Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Spreek dan over de VS en niet de nato. Trouwens welke oorlog heeft de VS de laatste decennia gewonnen? Tegen welk modern leger hebben ze gevochten? Do tell.

Zegt dat alles, neen, maar aangezien we (gelukkig) geen recente oorlogen hebben gehad tussen supermachten is het de enige info.

Tis nog altijd beter dan sommige Engelsen/Amerikanen die 'puutn' zeggen in het nieuws, dan moet ik altijd aan kalkoenen denken :)

Ben je nu aan het trollen?
Spreek dan over de VS en niet de nato. Trouwens welke oorlog heeft de VS de laatste decennia gewonnen? Tegen welk modern leger hebben ze gevochten? Do tell.
Zeg dan eens?
Het is wel degelijk waar dat er geen grootschalige gewonnen oorlogen zijn tussen de VS en een modern uitgebouwd leger.
Best dat dit zo blijft denk ik dan?

De VS zomaar lostrekken van de NAVO of andere bondgenoten lijkt me niet echt mogelijk, aangezien de meeste conflicten waarin ze betrokken geraken altijd met uitgebreide samenwerkingen gebeuren:

Er staan daar wel wat "verliezen" tussen, maar dat zijn dan meestal "failed to achieve this or that" en terugtrekken nadat de situatie uit de hand loopt (gaat meestal toch over een of andere vorm van burgeroorlog of "intern" conflict).

Dus @Lifen heeft ergens een punt, maar het bewijst m.i. niet wat hij meent te kunnen stellen.

NATO is per definitie ook US. Dus dan moet je de krachten van enkel en alleen een US nog is toevoegen aan wat alle andere NATO landen kunnen bijbrengen.

US alleen al heeft (granted, op papier) de sterkste luchtmacht, dominantie op zee en het grootste budget ooit.

Papieren tijger of niet, ik zou niet graag ten oorlog gaan met NATO op dit moment ;)

Zeg dan eens?

Zucht, ik ga ervan uit dat vraag oprecht is.

1. De VS maakt het grootste deel van de NATO uit. Als je over een conventionele oorlog met NATO spreekt, spreek je dus impliciet over een conventionele oorlog met de VS.

2. De VS heeft op zes maanden tijd het staande leger van Irak, bestaande uit ruwweg een half miljoen troepen, verslagen in de eerst golfoorlog. Daarbij zijn ongeveer 300 Amerikaanse doden gevallen. Slachtoffers langs Iraakse; enkele tienduizenden.

3. De VS stond op minder dan 30 dagen opnieuw in Baghdad tijdens de tweede invasie van Irak. Ditmaal met een troepenmacht van ongeveer 130,000 tegenover een Iraaks leger dat op papier 1.2 miljoen soldaten telde.

Dit zijn conventionele oorlogen die de VS letterlijk aan de andere kant van de aardbol heeft gevochten overigens. De logistiek van een dergelijke operatie alleen al is ongelofelijk.

Is Irak vergelijkbaar met Rusland? Neen, natuurlijk niet. Maar tenzij er bijkomende zaken spelen waarvan wij niet op de hoogte zijn, blijkt uit de laatste 6 dagen duidelijk dat er iets schort met de staat van het Rode leger. Misschien komt daar nog verandering in, dat weet ik niet.

Als we dus de verzamelde conventionele strijdkrachten van NATO tegenover die van het Rode lege plaatsen in een scenario waarbij we letterlijk vanuit NATO grondgebied het territorium van Rusland kunnen binnenrijden met onze troepen, dan kan er volgens mij geen twijfel over bestaan dat dat gaat uitdraaien op een overwinning voor NATO.

Ik spreek zuiver over een conventionele oorlog.

Als we dus de verzamelde conventionele strijdkrachten van NATO tegenover die van het Rode lege plaatsen in een scenario waarbij we letterlijk vanuit NATO grondgebied het territorium van Rusland kunnen binnenrijden met onze troepen, dan kan er volgens mij geen twijfel over bestaan dat dat gaat uitdraaien op een overwinning voor NATO.

Dat vind ik nu toch wel heel erg kort door de bocht.
Op wat baseer jij u om dat te stellen? Op hetgeen wat we gezien hebben de laatste dagen? Is dit voor u een zeer representatief beeld? Weerspiegelt dit de werkelijkheid of doet Rusland zich slechter voor dan ze effectief zijn?
Ik denk eerder aan het laatste hoor.

Op wat baseer jij u om dat te stellen? Op hetgeen wat we gezien hebben de laatste dagen? Is dit voor u een zeer representatief beeld? Weerspiegelt dit de werkelijkheid of doet Rusland zich slechter voor dan ze effectief zijn?

Ik baseer me op twee concrete feiten.

1. Het militaire budget van 1 NATO-lid, de VS, is letterlijk de helft van het bruto nationaal product van Rusland. De gecombineerde militaire kracht van NATO omvat meer dan 3 miljoen strijdkrachten. In relatieve vredestijd.

2. Zoals ik letterlijk schreef in mijn post weet ik niet hoe de toestand in Oekraïne zal evolueren. In tussentijd baseer ik me dus op de effectieve prestaties van het Rode leger. Tenzij je mij duidelijk bewijs kan leveren dat de huidige toestand eigenlijk het gevolg is van een soort van 4D meesterplan van Putin met een end-game waardig van een Hollywoodfilm, vertrouw ik eerder op de logische uitleg. Namelijk dat het Russische leger momenteel kampt met een combinatie van ernstige logistieke problemen, verouderd materiaal, en hoogmoedigheid binnen haar legertop.

Waarom zou Putin zich zwakker voordoen? De man die een van de grootste ego's bezit van de wereld en altijd moet tonen dat hij sterkste is zou nu expres de onkunde van zijn leger tonen? Rare kronkels hoor ..

Wat is dit nu weer? 'Doet Rusland zich slechter voor dan ze effectief zijn'? Wat? Ja hoor, Rusland staat er om bekend dat ze graag 'uitgelachen worden' omwille van hun militaire zwakheid en doet met opzet deze invasie langer duren dan dat ze moet duren. Misschien dat ze nog niet de grote wapens hebben bovengehaald, maar komaan. Als er nu een land is dat graag pronkt met hun militaire macht dan is het Rusland wel.

Voorts rolt de VS (en dus de NAVO) los over een leger zoals dat van Rusland (als we even kernwapens buiten beschouwing laten), laten we daar nu alstublieft geen dwaze discussie over starten. Dat het niet gemakkelijk zal zijn en redelijk bloederig, dat klopt, maar kijk gewoon eens even naar hoe ongelofelijk veel meer geld de VS in hun leger pompt. En dat gaat over slechts 1 land in de NAVO.

Over hoe deze invasie nu al dan niet volgens plan verloopt kan je eindeloos in discussie gaan (en dat zal niemand weten, tenzij er interne documenten vanuit het Kremlin gelekt worden) maar we moeten niet onnozel gaan doen. In een conventionele oorlog tussen de NAVO en Rusland is er maar 1 winnaar.

1. Het militaire budget van 1 NATO-lid, de VS, is letterlijk de helft van het bruto nationaal product van Rusland. De gecombineerde militaire kracht van NATO omvat meer dan 3 miljoen strijdkrachten. In relatieve vredestijd.

2. Zoals ik letterlijk schreef in mijn post weet ik niet hoe de toestand in Oekraïne zal evolueren. In tussentijd baseer ik me dus op de effectieve prestaties van het Rode leger. Tenzij je mij duidelijk bewijs kan leveren dat de huidige toestand eigenlijk het gevolg is van een soort van 4D meesterplan van Putin met een end-game waardig van een Hollywoodfilm, vertrouw ik eerder op de logische uitleg. Namelijk dat het Russische leger momenteel kampt met een combinatie van ernstige logistieke problemen, verouderd materiaal, en hoogmoedigheid binnen haar legertop.
Ik vraag mij af naar de staat van het Chinese leger, daar zijn het ook ja knikkers en vooral het 'saving face' principe is daar van tel.

Zucht, ik ga ervan uit dat vraag oprecht is.

1. De VS maakt het grootste deel van de NATO uit. Als je over een conventionele oorlog met NATO spreekt, spreek je dus impliciet over een conventionele oorlog met de VS.

2. De VS heeft op zes maanden tijd het staande leger van Irak, bestaande uit ruwweg een half miljoen troepen, verslagen in de eerst golfoorlog. Daarbij zijn ongeveer 300 Amerikaanse doden gevallen. Slachtoffers langs Iraakse; enkele tienduizenden.

3. De VS stond op minder dan 30 dagen opnieuw in Baghdad tijdens de tweede invasie van Irak. Ditmaal met een troepenmacht van ongeveer 130,000 tegenover een Iraaks leger dat op papier 1.2 miljoen soldaten telde.

Dit zijn conventionele oorlogen die de VS letterlijk aan de andere kant van de aardbol heeft gevochten overigens. De logistiek van een dergelijke operatie alleen al is ongelofelijk.

Is Irak vergelijkbaar met Rusland? Neen, natuurlijk niet. Maar tenzij er bijkomende zaken spelen waarvan wij niet op de hoogte zijn, blijkt uit de laatste 6 dagen duidelijk dat er iets schort met de staat van het Rode leger. Misschien komt daar nog verandering in, dat weet ik niet.

1. Akkoord, maar de rest van nato heeft M.I. al helemaal geen ervaring in conventionele oorlogen tegen moderne legers.
2. Irak is niet te vergelijken met het leger van UA
3. Dus ze verslaan een papieren tijger, wat niets wil zeggen over hun slagkracht tegen een modern uitgerust écht leger

Logistiek akkoord.

Eindconclusie, nog steeds niet akkoord. USA is gewoon niet getest tegen een modern leger, en ja ik ga akkoord met de algemene opvatting dat USA het sterkste leger heeft. Geen discussie over. De discussie gaat er over dat dat leger niét ten volle is getest de laatste decennia.

Waarom zou Putin zich zwakker voordoen? De man die een van de grootste ego's bezit van de wereld en altijd moet tonen dat hij sterkste is zou nu expres de onkunde van zijn leger tonen? Rare kronkels hoor ..
Rusland had waarschijnlijk gehoopt dat het met minder kracht ook wel zou lukken . Het waren vredestroepen remember .Dat is alvast mislukt.

En ik denk dat 150k+ troepen uiteindelijk wel genoeg kunnen zijn om een groot deel van Oekraïne in te nemen
Aanvallen, niet bezetten.

In Tsjetsjenië wonen 1,103,686 mensen op 15,680 km² de russen hebben toen 93,000 troepen gestuurd. Oekraïne telt 41,167,336 inwoners verspreid over 603,628 km².

Naar analogie zouden er dus, wil je een Tsjetsjenië 2.0 creëren qua oppervlakte 3.5 miljoen troepen of qua populatie 3.4 miljoen troepen moeten zijn.

Simplistische rekensom maar het toont vooral aan dat met 150k+ troepen je er vooral niet gaat geraken. Technisch is het wel correct want 3.5 miljoen troepen is inderdaad 150k+ troepen.

Ben akkoord.

Maar nog even afwachten wat Rusland de komende dagen brengt. Een (gerichte) blitzkrieg, dat konden ze duidelijk niet, en de aanwijzingen van logistieke problemen etc. zijn er. Maar nu komt dus de volgende stap: de boel plat schieten zonder pardon. (dat was duidelijk niet het originele plan)

Het blijft in ieder geval escaleren.
Ik vind het heel erg voor de Oekraïeners, en ik hou ondertussen toch echt mijn hart vast dat wij in België op termijn niet verder betrokken zullen worden (maar ik vrees ervoor).

Hoe zit het nu met dat konvooi? ergens die opmars live te volgen? want als die vanuit Wit-Rusland gekomen zijn, staan ze op 1 uur in Kiev.

Terug
Bovenaan