Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Wel akkoord dat we meer kunnen doen qua sancties en al van dat. Ik bedoel absoluut niet dat we Rusland zomaar moeten laten doen.
Helemaal eens met je post.
En over je laatste punt: daar ben ik het ook mee eens maar het is en blijft verdomd moeilijk. Met welke sancties raak je hen het meest?
Als je leest dat dit lang voorbereid is en zit Putin, volgens sommige bronnen, op bergen goud en vreemde valuta. Dan wordt hem raken met sancties een pak moeilijker. Verder lees je ook over de frictie tussen de KBG tak en oligarchen; dat het voornamelijk die eersten zijn die de oorlog pushen. Maatregelen tegen die oligarchen gaan ook niet werken aangezien ze toch aan de kant geschoven lijken.
Daarboven op zijn onze economiën zo verstrengeld.

Uiteraard geen kennis hier maar mij lijkt het best om te kijken hoe die oorlog loopt en wat Putin kan en wil afdwingen.
Trek een rooie lijn: geen EU of Navo land aanvallen (niet dat ik denk dat hij daar plannen voor heeft) en zorg voor genoeg afschrikking.
Ik vind het waanzinnig erg voor die mensen maar da's nu eenmaal de harde realiteit. En eerlijkheid gebied me te zeggen: eigenlijk scheelt die niet zoveel van wat er met Georgië gebeurd is en ik vrees dat de uitkomst niet veel gaat verschillen.

Laatst bewerkt:
Je spreekt jezelf hier toch tegen?
Putin wilt geen wereldoorlog, maar toch hadden we niet moeten ingrijpen (zeg je al even)?

In tegenstelling tot jou zie ik bovenstaande uitleg net als een reden voor het Westen om WEL militair te dreigen en -indien nodig- in te grijpen.
Maar goed, daar is het eigenlijk te laat voor.
Ik zei vanaf het begin; Communiceer als VS/EU/VK duidelijk dat elke soldaat/vliegtuig/tank/drone die de Oekrainse bodem (of luchtruim) betreedt, zonder pardon wordt neergeknald.
Had Putin de weg van de totaaloorlog/nucleaire optie gekozen? Very very doubtful. Daar wint niemand mee. Noch Rusland, noch hijzelf, noch de wereld.
Omdat de Westerse regeringen (zowel in de EU als de USA) het momenteel niet uitgelegd gaan krijgen aan hun bevolking dat er soldaten mogelijks gaan sneuvelen in een oorlog in een land dat geen lid is van de NAVO. En ja, dat is een verschrikkelijke keuze die gemaakt moet worden maar de Westerse regeringen moeten nu eenmaal ook aan de gevolgen voor hun eigen landen denken.

Steun a.d.h.v. Informatie, wapens, voedsel, medisch materiaal, het opvangen van de bevolking is momenteel de beste, en enige optie.

man .. lig daar maar eens tussen, in afwachting van een militaire overmacht die jouw richting uitkomt ! :eek:

980

Ongeveer 2 weken geleden was Zelensky nog aan het zeggen dat het westen aan het panikeren was, en dat men in Oekraïne kalm moest blijven.
Nu, wanneer de inval al is ingezet, roepen ze plots wel alle mannen op om mee te vechten, mensen zouden molotov cocktails moeten maken enz.
Dat is toch sowieso allemaal veel te laat?

Rusland voert natuurlijk ook een echte blitzkrieg.

De schrik van de buurt takelt een naaste buurman extreem toe op straat, mogelijk tot comateuze toestand.
Gans de buurt komt kijken en roept vanop hun oprit om te stoppen. Maar niemand komt tussen, want ahja...die geviseerde buurman is geen lid van ons zondags buurtfietsclubje, dus die staat er alleen voor. We zouden kunnen, maar dan riskeren we ook fameuze kletsen.
Als straf parkeren we onze auto's meer op straat i.p.v. op onze oprit. Zo moet die bullebak steeds zoeken naar een parkeerplek, dat zal hem leren!
En morgen, dan staat die bullebak gewoon aan je voordeur.

Ach...

De schrik van de buurt takelt een naaste buurman extreem toe op straat, mogelijk tot comateuze toestand.
Gans de buurt komt kijken en roept vanop hun oprit om te stoppen. Maar niemand komt tussen, want ahja...die geviseerde buurman is geen lid van ons zondags buurtfietsclubje, dus die staat er alleen voor. We zouden kunnen, maar dan riskeren we ook fameuze kletsen.
Als straf parkeren we onze auto's meer op straat i.p.v. op onze oprit. Zo moet die bullebak steeds zoeken naar een parkeerplek, dat zal hem leren!

Ach...
Schoon samenvatting. Zelensky begint toch ook sporen van frustratie en verlies in zijn communicatie te krijgen.

Ach...
Ik ben zelf wel fan van een vergelijking om mijn meningen kracht bij te zetten, maar dit is zo ongelofelijk simplistisch en negeert een hele hoop andere factoren dat ik het echt naast de kwestie vind. Zie mijn eerdere post en posts van anderen over het hoe en waarom militaire interventie daar echt niet zo vanzelfsprekend is, ik ga daar nu weer geen wall of text voor typen. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, en de sancties mogen wat mij betreft heel wat zwaarder, maar dit is wel erg kort door de bocht.

Ach...
Stiekem laat één van de buren toch elke avond een plaatsje vrij. Hij huurt zijn huis van de man en heeft schrik dat zijn huurprijs zal opslagen...

In hoeverre is de analyse van de Franse min BUZA correct?
Moldavië en Georgië als volgende?
Russen ook al 'militaire oefeningen' aan het houden in Transnistria - ja dat kennen we van ergens, niet?
Ook tegen de grenzen van Georgië Russische troepen aanwezig.

Alle pionnen nu toch wel duidelijker op het bord nu de initiele zet gedaan is?

Ach...
Wat een domme vergelijking. Als er gevaar bestaat dat die schrik van de buurt de hele stad kan ombrengen door je eigen tussenkomst dan denk je ook wel 2 keer na. Verder gaat het niet over kletsen heen en weer maar over geavanceerde oorlogswapens.

Er is maar 1 kant die WO3 kan ontketenen, en dat is Poetin zelf indien hij een NAVO land zou aanvallen. En dat is idd zeer onwaarschijnlijk (want dan zou hij Hitler-gewijs compleet doorgeslaan moeten zijn... eigenlijk nog veel meer dan Hitler, o.w.v. het feit dat er nu langs beide kanten kernwapens zijn).

Langs de andere kant gaat men dus duidelijk nooit die stap zetten (gelukkig maar). Nu ja, als het toch zo ver zou komen, is de kleuterachtige "ja maar hij is begonnen" ook niet zo van belang natuurlijk :unsure:

Russen ook al 'militaire oefeningen' aan het houden in Transnistria - ja dat kennen we van ergens, niet?

Nu momenteel?
Dat zou me wel erg verbazen (dat Poetin dit allemaal op hetzelfde moment zou willen doen)

Westerse invloed neemt alsmaar af, zelf in landen als Polen.

Dit is toch wel het begin van een groot Rusland natuurlijk.

De gevolgen zijn ook niet zo erg. Sancties ja maar ook niet te erge sancties gezien we afhankelijk zijn. En militair kunnen we gwn niets beginnen. Op zich heeft Rusland vrijs spel zoalng men de USA en China kan ontwijken.
Europa zwakt echt enorm af. Niet enkel het verlies van GB. Maar gwn oost Europa wendt zich meer en meer af van Europa.

Nu momenteel?
Dat zou me wel erg verbazen (dat Poetin dit allemaal op hetzelfde moment zou willen doen)

Waarom niet? Hij heeft de westerse wereld al tegen hem.
Zou logisch zijn zelfs om meer stukken in te palmen als het militair mogelijk is.

@KimiBwoah : diezelfde Oost Europa die zwaardere sancties en straffen wilt dan West Europa? Die vonden dat Oekraïne direct in NAVO moest worden opgenomen en willen dat EU ook Oekraïne opneemt??

Weet je wat ik mij puur hypothetisch gezien af vraag: een land kan niet toetreden tot de NAVO zolang er een ongoing conflict is op zijn grondgebied. Een normaal land gaat ook niet (semi-)vrijwillig zomaar grondgebied afstaan.
Maar stel dat zowel de NAVO als Oekraïne exact wisten wat er ging gebeuren, zou de NAVO bereid geweest zijn Oekraïne per direct op te nemen in de alliantie als ze afstand deden van hun claim op de Krim & Donbas? :unsure:
Tis meer retorisch want als Oekraïne afstand zou doen van die regio's dan nog zou de NAVO daar geen zin in gehad hebben I'm sure.

Westerse invloed neemt alsmaar af, zelf in landen als Polen.

Dit is toch wel het begin van een groot Rusland natuurlijk.

De gevolgen zijn ook niet zo erg. Sancties ja maar ook niet te erge sancties gezien we afhankelijk zijn. En militair kunnen we gwn niets beginnen. Op zich heeft Rusland vrijs spel zoalng men de USA en China kan ontwijken.
Europa zwakt echt enorm af. Niet enkel het verlies van GB. Maar gwn oost Europa wendt zich meer en meer af van Europa.
Bron? Waarop baseer je deze uitspraak?

Het is niet omdat de invloed van NW-Europa af neemt in Polen dat de invloed van Rusland per definitie toeneemt... Polen is een land dat een historisch trauma heeft omdat het heel vaak onder de voet gelopen is. Oekrainë wordt ook niet onder de voet gelopen omdat het zo pro-Russisch is...

En zwak Europa... de dag dat Rusland één voet over een NAVO grens zet hebben we de US écht niet nodig hoor. Europa maakt op zichzelf ook wel kipkap van Rusland. Oorlog komt uiteindelijk long term ook neer op recources & met het BBP van de Benelux gaat Rusland het écht niet redden tegen de voltallige EU.

Laatst bewerkt:
Waarom niet? Hij heeft de westerse wereld al tegen hem.
Zou logisch zijn zelfs om meer stukken in te palmen als het militair mogelijk is.

@KimiBwoah : diezelfde Oost Europa die zwaardere sancties en straffen wilt dan West Europa? Die vonden dat Oekraïne direct in NAVO moest worden opgenomen en willen dat EU ook Oekraïne opneemt??
Jep
De conflicten tussen de Poolse/Hongaarse regering en Europa zijn toch publiek?

Onze zwakte nu helpt idd zeker niet en duwt hen meer en meer weg.

Die mensen willen op zich liever Europa.
Maar ze willen ook veilig zijn. Geen bufferzonetje waar af en toe eens iets kan gebeuren.
Er is nog wat anti Russisch sentiment. Maar het anti Europees sentiment groeit iedere dag.

Terug
Bovenaan