Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Vraag me soms af, moest Poetin kunnen herbeginnen maar de outcome zou hetzelfde zijn: zou ie nog steeds de stap wagen om Oekraine binnen te vallen?
Hindsight is 20/20. Een totaal andere aanpak had misschien wel gewerkt, maar het is gelopen zoals het is: FUBAR.

https://www.nieuwsblad.be/buitenlan...achte-van-bomaanslag-in-monaco/158413372.html
Dit zijn toch ook weer zulke zaken waarvan ik denk.... waarom toch. Het momentum is er om toegelaten te worden. De oorlog is aan het keren.
Not a good look for Ukraine. Dit zijn Russische toestanden en zo een land laten toetreden tot de EU vind ik nu ook niet de beste keuze.

Iets teveel toevalligheden om niet te spreken van een complot van de inlichtingendienst.
Oekrainse militaire veiligheidsdienst die op eigen houtje handelde, Schimmige financiele constructies, een vlucht naar Kiev waar ze daar vermoord wordt om de losse eindjes af te knippen. :s
Heeft daar waarschijnlijk weinig mee te maken en is waarschijnlijk gewoon een (poging tot) afrekening binnen het criminele milieu. Ook het feit dat die vrouw nadien omgelegd is wijst eerder in die richting. De Oekraïense inlichtingendienst heeft daar dus niets mee te zien.

Oekraïne heeft ook geen enkel incentive om dit te doen. Doelwit had geen pro-Russische banden en heeft zich zelfs meermaals expliciet uitgesproken tegen Rusland. Is ook al zijn activa op de Krim kwijt door de invasie.

Na meer als 4 jaar oorlog zou je denken dat het vizier van de Russen wat beter afgesteld staat op militaire doelen maar nee hoor. Daar heeft het al lang niet meer mee te maken. Het is gewoon puur terrorisme.

T.o.v. eerste 6 maanden van 2024 een verdubbeling van het aantal burgerdoden. Dit jaar al 1400 burgerdoden, dodelijkste sinds april 2022. Zwaardere langeafstandswapens worden meer ingezet om steden dieper in Oekraïne te bereiken.

Gisteren 14ze juillet in Parijs. Iedereen van de EU aanwezig. Ook Zelensky. Geen Trump. Toch wel een statement van Macron. Waarschijnlijk was Trump niet uitgenodigd. ik snap trouwens de aanhoudende problemen mbt patriot-leveringen niet. Zelensky kan toch ook de Franse Aster aankopen? Die is even goed dan de Patriot.

ik snap trouwens de aanhoudende problemen mbt patriot-leveringen niet. Zelensky kan toch ook de Franse Aster aankopen? Die is even goed dan de Patriot.
De Europese productie van de Aster raketten is nog minder dan de patriot. Ze hebben ze beiden wel in gebruik.

Oekraïne heeft wel licenties gekregen om beiden te gaan ontwikkelen. Vandaag een akkoord voor de Aster 30 en SCALP.

Daarnaast lanceren 9 Europese landen met Oekraïne het FREYJA-project, een gezamenlijk raketschild gebaseerd op de Oekraïense FP-7-interceptor, met als doel een soeverein alternatief voor Amerikaanse Patriot-systemen te creëren.

Er gaan geruchten dat ze Minister van Defensie Fedorov gaan ontslaan. Krijgt online heel veel kritiek, omdat die de laatste maanden enkele goeie hervormingen had gedaan en ze wijden het huidig succes ook deels aan hem.
Online enkele bloggers die totaal niet snappen waarom dat gebeurt.

Absolute blunder en eigenlijk gewoon een weerkerend fenomeen. Beste Defensieminister die ze konden hebben maar wou geen budget afgeven voor zaken die niets met Defensie te maken hadden (i.e. niet toegeven aan corruptie). Lag onder meer daardoor serieus in de clinch met Syrskyi, en die kan niets verkeerd doen voor Zelensky. En zoals gezegd is het niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, met Yermak was dat hetzelfde verhaal, die werd ook heel lang de hand boven het hoofd gehouden terwijl hij zo corrupt als wat was. Gewoon pure zelfsabotage, die op de koop toe heel veel Oekraïense levens gaat kosten.

Er ontstaat toch veel protest binnen het Oekraïense leger zelf lijkt het. De nummer 2 van de luchtmacht heeft zonet ontslag genomen en benoemt het ontslag van Fedorov als de reden en 2 van de belangrijkste adviseurs als het gaat over drone-warfare hebben ook hun ontslag ingediend. Allemaal geven ze aan dat belangrijke hervormingen van Fedorov nu niet zullen doorgaan en ontelbaar veel Oekraïense levens zullen kosten.

Precies ook wel wat protesten onder de bevolking na dat ontslag. Toch echt heel erg jammer zulke zaken. Iemand die populair is (ook bij de bevolking) en de nodige, juiste hervormingen doorvoert. Zulke mensen heb je toch echt nodig om de motivatie er nog wat in te houden, denk ik dan.

Het lijkt er inderdaad dus op dat een conflict tussen Syrsky en Fedorov over hervormingen binnen het leger aan de basis lag van het ontslag.
Al in 2024 waren er een hoop mensen die tegen de aanstelling van Syrsky waren omdat hij in de groep Sovjet-era generaals werd geplaatst en dat zijn manier van oorlog voeren tot vele slachtoffers zou leiden.

Syrsky heeft al meer dan eens serieuze backlash gekregen naar aanleiding van beslissingen maar ik vind dat er nu precies toch wel heel erg veel oppositie is? Ondertussen blijven de ontslagen van verschillende legerofficieren en adviseurs binnenstromen en het is mij een raadsel waarom Zelensky dan zo nodig Fedorov moest ontslaan in plaats van Syrsky.

@Enforcer - Had Fedorov politieke ambities toevallig?

Even snel gegoogeld waar Fedorov voor staat en dat is best indrukwekkend, ook internationaal gewaardeerd - aangezien veel ontslagen van top -figuren niet noodzakelijk rechtstreeks met hun realisaties zijn verbonden. Trump gooit ook iedereen buiten die op een of andere manier voor problemen zou kunnen zorgen - bekwaam of niet.

Ik ga Zelensky hier nu niet gelijkstellen met Trump - maar Oekraïne was en is nog steeds een land met veel corruptie, oorlog of niet.

Ik volg het allemaal niet zo kort meer en al helemaal de interne politiek niet maar van wat ik er over gelezen heb durfde Fedorov wel zijn politiek gewicht in de strijd gooien. Hij zou naar verluid getracht hebben om Syrsky te ontslaan waardoor de vete is ontstaan maar tegelijkertijd zou hij te veel zaken tegelijk hebben willen aanpakken wat op grote weerstand stuitte. Of die weerstand terecht is laat ik in het midden maar als ik kijk naar wat Fedorov verwezenlijkt heeft en wat hij nog wou bereiken lijkt het er voor mij op dat de oude (Sovjet) koeien binnen het militaire apparaat daar niet zo gelukkig mee waren.

Om dat nu op corruptie te gaan steken klopt niet denk ik. Dit is eerder het gevolg van de inertie van macro-apparaten zoals het leger die allergisch zijn aan verandering.

Laatst bewerkt:
Mensen die vechten aan de benzinepomp in Rusland. IJdele hoop maar hopelijk zet het iets in gang.

giphy.gif

Ik volg het allemaal niet zo kort meer en al helemaal de interne politiek niet maar van wat ik er over gelezen heb durfde Fedorov wel zijn politiek gewicht in de strijd gooien. Hij zou naar verluid getracht hebben om Syrsky te ontslaan waardoor de vete is ontstaan maar tegelijkertijd zou hij te veel zaken tegelijk hebben willen aanpakken wat op grote weerstand stuitte. Of die weerstand terecht is laat ik in het midden maar als ik kijk naar wat Fedorov verwezenlijkt heeft en wat hij nog wou bereiken lijkt het er voor mij op dat de oude (Sovjet) koeien binnen het militaire apparaat daar niet zo gelukkig mee waren.

Om dat nu op corruptie te gaan steken klopt niet denk ik. Dit is eerder het gevolg van de inertie van macro-apparaten zoals het leger die allergisch zijn aan verandering.
Het is de combinatie van beide als ik het goed voorheb. Geen zin om alle details terug op te snorren maar Fedorov zou meermaals struikelblok zijn geweest om geld te laten vloeien naar bedrijven waarvan de bazen goeie banden hebben met Syrskyi.

Mensen die vechten aan de benzinepomp in Rusland. IJdele hoop maar hopelijk zet het iets in gang.
Ijdele hoop. Poetin gaat gewoon nog harder escaleren. Desnoods pakt hij rijke Russen op en dumpt hij ze op het front. Hij maalt om niemand, exclusief zichzelf. Hij sterft nog liever dan zijn eisen te milderen.

Poetin wordt alleen maar bozer en hem in een hoekje drummen zou een averechts effect hebben. Hij volhard nog meer ipv minder.

Het beste scenario? Dat Poetin sterft, al dan niet door een staatsgreep. Maar hijzelf die inbindt? Mijn mening? Het gaat niet gebeuren.

OK hier moet je alles staven. Hieronder het artikel met +- dezelfde mening als mijzelf.
Nu Poetin in het nauw zit, kan het Westen zich maar beter voorbereiden op een Russische escalatie

Quote artikel "De kans lijkt groot dat Poetin zal doen wat tirannieke slachters plegen te doen om een afgang te vermijden: nog meer onschuldige mensen de vleesmolen in duwen. Al langer zijn er geruchten dat Poetin aan een (nog) grote(re) mobilisatie denkt."

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan