Spiderman
Banned
Rusland gebruikt maar een fractie van wat ze in petto hebben. Luchtaanvallen en zwaar geschut blijven uit, mede omdat ze geen complete vernieling willen veroorzaken want (1) zij zouden het dan zelf moeten heropbouwen na verovering, (2) sentiment bij de Oekraïense bevolking onder bedwing houden en massale revolts voorkomen - wat al moeilijk ligt, en (3) zij worden ook beschouwd als Slavische broeders en willen ze niet gaan plat bombarderen zoals in Syrië.Mooie illustratie dat Russen veel terreinwinst maken zonder te veroveren. Ze hebben praktisch geen enkele stad veroverd.
Ze houden zich ook aan het wegennet als ik goed bekijk op Googlemaps. Van zodra ze ergens tegenstand krijgen schuift het niet op.
Daarnaast is het logisch dat de wegen en infrastructuur alsook de supply chain routes als eerste prioriteit worden ingenomen en de steden eerst worden omsingeld om zo ‘the waiting game’ uit te zitten, de casualties/efforts te beperken en de capitulatie van de steden te vergemakkelijken. Soms laten ze dan een kleine route open om de burgers te laten vluchten indien gewenst. Mensen vergeten snel dat we het hier hebben over grootsteden met miljoenen inwoners. Je kan dat innemen door een bloedbad aan te richten, of voorzichtiger te werk gaan en het overlaten aan de tijd. Wat we sinds 1 week meemaken past volgens mij allemaal in het plan dat het Russisch leger voor ogen had/heeft - met inbegrip van de verliezen aan Russische zijde vanwege drone strikes. Ik herinner me nog andere conflicten in de wereld waar de verliezende partij de eerste maand zeer hoopvol sprak, over sterke weerstand sprak en zelfs een overwinning claimde, maar al gauw bleek dat het allemaal eigenlijk propaganda was om het moraal van het leger alsook het volk hoog te houden, en dat het compleet het tegenovergestelde was van de realiteit op het slagveld. Ik heb het gevoel dat we hetzelfde meemaken hier in Oekraïne, en m’n mening daarover is onveranderd geweest sinds het begin van het conflict. Hopelijk ben ik verkeerd, maar ik vrees er voor.

Misschien ook een papieren tijger hé.