Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vandaag een analyse in de Standaard over de impact van deze inval op de Franse presidentsverkiezingen; omdat de belangrijkste opponenten van Macron serieus hun gat hebben verbrand aan deze situatie.

• Le Pen vond de annexatie van het Krim door Rusland geoorloofd "want het Krim was nooit van Oekraïne". Le Pen heeft in het verleden ook flink wat geld van het Kremlin ontvangen om haar verkiezingscampagnes te financieren, 9 miljoen EURO
  • Volgens Eric Zemmour is Putin ‘een patriot’ die het recht heeft ‘de Russische belangen te verdedigen, en die nooit zou overgaan tot een invasie. Volgens Zemmour - 2014 - "bestaat Ukraïne niet"
  • Jean-Luc Mélenchon zag Rusland als partner. Toen Russische troepen begonnen samen te troepen aan de Oekraïense grens, had hij daar begrip voor: ‘Wie zou niet hetzelfde doen met zo’n buurland, dat verbonden is met een mogendheid die hen voortdurend bedreigt?’ Ondertussen ontkent hij dat hij ooit pro-Kremlin was
In een land met een vrije pers, zoals Frankrijk, kom je daar niet mee weg. Indien dat conflict nog loopt tegen de verkiezingen, gaat hen dat echt wel stemmen kosten. Wie stemt er voor een president die op voorhand heeft duidelijk gemaakt dat hij/zij bereid is om zich als een halve vazal te gedragen van de mogendheid waarmee je in conflict bent.
Macron heeft ook duidelijk moeite gedaan om dit conflict te vermijden, weinig spierballengerol, wel alles op alles gezet om dit conflict te vermijden. Ik denk niet dat zijn concurrenten hem in deze veel kunnen verwijten.
En ja; Le Pen en Zemmour kunnen aangeven dat de energieprijzen de pan uit swingen door die oorlog. Maar zeggen dat je als Westen deze invasie zo maar moet laten begaan om de energieprijs te drukken, dat krijg je volgens mij niet verkocht.

Het is al langer bekend dat Poetin verdeeldheid wil zaaien door extreem-rechts en extreem-links te sponsoren. Maar ik wist niet dat 3(!) Franse presidentskandidaten zo liggen aanschurken bij dat schoftenregime van Poetin. Hoe is dat toch mogelijk?

Daarnet ook professor op VTM nieuws die aanraadde om te stoppen met te zeggen welke materialen we leveren aan Oekraïne.
Inderdaad, zoiets moet men niet aan de grote klok hangen. Dat gebeurt in elke oorlog maar er is nooit zo veel tamtam rond als nu.
Zo laat je de tegenstrever in je kaarten kijken en doe je nog meer olie op her vuur.

Daarnet ook professor op VTM nieuws die aanraadde om te stoppen met te zeggen welke materialen we leveren aan Oekraïne.
Die gaat er vanuit dat NATO alles verklapt. Ik denk dat er al serieus wat materiaal in het geheim naar Oekraïne gegaan is.

Charlie Wilson's War vibes

Dit dus heel hard. Veel mensen hier proberen te analyseren wat Putin van plan is en waarom hij doet wat hij doet. Maar het enige wat je eigenlijk kan besluiten is dat er geen logica achter zit of enkel één van absurde makelij.

Als je dan vandaag de Russische minister van BuZa voor de VN hoort beweren dat Oekraïne mogelijk nog beschikt over kernwapens uit de Sovjetperiode en dat ze moeten reageren op dat reële gevaar, dan begin ik stilaan schrik te krijgen dat Putin op zoek is naar "argumenten" om toch nucleaire wapens in te zetten.

Goh, ik denk niet dat hij daarmee een vrijgeleide wil voor nukes. Ik denk dat hij zijn jarenlange frustraties t.o.v. het Westen er allemaal uitbraakt op hetzelfde moment:
- Hij heeft het al gehad over die vermeende genocide van de Oekraïners waarvan iedereen weet dat het niet klopt, hiermee wil hij wraak nemen dat de NATO vroeger bij een reële genocide in Joegoslavië tussenbeide is gekomen.
- Hij heeft het al gehad over het vermeende Oekraïense terrorisme waarvan iedereen weet dat het niet klopt, hiermee wil hij wraak nemen op het feit dat de VS met de NATO Afghanistan is binnengevallen omwille van reëel terrorisme.
- Nu heeft hij het over die vermeende kernwapens waarvan iedereen weet dat het niet klopt, hiermee wil hij wraak nemen op het feit dat de VS Irak is binnengevallen omwille van (ook zogezegde) nucleaire wapens van Irak.

Inderdaad, zoiets moet men niet aan de grote klok hangen. Dat gebeurt in elke oorlog maar er is nooit zo veel tamtam rond als nu.
Zo laat je de tegenstrever in je kaarten kijken en doe je nog meer olie op her vuur.
Da's gelijk naast u maat gaan zitten die ambras heeft me zijn madam en zeggen: zegt er tegen dat het een bitch is.

On a side note :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Geeft die manne nen PR job na den oorlog. Jezus.
Samen met Saint Javelin: https://www.saintjavelin.com/

Is die PR molen langs de Oekraïne kant toch wel stevig on point. Die mannen spelen echt wel een home run op het gebied van social media management.

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een domme vraag, maar iedereen weet waar dat lang konvooi van RU zich bevindt. Waarom schiet Oekraïene daar dan niet en masse raketten, bommen, drones, etc. op af?
Het is niet voor niets dat ze in een heel lang uitgestrekte konvooi rijden. Minder schade bij artillerie-aanval.
En ik zou toch verwachten dat het konvooi wel luchtafweer/dekking heeft van eigen gevechtsvliegtuigen.

Je geraakt daar niet zomaar bij.

Tja, je probeert hier een beetje goedkoop deze oorlog en dreiging te recupereren op kap van de groenen, dan lijkt het me toch belangrijker om te focussen op de échte vrienden van Poetin. Zoals een De Winter die zelfs vorige week nog een exit uit de NAVO suggereerde (en ons wou herinneren aan onze echte vijand, de moslims), een Van Roy die de schuld van de inval bij Europa legde en zo de propaganda van Rusland in ons eigen parlement brengt, een Van Grieken die mopte dat Poetin de Walen ook mocht komen inlijven of zoals de pippo's van PvdA die zelfs nu geen resolutie tegen Rusland willen steunen.

En dat is exact wat de intentie is van Putin. Zaken naar voren brengen die eigenlijk voor een bepaalde subgroep behapbaar en verstaanbaar zijn. Waarom moet ik punten die in deze thread al meerdere keren vermeld waren (en door u hier herhaald worden) opnieuw zeggen? Jij doet dat al goed om uw punt te maken.
Nu leek het mijn beurt om eens deze kant te belichten. Net zoals iemand anders hier in deze thread het bizarre standpunt van PVDA ook al eens had vermeld.

En dit om juist het punt te maken dat dit onderdeel is van de tactiek om terug proberen de verdeeldheid te creëren. En ik hoopte dat met dit ludieke statement dit ook duidelijk is voor deze politieke vleugel ;). Dat als poetin dit zo vraagt, het misschien toch niet echt in ons voordeel is om daarvoor in de toekomst nog te vechten.
Net zoals dat inzetten op gas, misschien nu ook niet de meest optimale strategie is. Maar bon, laat ons dat punt houden voor de energiethread ;).

Als je dan vandaag de Russische minister van BuZa voor de VN hoort beweren dat Oekraïne mogelijk nog beschikt over kernwapens uit de Sovjetperiode en dat ze moeten reageren op dat reële gevaar, dan begin ik stilaan schrik te krijgen dat Putin op zoek is naar "argumenten" om toch nucleaire wapens in te zetten.
Is dat niet proberen om er nu onderuit te muizen door dezelfde justifiëring als degene die Amerika had voor de inval in Irak te gebruiken ? (allez ik dacht toch dat het toen ook handelde om een "atoombom", maar ik vind het niet direct terug... enkel info over massavernietigingswapens https://nl.wikipedia.org/wiki/Irakoorlog)

Alleen nog iets minder geloofwaardig...

België stuurt 300 militairen naar Roemenië. In VTM Nieuws legde een van hen uit wat hun missie is. "Het is om af te schrikken en te laten zien dat we er zijn. Er is de angst voor het onbekende, want het is iets wat we niet vaak doen."
Behalve de lokale brandweer of boswachter. Wie gaan die mannen bang maken ?

Op VTM nieuws werd er ook gewaarschuwd dat de sancties die Rusland treft, ook er voor kan zorgen dat de bevolking meer zou radicaliseren tegen het westen. Iets wat ik al gedacht heb, beetje vergelijkbaar met USA en midden-oosten...

Hoe hebben de Oekraïeners eigenlijk "op slimme wijze" (dixit Schols) ervoor gezorgd dat hun luchthavens niet gebruikt kunnen worden door de Russen?

Hoe hebben de Oekraïeners eigenlijk "op slimme wijze" (dixit Schols) ervoor gezorgd dat hun luchthavens niet gebruikt kunnen worden door de Russen?
Heb het statement niet gehoord maar je kan een lucht haven redelijk snel onschadelijk maken door runway kapot te maken op plaatsen zo kunnen vliegtuigen niet landen

Als je banden in hopen continue laat branden kunnen helikopters ook niet landen door rook ontwikkeling.

Nu dat gaat nu niet op voor alles.

Interessante docu, maf om te zien in deel 1 hoe snel die eigenlijk van nobody tot president is opgeklommen.
Nu deel 2 en 3 bingen.

Televisie heeft Putin tot president gemaakt, nu hoop ik dat televisie er ook voor zorgt dat hij verdwijnt.
Ik zie toch enorm veel parallellen tussen Poetin en Hitler.

Beiden waren ze nobody's die voor het regime werkten. Hitler ging bij het leger en vocht in WO I, Poetin ging bij de KGB tijdens de Koude Oorlog.

Hitler kon niet leven met de Duitse overgave en het verdrag van Versailles, Poetin kon de val van de Sovjetunie niet verkroppen.

Hitler begon een politieke carrière vanuit het leger en begon op het laagste niveau met te spreken in bierkelders, Poetin begon te werken voor een corrupte burgemeester.

Beiden baanden ze zich een weg naar de politieke top waarbij politieke tegenstanders zonder pardon uit de weg werden geruimd.

Op VTM nieuws werd er ook gewaarschuwd dat de sancties die Rusland treft, ook er voor kan zorgen dat de bevolking meer zou radicaliseren tegen het westen. Iets wat ik al gedacht heb, beetje vergelijkbaar met USA en midden-oosten...
Idd, hoor zelf al niet meer veel over protesten, tijdens het vorige conflict in 2014 waren dit er ook veel meer, maar ja, toen was het Boris Nemtsov die die beweging op gang had gezet. Hij zal het jammer genoeg geen tweede keer meer kunnen doen. Volgens mij waren die protesten een paar dagen geleden ook gewoon zoals elk jaar ontstaan uit de herdenking van de moord op Nemtsov.

Laatst bewerkt:
Het Rode kruis dat weer afkomt met het feit ze niks met dekens en materialen kunnen doen. Maar weer naar financiele middelen komt vragen Zorg eens eerst dat u vereniging en u fondsen transparant zijn...
Ik begin eigenlijk meer en meer te walgen van die organisatie.

Goh, langs de ene kant ja, maar langs de andere kant is Putin's approval rate al 10 jaar lang tussen de 60 en de 90% en na de inval in de Krim was die bv 85%. Ge kunt niet blijven hopen dat de overgrote meerderheid eindelijk het licht gaat zien.

Ander nieuws: https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2022-02-28/russias-war-against-ukraine-day-4

Uitgebreide samenvatting van dag 4, waarin men toch ook aanhaalt dat hoewel het Russisch leger vrij amateuristisch overkomt, dit toch waarschijnlijk is uit politieke en economische overwegingen. Ze willen bijvoorbeeld niet hun echte sterkte kenbaar maken aan het Westen, dus gebruikt men niet hun geavanceerd wapentuig (Iskander raketten etc) en gebruikt men ook de dienstplichtigen ipv de beroepssoldaten. Ze hadden wel gedacht (gaat men van uit) meer vorderingen gemaakt te hebben, dus op dat vlak is Putin wel een beetje geirriteerd.

Goh, langs de ene kant ja, maar langs de andere kant is Putin's approval rate al 10 jaar lang tussen de 60 en de 90% en na de inval in de Krim was die bv 85%. Ge kunt niet blijven hopen dat de overgrote meerderheid eindelijk het licht gaat zien.

Ander nieuws: https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2022-02-28/russias-war-against-ukraine-day-4

Uitgebreide samenvatting van dag 4, waarin men toch ook aanhaalt dat hoewel het Russisch leger vrij amateuristisch overkomt, dit toch waarschijnlijk is uit politieke en economische overwegingen. Ze willen bijvoorbeeld niet hun echte sterkte kenbaar maken aan het Westen, dus gebruikt men niet hun geavanceerd wapentuig (Iskander raketten etc) en gebruikt men ook de dienstplichtigen ipv de beroepssoldaten. Ze hadden wel gedacht (gaat men van uit) meer vorderingen gemaakt te hebben, dus op dat vlak is Putin wel een beetje geirriteerd.
Het Russisch nieuws is dan ook volledig anders dan het Westers nieuws , daar spreekt men zelf niet over een oorlog , maar een militaire operatie .

Het feit dat er gisteren een Su-34 werd gespot nabij Kharkov zegt wel wat dat Rusland stilaan wat geavanceerder materiaal zal inzetten.

Doet me wat denken aan de tutorial Rome: Total War. Eerst je velites en hastati afsturen op de vijand een als het tij dreigt te keren, zet je je principes en triarii in. Oekraïne krijgt wel wapens van het Westen, maar volstaan antitankraketten, munitie en stingers?

Probleem voor Poetin is dat de perceptieoorlog verloren is, maar het is niet dat hij de mainstream media in het Westen had ingepalmd met zijn charme.

Terug
Bovenaan