclaimd dat de Serviërs een Bulgaarse MIG hebben neergehaald tijdens een gezamenlijke oefening.

Toch mijn twijfels dat zo iemand toegang heeft tot de Russische veiligheidsraad :p.

Zelenskiy heeft een Churchill-aura over zich heen die maar zelden voorkomt het. Hier ook van toepassing “He mobilized the English language and sent it into battle.”. Hij weet perfect de sociale media en Twitter naar zijn hand te zetten.

Ook belangrijk, Moldavië en Georgië zouden EU-lid willen worden:

Moldavië en Georgië? Met alle respect, maar laat ons nu toch ook geen overhaaste beslissingen nemen en al zeker geen verkeerde signalen uitsturen naar die landen.
Zeer corrupte landen. Compatibel met huidige EU? Hmm.

We geven vaak kritiek op Hongarije en Polen (maar plotsklaps is dit vergeten?), echter landen als Moldavië en Georgië dat is nog andere koek,

Georgië ligt geografisch gezien eigenlijk niet eens in Europa, dus op dat vlak houdt het ook geen steek om die bij de EU te nemen...

Grigor Livov is een vooraanstaand Bulgaars journalist die Rusland kent. Hij kent mensen in het Kremlin. Dit postte hij eerder vandaag. Neem het met een korrel zout, maar de man heeft wel zijn sporen verdiend. TLDR: Het Kremlin weet dat ze fucked zijn.

Het probleem is dat het ik zo graag wil geloven :unsure:

Moldavië weet ik niet, maar als je Georgië aanraakt, wees maar zeker dat Putin razend zal zijn. En is ook onmogelijk om ze tot de EU te voegen, kijk naar de geografische ligging van dat land.. het is gelegen in de achtertuin van Putin en het is qua territorium zo klein. Rusland verplettert het in 1 dag als het wil. De dag dat Georgië lid wordt van de EU, verander ik m’n naam naar achterlijke mongool. Zo ongeloofwaardig en absurd klinkt dat idee volgens mij.

Moldavië weet ik niet, maar als je Georgië aanraakt, wees maar zeker dat Putin razend zal zijn. En is ook onmogelijk om ze tot de EU te voegen, kijk naar de geografische ligging van dat land.. het is gelegen in de achtertuin van Putin en het is qua territorium zo klein. Rusland verplettert het in 1 dag als het wil. De dag dat Georgië lid wordt van de EU, verander ik m’n naam naar achterlijke mongool. Zo ongeloofwaardig en absurd klinkt dat idee volgens mij.
In Moldavië heb je Transdniestr ,nog zo een overblijfsel vd Sovjet-Unie . Dus daar kan ook weer een conflict van komen .

En wat hebben we als EU aan dergelijke landen?

Extra toegangspoort voor rifraf. Weer massas subsidies uutsturen en dan na paar jaar verwonderd zijn dat ze Hongarije gewijs gewoon aan het infuus liggen.

En militair niks, want eu heeft geen deftig leger.

Extra toegangspoort voor rifraf. Weer massas subsidies uutsturen en dan na paar jaar verwonderd zijn dat ze Hongarije gewijs gewoon aan het infuus liggen.

En militair niks, want eu heeft geen deftig leger.
Ik zou daarom liever Turkije in de EU willen dan die ex-Sovjetlanden. 🤷🏻

Laatst bewerkt:
Moldavië en Georgië? Met alle respect, maar laat ons nu toch ook geen overhaaste beslissingen nemen en al zeker geen verkeerde signalen uitsturen naar die landen.
Zeer corrupte landen. Compatibel met huidige EU? Hmm.

We geven vaak kritiek op Hongarije en Polen (maar plotsklaps is dit vergeten?), echter landen als Moldavië en Georgië dat is nog andere koek,
Ik heb dit hier al eerder gepost: er zijn op dit moment vijf landen die officieel de Candidate status hebben : Turkije sinds 1999 (!), Noord-Macedonië sinds 2005, Montenegro sinds 2010, Servië sinds 2012 en Albanië sinds 2014. Bosnië heeft in 2016 een aanvraag ingediend, maar is zelfs nog niet aanvaard als Candidate country.

Veel te simplistisch uitgelegd: je moet als land eerst een Association Agreement hebben, een soort samenwerkingsovereenkomst waarbij er al bepaalde politieke, economische, sociale en culturele engagementen nageleefd moeten worden (dit soort overeenkomsten heeft de EU ook met een aantal landen buiten Europa). Volgende stap is de status als Candidate, waarbij je aan nog heel wat meer voorwaarden moet voldoen (zie Bosnië dat al 6 jaar aan het wachten is op die status). Daarna duurt het nog een aantal jaar vooraleer er effectief onderhandelingen worden opgestart om effectief toe te treden tot de Unie, en die onderhandelingen duren ook jaren.

Om maar te zeggen: het is positief dat meer landen de stap zetten naar toetreding, want dat wil zeggen dat ze zich (moeten) engageren in de economische, politieke, sociale en culturele context van de Unie. Maar dat wil allesbehalve zeggen dat we die landen hier nog dit decennium effectief zien toetreden. Natuurlijk is héél de geopolitieke context dankzij Poetin volledig op zijn kop gedraaid, dus versnelde procedures ga ik zeker niet uitsluiten. Al lijkt het me géén goed idee om dit allemaal te overhaasten, tenzij we echt evolueren naar een EU "core" (met een veel meer gecentraliseerd Europees bestuur) en een EU "light" (met grotere autonomie). Het is nu al veel te moeilijk om met 27 landen in consensus te regeren.

Er zullen Europeanen zijn die hetzelfde zullen zeggen over België hoor.

En de racistische opmerking zal ik maar negeren zeker ...

Vanuit de veronderstelling dat Rusland dermate financieel kapot kan zijn dat oorlog voeren nagenoeg onmogelijk is: hoe lang moet Oekraïne het volhouden eer we op dat punt zijn? :unsure:

Oekraïense collega kwam vandaag op kantoor en begon te wenen toen ik vraag hoe het met haar ging.

Ze vangt momenteel 7 familieleden op thuis.. haar thuisstad is kapot gebombardeerd. 'tgaat er echt over.

Dat betwijfel ik nu wel. Vooral omdat wij politiek al een grote bijdrage hebben geleverd en nog altijd leveren aan Europa.
Op andere vlakken zijn wij uiteraard een kleine garnaal, maar we zijn dan ook geen groot land.

Maar je weet wat ze zeggen eh. De Belgen zijn de dapperste van alle Galliërs!
En ook die naam doen we nu nog altijd ere aan met de beleefdste der Galliërs Guy Verhofstadt, heb net nog eens wat filmpjes van de beste man opgezocht. Jongens wat een ongemanierde brulaap is dat toch :P

En waar exact was er iets racistisch?

We hebben toch buitenngrenzen deals en frontex? Dat is de realiteit, niks racistisch aan.

Een stukje erbij in onherbergzaam gebied zal ons deugd doen?

Georgie ligt 1000en km van het volgende europees land. Dat is gewoon een magnet 🧲 om te raken en een EU pass te krijgen...

De russen gaan ze waarschijnlijk met busses aanvoeren en de grens overduwen om ons te kloten, zoals ze Belarus ook deden.

Een bericht in de marge van het drama van de Russische invasie dat bij vele Oekraïners een lach op het gezicht tovert: de Oekraïense autoriteiten hebben in een bericht laten weten dat buitgemaakte Russische tanks en ander veroverd Russisch militair materiaal niet aangegeven hoeft te worden op het volgende belastingformulier.

:rofl: :rofl:

Je kunt zeggen wat je wil, maar Verhofstadt kan wel speechen. Zijn bevlogenheid, enthousiasme en oprechte verontwaardiging is iets waar vele grijze aflees-politici nog een puntje kunnen aan zuigen.

Het typevoorbeeld van een sterke leidersfiguur is nog steeds Obama. Charisma afdwingen, niet door spierballengerol (letterlijk en figuurlijk) maar door woorden.

Hahaha, meen je dit serieus? Ik vind dit soort voorbeelden toch eerder treurig hoor, wat heeft hij daar exact bereikt? Veel vuur weerklinkt er in mijn oren niet achter diens woorden.

Oprechte verontwaardiging... Verhofstadt is één van de meest bijklussende politici in het Europees Parlement, dat is gewoon een vorm van gelegaliseerde corruptie. Zo maar even 300 000 euro bijverdienen bovenop zijn loon als parlementslid. Als hij democratische waarden hoog in het vaandel zou dragen, was hij ofwel op pensioen en dan mocht hij "bijklussen" wat mij betreft (maar dan zouden ze hem veel minder betalen dan nu, want nu betalen ze natuurlijk net omdat hij EP'er is), ofwel hield hij het bij zijn reeds riante loon als EP'er, waarbij hij ook best een toontje lager zou zingen als afgeschreven Belgisch premier, wiens zitje daar quasi gegarandeerd is door de manier waarop in onze particratie de kieslijsten voor de Europese verkiezingen worden opgesteld.

Voor de weerzin die Verhofstadt in het buitenland (o.a. Nederland) opwekt, verwijs ik naar @Straddle. Die man doet de EU meer kwaad dan goed.

Op youtube staat een filmpje genaamd
'Dad, Please Don't Die!'

Kanaal Radio Free Europe/Radio Liberty

Zoek het zelf maar op.

Niet voor softies. (wees gewaarschuwd dus, uw eigen keuze. Dieren worden tevens niet gespaard.)

Laatst bewerkt:
'Dad, Please Don't Die!'

Zoek het zelf maar op.

Niet voor softies.
Daarvan ben ik letterlijk in een oncontroleerbare huilbui van een klein uur beland een paar dagen geleden.
Ik raad het niemand aan, zeker als je hondeneigenaar bent.

Andere nieuws, Geogiė heeft officieel een aanvraag tot toetreding tot de EU ingediend.

'Dad, Please Don't Die!'

Zoek het zelf maar op.

Niet voor softies.
Ik heb m’n tranen niet kunnen inhouden… waarom doen mensen elkaar dit aan, het leven is al moeilijk genoeg… ik heb dergelijke video’s ook een paar keer gezien tijdens de oorlog in Syrië en ben er nog steeds niet goed van. Er was eens een HD video waarin ISIS 2 Turkse soldaten aan een ketting had geketend en levend verbrand. En zo stom dat ik was, heb ik dat toen bekeken en sindsdien ben ik getraumatiseerd. Bon, ik ga nu met een kutgevoel gaan slapen en het nieuws de komende dagen wat minder volgen want ik ben er niet goed van. Mensen zijn fucked up. 😔

Terug
Bovenaan