Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Interessant:

And so it begins.

Nu, beeld je eens in dat je als Rus in Rusland een internationale zaak aan het uitbouwen bent, en ineens je hele afzetmarkt verdampt als het water in de lucht na een vacuümbomexplosie. En daar aan de andere kant staan meer dan een miljard mensen klaar om zaken met je te doen.
Keuze is rap gemaakt...

Het ziet ernaar uit dat de drukkingsmiddelen van de EU op dit moment toch weinig helpen bij Poetin.
Aankondiging van martial law, oprukkende oorlogsschepen, berichten van false flag operaties,... Reken daarbij het counter-offensief van Oekraïne, en het gaat precies alleen nog maar escaleren vanaf nu, tenzij diplomatische onderhandelingen tussen beide partijen natuurlijk iets opleveren vandaag.

De balans kan nog alle kanten uitgaan, zoals hierboven ook vermeld.

Deze thread kan trouwens naar mijn mening gerust hernoemd worden naar 'Russisch-Oekraïense oorlog 2022'.
Die onderhandelingen zijn volgens mij slechts een doekje voor het "bloeden".. tijd proberen winnnen langs beide kanten? Uiteraard gaan die zogezegde vredesonderhandelingen niets opleveren.. daarvoor is er al teveel gebeurd de laatste week en staan de eisen compleet en extreem ver van elkaar verwijderd.

Poetin zijn "natte droom" is gewoon de revival van de hélé Sovjet Unie hé.

Dwz hij wenst de volledige verovering van Oekraïne. En daarna ook: Moldavië, Georgië, Kazachstan, enzovoorts hé ... hij wil ze gewoon allemaal er terug bij.

Dat scenario is natuurlijk héél onwaarschijnlijk, zelfs al slaagt hij erin, om daarna al die landen onder de knoet te houden .. mmm ..
Maar ja dromen mag zeker? :unsure:
Zo zie ik dat ook.. hij wil de USSR vrijwel compleet terug zoals het was van voor de val van de Berlijnse Muur. En Putin gaat daar zeer systematisch en doordacht mee te werk. Ik geloof president Zelensky helaas als hij zegt dat in een later stadium Litouwen, Letland en Estland aan de beurt zijn. Ik vrees dat we nog maar aan het begin staan van een lange en hevige oorlogsstrijd in die regio..

Zo zie ik dat ook.. hij wil de USSR vrijwel compleet terug zoals het was van voor de val van de Berlijnse Muur. En Putin gaat daar zeer systematisch en doordacht mee te werk. Ik geloof president Zelensky helaas als hij zegt dat in een later stadium Litouwen, Letland en Estland aan de beurt zijn. Ik vrees dat we nog maar aan het begin staan van een lange en hevige oorlogsstrijd in die regio..
Maar als hij die landen aanvalt is hij in oorlog met de NAVO

Zal er wel van af hangen hoeveel grondstoffen daar in de grond zitten en hoe waardevol het daar is zeker?

Na het zien van die video die hier al elvendertig keer gelinkt is, ben ik wat beginnen Googlen naar de motieven toen, en blijkt inderdaad dat dat 2014 (de annexatie van de Krim) vooral uit financieel gewin zal geweest zijn.

Russia portrayed the takeover as reclamation of its rightful territory, drawing no attention to the oil and gas rush that had recently been heating up in the Black Sea. But the move also extended Russia’s maritime boundaries, quietly giving Russia dominion over vast oil and gas reserves while dealing a crippling blow to Ukraine’s hopes for energy independence.

Russia did so under an international accord that gives nations sovereignty over areas up to 230 miles from their shorelines. It had tried, unsuccessfully, to gain access to energy resources in the same territory in a pact with Ukraine less than two years earlier.

Daar staat gewoon letterlijk dat ze toen >2j ervoor een deal hadden willen maken met Ukraine, dat gefaald is, en dan gewoon die regio hebben geannexeerd.

Ook in dit topic is al een paar keer die kaart gepasseerd waaruit blijkt dat recent ook ontdekt is dat er olie en gas te ontginnen valt in het noord-oostelijke deel van Ukraine.
Edit: klik hier voor dat kaartje (grote afbeelding). Ziet ge mooi welke strook die ze ook nu bezetten.

Laatst bewerkt:
Maar als hij die landen aanvalt is hij in oorlog met de NAVO
Zo dom zal hij hopelijk niet zijn. Als je al ziet hoe moeilijk zijn leger het nu al heeft. En hoe gaat hij dat verkopen aan zijn achterban. Die Oekraïner wil ook niks liever dat de NAVO zich nu moeit.

Die kerel wordt door haat gedreven of/en is het helemaal kwijt. Dat gezicht :puke:.

Ik hoeft dit ook niet te zien.

Laatst bewerkt:
Idd was het ook beu na 20 sec...

Dat hem eens idd in de spiegel kijkt.
Heb het ook snel afgezet die video.. Onlangs hoorde ik iemand hooggeplaatst (ben de naam helaas kwijt) zeggen dat Putin geen enkele ziel of empathische gevoelens heeft en dat zie je als je in zijn ogen kijkt.. koud & kil.. narcistisch

Heb het ook snel afgezet die video.. Onlangs hoorde ik iemand hooggeplaatst (ben de naam helaas kwijt) zeggen dat Putin geen enkele ziel of empathische gevoelens heeft en dat zie je als je in zijn ogen kijkt.. koud & kil.. narcistisch
Allez. Hij belooft toch 5.000.000 rubel aan de familie van de gesneuvelden. En 2.500.000 voor de gewonden. En hij heeft ook de martial law niet afgekondigd. Sympathiek toch.

Zolang er geen wapenstilstand is tijdens die onderhandelingen, is dat gewoon verspilde tijd.

Als er nu een wapenstilstand komt door de Russen dan zou ik het eventjes niet aanvaarden.
Het gaat met een reden zijn oftewel verliezen ze te veel oftewel willen ze groot aanval plannen en hebben ze meer tijd nodig.

Ook belangrijk, Moldavië en Georgië zouden EU-lid willen worden:

Je kunt zeggen wat je wil, maar Verhofstadt kan wel speechen. Zijn bevlogenheid, enthousiasme en oprechte verontwaardiging is iets waar vele grijze aflees-politici nog een puntje kunnen aan zuigen.
Neen, Verhofstadt is één van de slechtste publieke sprekers van West-Europa. Heel Nederland ligt plat als de man nog maar begint aan zijn kinderachtige speeches. The Telegraph bestempelde zijn laatste campagevideo ook nog als "the worst campaign video ever made", zo slecht was het.

Terug
Bovenaan