Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Innemen lijkt me onwaarschijnlijk, al is een vreemde wending in dit conflict altijd een mogelijkheid.
Ze zijn op dit moment eigenlijk bezig aan een scenario zoals in Kharkiv. Alles buiten een ontsnappingsroute platleggen om de druk op de Russen zodanig te verhogen dat ze gewoon allemaal die route gebruiken om te vluchten (en ze dat ook laten doen). Zorgt ervoor dat je niet voor elke meter grond moet vechten en nodeloos mensen verliest.

Denk je dat? Die lijn lijkt me nog een heel stuk minder vet dan de onze. China is eerder een "bondgenoot" van Rusland en zou Kiev ook liever zien verliezen om zo Europa te verzwakken. China zie ik dan zelfs nog eerder een oogje dicht knijpen en voor de show na de feiten wat met hun vinger zwaaien. De kans dat die daar militair op retalieren, laat staan nucleair, is onbestaande. Nee China zou hooguit, en zelfs dat waarschijnlijk maar tijdelijk, hun vriendschap zonder grenzen wat laten bekoelen. China kan Rusland echter zo gemakkelijk uitbuiten voor eigen economisch gewin dat ik hen dat niet lang zie volhouden.
China heeft er wel degelijk alle baat bij dat niemand, inclusief Rusland, effectief een kernwapen inzet. Want het gevolg daarvan zou zijn dat elk land zo snel mogelijk zelf zal willen beschikken over kernwapens, aangezien dat dan blijkbaar de enige resterende afschrikking is. En elk land, dat is ook Taiwan.

China is ook geen echte bondgenoot van de Russen, het is een opportunistische partij.

Vandaar "bondgenoot". Trump en Putin hebben er ondertussen al voor gezorgt dat iedereen nu beseft dat kernwapens het enige afschrikkingsmiddel zijn dat echt werkt. De landen met vallen zonder schroom landen zonder aan maar houden zich bijvoorbeeld wel in tegenover Noord Korea. Moest Oekraine haar kernwapens nog hebben had Rusland die invasie ook nooit geriskeerd en ook Taiwan begint te beseffen dat een snel moderniserend china de US aan het voorbijsteken is en dat de US onder Trump helemaal niet zo'n betrouwbare partner meer is en als afschrikmiddel eigenlijk al lang niet meer voldoende is. Die zijn zich ondertussen ongetwijfeld ook alsmaar harder aant beklagen dat ze hun kernwapenprogramma in de 60s stop gezet hebben onder druk van buitenaf. Net als oekraine kregen ook zij toen papieren garanties die niet zoveel blijken voor te stellen en ondertussen geheel ontoereikend zijn als ontradend effect tov china.

Terug
Bovenaan