Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zelensky krijgt vraag om aanvallen op Russische oliesector af te bouwen voor stabiliteit op wereldmarkt

Zijn reactie: "Ik wil nogmaals benadrukken dat als Rusland bereid is de Oekraïense energiesector niet aan te vallen, wij in reactie daarop hun energiesector ook niet zullen aanvallen", aldus de Oekraïense president.
Ook hallucinant om dit te vragen aan een land dat zelf aangevallen wordt. Ze hadden die boodschap naar Trump moeten sturen..

Na 4 jaar oorlog heeft Rusland blijkbaar 12% van Oekraïne veroverd (3% per jaar) nadat ze al 7% in hun bezit hadden pre-oorlog. Dus 19% in totaal.
In 2026 zou het zelfs nog vertraagd zijn en in maart zou de nettowinst 0% geweest zijn.

koosnaampjes zijn niet toegelaten

Viktator schakelt nu ook zijn Servische buurman en mede dictator Vucic in in aanloop naar de verkiezingen.
Hoeveel uren zal het duren voor ze Oekraïne beschuldigen?

Viktator schakelt nu ook zijn Servische buurman en mede dictator Vucic in in aanloop naar de verkiezingen.
Hoeveel uren zal het duren voor ze Oekraïne beschuldigen?
Straks een filmke met een gemaskerde man die explosieven plaatst. Hij trekt zijn muts af. Surprise! Het is Zelensky. Gemaakt met AI.

Recente interview met een Britse vrijwilliger die voor het Oekraïens leger vecht.
Interessante inzichten over het front, moraal, materiaal, persoonlijke anekdotes,...

Het moment voor Rusland om druk te zetten op de baltische staten. Trump heeft namelijk laten weten dat zij er niet zullen zijn voor de NATO want ze zijn er niet voor hen. Dus het initiële moment om te proberen de steun voor Oekraïne vanuit Europa extra onder druk te zetten.
Als ik een euro kreeg elke keer Rusland met iets dreigde, zat ik nu niet achter mijn bureau te werken. En wat zitten dreigen richting andere landen terwijl ze duidelijk hun eigen havens en oliedepots niet kunnen beschermen - does not impress.

Verder dreigen met acties als Oekraïne luchtruim van andere landen gebruikt, maar zelf doet Rusland dat continue om Oekraïne aan te vallen. :sarcastic:

Het moment voor Rusland om druk te zetten op de baltische staten. Trump heeft namelijk laten weten dat zij er niet zullen zijn voor de NATO want ze zijn er niet voor hen. Dus het initiële moment om te proberen de steun voor Oekraïne vanuit Europa extra onder druk te zetten.

Trump zegt dit al meer dan 10 jaar btw. Dit is niks nieuw onder de zon. Toen was het vanwege te weinig bijdrage aan de NATO, nu is het vanwege gebrek aan steun, hij vindt áltijd wel een stok om mee te slaan.
Ook vorig jaar was hij al weifelend of hij de Baltische staten zou beschermen tegen Rusland bij een inval, en hebben ze zelfs plannen ingediend om militaire financiële steun aan de Baltische staten te stoppen.

2016:

2024:

2025:

‘Een stille mobilisatie’: Rusland rekruteert studenten en werknemers voor het leger

Een betalend artikel maar het komt neer op het volgende

Rusland begint veel problemen te verkrijgen met de rekrutering van nieuwe soldaten.

Er sterven momenteel meer soldaten dan men kan rekruteren.
Er is nu een nieuw plan bedacht op dit probleem te fixen.

Studenten die slecht presteren op de unif zouden onder druk worden gezet om voor het leger te tekenen. (en de dood te gemoed gaan)
De slechtst presterende werknemers van bedrijven zouden verplicht hun legerdienst moeten uitoefenen. (en de dood te gemoed gaan)
Bedrijven die niet luisteren zouden gestraft worden

Voorts mag men ook altijd vrijwillig naar het leger gaan. (in ruil voor een hoge salaris)

Altijd wel een beetje voorzichtig in grote conclusies want al te veel artikels gelezen over hoe de Russische economie op instorten staat maar dat zijn toch signalen dat dat land echt wanhopig begint te worden.

Weer hoge menselijke verliezen voor Rusland. Als je ziet wat ze tegenwoordig recruiten dan kan het toch niet anders dat de bodem in zicht is? Alhoewel er nog een grote hoop mensen is waar Rusland liever vanaf is dan rijk.

Is bijna een purge van hun eigen volk.

Het volk zal wel meer en meer begonnen morren maar dat verandert toch niets aan de zaak.

Weer hoge menselijke verliezen voor Rusland. Als je ziet wat ze tegenwoordig recruiten dan kan het toch niet anders dat de bodem in zicht is? Alhoewel er nog een grote hoop mensen is waar Rusland liever vanaf is dan rijk.

Is bijna een purge van hun eigen volk.

Het volk zal wel meer en meer begonnen morren maar dat verandert toch niets aan de zaak.
Dat geloven we al enkele jaren maar ik zie het toch niet. mensenlevens lijken van geen belang voor de Russen. Imo is er echt wel een verschil tussen hoe wij in het westen kijken naar oorlog en de bijhorende doden en de rest van de wereld.

Dat geloven we al enkele jaren maar ik zie het toch niet. mensenlevens lijken van geen belang voor de Russen. Imo is er echt wel een verschil tussen hoe wij in het westen kijken naar oorlog en de bijhorende doden en de rest van de wereld.
Absoluut.

Maar ik vind het moeilijk te geloven dat al die rekruten voor de glorie van het vaderland gaan strijden.

Absoluut.

Maar ik vind het moeilijk te geloven dat al die rekruten voor de glorie van het vaderland gaan strijden.
Hoogst waarschijnlijk niet maar gezien het regime lijkt men de vaderlandsliefde wel met een lichte dwang aan te wakkeren.

Poetin zal wel volk blijven vinden. Ik ben er quasi zeker van. Maar het grootste issue is dat de kwaliteit van de soldaten stevig achteruit gaat. Men spreekt al jaren van kanonnenvlees. Maar ipv kwaliteitsvlees is het nu (erg) mager vlees geworden. Zo moet je het bezien.

Volgens de laatste berichten (meestal betalende artikels, mijn excuses) sturen ze anno 2026 voornamelijk bureaumedewerkers van het leger naar het front (omdat veel soldaten er cru gesteld gewoon niet meer zijn), (universiteits)studenten, gewone werknemers (dat klinkt absurd maar slecht presterende werknemers worden blijkbaar bestraft en moeten verplicht het leger in :sarcastic: ), Buitenlanders die bedrogen uitkomen enzovoorts ... cru gezegd: 90+% mensen die amper tot niet weten hoe ze met een geweer moeten schieten. Laat staan enige ervaring hebben om te vechten.

Recrutering zelf is aldus niet het probleem, maar als er meer Russen sterven dan het tempo van recrutering dan stokt die machine een beetje hé (dat is de logica zelve). En dat is momenteel naar wat ik toch lees de grootste uitdaging voor Rusland.

Dat Poetin plots akkoord gegaan is met een korte (?) wapenstilstand toont bovenstaande onrechtstreeks ook ergens aan.

Weer hoge menselijke verliezen voor Rusland. Als je ziet wat ze tegenwoordig recruiten dan kan het toch niet anders dat de bodem in zicht is?
Ja en neen zie mijn reactie hierboven.

Laatst bewerkt:

Poetin slaat alarm over "teleurstellende" Russische economie

De Russische economie is in januari en februari met 1,8 procent gekrompen. Dat heeft president Vladimir Poetin woensdag bekendgemaakt tijdens een vergadering over economische kwesties.

De cijfers liggen "niet alleen onder de verwachtingen van experts en analisten, maar ook onder de voorspellingen van de regering en de centrale bank", zei Poetin. Hij vroeg om "voorstellen voor extra maatregelen om de groei van de Russische economie opnieuw op gang te brengen".

Vreemd dat hij dit zelf toegeeft. Eerste stap naar oorlogsmoeheid?

Terug
Bovenaan