Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik weet niet wat ik daar van moet vinden eerlijk gezegd. Ik snap dat propaganda en leugens gevaarlijk zijn maar ik word ook een beetje ongemakkelijk van hoe big tech daar de facto rechter en jury van is.

Op eigen houtje hadden zij dit wrs nooit gedaan. Het is omdat het Westen collectief sancties neemt dat die bedrijven dat ook doen.
En eerlijk gezegd, dit gaat niet meer over het bannen van wat idioot antivax of extreemrechtse praat door individuen, dit gaat over een Rusland dat totaal is weggezakt tot een door en door slechte staat. Dan heb je als social media bedrijf de plicht om dit mee te helpen bestrijden.

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Wit-Rusland kan (en "mag") gerust op eigen houtje ook operaties starten in Oekraïne, onafhankelijk van wat Rusland daar zelf doet. Iedereen weet natuurlijk dat die onder 1 hoedje spelen, maar je kunt het legaal gesproken wel volledig uit elkaar houden.

Lukashenko durft het wrs niet om actief deel te nemen, uit angst om meegezogen te worden. Zijn land stelt nu al amper iets voor, een clash met het Westen overleeft het niet.

Mooie illustratie dat Russen veel terreinwinst maken zonder te veroveren. Ze hebben praktisch geen enkele stad veroverd.
Ze houden zich ook aan het wegennet als ik goed bekijk op Googlemaps. Van zodra ze ergens tegenstand krijgen schuift het niet op.

En omdat het zo traag gaat geven ze de Oekraïners meer dan voldoende tijd om terug te trekken indien nodig.
De mensen die nog altijd over een blitzkrieg spreken moeten kletsen krijgen. 😂 Dit is gewoon oldskool-oorlogsvoering. Er zijn quasi geen omsingelingen.

Het is gewoon niet te geloven hoe incompetent het Russische leger en de legertop overkomt. Het is dat ze het grootste nucleaire arsenaal ter wereld hebben, anders toonde deze oorlog mooi aan dat je echt geen reden meer moet hebben om schrik te hebben voor Rusland.

Een interessante Twitter-thread over waarom het Russische leger niet zoveel voorstelt:

Alsook, onderstaande Twitter filmpjes tonen ook duidelijk dat Russische troepen het bevel krijgen om geen burgers aan te vallen. Grote protesten in quasi elke stad waar ze doorheen komen, en er wordt nooit gewelddadig ingegrepen. Ik zou zelfs stellen dat Russische politie harder optreedt tegen betogers in Rusland, dan het Russische leger tegen Oekrainse betogers.

Ik vind dat er recht moet zijn op vrije meningsuiting maar leugens en fake news verspreiden daar mag social media van mijn part wel tegen ingrijpen. Als je hier (vrijwillig) komt leugens en fake news verspreiden dan grijpen de mods ook in.

Mooie illustratie dat Russen veel terreinwinst maken zonder te veroveren. Ze hebben praktisch geen enkele stad veroverd.
Ze houden zich ook aan het wegennet als ik goed bekijk op Googlemaps. Van zodra ze ergens tegenstand krijgen schuift het niet op.

De interessante push zal eigenlijk vooral van Mariupol naar het noorden zijn en wat Oekraïne doet als tegenreactie.

Laten ze het front vallen tegen Donbass en Luhansk of kunnen de Oekraïners snel genoeg een verdedigingslinie opzetten van Dnipro richting Donetsk?

Ik heb nog altijd de vrees dat de echte invasiemacht zich in het Zuiden bevindt.

Het is trouwens niet de Big Tech die in deze beslist wie of wat leugens en fake news verspreidt, de EU heeft zelf RT en andere Russische kanalen bestempeld als fake news en propaganda. Goed mogelijk dat die Big Tech bedrijven gewoon orders opvolgen.

De kanalen zijn bv ook enkel maar geblokkeerd in Europa, niet in andere werelddelen.

Ik vind dat er recht moet zijn op vrije meningsuiting maar leugens en fake news verspreiden daar mag social media van mijn part wel tegen ingrijpen. Als je hier (vrijwillig) komt leugens en fake news verspreiden dan grijpen de mods ook in.
100% mee akkoord. Van Jan en Mieke op Facebook kan ik zo'n dingen nog plaatsen, misinformatie kan altijd en zeker in deze tijden. Maar bij kranten, journalisten of online platformen die zichzelf nieuwsites noemen zouden zo'n dingen toch niet mogen gebeuren.

Ik denk dat deze week cruciaal zal zijn om te zien hoe sterk oekraine is en hoe sterk Rusland is. Putin zal wel beginnen met het echte zware geschut boven te halen en waarschijnlijk nog meer war crimes te plegen. Vooral die grote colonne wagens lijkt er op te wijzen dat een groot offensief binnenkort zal plaats vinden.

Het blijft toch ook gewoon koffiedik kijken in hoeverre de Russische bevolking a) weet wat er gaande is en b) dat wel of niet steunt.

Als ze vertrouwen op staatsmedia dan denken ze enkel dat men Oekraïne wil bevrijden van 'nationalisten' (ja dat klinkt gek). Ik neem aan dat men in Rusland ook die speeches van Poetin heeft gezien, dus als je logisch kan nadenken zie je toch dat er vanalles totaal niet klopt?
In 2e instantie, als ze weten dat het foute boel is, dan moeten ze nog durven te protesteren. Er zijn wel wat protesten, maar voorlopig toch ook nog niet massaal. Je kan dan ook opgepakt en vervolgd worden om te protesteren, dus als ik Rus was zou ik ook twijfelen.

Ik hoop desalniettemin wel nog op een krachtig signaal vanuit de Russische bevolking, maar ik besef dat dat in een dictatuur niet evident is. De sancties zetten alvast wel wat druk op de ketel. Misschien moet er gewoon een threshold bereikt worden, of een of andere trigger, waardoor voorzichtig protest kan omslaan in massaal protest.

En als je dan beelden ziet van Russische soldaten die beweren dat ze dachten dat Oekraïne 'bevrijd' moest worden, dan krijg ik daar ook wel een 'wir haben es nicht gewusst' gevoel bij. :shutup:

De propagandamachine draait daar ook al jaren he.
Ze zenden daar al jaren reportages uit van de arme russische gemeenschap in de donbas die geterroriseerd word door de oekraïense bezetter.

Dus ja als je daar leeft van staatsmedia dan geloof je werkelijk dat Putin daar de mensen gaat bevrijden, en dat zijn nog altijd een groot deel van de mensen.
En ook gerust russen in andere landen zoals de baltische staten, daar geloven ook mensen de leugens die gevoerd worden.
De russen daar zijn ook niet de gemakkelijkste om mee samen te leven, "ik spreek russisch en de rest zal zich aanpassen aan mij"
het helpt ook niet dat sommige steden effectief 75% russisch zijn, ook al zijn het aanleundene cultureren, dat blijft toch wegen op een samenleving dat je ex-bezetter er nog zoeen invloed heeft.

Het is gewoon niet te geloven hoe incompetent het Russische leger en de legertop overkomt. Het is dat ze het grootste nucleaire arsenaal ter wereld hebben, anders toonde deze oorlog mooi aan dat je echt geen reden meer moet hebben om schrik te hebben voor Rusland.
Ze pakken het gewoon heel pragmatisch aan. Het haalt voor hen niks uit om daar guns blazing binnen te vallen en iedereen te vermoorden en verkrachten.
Nee ze krijgen op een rustige manier controle over stukken land en richten daarbij weinig schade aan. Maar tegelijk oefenen ze wel druk uit op Oekraïne en de hele wereld.

Het is trouwens niet de Big Tech die in deze beslist wie of wat leugens en fake news verspreidt, de EU heeft zelf RT en andere Russische kanalen bestempeld als fake news en propaganda. Goed mogelijk dat die Big Tech bedrijven gewoon orders opvolgen.

De kanalen zijn bv ook enkel maar geblokkeerd in Europa, niet in andere werelddelen.
Qua censuur kan dat dan wel weer tellen. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dit zomaar gebeurt.

Omkadering en duiding lijken mij veel sterkere wapens dan toegang ontzeggen.

Zo kan je het ook zien. Echter krijgt Oekraïne meer en meer militair materiaal dus geen idee of pragmatisch wel een goed plan is.
Ook qua fondsen gaat Oekraïne beter voor staan dan een Rusland met al die sancties.

Dat in combinatie met beelden dat Russische soldaten met moeite wisten dat ze Oekraïne moesten aanvallen lijkt me dat het niet een effectief plan is om pragmatisch te zijn.
Ook het aantal achtergelaten tanks en transportvoertuigen lijkt me ook niet echt een goed plan :D

Qua censuur kan dat dan wel weer tellen. Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom dit zomaar gebeurt.

Omkadering en duiding lijken mij veel sterkere wapens dan toegang ontzeggen.

Onzin, we hebben gezien met Brexit en Covid dat omkadering en duiding geen hol invloed heeft op de mensen die RT in de eerste plaats zouden geloven.

De exit van veel westerse bedrijven uit Rusland laat wel een heel groot vacuüm voor, ik zeg maar wat, China om het gat te vullen.
Wordt Rusland binnenkort de volgende vazal van China?

Nato weigert (voorlopig) in te grijpen.

Heb polls gezien dat publieke opinie vind dat ze wel moeten ingrijpen.
Vind het wel nu niet zo direct terug,geloof op CNN gezien.

Edit:

bronsite smerconisch zou wel niet echt neutraal zijn en dateert ook al wel van drie dagen geleden.
plus niet echt heel veel votes.

Stoltenberg heeft het ook nog eens duidelijk gezegd, dat de NAVO niet militair ingrijpt.
Momenteel ook erg logisch, want anders is dat een oorlogsverklaring en dan zou het pas echt escaleren...

Nederlandse Stingers en antitankwapens aangekomen in Oekraïne.​

Meldde NOS.nl een uurtje terug.

Ik blijf vermoeden dat, vanuit Oekraïense kant, de 'vredesonderhandelingen' vooral dienen om wat tijd te winnen zodat dit soort wapens geleverd kunnen worden. Want die gaan na wat er gebeurd is toch bv. echt geen land afstaan aan Rusland ofzo.

Terug
Bovenaan