Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Des te meer burgerdoelen Putin raakt des te moeilijker zal het zijn om bij eventuele bezetting controle te houden. Hij had zeker verwacht op militair en politiek vlak verder te staan.

Zo zou ik het doen. Natuurlijk kan een gek als Poetin zich daar niets van aantrekken en toch atoomwapens inzetten, en dan zou ik zelf terugslaan met atoomwapens
Dat is toch een gok die ik niet wil nemen. "Liever" een paar duizend slachtoffers in Oekraïne door niet militair in te grijpen, dan miljoenen doden in heel de VS, Europa en Rusland riskeren omdat sommigen vinden dat we een sterker signaal moeten geven ...

Er is een reden waarom het in de Koude Oorlog ook nooit tot een rechtstreeks treffen is gekomen he. Eens de handschoenen afgaan, weet je niet waar het eindigt. Er van uit gaan dat beide partijen in zo'n oorlog het hoofd koel houden en niet naar de zwaarste middelen grijpen die ze voorhanden hebben, is bijzonder naïef. Het "er dan maar bij nemen" ... vind je het wegvagen van Europa echt een goeie trade-off voor een sterk signaal?

Ik zie Rusland toch nog dreigen met tactische atoombommen op Kiev als ze daar nog lang hun tanden op gaan stukbijten.

In fact Putin heeft daar al semi mee gedreigd in zijn oorlogsverklaring.
Dat wil nog niet zeggen dat hij het daarom zal doen maar kan wel een deel van de de strategie zijn op het schaakbord als dreiging.
En ik denk (en hoop) dat de Navo en de VS toch een antwoord verzinnen op die zet.

Vos zei dat gisteren ook in de afspraak en ik volg wel daarin. Liever daarop voorbereid dan een knullige en paniekerige reactie op het moment zelf.
Ik mag hopen dat we inzien dat utopisch denken en handelen verlammend werkt.
Nukes Gaan niet ingezet worden voor kiev. Drie dagen lang om een hoofdstad in te nemen in een oorlog met een modern goed uitgerust leger? Dat is niet lang. De smartphone ed heeft ons geconditioneerd om alles meteen te krijgen maar dat is hier niet van toepassing. Tactische nucleaire wapens kunnen volgens mij wel ingezet worden als Oekraïne opeens overmacht heeft en ze Rusland zelf binnen vallen. Maar zelfs dan... moet de bedreiging moet echt existentieel zijn.
Los van het aanbod, die Zelensky is toch wel een baas hoor.
Natuurlijk niet geheel vergelijkbaar maar zie je onze Filip of De Croo zoiets al doen :baard:
(hoewel, de filip heeft zijn vleugels, die kan nog iets bijdragen)

Volgens mij zijn er inderdaad toch ook 'adviseurs' op de grond.
Dikke baas. Zou er ook voor vechten. En inderdaad voor de croo :rolleyes:
Nu niet overdrijven, de Russen hadden sowieso op zn minst gedacht die luchthaven van Kyiv in handen te hebben en gisterenacht hebben ze de weerstand ook duidelijk onderschat. Kyiv ligt ocharme 100 km van de grens en ze staan er al 2 dagen vast.

Dat gezegd zijnde, Rusland zal het sowieso veroveren maar als ze het niet uit wanhoop gaan plat bombarderen zullen ze toch echt serieus wat verliezen moeten slikken.

Dat beide zijdes propaganda gebruiken Om elkaar te bespelen is natuurlijk evident.
Ze gebruiken wel nog niet alle troepen dus zullen zien wat er gebeurt.

Nog vergeten te vermelden: Rusland houdt ook buurlanden met autoritaire regimes intact. De revoluties/protesten in Kazachstan en Wit-Rusland vorig jaar en dit jaar zouden wellicht gelukt zijn in hun opzet, mocht er geen Rusland zijn. Kazachstan was eigenlijk verslagen. Wit-Rusland heeft ook hulp van Rusland moeten inroepen. Wanneer Rusland van het toneel verdwijnt, dan verandert er ook iets substantieels in die twee landen, en zal dat verder ook gevolgen hebben in alle "stan-landen" en verliezen heel wat landen (Syrie maar ook Venezuela en Cuba) een grote bondgenoot waardoor overeind blijven moeilijker voor hun wordt, en dan zullen ze misschien naar China kijken. Belarus zit dicht tegen Europa aan, dus zal in zo een geval eigenlijk al snel naar het westen kijken en Loekashenko houdt het wellicht nog geen "paar dagen" vol zonder Poetin. Daarom dat hij eigenlijk echt "soort van sidekick van Poetin" is en alles doet wat gevraagd wordt. Als Poetin vraagt aan Loekashenko: lik mijn voeten terwijl ik een voetbadje neem, dan zal Loekashenko zonder een woord dit doen.

Wat als Biden en co Putin op zijn woord geloofd hadden dat hij Ukraine niet ging binnen vallen? Als een soort blufpoker ook wellicht. Stel U voor. Biden roept geen enkele Amerikaan terug. Ambassade blijft open. Iedere diplomaat blijft op post. Zou Putin dan binnen gevallen hebben? Riskerende dat hij Amerikaanse levens ging mee hebben.

En toch moeten we een sterk signaal geven.

Een grote troepenmacht stationeren in Polen of Estland. Ik denk niet dat zoiets een nucleaire oorlog kan veroorzaken.

Meer zelf, een oorlog als Oekraïne waar nu zelf al burgers vechten, en waar er is nog maar weinig centraal gezag is. vind ik veel gevaarlijker dat dat kan escaleren. MH-17 is ook gebeurd in zo fog of war.

Nu kunnen ze mss wel eens de groeiende macht van Rusland in europe gaan beperken.
Veel partijen krijgen toch financiële steun uit het Kremlin.
Zoals Verhofstadt zei, de cheerleaders van Putin.
Orban, Farage enz

Natuurlijk kan een gek als Poetin zich daar niets van aantrekken en toch atoomwapens inzetten, en dan zou ik zelf terugslaan met atoomwapens

Ik mag maar hopen dat mocht Poetin ooit echt kernwapens willen inzetten dat er nog genoeg nuchter denkende mensen in zijn omgeving zijn die hem dan ter plekke arresteren of desnoods neerknallen.
Het is niet omdat Poetin de pedalen zou kwijtraken dat daarom alle Russen even gek zijn. Tenslotte behoedde Stanislav Petrov de wereld ook voor een kernramp omdat hij nuchter bleef en niet blindelings deed wat hem was opgedragen in een bepaalde situatie te doen...

Laatst bewerkt:
Het wordt tijd dat Europa eens beslist dat niemand nog een ander land mag aanvallen. Indien ze dat toch doen, dan krijgt dat land nul euro steun. Storm, virus, orkaan, … nul euo steun. Klaar & duidelijk.

Toch ook raar dat niemand op het idee komt om Poetin op te pakken en levenslang op te sluiten. Wie gek is, verdient dat.

Het is nu niet dat honderduizenden Russen die man gelijk geven. Integendeel.

Het wordt tijd dat Europa eens beslist dat niemand nog een ander land mag aanvallen. Indien ze dat toch doen, dan krijgt dat land nul euro steun. Storm, virus, orkaan, … nul euo steun. Klaar & duidelijk.

Toch ook raar dat niemand op het idee komt om Poetin op te pakken en levenslang op te sluiten. Wie gek is, verdient dat.
Heh europa gaat nooit de VS afvallen, die geld stromen gaan in beide richtingen

Tenslotte behoedde Stanislav Petrov de wereld ook voor een kernramp omdat hij nuchter bleef en niet blindelings deed wat hem was opgedragen in een bepaalde situatie te doen.

Ja, maar dat was "gewoon" doctrine/protocol/draaiboek, geen expliciet bevel van bovenaf, en al helemaal niet van een dictator/despoot genre Stalin/Putin. Ik geloof best dat Putin "exclusive executive power" heeft op dat gebied, dwz: geen sleutels & protocols, maar gewoon een directe ontsteking op zijn bureau.

Waarom zo een reactie? Is het niet logisch dat iemand die verantwoordelijk is voor kinderen minder geneigd is om zijn leven op het spel te zetten?
Het is gewoon belachelijk om vanuit je zetel in je warme huiskamer te gaan roepen onder welk scenario je de wapens zou opnemen. Van een 12-jarige zou je dat nog verwachten, van een volwassen persoon die zo'n uitspraken doet kan je toch beter verwachten. Ik denk niet dat hier 0,0001% de wapens (welke wapens überhaupt?) zou opnemen.

Nu kunnen ze mss wel eens de groeiende macht van Rusland in europe gaan beperken.
Ik zie geen groeiende macht van Rusland in Europa. In tegendeel, ik zie sinds vele jaren een groeiende macht van Europa tegen Rusland en dat is juist de reden waarom Putin dit allemaal doet. De landen die zich sinds WO2 hebben verenigd onder de Europese Unie en NATO, zijn enkel gestegen. De territorium en bewapening richting het oosten van Europa is enkel gestegen. Dus ik snap Putin volkomen in wat hij doet en waarom hij het doet. Maar ik keur het wel af.

Je beseft hopelijk dat indien je 100 km inwaarts bent gegaan en in het centrum van een metropool als Kiev bent geraakt in 2 dagen, dat je dan niet ‘vast’ zit maar eerder een verpletterende vooruitgang hebt geboekt. Ik zie momenteel geen tekenen dat ze vastzitten in Kiev. Het is vanuit militair oogpunt vrij normaal dat het innemen van een stad van dergelijk magnitude langer neemt, dus alles verloopt zoals Rusland heeft gepland zou ik zeggen.

Britse intelligentie zei dat de Russen gisteren nog op 50km van Kiev waren.
Een paar troepen vooruit sturen of laten landen is altijd gemakkelijker dan heel je leger daar krijgen. Wilt niet zeggen dat ze al actief bezig zijn met bezetten van Kiev.
In het oosten gaat het ook niet zo goed vooruit. Enkel in het zuiden maar kan een tactische beslissing zijn om daar minder troepen te zetten door Oekraïne.

Britse intelligentie zei dat de Russen gisteren nog op 50km van Kiev waren.
Een paar troepen vooruit sturen of laten landen is altijd gemakkelijker dan heel je leger daar krijgen. Wilt niet zeggen dat ze al actief bezig zijn met bezetten van Kiev.
In het oosten gaat het ook niet zo goed vooruit. Enkel in het zuiden maar kan een tactische beslissing zijn om daar minder troepen te zetten door Oekraïne.
We zien wel binnen een maand hoe ver we zitten. 🤷🏻 Het is nog te vroeg om ons hierover uit te spreken denk ik.

Terug
Bovenaan