Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Is dat op korte termijn echt zo, ja?
Niet van vandaag op morgen natuurlijk, de Russische economie gaat eerst grote klappen krijgen. Maar door de voorbereidingen die Poetin heeft getroffen en door de samenwerking met China gaat ze niet permanent in de touwen hangen.
Tegen 2025 38bcm, dat is nog maar 25% van hetgeen vandaag naar Europa stroomt. Daarnaast ook nog wat olie over Kazachstan.
Kan me niet van de indruk ontdoen dat de Chinezen hier eerder opportunistisch naar kijken en gaan profiteren van een verzwakt Rusland om daar het maximum uit te knijpen. De RUB krijgt klappen, de Russische bedrijven krijgen klappen, dus China gaat hier toch gewoon de Russische appelsien compleet uitknijpen? Dat land is geen liefdadigheidsinstelling hé.
Als Poetin van Rusland terug een onafhankelijke grootmacht wil maken, dan was de EU volgens mij een betere potentiële bondgenoot geweest dan China. OK, wij doen vervelend over politiek, cultuur, mensenrechten, ... dat doen de Chinezen niet. Maar eenmaal je echt in zee gaat met de Chinezen ben je volgens mij op weg om gereduceerd te worden tot een vazalstaat.

Ja maar Polen is lid van de EU of we het willen of niet.

Institutionele systemen falen ook hoe mooi dat ze ook opgezet zijn op papier. Kijk maar naar de militarisering van de politie in de VS en elders.
Maar iedereen weet toch wel dat Polen en Hongarije uitzonderingen zijn. Alleen al doordat ze sancties krijgen, weet je al dat dat niet is waar de EU voor staat. Dus dan kun je ze echt niet als voorbeeld nemen voor de EU. Allee, wij hebben ook holocaustontkenners in ons land. Die worden wel bestraft en het is tegen de wet, dus daaruit kun je toch niet concluderen dat België staat voor holocaustontkenners.

Natuurlijk is de EU niet heilig. Maar het is ook niet dat je pas iets mag zeggen, zodra je heilig bent. Want dan moet iedereen gewoon zwijgen en laten begaan. Daar wordt niemand beter van. Maar optreden wanneer het niet goed gaat, dat is wat je hoort te doen.

Een kerncentrale doen afsmelten is in feite een nucleaire aanval hé, en dat kan grote gebieden permanent onbewoonbaar maken, in tegenstelling tot een kernbom. In plaats van doelgerichte oorlogsvoering is het gewoon terreur waar de Russen mee bezig zijn. Ik denk zelfs niet dat ook maar 1 land het ooit in zijn kop gekregen heeft om een kerncentrale aan te vallen.
Zou die Russische zot dit allemaal zo op voorhand gepland hebben om Oekraïnse kerncentrales aan te vallen? Vraag mij af wat het doel is van die acties.. een nucleaire ramp veroorzaken zonder kernwapens te gebruiken?

Maar iedereen weet toch wel dat Polen en Hongarije uitzonderingen zijn. Alleen al doordat ze sancties krijgen, weet je al dat dat niet is waar de EU voor staat. Dus dan kun je ze echt niet als voorbeeld nemen voor de EU. Allee, wij hebben ook holocaustontkenners in ons land. Die worden wel bestraft en het is tegen de wet, dus daaruit kun je toch niet concluderen dat België staat voor holocaustontkenners.

Natuurlijk is de EU niet heilig. Maar het is ook niet dat je pas iets mag zeggen, zodra je heilig bent. Want dan moet iedereen gewoon zwijgen en laten begaan. Daar wordt niemand beter van. Maar optreden wanneer het niet goed gaat, dat is wat je hoort te doen.
Neen, natuurlijk niet en dat zeg ik ook niet. Zwijgen mogen we zeker niet. Maar we mogen ook niet het beeld geven of de preceptie creëren dat het hier perfect is want het wordt tegen ons gebruikt door de andere partijen. Bescheidenheid maar dat kennen politici niet.

En mensenrechten, daarmee moeten we opletten denk ik, want Europa doet zich voor als de heilige geest maar is niet zo onschuldig als het blijkt. Dus vooraleer we anderen met de vinger wijzen, moeten we kijken naar onszelf. Europa is inderdaad één van de meest ontwikkelde regio’s op vlak van mensenrechten, maar soms zijn er ook tekortkomingen:

Dan spreek ik nog niet over de genocides die Europa heeft gepleegd overal in de wereld, de gevolgen die vandaag nog steeds gedragen worden door die genocides en colonisaties en Europa die niet voldoende doet om de schades te vergoeden, de uitspraken die Macron bv. eens heeft gedaan over de colonisatie van Algerije, het niet lang geleden plaatsen van gekleurde mensen in kooien ter tentoonstelling, Irak, Syrië, Libië, het steunen van warlords overal in de wereld, zogezegde arabische lente, steunen van coup-leiders zoals in Egypte die de democratisch verkozen president afzetten en gruweldaden verrichten, worden in de Elysée en overal in Europa met open armen ontvangen, …
Het feit dat je dergelijke onzin mag typen op een publiek forum en hiervoor niet wordt opgepakt en afgestraft, daarvoor mag je uw beide pollekes kussen dat je in Europa woont.

Zou die Russische zot dit allemaal zo op voorhand gepland hebben om Oekraïnse kerncentrales aan te vallen? Vraag mij af wat het doel is van die acties.. een nucleaire ramp veroorzaken zonder kernwapens te gebruiken?
Kan ook een domme kloot geweest zijn in het Russische leger natuurlijk. Ge zou denken dat Poetin toch niet zo zot is om een kerncentrale expres aan te vallen, want dan worden grote delen van Oekraïne onbewoonbaar.

Het feit dat je dergelijke onzin mag typen op een publiek forum en hiervoor niet wordt opgepakt en afgestraft, daarvoor mag je uw beide pollekes kussen dat je in Europa woont.
Welke onzin? Ik erken toch dat Europa één van de meest ontwikkelde regio’s is op vlak van mensenrechten? Heb je mijn post wel gelezen. Ik geef enkel aan dat wij zelf ook soms aan zelf-reflectie moeten doen, that’s it.

Welke onzin? Ik erken toch dat Europa één van de meest ontwikkelde regio’s is op vlak van mensenrechten? Heb je mijn post wel gelezen. Ik geef enkel aan dat wij zelf ook soms aan zelf-reflectie moeten doen, that’s it.
Nee, je zegt dat Europa "moet opletten" als ze anderen gaan wijzen op het schenden van mensenrechten.
We mogen Turkije zogezegd niet afrekenen op hun schenden van mensenrechten, en moeten hen dus laten toetreden, omdat we zelf ook niet zo heilig zijn. En de vergelijking die je daarbij geeft is eerder iets van: Wij moeten niks zeggen over die onthoofding, want hier hebben soms ook mensen een sneetje in hun vinger. Dàt is de onzin.

Je verwees niet in het ijle naar de zelfreflectie (die uiteraard nodig is), maar gaf het aan in de context van de toetreding van Turkije.

Het is redelijk ridicuul om de huidige stand van mensenrechten in Europa/het Westen te bekritiseren wegens minimale actuele tekortkomingen wanneer we het vergelijken met een land waar politieke oppositie wordt vermoord en onderdrukt (ook buiten het land zelf), waar journalisten verdwijnen, waar je de gevangenis ingaat voor een tweet, een land dat buitenlanders bedreigt vanwege hun mening, een politieke 'cleansing' heeft gedaan om de greep van de dictator nog sterker te maken, rapporten van systematische folteringen enzovoort...

Ja af en toe schiet er hier een politieagent uit zijn krammen en gaat hij tekeer nadat hij 89 kasseien heeft ontweken. Zeer vergelijkbaar.

Ik heb liever een land waar het daadwerkelijk nieuws is dat een agent een paar peren geeft aan Frankie de 40-jarige skater van 1m52 nadat die laatste een goed kwartier zat tekeer te gaan als een woeste gehandicapte. Dat gebeurt dan, met zowel begrip als onbegrip voor de agent zijn reactie, en die agent wordt daar dan ook gepast voor berispt. Hier filmen ze zo een interactie en dat wordt doorgaand behandeld met waardigheid.

De kritiek op mensenrechten ginds is volledig terecht, ook al is het ook niet perfect bij ons.

Dus systemen zoals bv. de gefaalde VN? die niets anders doet dan samenkomen en enkel praten. Wat heeft de wereld daaraan als er geen actie wordt genomen.

De VN is globaal en niet inherent Europees of Westers, en is ook wel veel meer dan de veiligheidsraad waar jij hier denk ik op doelt (preventieve opmerking: laten we de discussies over al dan niet overbodige VN instellingen en te grote salarissen etc maar niet in deze topic voeren).

Ondanks de duidelijke gebreken van de veiligheidsraad met veto landen heb ik toch liever dat er zo een “praatbak” bestaat dan dat iedereen enkel binnen zijn eigen allianties met elkaar in overleg kan gaan.

Die zelf-reflectie doen we ook. Daarom hebben we in Europa als een van de weinige (enige) regio een European Court of Human Rights. Waar mensen/instituties berecht worden indien ze die niet volgen. Die post met al je links is één en al what-aboutism in mijn ogen.

soit, terug on topic gaan lijkt me het beste. Is dat konvooi al bijgetankt?

Wat je wel kan bekritiseren, is hoe Europa stelselmatig de ogen dichtknijpt vanuit politiek en economisch opportunisme voor andere landen die stelselmatig de mensenrechten schenden. Dan denk ik bv. aan Saudi Arabië in Yemen of Israël in Palestina.

Dan is het verfrissend om te zien dat de EU zich nu wel eendrachtig lijkt op te stellen tegenover Rusland.

Reddit-link, want die autoplay is rete-irritant

Dit is toch wel verontrustend. Totaal alle voeling met de realiteit kwijt daar. Alle verlichte ideeën die men heeft over democratisering van informatie dankzij het internet kunnen de vuilbak in, want ge hebt maar één instelling nodig die fake news propageert en andere informatiebronnen afsluit om de bevolking hetzelfde wijs te kunnen maken als 100 jaar geleden.

Edit: meermaals (correct) terecht gewezen. Let's hope.

Laatst bewerkt:
Nee, je zegt dat Europa "moet opletten" als ze anderen gaan wijzen op het schenden van mensenrechten.
We mogen Turkije zogezegd niet afrekenen op hun schenden van mensenrechten, en moeten hen dus laten toetreden, omdat we zelf ook niet zo heilig zijn. En de vergelijking die je daarbij geeft is eerder iets van: Wij moeten niks zeggen over die onthoofding, want hier hebben soms ook mensen een sneetje in hun vinger. Dàt is de onzin.

Je verwees niet in het ijle naar de zelfreflectie (die uiteraard nodig is), maar gaf het aan in de context van de toetreding van Turkije.
De toetreding was eerder gebaseerd op de argumenten dat ex-sovjetlanden geen nuttige bijdrage zouden leveren aan de EU. En volgens mij heeft Turkije meer aan te bieden, zeker op militair vlak. Dus als we de toetreding baseren daarop, zou ik liever Turkije in de EU hebben. Maar op vlak van mensenrechten is er dan een discussie ontstaan en dan gaf ik enkel aan dat de regels die vooropgesteld worden aan kandidaat-landen niet altijd strikt gevolgd worden door de EU-leden zelf. En uiteindelijk is de oordeel over het toetreden, hoe veel regels en voorwaarden er ook aan zijn gelinkt, gedeeltelijk subjectief. Ik vergelijk het met leerkrachten die punten geven op een examen. De ene is wat minder strikt, de andere wat meer.

Edit: Maar ik ga akkoord met de anderen, laten we on-topic blijven en niet te veel de-railen.

Reddit Link

Dit is toch wel verontrustend. Totaal alle voeling met de realiteit kwijt daar. Alle verlichte ideeën die men heeft over democratisering van informatie dankzij het internet kunnen de vuilbak in, want ge hebt maar één instelling nodig die fake news propageert en andere informatiebronnen afsluit om de bevolking hetzelfde wijs te kunnen maken als 100 jaar geleden.
Ik weet niet of je daar iets uit kunt concluderen... dezelfde filmpjes maken ze in de VS om te laten zien "hoe dom" de gemiddelde X-stemmer is. Gieren, maar uiteindelijk niet meer dan een heel kleine sample size waarin je dan nog eens hebt geknipt om je punt duidelijk te maken.

En verder met een camera leading questions stellen als "Je staat er toch achter, hè?" in een land waar ondertussen al minstens 7000 mensen zijn opgesloten omdat ze "geprotesteerd hebben" tegen de oorlog en waar er net een verduidelijking van een wet is uitgebracht dat elk negatief woord over de oorlog gezien wordt als verraad, dan denk ik dat je maar één antwoord kunt krijgen. Hoe eerlijk dat antwoord is, is nog maar de vraag.

Los van de propaganda die gevoerd wordt, natuurlijk, hè. Die ook aan beide kanten gewoon gevoerd wordt, zij het meer dan waarschijnlijk in onvergelijkbare mate.

Laatst bewerkt:
Reddit Link

Met zoiets moet je wel opletten. Elke persoon die blind in die propaganda ('strijd tegen de Nazi staat' enzovoorts) trapt is er een te veel, maar als je op zo'n 'man op de straat' filmpjes af gaat dan is Vlaanderen bevolkt met de domste en meest goedgelovige personen ter wereld (De Ideale Wereld doet vaak zo'n dingen) bijvoorbeeld. Het is enorm gemakkelijk om enkel mensen te laten zien die passen wat je wil overbrengen in dat soort filmpjes. Iemand die dan zegt 'ik ben resoluut tegen de oorlog!' kan je gewoon knippen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet of je daar iets uit kunt concluderen... dezelfde filmpjes maken ze in de VS om te laten zien "hoe dom" de gemiddelde X-stemmer is. Gieren, maar uiteindelijk niet meer dan een heel kleine sample size waarin je dan nog eens hebt geknipt om je punt duidelijk te maken.

En verder met een camera leading questions stellen als "Je staat er toch achter, hè?" in een land waar ondertussen al minstens 7000 mensen zijn opgesloten omdat ze "geprotesteerd hebben" tegen de oorlog en waar er net een verduidelijking van een wet is uitgebracht dat elk negatief woord over de oorlog gezien wordt als verraad, dan denk ik dat je maar één antwoord kunt krijgen. Hoe eerlijk dat antwoord is, is nog maar de vraag.

Los van de propaganda die gevoerd wordt, natuurlijk, hè. Die ook aan beide kanten gewoon gevoerd wordt, zij het meer dan waarschijnlijk in onvergelijkbare mate.

Kan feitelijk niets anders reageren dan: ja, ge hebt gelijk.
Enfin, ik hoop dat ge gelijk hebt.

@allen: kunt ge die Reddit-link verwijderen? Rete-irritant dat het vanzelf afspeelt, en bovendien ook in elke quote. Holy shit. Heb de originele post al aangepast.

Reddit Link

Een nietszeggend stuk en gemaakt enkel voor de views. Meeste van die mensen zijn al de pensioensleeftijd voorbij. Dat is ook net een deel van de bevolking met beperkte toegang tot andere informatiebronnen en die Poetin vaak steunt. Waarschijnlijk zijn de iets of meer neutrale of kritische stemmen er ook nog eens uitgeknipt. Dit kan je eigenlijk op de hoop van propagandamateriaal gooien en draagt niets bij tot de discussie.

Reddit Link

Het is sowieso geweten dat het voornamelijk oudere mensen zijn die zich de soviet periode herinneren pro zijn. En het is maar de vraag hoeveel van die mensen eerder uit angst voor represailles zich niet durven uitspreken tegen de oorlog. De meeste antwoordde toch vooral snel snel om er meteen vanaf te zijn.

Terug
Bovenaan