Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De VS levert nu al niets meer aan Oekraïne. :)

Niet rechtstreeks meer maar via een omweg - maar geen idee of deze extra oorlog daar invloed op heeft. Net vluchtig gelezen dat Merz gevraagd heeft aan Trump om wat meer druk op Rusland te zetten - maar of die daar horen naar heeft valt sterk te betwijfelen, daarbovenop wil Trump lage olieprijzen en lage dollar - Iran veroorzaakt net het omgekeerde.

Het is duidelijk dat ik geen kaas heb gegeten van oorlogsvoering - puur op vlak van beschadiging zou ik eens een paar weken drones opsparen en dan eens proberen om op 1 plaats de luchtverdediging echt te breken om er vervolgens een paar zware raketten achter te sturen. Als er nog plaatsen zijn waar grote vernietiging wenselijk is natuurlijk.

Heeft er iemand een visueel overzicht over de recente terreinwinsten van OekraÏne? Laatste dat ik hoorde was dat men 500 Km² had heroverd, maar recent zag ik berichten dat men precies nog op bepaalde plaatsen was doorgestoten. Zou mooi zijn om een kaart te zien met het verschil van het begin van hun lokaal tegenoffensief tot nu.

Heeft er iemand een visueel overzicht over de recente terreinwinsten van OekraÏne? Laatste dat ik hoorde was dat men 500 Km² had heroverd, maar recent zag ik berichten dat men precies nog op bepaalde plaatsen was doorgestoten. Zou mooi zijn om een kaart te zien met het verschil van het begin van hun lokaal tegenoffensief tot nu.
Allemaal heel 'flou' helaas, net zoals terreinverlies vaak niet echt terreinverlies is maar eerder gewoon een uitbreiding van de grijze zone, is dat in omgekeerde richting ook het geval. Neemt niet weg dat er totaal geen Russisch momentum meer is.

1772617074816.png

Serieus gat dat die zeedrone heeft geslagen :oink:

Oekraïne to the rescue...

Leek mij wel de juiste reactie van Oekraïne om te zorgen dat ze materiaal krijgen maar ook kunnen verwijzen naar het feit in verdere discussies met Trump voor de oorlog met Rusland dat zij dankbaarheid tonen en hebben getoond voor de hulp die Amerika gaf.
Iets waar Zelensky verkeerdelijk in het verleden beschuldigd werd dat men dat niet deed.

Oekraïne to the rescue...

Leek mij wel de juiste reactie van Oekraïne om te zorgen dat ze materiaal krijgen maar ook kunnen verwijzen naar het feit in verdere discussies met Trump voor de oorlog met Rusland dat zij dankbaarheid tonen en hebben getoond voor de hulp die Amerika gaf.
Iets waar Zelensky verkeerdelijk in het verleden beschuldigd werd dat men dat niet deed.
Je moet het eigenlijk maar durven vragen. Schaamteloosheid kent écht geen grenzen meer.

Hopelijk doet Trump een mooi pak aan en krijgt hij niet te horen "You don't have the cards."
:oi22:

Een AI videootje waar Trump de vraag stelt aan Zelensky. Zelensky dat antwoord. Waarna de vice president van Oekraïne dan met Trump in discussie gaat en stelt je hebt geen deftig pak aan, waar is uw respect.

En dit als antwoord op een truth social post van Trump... Waarna Dark putin tegelijkertijd een post maakt op Trump zijn TS netwerk met de melding 5 dagen later... de Amerikaanse special operation in Iran nog altijd bezig.
Zou wel eens toepasselijk zijn...

De Amerikaanse president Donald Trump heeft Oekraïne opnieuw aangemaand om een akkoord met Rusland te sluiten over het beëindigen van de oorlog. In een telefoongesprek met de nieuwssite Politico beweert hij dat de Russische president Vladimir Poetin bereid is om een deal te sluiten.

Trump uit in het gesprek zijn frustratie over de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, die niet genoeg bereidheid tot onderhandelen zou tonen. Zelenski "moet aan de slag gaan en een akkoord sluiten", zegt Trump. "Ik denk dat Poetin klaar is om een deal te sluiten." Trump heeft in het verleden al vaker gezegd dat Poetin wil onderhandelen, al zijn er maar weinig elementen die wijzen op een Russische bereidheid om toegevingen te doen.

Ook nog dit:

Oekraïne beschuldigt Hongarije ervan zeven medewerkers van een Oekraïense staatsbank in de Hongaarse hoofdstad Boedapest te hebben gegijzeld. Bovendien zou Hongarije ook grote sommen geld en goudstaven in beslag hebben genomen.
Het gaat om medewerkers van de Oekraïense staatsbank Oschadbank. De zeven zouden een geldtransport hebben begeleid vanuit Oostenrijk. De Hongaren zouden daarbij ook 40 miljoen dollar, 35 miljoen euro en 9 kilogram goud in beslag hebben genomen.

Heeft Zelensky nu gedreigd om een NAVO land aan te vallen?

Wat toch weer maar eens aantoont dat regels, contracten en akkoorden allemaal niks betekenen en dat het allemaal aankomt op de geest van de wet en hoe graag je iemand zijn gezicht ziet. Allez toch voor de grote jongens, het gepeupel moet de regels volgen.
Er is momenteel gewoon een vuil en stoer spelletje bezig tussen die twee.
Orban wil snel terug olie geleverd zien en zijn herverkiezing staat op het spel.

Heeft Zelensky nu gedreigd om een NAVO land aan te vallen?

Wat toch weer maar eens aantoont dat regels, contracten en akkoorden allemaal niks betekenen en dat het allemaal aankomt op de geest van de wet en hoe graag je iemand zijn gezicht ziet. Allez toch voor de grote jongens, het gepeupel moet de regels volgen.
Misschien wel in context plaatsen? Direct daaronder staat het volgende:
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky meldde tijdens een persconferentie in Kiev dat de Droezjba-oliepijpleiding binnen een anderhalve maand weer in gebruik zou kunnen zijn, schrijft Reuters. De defecte pijpleiding leidde eerder tot wrevel bij de Hongaarse regering. Die koppelde een snel herstel aan de eventuele goedkeuring van een nieuwe Europese lening.
Ik zie het eerder als de wortel en de stok:
Hongarije wil de lening niet goedkeuring onder het mom dat de olie niet stroomt.
Ok, zegt Zelensky, wij zullen zorgen dat de olie terug stroomt, maar dan moet die lening wel goedgekeurd worden. Gedaan met die spelletjes, Orban!
Anders gaan we echt doen, wat jij al een tijd zegt (dat Oekraïne Hongarije wil aanvallen)

Dat gezegd zijnde: de pijplijn zou binnen anderhalve maand weer in orde moeten zijn. 2e helft april dus.
En och, wat gebeurt er op 12 april in Hongarije? Verkiezingen, waar Orban zeker niet de favoriet is.
Die timing is ook niet toevallig hoor.

Misschien wel in context plaatsen? Direct daaronder staat het volgende:

Ik zie het eerder als de wortel en de stok:
Hongarije wil de lening niet goedkeuring onder het mom dat de olie niet stroomt.
Ok, zegt Zelensky, wij zullen zorgen dat de olie terug stroomt, maar dan moet die lening wel goedgekeurd worden. Gedaan met die spelletjes, Orban!
Anders gaan we echt doen, wat jij al een tijd zegt (dat Oekraïne Hongarije wil aanvallen)

Dat gezegd zijnde: de pijplijn zou binnen anderhalve maand weer in orde moeten zijn. 2e helft april dus.
En och, wat gebeurt er op 12 april in Hongarije? Verkiezingen, waar Orban zeker niet de favoriet is.
Die timing is ook niet toevallig hoor.
Tuurlijk, het laatste stuk van mijn post is dan ook de clue.

Dat al die verdragen en papieren en regels er allemaal niet toe doen. We ( mensen, iedereen) gebruiken ze als een reden om verontwaardigd te zijn als iemand die we niet leuk vinden iets doet dat tegen ons kar rijdt en als we zelf iets doen dat op niks trekt dan "is dat papier toch allemaal niet zo belangrijk".

Al die verontwaardiging over die dreigt met dat, of daar gaan ze misschien dat doen is weinig tot niks waard

Hun, Rusland, objectieven zijn zo goed gelukt dat er potentieel in de toekomst kernwapens opgeslagen kunnen liggen ter verdediging in Finland.

Terwijl dat vroeger daar per wet verboden was.

Hun, Rusland, objectieven zijn zo goed gelukt dat er potentieel in de toekomst kernwapens opgeslagen kunnen liggen ter verdediging in Finland.

Terwijl dat vroeger daar per wet verboden was.
Ironie ten top toch? Poetin eist in feite dat Finland geen kernwapens mag bezitten, want een land met kernwapens is risicovoller om ooit een keertje binnen te vallen.

Terug
Bovenaan