Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik denk inderdaad dat Frankrijk de fakkel een beetje gaat overnemen van Duitsland en de "grote man" in Europa wordt. Misschien niet economisch. Maar in de huidige situatie, en het wegvallen van Merkel, denk ik dat het Parijs is dat het voortouw gaat nemen in Europese defensie, kernenergie,...
Duitsland heeft (achteraf bekeken) een heel grote fout gemaakt door haar qua energiebevoorrading zo afhankelijk te maken van Rusland, en zit nu net ook in een "regime"-wissel, dus die worden op dit moment midscheeps geraakt ... maar het potentieel van Duitsland blijft wel groter dan dat van Frankrijk. Als Duitsland in "oorlogmodus" gaat, kan Frankrijk niet volgen.

Hypersonisch is not steeds niet sneller dan het licht.
Natuurlijk is de tracking en targeting nogal moeilijk van een snel bewegend object, maar daar zijn wel oplossingen voor te bedenken zou ik denken.

Ik kan me ook bedenken dat een soort van locale EMP-achtig wapen (i.e. elektromagnetische verstoring van de raket) ook een optie is, zeker als ze effectief op afstand nog bij te sturen zijn. Natuurlijk heeft een EMP in de oorspronkelijke zin van het woord een gigantische energie input nodig (schaal kleine kernbom), maar ik kan me bedenken dat je met veel minder energie een soort van elektromagnetisch "vangnet" kan maken dat dan minder precies gericht moet worden maar bvb een zone van enkele kubieke meters zo verstoort dat je de raket effectief kan uitschakelen.

Ofwel speel ik te veel sci fi RTS'en...
Over EMP gesproken; waarom zou Rusland nog geen (NN)EMP wapens hebben ingezet? Hebben ze dat niet?
Dan is het meteen gedaan met de meeste communicatiekanalen.

Interessant artikel in HLN van professor Russische politiek Ria Laenen (KU Leuven).
Komt erop neer dat we in het westen te snel conclusies trekken over hoe de oorlog evolueert. (zaken als 'het gaat veel trager vooruit dan verwacht', of Poetin zijn strategie onderschatten)

Het gaat dan niet over een 'meesterplan' ofzo he, maar eerder dat er zeer waarschijnlijk meerdere uitgewerkte scenario's op tafel liggen afhankelijk van wat er gebeurt. We mogen ook niet veronderstellen dat hij in een vlaag van waanzin dacht dat de Oekraïeners zich niet zouden verzetten. Die colonne voertuigen zou dus wel eens pas gebruikt kunnen worden nadat Kiev is ingenomen, om de "orde" te handhaven op langere termijn. Het zou dan ook heel lang kunnen aanslepen daar... :confused:

Persoonlijk vermoed ik wel dat hij niet verwacht had dat het westen zo snel zo'n verregaande sancties ging opleggen. Dat zal toch niet in de Russische plannen vooropgesteld zijn...

edit: specifiek voor die colonne voertuigen - het zou zelfs logisch zijn dat die opzettelijk tot heel dichtbij Kiev gereden zijn, maar nu afwachten (tot de bombardementen het verzet gebroken hebben, en ze de stad kunnen gaan handhaven). Want als ik het juist begrijp wordt de ondergrond daar in de lente heel modderig, dus dan kan je zo'n colonne helemaal niet meer laten bewegen...
Er circuleert gewoon zoveel (des)informatie online dat het voor mij onmogelijk is om een conclusie te trekken over hoe de progressie van de invasie of wat er de mensen in Oekraïne nog allemaal te wachten staat.

Zuiver op buikgevoel zou ik zeggen dat Rusland een rampzalige eerste week achter de rug heeft maar daar speelt propaganda en selectieve informatie ongetwijfeld een grote rol in. Rationeel gezien vrees ik dat het ergste nog moet komen en dat deze oorlog niet op enkele weken tijd zal afgelopen zijn.

Dit lijkt mij dus ook veel logischer dan de overhaaste conclusies die ze hier trekken elke keer als een convooi een dag vertraging heeft of als er een Russische soldaat desserteert.

Maar dat zijn toch geen conclusies die _wij_ trekken? Dat is gewoon wat experts en intelligence rapporten beweren.
Dat gezegd zijnde, dat Putin nog niet gek is ben ik persoonlijk ook wel akkoord mee.

Duitsland heeft (achteraf bekeken) een heel grote fout gemaakt door haar qua energiebevoorrading zo afhankelijk te maken van Rusland, en zit nu net ook in een "regime"-wissel, dus die worden op dit moment midscheeps geraakt ... maar het potentieel van Duitsland blijft wel groter dan dat van Frankrijk. Als Duitsland in "oorlogmodus" gaat, kan Frankrijk niet volgen.
Ik denk ook niet dat ze veel andere keuze hadden. Rusland heeft nu eenmaal alles in huis om ideale leverancier te zijn.
En daar is niks mis mee natuurlijk, als de banden gewoon goed zijn (en dat waren ze ook) dan werkt dat perfect. Rusland heeft ook geen probleem met europa of de lidstaten afzonderlijk. Het is vooral de NAVO die het probleem is, want dat vormt een bedreiging voor hen.

Maar als de recente geschiedenis ons iets heeft geleerd dan is het toch wel dat duitsers heel snel kunnen omzwaaien en kunnen groeien. Maar de vraag is of Frankrijk dit niet sneller kan.
Ik zie ook niet waarom frankrijk niet zou kunnen volgen in oorlogsmodus. Hun budget is veel groter en hun per 1000 capita is ook groter.
Ook is hun specificiteit zeker niet minder dan de duitsers. Daarnaast is Frankrijk ook een kernmacht.

Niemand zegt om geen economische sancties te hanteren, wel om de gewone bevolking te ontzien en vooral de oligarchen en de elite te raken. Maar hoewel de gewone Russische bevolking reeds getroffen wordt door de sancties, krijgen de oligarchen van de UK bv een 30 dagen grace period zodat hun boten, huizen en andere bezittingen niet in beslag genomen worden en ze deze kunnen verkopen en het geld kunnen transfereren naar hun offshore accounts.

Deze brede sancties zijn eigenlijk gewoon window dressing.
Hoeft niet te verbazen natuurlijk gezien de talloze financiële links tussen de Tories en Russische oligarchen.

Zonet ook een artikel gepubliceerd door de BBC waarin enkele claims van Johnson onder de loep worden genomen.

Vandaag toch wel wat grote vertraging op youtube hier. Ook DSTNY heeft al gemeld dat verschillende PBX'en van klanten gehacked zijn geweest om enorm veel traffic te genereren op hun VDSL lijnen.
The current situation in Eastern Europe will more than likely not have escaped your attention. We notice that a series of applications including PBX (personal phone network) are targeted in order to generate an important traffic on the internet lines and this in all Europe.

Interessant artikel in HLN van professor Russische politiek Ria Laenen (KU Leuven).
Komt erop neer dat we in het westen te snel conclusies trekken over hoe de oorlog evolueert. (zaken als 'het gaat veel trager vooruit dan verwacht', of Poetin zijn strategie onderschatten)

Het gaat dan niet over een 'meesterplan' ofzo he, maar eerder dat er zeer waarschijnlijk meerdere uitgewerkte scenario's op tafel liggen afhankelijk van wat er gebeurt. We mogen ook niet veronderstellen dat hij in een vlaag van waanzin dacht dat de Oekraïeners zich niet zouden verzetten. Die colonne voertuigen zou dus wel eens pas gebruikt kunnen worden nadat Kiev is ingenomen, om de "orde" te handhaven op langere termijn. Het zou dan ook heel lang kunnen aanslepen daar... :confused:

Persoonlijk vermoed ik wel dat hij niet verwacht had dat het westen zo snel zo'n verregaande sancties ging opleggen. Dat zal toch niet in de Russische plannen vooropgesteld zijn...

edit: specifiek voor die colonne voertuigen - het zou zelfs logisch zijn dat die opzettelijk tot heel dichtbij Kiev gereden zijn, maar nu afwachten (tot de bombardementen het verzet gebroken hebben, en ze de stad kunnen gaan handhaven). Want als ik het juist begrijp wordt de ondergrond daar in de lente heel modderig, dus dan kan je zo'n colonne helemaal niet meer laten bewegen...

er komen tweets dat de enigste brug tussen Oekraïne en Witrusland achter de colonne terug in Oekraïnse handen is.
Als dat inderdaad zo zou zijn zie ik niet in hoe dat het in Poetin z'n plannen past :)

nu het is niet bevestigd maar de bevoorrading gaat nu wel onbestaande zijn.
En een bekende gezegde is : an army marches on its stomach

Laatst bewerkt:
Maar dat zijn toch geen conclusies die _wij_ trekken? Dat is gewoon wat experts en intelligence rapporten beweren.
Dat gezegd zijnde, dat Putin nog niet gek is ben ik persoonlijk ook wel akkoord mee.

Mja, definieer "gek"...
- Op vlak van geloven in het terugbrengen van de grootsheid van de USSR, het Orwelliaans neerslaan van interne kritiek en vrije meningsuiting, het (nog eens Orwelliaans) verdraaien van de geschiedenis en de waarheid d.m.v. leugens en propaganda, het geloven dat het westen (navo) op termijn Rusland zou willen aanvallen. --------> krankzinnig, helemaal gek
- Op vlak van het 'uitvoeren' van zijn ideologie en oorlogsstrategie -------> allesbehalve 'gek', want hij weet heel goed waar hij mee bezig is

er komen tweets dat de enigste brug tussen Oekraïne en Witrusland achter de colonne terug in Oekraïnse handen is.
Als dat inderdaad zo zou zijn zie ik niet in hoe dat het in Poetin z'n plannen past :)

nu het is niet bevestigd maar de bevoorrading gaat nu wel onbestaande zijn.
En een bekende gezegde is : an army marches on its stomach

Ja in een oorlog verloopt niet alles 'volgens plan' he. (gelukkig maar, anders was Oekraïne misschien al veroverd)
Volgens mij houden ze ook niet echt veel rekening met de mentaliteit van hun soldaten (die toch niet allemaal zo patriottistisch zijn om er niet bij stil te staan waar ze mee bezig zijn).
Terzijde: misschien dat ze nog supplies kunnen droppen via de lucht?

juist beelden gezien van die gevangen genomen rus dat met zijn mama mag bellen... toch blij dat ik zo een dingen niet meemaak.
Wat een luxepositie waarin we ons weer bevinden

En nog een haarscherpe analyse van een andere professor:
(plus-artikel)

Ben er ook mee akkoord. Eigenlijk komt het erop neer dat de EU het wat subtieler zou mogen aanpakken, toch zeker qua communicatie.
Hij schrijft (na een vgl. met de fouten - appeasementpolitiek - van eind jaren '30):
Moeten we nu geen duidelijke standpunten innemen om later niet door historici afgerekend te worden?

Uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat we moeten kiezen voor een oorlogszuchtig discours en voor openlijke wapenleveringen aan Oekraïne. Zo’n houding is gevaarlijk, want zij betrekt Europa in het conflict. Moskou is onverwachte en domme dingen aan het doen.
Dat gaat er dan wel van uit dat Rusland sowieso deze invasie als een boomerang terug in het gezicht zal krijgen (zonder dat wij ons openlijk teveel moeien), en dat ze geen verdere plannen zouden hebben (bv. een verdere expansiedrang richting bepaalde NAVO landen in die regio, wat sowieso tot escalatie zou leiden onafhankelijk van wat de EU nu wel of niet zegt en doet).

Laatst bewerkt:
Al die speculaties hier. In de Russische verklaringen en pers staat letterlijk wat er gaat gebeuren.

Lavrov zegt letterlijk dat de "demilitarisatie" tot het einde doorgaat, onafhankelijk van de onderhandelingen.
Die onderhandelingen zijn dus een pure schaamlap om 'diplomatiek' te lijken.

Wat Putin, Lavrov en Pravda (overheidsnieuwssite) zeggen over de periode na de inneming van Oekraïne:

- Militair bewind ("The transfer of power to the military for a certain period of time is a common practice.")
- Alle instellingen worden ontmanteld ("The new military government will then carry out reforms with a tough hand before the Russian military police leave Ukraine")
- Het zal jaren duren ("Denazification and demilitarization take a lot of time, it may take years to eradicate the Nazi Bandera psychology in Ukraine"
- Ondertussen zoethouder dat er uiteindelijk referendums zullen komen in alle regio's. Iemand benieuwd wat de uitslag zal worden?
("The new government in Ukraine will then hold a number of referendums in all regions of the country")

De facto inlijving van geheel Oekraíne dus. Enkel schaamlaponderhandelingen, geen compromis.
Eens zien wie er gelijk zal krijgen, professor Criekemans of Janus.

En nog een haarscherpe analyse van een andere professor:
(plus-artikel)

Ben er ook mee akkoord. Eigenlijk komt het erop neer dat de EU het wat subtieler zou mogen aanpakken, toch zeker qua communicatie.
Hij schrijft (na een vgl. met de fouten - appeasementpolitiek - van eind jaren '30):

Ik vind net van niet. Het is moment om duidelijk te maken dat er een grens is. De lijn moet niet effectief oorlog met EU zijn hé. Maar nu zit je in een situatie waar het duidelijk een grens is bereikt in passivisme van EU en dat er hard en openlijk moet worden opgetreden.
Geheime wapenleveringen moeten zeker niet gebeuren want Rusland gaat het ook wel doorhebben.
Je kan geen vrede willen bewaren zonder dat je een stok achter de deur hebt. Je hebt altijd een dreigmiddel nodig en sancties alleen zijn niet altijd goed genoeg.

juist beelden gezien van die gevangen genomen rus dat met zijn mama mag bellen... toch blij dat ik zo een dingen niet meemaak.
Wat een luxepositie waarin we ons weer bevinden
Toont enkel aan in welke positie de vaak jonge soldaten zich bevinden. Waarbij men zegt: "We zitten in oorlogstijd en als je weigert om de bevelen op te volgen, hebben we het recht om u te executeren wegens desertie"... dan zijn ze inderdaad blij als ze ongeschonden gevangen kunnen worden genomen.

"Uiteraard, maar dat wil niet zeggen dat we moeten kiezen voor een oorlogszuchtig discours en voor openlijke wapenleveringen aan Oekraïne. Zo’n houding is gevaarlijk, want zij betrekt Europa in het conflict. Moskou is onverwachte en domme dingen aan het doen."

De denkfout hier m.i. is dat Europa al betrokken is in het conflict.
Moskou is helemaal geen onverwachte en "domme" dingen aan het doen.
Het is zijn agenda van 2014 (en lang daarvoor) gewoon aan het uitvoeren.

Ik heb zeker begrip voor een kordaat optreden vanuit de EU (en dat lijkt er toch relatief te zijn). De-escaleren doet het niet echt, maar elke vorm van de-escalatie betekent momenteel toch gewoon een compleet verlies van Oekraïne als onafhankelijke staat, wat toch niet de gewenste uitkomst kan zijn?
China stuurt hier natuurlijk op aan, boeit hen het wat wat er juist met Oekraïne gebeurt...

Waar ik wel schrik voor heb is de uitsluiting van Rusland van het internationale diplomatische toneel, want dit leidt hoegenaamd niet tot een duurzame oplossing op middellange termijn. Naast het feit dat economische sancties niet zouden werken (als ik de aangehaalde situaties uit de geciteerde studies hierboven vergelijk met Rusland zijn er toch relatief weinig overeenkomsten dus ik vind dat nogal een felle uitspraak...), duw je nu Rusland onder het juk van China. Want indien Rusland verpaupert, staat China klaar om alles gewoon over te nemen.

Al die speculaties hier. In de Russische verklaringen en pers staat letterlijk wat er gaat gebeuren.

Lavrov zegt letterlijk dat de "demilitarisatie" tot het einde doorgaat, onafhankelijk van de onderhandelingen.
Die onderhandelingen zijn dus een pure schaamlap om 'diplomatiek' te lijken.

Wat Putin, Lavrov en Pravda (overheidsnieuwssite) zeggen over de periode na de inneming van Oekraïne:

- Militair bewind ("The transfer of power to the military for a certain period of time is a common practice.")
- Alle instellingen worden ontmanteld ("The new military government will then carry out reforms with a tough hand before the Russian military police leave Ukraine")
- Het zal jaren duren ("Denazification and demilitarization take a lot of time, it may take years to eradicate the Nazi Bandera psychology in Ukraine"
- Ondertussen zoethouder dat er uiteindelijk referendums zullen komen in alle regio's. Iemand benieuwd wat de uitslag zal worden?
("The new government in Ukraine will then hold a number of referendums in all regions of the country")
Een hoop mensen die gaan verdwijnen, onschuldig in de gevangenis gegooid gaan worden, misschien zelfs terecht gesteld.
Daarna zijn er gelukkig wel geen nazi's meer /s

Dit soort berichten is niet goed voor mijn bloeddruk.

het geloven dat het westen (navo) op termijn Rusland zou willen aanvallen. --------> krankzinnig, helemaal gek
Vindt jij dat echt zo een gek idee? Acht jij dat effectief volledig onmogelijk?
Want ik ga er eerlijk in zijn ik geloof daar nu niet direct in.
Door het shanghai-pact zijn zij inherent verbonden aan China en zijn zij een bedreiging voor de VS. Het is toch niet ondenkbaar dat daar een gek aan de macht komt die Rusland bedreigt?

Vindt jij dat echt zo een gek idee? Acht jij dat effectief volledig onmogelijk?
Want ik ga er eerlijk in zijn ik geloof daar nu niet direct in.
Door het shanghai-pact zijn zij inherent verbonden aan China en zijn zij een bedreiging voor de VS. Het is toch niet ondenkbaar dat daar een gek aan de macht komt die Rusland bedreigt?

ik ben niet mee. Een gek die Rusland bedreigt?
Wat heeft de NAVO daarmee te maken??
Idem voor China : volgens mij zijn er geen landen behalve de VS die kunnen worden aangevallen door china waardoor NAVO moet optreden?

Vandaar dat landen met kernwapens die niet op 1 enkele plaats stockeren, en vandaar dat er verscheidene systemen zijn om toch vergeldingsaanvallen te lanceren moest bijvoorbeeld de president van de VS sterven in een aanval. We gaan hier toch niet weer vertrekken voor een rondje doom and gloom theorycrafting?

Ja, vermits Rusland een land is met kernwapens is het wel degelijk relevant om er over te spreken, maar sommigen gaan hier de toer op alsof het over een RTS game gaat, met Tsaar Bommen (die worden gegarandeerd niet meer gebruikt nu, dat was gewoon een test van enorm lang geleden; wees maar zeker dat er doeltreffendere wapens voorhanden zijn dezer dagen) hier en hypersonische raketten daar. Da's allemaal beangstigend, maar het lanceren van een kernwapen op een NAVO land heeft, hoe het dan ook geleverd wordt, slechts 1 reactie: MAD. Vandaar dat het echt zo ver niet gaat komen.

Dit is nu niet specifiek op jou gericht, maar om de zoveel tijd wordt er hier zo wat 'gefantaseerd' over kernbommen die zouden vallen op Brussel en 'wat gaan we daar tegen doen' en al van dat (waarschijnlijk ook geholpen door rotkranten als HLN enzovoorts) en het antwoord is simpel: vanaf het moment dat Rusland de NAVO bombardeert met een kernwapen gaan zij er helemaal aan, en de rest van de wereld waarschijnlijk ook. Daar heeft niemand iets aan, dus het zal niet gebeuren.
Ik begrijp u reactie volkomen maar ik vrees dat wij niet in Putin zijn hoofd kunnen kijken en tot wat die man als ex-KGB er nog allemaal in staat is.. Het Westen is er blijkbaar vrij gerust in dat kernwapens nooit zullen gebruikt worden. Ben daar niet zo zeker van.. ook al is dat Putin zijn eigen ondergang. Die narcistische man wil kost wat kost geschiedenis schrijven. Laat ons hopen dat iemand van zijn inner circle hem kan en wil uitschakelen.

Terug
Bovenaan