Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

We hebben momenteel pech met de Amerikanen dus we geven Rusland wat ze willen in ruil voor goedkope gas en olie?
Het is niet omdat we last hebben van een onbetrouwbare bondgenoot(?) dat we ons nog verder de dieperik in willen duwen door te onderhandelen met een andere onbetrouwbaar regime die telkens zwaardere eisen op tafel gaat leggen.

Zeer naïef van De Wever als hij denkt dat we nog goedkope energie gaan krijgen van de Russen. Wij gaan gewoon premium prijzen betalen want we geven nu aan dat we als Europa geen vuist durven en kunnen maken.

Nee die Russen die gaan ons gewoon laten dokken, met dat geld hun leger terug opbouwen en doordat wij meer geld aan energie gaan moeten geven gaat er minder geld zijn voor defensie.

De grote aankopen binnen de Europese industrie zullen ook wel stilvallen want Oekraïne zal ook zijn middenvinger opsteken als we hen opofferen dus onze industrie gaat geen enkele reden zien om te investeren in meer capaciteit en technologie. En eerlijk gezegd hoop ik dat Oekraïne al zijn ontwikkelde technologie zoals drone interceptors, kruisraketten en ballistische raketten voor zichzelf zal houden.

Opvallende bocht, zeker gezien de timing. Er is op dit moment inderdaad geen einde te zien aan de oorlog en als de steun aan Oekraïne op Europa terugvalt al zeker niet. Rusland kan niet doorduwen, Oekraïne kan niet terugduwen.

Dat een Koreaans scenario waarschijnlijk is had ik wel al gedacht, maar de voorwaarden moeten haalbaar zijn voor beide partijen en daar wringt het schoentje. Trump zie ik weinig doen om Oekraïne de nodige kansen te geven om de Russen terug over de grens te duwen en dan moet Zelensky ook nog de nodige mobilisatie uitvoeren.

Wat ik nu eigenlijk het ergste vind aan de huidige situatie is dat we 4 jaar terug wakker geschud geweest zijn omwille van onze afhankelijkheid van gas en olie voor onze energiebehoefte. En daar hebben onze leiders dus gewoon geen maatregelen voor genomen. Om dan nu terug in een hoek gedrumd te worden. Imo heeft de (Europese) politiek hier zwaar boter op het hoofd.

Wat ik nu eigenlijk het ergste vind aan de huidige situatie is dat we 4 jaar terug wakker geschud geweest zijn omwille van onze afhankelijkheid van gas en olie voor onze energiebehoefte. En daar hebben onze leiders dus gewoon geen maatregelen voor genomen. Om dan nu terug in een hoek gedrumd te worden. Imo heeft de (Europese) politiek hier zwaar boter op het hoofd.
En ik zou durven stellen dat bvb China daar iets beter op heeft geanticipeerd, maar als je zelf geen olie of gas hebt moet je het gaan kopen of alternatieven voorzien, als dat laatste commercieel haalbaar is.

Het lijkt me dat Europa uit de kast moet durven komen:

- We worden nog meer de speelbal van grootmachten, maar de EU bevolking kan rustig gehouden worden door relatief betaalbare energie- en andere prijzen. Soms maken de prijzen rare sprongen door uitspraken of fratsen van andere grootmachten, maar dat nemen we erbij. Ook nemen we nergens de wapens op, defensie-uitgaven hoeven niet de pan uit te swingen. Op korte termijn moet de Europeaan geen luxe opgeven en kan deze elke avond rustig blijven Netflixen.
Het populairst bij het merendeel van de bevolking?

- We kloppen met beide vuisten op tafel. Trekken rode lijnen voor de grootmachten en we houden ons daar ook aan. Mollen binnen onze organisatie zetten we per direct aan de deur (byebye Hongarije). Ons grondgebied (Groenland) is niet te geef aan de luidste roeper.
Een betere samenwerking met alle landen is noodzakelijk op alle gebied, dus ook voor energie en defensie. Op lange termijn moeten al die investeringen de Europeaan gerust kunnen stellen dat alles betaalbaar blijft.
Het minst populair bij de bevolking?

Zolang Trump en co aan de macht is zie ik geen terugkeer naar goedkope energie. Imho moeten we effe collectief afzien maar ons veel onafhankelijker maken van jan en alleman in de geopolitiek.

En ik zou durven stellen dat bvb China daar iets beter op heeft geanticipeerd, maar als je zelf geen olie of gas hebt moet je het gaan kopen of alternatieven voorzien, als dat laatste commercieel haalbaar is.
Dat is net het probleem, men heeft geweigerd om alternatieven te voorzien onder het mom van "commercieel niet haalbaar" terwijl het ontbreken van die alternatieven nu wel zorgen dat de prijzen voor gas en olie commercieel niet haalbaar zijn. Als continent dat geen grote gas of olieproductie heeft is het noodzakelijk dat je zorgt dat je een alternatief hebt, zelfs al is dat op dat moment duurder dan de gekende energiebronnen.

Niemand had verwacht dat de VS ons vandaag in die hoek ging duwen... .

Zeer teleurgesteld in de reactie van Bart De Wever eerlijk gezegd.

Deals maken met de duivel... als historicus sta je beter aan de goede kant van de geschiedenis.

Het lijkt me dat Europa uit de kast moet durven komen:

- We worden nog meer de speelbal van grootmachten, maar de EU bevolking kan rustig gehouden worden door relatief betaalbare energie- en andere prijzen. Soms maken de prijzen rare sprongen door uitspraken of fratsen van andere grootmachten, maar dat nemen we erbij. Ook nemen we nergens de wapens op, defensie-uitgaven hoeven niet de pan uit te swingen. Op korte termijn moet de Europeaan geen luxe opgeven en kan deze elke avond rustig blijven Netflixen.
Het populairst bij het merendeel van de bevolking?

- We kloppen met beide vuisten op tafel. Trekken rode lijnen voor de grootmachten en we houden ons daar ook aan. Mollen binnen onze organisatie zetten we per direct aan de deur (byebye Hongarije). Ons grondgebied (Groenland) is niet te geef aan de luidste roeper.
Een betere samenwerking met alle landen is noodzakelijk op alle gebied, dus ook voor energie en defensie. Op lange termijn moeten al die investeringen de Europeaan gerust kunnen stellen dat alles betaalbaar blijft.
Het minst populair bij de bevolking?
Dan kies ik toch voor de tweede optie.

Ik snap eigenlijk ook helemaal niet waarom Bart plots meent dat we een deal kunnen maken met Rusland? Die zullen zich haasten... dankzij Trump zitten die weer in een kleine luxezetel.
Bart weet toch wel dat je vanuit een zwakke positie geen deals maakt? Je ondergaat ze.

Toch een beetje minder respect gekregen voor onze premier, hebben echt niets geleerd uit deze oorlog ons gewoon weer afhankelijk maken van de duivel.

Zowat alle oorlogen worden beëindigd aan de onderhandelingstafel...alleen voer je die onderhandelen niet door je bondgenoot in de media onder druk te zetten om toegevingen te doen.

"Europese leiders geven me gelijk maar niemand durft het hardop te zeggen" ja waarom zou niemand dit luidop zeggen?

Laatst bewerkt:
Ik snap eigenlijk ook helemaal niet waarom Bart plots meent dat we een deal kunnen maken met Rusland? Die zullen zich haasten... dankzij Trump zitten die weer in een kleine luxezetel.
Bart weet toch wel dat je vanuit een zwakke positie geen deals maakt? Je ondergaat ze.
Zelfs dat niet alleen, terug naar business as usual gaan met Rusland is echt onze eigen ondergang sponsoren. Volstrekt idioot.

Niemand had verwacht dat de VS ons vandaag in die hoek ging duwen... .
Is dat zo?

Tijdens de presidentsverkiezingen had ik al gewaarschuwd dat een potentiële herverkiezing van Trump serieus onderschat werd en dat de gevolgen voor Oekraïne en Europa niet te overzien zouden zijn. Die uitspraak is hier in deze thread op hoongelach ontvangen.

Toen Trump verkozen werd heb ik eveneens gezegd dat dit desastreus zou aflopen voor Oekraïne.

We zijn nu een jaar verder en al mijn voorspellingen zijn uitgekomen.

Is dat zo?

Tijdens de presidentsverkiezingen had ik al gewaarschuwd dat een potentiële herverkiezing van Trump serieus onderschat werd en dat de gevolgen voor Oekraïne en Europa niet te overzien zouden zijn. Die uitspraak is hier in deze thread op hoongelach ontvangen.

Toen Trump verkozen werd heb ik eveneens gezegd dat dit desastreus zou aflopen voor Oekraïne.

We zijn nu een jaar verder en al mijn voorspellingen zijn uitgekomen.
Men had zeker verwacht dat Trump meer ging wringen en uit een paar akkoorden ging stappen, dat wel.
Maar niet dat hij zo tekeer ging gaan door het opleggen van tarrifs, Groenland ging opeisen en als toppunt Europa als foute/vijandige/af te breken organisatie met prioriteit ging bestempelen in hun veiligheidsplannen.

Geven we toe aan alle grillen van Trump en co dan zitten we niet eens meer op de bank, maar mogen we in de kleedkamer blijven (doen we nu al bij de 'vredesgesprekken' tussen de VS en Rusland) en overspoelt extreem-rechts gans Europa die maar al te graag, in navolging van Trump, er alles aan gaan doen om verschillende zuilen in de maatschappij af te breken om aan de macht te blijven.

Willen we terugvechten dan gaat er veel geld, tijd en durf nodig zijn om dit klaar te spelen. Geld heeft geen enkele lidstaat op overschot. Men neemt steeds veel te veel tijd om al dan niet tot een besluit te komen. Durf ontbreekt volledig. Alle Europese leiders kijken telkens ongemakkelijk naar mekaar van "Doe jij maar."

Ik weet welke keuze dat ik hoop dat ze maken in Europa. Maar ik besef maar al te goed dat de keuze in realiteit gans anders zal zijn. Althans, daar vrees ik momenteel voor.

Terug
Bovenaan