Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Mja, het westen heeft maar een paar benoemingswaardige legers. Dan denk ik aan de VS, Duitsland, UK, Turkije, Frankrijk en Italië. Maar welke van die landen hebben in werkelijkheid een deftig en relevant leger? Je hebt een leger nodig die groot is, actief is, getraind is, modern is, en veel ervaring heeft. Dan blijft er eigenlijk niet veel keuze over hé. De VS spreekt voor zich, daar hoef ik niets bij te tekenen. Daarnaast is er ook Turkije: groot leger, militaire dienstplicht nog steeds geldig, vrij modern en heel actief in verschillende militaire conflicten. De overige landen zijn modern maar het probleem zit in het tekort aan ervaring, getrainde bevolking, wil om te strijden, … de Europese mindset dus. En Putin beseft dat allemaal.

Ik hoorde vandaag van mijn Duitse collega dat hun leger ook niet meer veel voorstelt :unsure:
Net als in België zeer weinig budget (en verhalen als "vorig jaar waren alle 8 Duitse onderzeeërs gelijktijdig een paar maanden niet inzetbaar, wegens onderhoud, gebrek aan wisselstukken etc.").

Ik hoorde vandaag van mijn Duitse collega dat hun leger ook niet meer veel voorstelt :unsure:
Net als in België zeer weinig budget (en verhalen als "vorig jaar waren alle 8 Duitse onderzeeërs gelijktijdig een paar maanden niet inzetbaar, wegens onderhoud, gebrek aan wisselstukken etc.").
Interessant alleszins om te weten.. van een Turkse collega hoor ik het tegenovergestelde: al decennia bezig aan een opmars op vlak van modernisatie en militaire onafhankelijkheid. Blijkbaar produceert Turkije nu meer dan 70% van hun militaire noden in hun thuisland. Geen idee of dat klopt. Momenteel ook bezig met het ontwikkelen van onbemande straaljagers (5e of 6e generatie). Ze zetten dus wel hard in op nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie. De bevolking is ook meer patriottistisch/conservatief en geneigd om te strijden.

Ben ik de enigste die eigenlijk graag een militaire actie wil van het Western om Kyiv te bevrijden?

Zou ook een krachtig signaal zijn naar China ook.

Ben ik de enigste die eigenlijk graag een militaire actie wil van het Western om Kyiv te bevrijden?

Zou ook een krachtig signaal zijn naar China ook.
Niemand in het westen wil atoombommen op Brussel riskeren door zoiets te doen, want als de Navo Russen doodt in Oekraïne, is het wel all bets are off.

Ja in het westen van Oekraïne dus bedoelde ik.😁
Daar moeten toch ook nog veel militairen zitten. Ze gaan niet iedereen tegelijk inzetten.

Russian losses now, according to Ukraine’s military. 14 airplanes 8 helicopters 102 tanks 536 armored cars, 15 artillery pieces, 1 BUK-1 system, 3,500 killed, nearly 200 taken prisoner

Sun is up in Kyiv. The shooting in my neighborhood stopped. I can hear birds. Feels like an end of a vampire movie. Something tells me this night was important. And the enemy will remember this night too.

Ukraine’s military says the capital of Kyiv was held overnight Saturday after hours of intense fighting with Russian troops, who are pushing to overtake the capital.

Russian lawmaker Mikhail Matveyev, who voted to recognize Donetsk and Luhansk, calls for an immediate end to attack on Ukraine: I voted "for Russia to become a shield ... not for Kyiv to be bombed"

Laatst bewerkt:
Niemand in het westen wil atoombommen op Brussel riskeren door zoiets te doen, want als de Navo Russen doodt in Oekraïne, is het wel all bets are off.
Die gaat nooit van zijn leven atoombommen beginnen gooien. Hij wil wel de geschiedenis in gaan, maar niet als degene die heel Rusland verwoest heeft door zo een dwaze beslissing.

Het is ook niet dat je hier zomaar vanuit Rusland met een atoombom gaat kunnen komen aanvliegen zonder dat het opvalt.

Putin zal wel nerveus worden.

Logistiek moet het ook nog te onderhouden zijn. Aanvoer van diesel en munitie. Wordt een volgend probleem.
Zo'n tank trekt het uiteindelijk niet lang.
Trucks afknallen is belangrijker dan een tank.

Het thuisland wordt wispelturig. De bodybags komen er aan.

Intern groeit de kritiek alsmaar.

Laatst bewerkt:
Die gaat nooit van zijn leven atoombommen beginnen gooien. Hij wil wel de geschiedenis in gaan, maar niet als degene die heel Rusland verwoest heeft door zo een dwaze beslissing.

Het is ook niet dat je hier zomaar vanuit Rusland met een atoombom gaat kunnen komen aanvliegen zonder dat het opvalt.
Ik weet echt niet wat Poetin momenteel wel of niet wil doen en of we dit keer het geluk zullen hebben dat de grunts die effectief de knop moeten indrukken het bevel niet opvolgen. En een raket van een nucleaire onderzeeër gaan we echt niet kunnen stoppen

M.i. moet de NAVO zich momenteel low profile houden, maar per direct wapens blijven leveren en Oekraïnse troepen in het gebruik ervan opleiden.

Dit in combinatie met ongeïdentificeerde droneaanvallen (Predator, Bayraktar, .. ), de westerse "little green uavs" dus.

Uiteindelijk werden de Azerbeidzjaanse drones 2 jaar terug waarschijnlijk ook door de Turken bestuurd.

Het leek er gisterenavond op dat Oekraïne haar adem inhield voor Kiev, dat 's nachts zou ingenomen worden door de Russen. Maar zo'n grote stad kan je toch onmogelijk innemen 's nachts? Ik verwacht vandaag een "main push". Voor de Russen is strijd op zo'n groot terrein ook redelijk nieuw. Georgië was minder grootschalig, Syrië is vooral luchtoffensieven en kruisraketten vanop zee. Tsjetsjenië was ook iets anders. Je zou al moeten teruggaan naar Afghanistan.

Amerikanen hebben wel wat meer ervaring met dit soort operaties (en daar is de wereld niet beter van geworden - maar da's een andere discussie want van deze invasie wordt de wereld ook niet beter).

Hebben de Russen wel zin in straatgevechten tegen een bevolking die tot het uiterste gaat? Zoiets gaat enorm veel mensenlevens kosten langs beide zijden.

Terug
Bovenaan