Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zegt dat alles, neen, maar aangezien we (gelukkig) geen recente oorlogen hebben gehad tussen supermachten is het de enige info.

Maar zoals @beryl hier al eens aanhaalde: percentage uitgaven in termen van GDP is minder en minder veelzeggend in tijden waarin wij onze maakindustrie veel te veel ge-outsourced hebben naar buiten Europa. Ik vond het een zeer mooi voorbeeld dat herhaling verdient, ik parafraseer: je kan gemakkelijker een autofabriek naar een tankfabriek ombouwen, dan dat je een tankfabriek van nul moet opbouwen.

Om van nog meer technologisch hoogwaardige componenten nog maar te zwijgen, dat zo'n groot gedeelte van onze microchips in Taiwan geproduceerd wordt, moet op dit moment hopelijk toch alarmsirenes op de hoogste Europese niveaus doen afgaan zou ik hopen.
De cynicus in mij vreest echter dat daar vooral een generatie zelf verrijkende lokaal afgeschreven politici zit, die véél minder met het beste voor Europa inzitten, maar eerder met hun eigen belangen. Geo-politieke en strategische overwegingen hebben daar véél te lang, véél te weinig gespeeld. De uitbreiding van Europa naar het Oosten heeft meer te maken gehad met economische belangen op het vlak van de "vrije markt" en minder met échte éénmaking, ook op o.a. militair vlak.
Hopelijk komt daar "dankzij" deze Russische invasie van Oekraïne verandering in.

Best appels met appels vergelijken, d.i.: NAVO vs CSTO.

Rusland heeft een nieuw "Warschaupact" opgericht in 1992.

Dan ben je toch appels van stevig verschillende kwaliteit met elkaar aan 't vergelijken. Ik zie buiten Rusland géén enkel land in het CSTO waarvan zelfs het tweede NATO land niet zou winnen.

Rusland had waarschijnlijk gehoopt dat het met minder kracht ook wel zou lukken . Het waren vredestroepen remember .Dat is alvast mislukt.

Dit is toch de meest logische uitleg tot nu toe, en blijft volgens mij ook de enige juiste narrative. Ze wouden met beperkte destructieve kracht maar toch met een zekere overdaad (in aantallen) UA snel tot overgave dwingen om dan de repercussies van het Westen even uit te zweten, net zoals ze de vorige 2-3x gedaan hebben.

De inzet van hun campagne was een grote blunder, met destraseuze gevolgen voor de Russen, op alle mogelijke vlakken. Zeer zeker gezichtsverlies voor het 'genie' Putin maar die is natuurlijk nog niet uitgezongen.

Denk dat het nieuwe plan zich nu zal toespitsen om de ballistische destructieve kracht mondjesmaat te laten toenemen, gecombineerd met gecontroleerde hergroeperingen van de grondtroepen.

De luchtmacht zal allicht ook een grotere rol beginnen spelen.

Op papier is UA hun enigste kans het concept van 'tijd', net genoeg tijd kunnen kopen om ook van hun kant zwaarder weerwerk aan te bieden door het toestromende materiaal, echter hebben ze weinig tot geen kracht in de lucht en dat zou hun wel eens zuur kunnen opbreken. Vermoedelijk ook daarom de verschillende oproepen tot no fly zones. (waarvan NATO gelukkig absoluut niks van wil horen)

Laatst bewerkt:
Nee, maar dat is toch algauw 40 miljoen mensen en vele km2 extra.

Daarnaast is "winnen" ook relatief. Iedereen spreekt hier over een conventionele oorlog tussen staten, maar daar eindigt het niet. Zie Irak en Afghanistan.

Aanvallen, niet bezetten.

In Tsjetsjenië wonen 1,103,686 mensen op 15,680 km² de russen hebben toen 93,000 troepen gestuurd. Oekraïne telt 41,167,336 inwoners verspreid over 603,628 km².

Naar analogie zouden er dus, wil je een Tsjetsjenië 2.0 creëren qua oppervlakte 3.5 miljoen troepen of qua populatie 3.4 miljoen troepen moeten zijn.

Simplistische rekensom maar het toont vooral aan dat met 150k+ troepen je er vooral niet gaat geraken. Technisch is het wel correct want 3.5 miljoen troepen is inderdaad 150k+ troepen.
Hmm, makes sense inderdaad. Bedankt voor de verduidelijking!

Hoe zit het nu met dat konvooi? ergens die opmars live te volgen? want als die vanuit Wit-Rusland gekomen zijn, staan ze op 1 uur in Kiev.

Niet dat konvooi (was op weg naar Kiev, dit is in Melitopol in 't zuiden), maar die Oekrainers zijn wel fearless:

Kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat veel van die militairen daar niet met hun volle goesting zitten.

Begint toch aardig te ontsporen..

Iemand da filmpke gezien van die kerel met zijn pa in een autoi die dan beschoten worden? Vreselijk..

Zou er eigenlijk ook gewerkt worden aan een piste waarbij Russische opposanten gesteund worden in het ontketenen van een revolutie?

Niet dat konvooi (was op weg naar Kiev, dit is in Melitopol in 't zuiden), maar die Oekrainers zijn wel fearless:

Kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat veel van die militairen daar niet met hun volle goesting zitten.
Die russische soldaten moeten toch ook op den duur van zichzelf denken van WTF zijn we hier aan't doen. Die burgers verdedigen hier wanhopig hun eigen land en wij komen hier met ons materiaal die wegjagen en innemen.

Enfin, zo zou ik dan denken, denk ik :unsure:

Terug
Bovenaan