Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Volgens de uitleg in onderstaande twitter thread zijn die Russische voertuigen gewoon enorm slecht onderhouden. Normaal zouden legervoertuigen elke 3-6 maanden deftig nazicht moeten krijgen e.d. maar op basis van verscheidene foto's is duidelijk dat dat niet het geval was. Dat gepaard met het modderseizoen in noordelijk Oekraine zorgt voor de vele vertragingen en de minieme vooruitgang.

lenko/status/1499164245250002944
Het is alsof je op een koersfiets kruipt die een half jaar in de garage gestaan heeft, zonder de ketting en de banden na te kijken ...

Vandaar dat landen met kernwapens die niet op 1 enkele plaats stockeren, en vandaar dat er verscheidene systemen zijn om toch vergeldingsaanvallen te lanceren moest bijvoorbeeld de president van de VS sterven in een aanval. We gaan hier toch niet weer vertrekken voor een rondje doom and gloom theorycrafting?

Ja, vermits Rusland een land is met kernwapens is het wel degelijk relevant om er over te spreken, maar sommigen gaan hier de toer op alsof het over een RTS game gaat, met Tsaar Bommen (die worden gegarandeerd niet meer gebruikt nu, dat was gewoon een test van enorm lang geleden; wees maar zeker dat er doeltreffendere wapens voorhanden zijn dezer dagen) hier en hypersonische raketten daar. Da's allemaal beangstigend, maar het lanceren van een kernwapen op een NAVO land heeft, hoe het dan ook geleverd wordt, slechts 1 reactie: MAD. Vandaar dat het echt zo ver niet gaat komen.

Geen idee hoe je dat allemaal afleidt uit mijn ene zin hoor. De gehele bestaansreden van hypersonische wapens draait errond om de zwakte van een ICBM op te lossen, namelijk dat de vijand meer reactietijd heeft. Dat is het enigste wat ik daarmee wilde zeggen.

Dat wist ik al vele jaren, wat ook mijn angst voor zelfs kleine nucleaire oorlogen verklaart. In de ogen van vele mensen zou je probleemloos een paar kernwapens kunnen droppen aan de andere kant van de wereld, en die denken dat dan een ver van hun bedshow is.
Zo heb ik het ook begrepen, in de jaren 90 was er bijna oorlog tussen India en Pakistan voor een stuk grond in Kasjmir, als dat tot een nucleaire confrontatie kwam waren de (nucleaire) effecten er even goed voor de USA of Europa.

Eer dat onze slimme politiekers dit doorhebben, is de volgende strontpot open.

Ik moet toegeven dat ik initieel ook iemand was die heel hard voorstander was van economische sancties, ook voor de Russische burger. Als "straf" voor hun blinde geloof in Putin & co en als "incentive" om te ijveren voor regime verandering.
Maar na een aantal van zulke Twitter-threads gelezen te hebben van relevante wetenschappers en de informatieve post van @StevenFM ben ik van mening aan het veranderen, ik kan toegeven dat ik fout zat.

Het is daarom des te meer schrijnender om te lezen dat Boris Johnson de Russische banken en oligarchen een soort van "grace period" gunt om eigendommen te verkopen en te cashen, etc.

Geen idee hoe je dat allemaal afleidt uit mijn ene zin hoor. De gehele bestaansreden van hypersonische wapens draait errond om de zwakte van een ICBM op te lossen, namelijk dat de vijand meer reactietijd heeft. Dat is het enigste wat ik daarmee wilde zeggen.
Ik heb nog een edit geplaatst. Mijn reactie was niet puur tegen jou bedoeld, mijn excuses. Maar de 'reactietijd' maakt op zich geen fluit uit bij een lancering van een kernwapen. Als Rusland er 300 lanceert richting Europa dan komen die ook wel aan, hoe traag ze ook vliegen, bijvoorbeeld. Of ze er nu 1 tegen de snelheid van het licht op Washington en 1 op Brussel droppen of er 500 lukraak in het rond schieten: het resultaat blijft hetzelfde. De wereld is om zeep. Dan lanceert de USA er van hun duikboten, dan schiet Rusland er nog eentje af, dan... Kortom; het MAD principe. Dus zo ver gaat het gewoon niet komen. En als het zo ver komt dan gaan we er toch allemaal aan.

[Edit] Een belangrijk punt bij de 'nuclear deterrence strategy' is dat je altijd paraat bent om te reageren. Dus je kernwapens verspreiden en paraat houden is in theorie veel belangrijker dan de snelheid van aanval. Puur theoretisch gezien, als de NAVO al hun kernwapens in Kleine Brogel steken en Rusland mikt daar een raket of twee op, of het kan die site uitschakelen op een andere manier, dan 'wint' het. Weg nucleaire capaciteit van de NAVO. Dan mogen die raketten in Kleine Brogel nog sneller vliegen dan het licht, als ze niet kunnen gelanceerd worden heb je er niks aan.

Kernwapens zitten verspreid, en zijn zelfs soms constant in beweging (duikboten), dus hoe groot, snel, of machtig je nucleaire aanval ook is; je zal altijd kernkoppen terug krijgen. Het is quasi onmogelijk om de nucleaire capaciteiten van een land met kernwapens volledig onschadelijk te maken. Wie de bal kaatst kan hem dus in dit geval altijd terug verwachten. Tenzij je natuurlijk een bom van zo'n kracht lost dat heel Europa en de USA er van plat liggen, maar dat maakt de aarde gewoon onbewoonbaar, en daar heeft Rusland dan ook weer niks aan. Om die redenen lijkt een kernwapen op de NAVO mij dus echt volledig uitgesloten. Daar zijn letterlijk enkel verliezers bij.

Laatst bewerkt:
Mij ook, ze staan daar klaar met een enorm konvooi en omdat het nu in de laatste 24 uur nog niet sterk vooruit is bewogen betekent niet dat er een grootschalig intern verzet is of dat er sterke logistieke problemen zijn.

Allé, het zou mooi zijn natuurlijk mochten de Russische soldaten staken, maar ik denk ook maar dat ze gewoon bevelen volgen.

Logistieke problemen, gedateerd/slecht onderhouden materiaal en tekort aan voeding is nochtans hetgene wat verschillende malen terugkomt op verschillende (uiteraard Westerse) media bronnen, al dan niet door militaire experts of intelligence rapporten.

Staken zullen ze wsl nog net niet doen maar ik veronderstel dat het moraal toch snel een dieptepunt bereikt.

Een kijk op economische sancties van een antropoloog in Lebanon, een land dat ook kampt met economische sancties
Dit is wel appelen met peren vergelijken, Rusland heeft veel meer handelsrelaties met het Westen dan Lebanon.
Rusland is voorlopig nog solvabel zolang de Chinezen ze blijven steunen, maar deze sancties hebben economisch echt wel een sterke impact op Rusland en hun bevolking.

Mij ook, ze staan daar klaar met een enorm konvooi en omdat het nu in de laatste 24 uur nog niet sterk vooruit is bewogen betekent niet dat er een grootschalig intern verzet is of dat er sterke logistieke problemen zijn.

Allé, het zou mooi zijn natuurlijk mochten de Russische soldaten staken, maar ik denk ook maar dat ze gewoon bevelen volgen.
Veel info die je leest wijst er toch dat dat wel het geval is. Bijvoorbveeld:
Image

Pas op: ik ga hier niet victorie kraaien voor Oekraïne maar het is wel om te duiden dat de Russen het moeilijker lijken te hebben dan gedacht.
En dat kan ook gevaarlijk zijn: meer en hevigere bombardementen en steeds driester te werk gaan bv.

Dit is wel appelen met peren vergelijken, Rusland heeft veel meer handelsrelaties met het Westen dan Lebanon.
Rusland is voorlopig nog solvabel zolang de Chinezen ze blijven steunen, maar deze sancties hebben economisch echt wel een sterke impact op Rusland en hun bevolking.
+ wat is het alternatief?

Militair willen we niet ingrijpen want dan starten we WOIII en economisch zouden we niet mogen ingrijpen want dan raak je de gewone Russische bevolking ook, wat is er dan nog? Wat nutteloze resoluties stemmen in de vele parlementen?

Veel info die je leest wijst er toch dat dat wel het geval is. Bijvoorbveeld:

Pas op: ik ga hier niet victorie kraaien voor Oekraïne maar het is wel om te duiden dat de Russen het moeilijker lijken te hebben dan gedacht.
En dat kan ook gevaarlijk zijn: meer en hevigere bombardementen en steeds driester te werk gaan bv.
Akkoord, maar ik stel me vragen in welke mate die info die we krijgen nog betrouwbaar is.
Rusland heeft nog altijd de militaire overmacht en de middelen om ze van de kaart te vegen, ik heb de indruk dat ze hier elke tegenslag voor de Russen met een vergrootglas uitvergroten.

Militair willen we niet ingrijpen want dan starten we WOIII en economisch zouden we niet mogen ingrijpen want dan raak je de gewone Russische bevolking ook, wat is er dan nog? Wat nutteloze resoluties stemmen in de vele parlementen?
Indeed, die sancties zijn nodig, het verzet moet veel meer intern komen vanuit Rusland.

Akkoord, maar ik stel me vragen in welke mate die info die we krijgen nog betrouwbaar is.
Rusland heeft nog altijd de militaire overmacht en de middelen om ze van de kaart te vegen, ik heb de indruk dat ze hier elke tegenslag voor de Russen met een vergrootglas uitvergroten.

De tegenslagen van de Russen worden inderdaad wel uitvergroot maar aan de andere kant zijn het wel diegene die iets 'te winnen' hebben zijnde veroveringen moeten doen.
Zolang de Oekraïners hen tegenhouden op welke manier ook is het een tegenslag voor de Russen.

Ik vermoed ook dat British Intelligence ook andere manieren van info verzamelen heeft.
Het zou me totaal niet verbazen dat ze mensen op de grond hebben daar.

De intelligence is idd wel dubbel, de Russen hebben het materiaal en de tijd aan hun kant. De performantie is niet goed maar ze blijven doorgaan en idd driester.

De enige manier is een serieuze decimering van het Russische materiaal en troepen out of combat zetten (desertie, gewond, gevangen of gedood) of een aanvaardbaar staakt-het-vuren. Er is nog altijd terreinverlies voor Oekraïne met af en toe een tegenaanval, maar dat zal niet de overwinning brengen als het nog 3-4 weken duurt.

De dagelijkse updates gaan over het hier en nu, zonder te ver vooruit te kijken, het lijkt dus nu rooskleurig maar lange termijn is moeilijker in te schatten.

De intelligence is idd wel dubbel, de Russen hebben het materiaal en de tijd aan hun kant. De performantie is niet goed maar ze blijven doorgaan en idd driester.

De enige manier is een serieuze decimering van het Russische materiaal en troepen out of combat zetten (desertie, gewond, gevangen of gedood) of een aanvaardbaar staakt-het-vuren. Er is nog altijd terreinverlies voor Oekraïne met af en toe een tegenaanval, maar dat zal niet de overwinning brengen als het nog 3-4 weken duurt.

De dagelijkse updates gaan over het hier en nu, zonder te ver vooruit te kijken, het lijkt dus nu rooskleurig maar lange termijn is moeilijker in te schatten.
Als de Russen zonder eten/naft vallen.. kan alles gebeuren. Onderschat ook niet het feeit dat Oekraïeners en Russen "broeders" zijn. Het is alsof wij Nederland zouden binnenvallen.. Dat vreet aan de moraal..

niet vergeten dat door enkel te bombarderen er ook niet veel terreinwinst is.
Iedereen graaft zich in in gebouwen die in pijn liggen, een stad innemen die vol puin ligt is veel moeilijker dan eentje waar dit niet is.
Zeker met de tactieken die UK gebruikt. (molotovcocktails en dergelijke).
Ik zie de russen totaal niet in staat om huis per huis binnen te gaan
(en zoveel bommen hebben de russen ook niet meer)

Niemand zegt om geen economische sancties te hanteren, wel om de gewone bevolking te ontzien en vooral de oligarchen en de elite te raken. Maar hoewel de gewone Russische bevolking reeds getroffen wordt door de sancties, krijgen de oligarchen van de UK bv een 30 dagen grace period zodat hun boten, huizen en andere bezittingen niet in beslag genomen worden en ze deze kunnen verkopen en het geld kunnen transfereren naar hun offshore accounts.

Deze brede sancties zijn eigenlijk gewoon window dressing.

Terug
Bovenaan