De REM deal die op de brink van ondertekening zou staan zou volgende punten omvatten
- Equality: The Investment Fund will operate on a 50/50 basis, with both sides having equal voting rights.
- Maintaining control: Ukraine will maintain full control over its natural resources, infrastructure, and minerals.
- New investments, not debts: According to the Prime Minister, the agreement does not entail any debt obligations for Ukraine.
- Guaranteed investors and buyers: The fund will invest in projects and guarantee commercial purchases on a "take or pay" basis.
- Alignment with EU Integration course: The deal will not pose an obstacle to Ukraine's EU membership.
Vind wel niet direct een US source weer die volgende bevestigt:
Key elementen REM deal
Dat zou echt wel positief zijn voor UA als bovenstaande waar is. Wel bijna een 180degrees t.o.v van de vorige deal details, waarin ze zowat volledig werden uitgekleed.
Moeilijk te zeggen wat dit gaat effect hebben op de oorlog zelf. Als UA volledig zeggenschap blijft hebben over zijn resources is er wel een bepaalde strategic interest voor de US om UA te ondersteunen zodat ze Russia’s bezet territorium ook terugkrijgen.
Then again misschien krijgen ze die toegang met de Russen ook
Edit: deal signed ondertussen
Edit2: Overeenkomst met weinig risico voor UA maar ook geen (sec) garanties, mogelijk interessant voor investeerders vanwege onderstaande tax quote, maar dan moet er wel nog een hoop water naar de zee lopen.
Langs investeerderskant zie ik het wel gebeuren dat ze hun neus optrekken voor dit, investering doen waarvoor ik nooit volledig zeggenschap heb over return in een regio waar veiligheid niet is gegarandeerd.
Lijkt me wel weinig dwingend karakter te hebben, makkelijk om dit binnen een week gewoon te negeren.
Afhankelijk hoe zijn admin dit aan Trump kan verkopen als nen win, kan dit er misschien toe leiden dat UA terug kan wapens kopen bij hen, moeilijk te zeggen hoe dit gaat uitdraaien.
9. The Agreement provides tax guarantees.
Fund revenues and contributions will not be taxed in either the United States or Ukraine, ensuring maximum effectiveness of the investment process.
Side News:
Russians is zijn militaire infra aan het uitbreiden aan de Finse grens