Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Vandaag een analyse in de Standaard over de impact van deze inval op de Franse presidentsverkiezingen; omdat de belangrijkste opponenten van Macron serieus hun gat hebben verbrand aan deze situatie.
In een land met een vrije pers, zoals Frankrijk, kom je daar niet mee weg. Indien dat conflict nog loopt tegen de verkiezingen, gaat hen dat echt wel stemmen kosten. Wie stemt er voor een president die op voorhand heeft duidelijk gemaakt dat hij/zij bereid is om zich als een halve vazal te gedragen van de mogendheid waarmee je in conflict bent.
- Le Pen vond de annexatie van het Krim door Rusland geoorloofd "want het Krim was nooit van Oekraïne". Le Pen heeft in het verleden ook flink wat geld van het Kremlin ontvangen om haar verkiezingscampagnes te financieren, 9 miljoen EURO
- Volgens Eric Zemmour is Putin ‘een patriot’ die het recht heeft ‘de Russische belangen te verdedigen, en die nooit zou overgaan tot een invasie. Volgens Zemmour - 2014 - "bestaat Ukraïne niet"
- Jean-Luc Mélenchon zag Rusland als partner. Toen Russische troepen begonnen samen te troepen aan de Oekraïense grens, had hij daar begrip voor: ‘Wie zou niet hetzelfde doen met zo’n buurland, dat verbonden is met een mogendheid die hen voortdurend bedreigt?’ Ondertussen ontkent hij dat hij ooit pro-Kremlin was
Macron heeft ook duidelijk moeite gedaan om dit conflict te vermijden, weinig spierballengerol, wel alles op alles gezet om dit conflict te vermijden. Ik denk niet dat zijn concurrenten hem in deze veel kunnen verwijten.
En ja; Le Pen en Zemmour kunnen aangeven dat de energieprijzen de pan uit swingen door die oorlog. Maar zeggen dat je als Westen deze invasie zo maar moet laten begaan om de energieprijs te drukken, dat krijg je volgens mij niet verkocht.
Inderdaad, zoiets moet men niet aan de grote klok hangen. Dat gebeurt in elke oorlog maar er is nooit zo veel tamtam rond als nu.Daarnet ook professor op VTM nieuws die aanraadde om te stoppen met te zeggen welke materialen we leveren aan Oekraïne.
Het lijkt eerder zo'n opbod te worden van "kijk wij geven dit.. en jullie?"Inderdaad, zoiets moet men niet aan de grote klok hangen. Dat gebeurt in elke oorlog maar er is nooit zo veel tamtam rond als nu.
Die gaat er vanuit dat NATO alles verklapt. Ik denk dat er al serieus wat materiaal in het geheim naar Oekraïne gegaan is.Daarnet ook professor op VTM nieuws die aanraadde om te stoppen met te zeggen welke materialen we leveren aan Oekraïne.
Dit dus heel hard. Veel mensen hier proberen te analyseren wat Putin van plan is en waarom hij doet wat hij doet. Maar het enige wat je eigenlijk kan besluiten is dat er geen logica achter zit of enkel één van absurde makelij.
Als je dan vandaag de Russische minister van BuZa voor de VN hoort beweren dat Oekraïne mogelijk nog beschikt over kernwapens uit de Sovjetperiode en dat ze moeten reageren op dat reële gevaar, dan begin ik stilaan schrik te krijgen dat Putin op zoek is naar "argumenten" om toch nucleaire wapens in te zetten.
Da's gelijk naast u maat gaan zitten die ambras heeft me zijn madam en zeggen: zegt er tegen dat het een bitch is.Inderdaad, zoiets moet men niet aan de grote klok hangen. Dat gebeurt in elke oorlog maar er is nooit zo veel tamtam rond als nu.
Zo laat je de tegenstrever in je kaarten kijken en doe je nog meer olie op her vuur.

Het is niet voor niets dat ze in een heel lang uitgestrekte konvooi rijden. Minder schade bij artillerie-aanval.Waarschijnlijk een domme vraag, maar iedereen weet waar dat lang konvooi van RU zich bevindt. Waarom schiet Oekraïene daar dan niet en masse raketten, bommen, drones, etc. op af?
Tja, je probeert hier een beetje goedkoop deze oorlog en dreiging te recupereren op kap van de groenen, dan lijkt het me toch belangrijker om te focussen op de échte vrienden van Poetin. Zoals een De Winter die zelfs vorige week nog een exit uit de NAVO suggereerde (en ons wou herinneren aan onze echte vijand, de moslims), een Van Roy die de schuld van de inval bij Europa legde en zo de propaganda van Rusland in ons eigen parlement brengt, een Van Grieken die mopte dat Poetin de Walen ook mocht komen inlijven of zoals de pippo's van PvdA die zelfs nu geen resolutie tegen Rusland willen steunen.
. Dat als poetin dit zo vraagt, het misschien toch niet echt in ons voordeel is om daarvoor in de toekomst nog te vechten.
.Is dat niet proberen om er nu onderuit te muizen door dezelfde justifiëring als degene die Amerika had voor de inval in Irak te gebruiken ? (allez ik dacht toch dat het toen ook handelde om een "atoombom", maar ik vind het niet direct terug... enkel info over massavernietigingswapens https://nl.wikipedia.org/wiki/Irakoorlog)Als je dan vandaag de Russische minister van BuZa voor de VN hoort beweren dat Oekraïne mogelijk nog beschikt over kernwapens uit de Sovjetperiode en dat ze moeten reageren op dat reële gevaar, dan begin ik stilaan schrik te krijgen dat Putin op zoek is naar "argumenten" om toch nucleaire wapens in te zetten.
Behalve de lokale brandweer of boswachter. Wie gaan die mannen bang maken ?België stuurt 300 militairen naar Roemenië. In VTM Nieuws legde een van hen uit wat hun missie is. "Het is om af te schrikken en te laten zien dat we er zijn. Er is de angst voor het onbekende, want het is iets wat we niet vaak doen."
Heb het statement niet gehoord maar je kan een lucht haven redelijk snel onschadelijk maken door runway kapot te maken op plaatsen zo kunnen vliegtuigen niet landenHoe hebben de Oekraïeners eigenlijk "op slimme wijze" (dixit Schols) ervoor gezorgd dat hun luchthavens niet gebruikt kunnen worden door de Russen?
Ik zie toch enorm veel parallellen tussen Poetin en Hitler.VRT MAX
www.vrt.be
Interessante docu, maf om te zien in deel 1 hoe snel die eigenlijk van nobody tot president is opgeklommen.
Nu deel 2 en 3 bingen.
Televisie heeft Putin tot president gemaakt, nu hoop ik dat televisie er ook voor zorgt dat hij verdwijnt.
Idd, hoor zelf al niet meer veel over protesten, tijdens het vorige conflict in 2014 waren dit er ook veel meer, maar ja, toen was het Boris Nemtsov die die beweging op gang had gezet. Hij zal het jammer genoeg geen tweede keer meer kunnen doen. Volgens mij waren die protesten een paar dagen geleden ook gewoon zoals elk jaar ontstaan uit de herdenking van de moord op Nemtsov.Op VTM nieuws werd er ook gewaarschuwd dat de sancties die Rusland treft, ook er voor kan zorgen dat de bevolking meer zou radicaliseren tegen het westen. Iets wat ik al gedacht heb, beetje vergelijkbaar met USA en midden-oosten...
Op VTM nieuws werd er ook gewaarschuwd dat de sancties die Rusland treft, ook er voor kan zorgen dat de bevolking meer zou radicaliseren tegen het westen. Iets wat ik al gedacht heb, beetje vergelijkbaar met USA en midden-oosten...
Het Russisch nieuws is dan ook volledig anders dan het Westers nieuws , daar spreekt men zelf niet over een oorlog , maar een militaire operatie .Goh, langs de ene kant ja, maar langs de andere kant is Putin's approval rate al 10 jaar lang tussen de 60 en de 90% en na de inval in de Krim was die bv 85%. Ge kunt niet blijven hopen dat de overgrote meerderheid eindelijk het licht gaat zien.
Ander nieuws: https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2022-02-28/russias-war-against-ukraine-day-4
Uitgebreide samenvatting van dag 4, waarin men toch ook aanhaalt dat hoewel het Russisch leger vrij amateuristisch overkomt, dit toch waarschijnlijk is uit politieke en economische overwegingen. Ze willen bijvoorbeeld niet hun echte sterkte kenbaar maken aan het Westen, dus gebruikt men niet hun geavanceerd wapentuig (Iskander raketten etc) en gebruikt men ook de dienstplichtigen ipv de beroepssoldaten. Ze hadden wel gedacht (gaat men van uit) meer vorderingen gemaakt te hebben, dus op dat vlak is Putin wel een beetje geirriteerd.
Het feit dat er gisteren een Su-34 werd gespot nabij Kharkov zegt wel wat dat Rusland stilaan wat geavanceerder materiaal zal inzetten.Goh, langs de ene kant ja, maar langs de andere kant is Putin's approval rate al 10 jaar lang tussen de 60 en de 90% en na de inval in de Krim was die bv 85%. Ge kunt niet blijven hopen dat de overgrote meerderheid eindelijk het licht gaat zien.
Ander nieuws: https://www.osw.waw.pl/en/publikacje/analyses/2022-02-28/russias-war-against-ukraine-day-4
Uitgebreide samenvatting van dag 4, waarin men toch ook aanhaalt dat hoewel het Russisch leger vrij amateuristisch overkomt, dit toch waarschijnlijk is uit politieke en economische overwegingen. Ze willen bijvoorbeeld niet hun echte sterkte kenbaar maken aan het Westen, dus gebruikt men niet hun geavanceerd wapentuig (Iskander raketten etc) en gebruikt men ook de dienstplichtigen ipv de beroepssoldaten. Ze hadden wel gedacht (gaat men van uit) meer vorderingen gemaakt te hebben, dus op dat vlak is Putin wel een beetje geirriteerd.