Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Zou wel een redelijk goede deal zijn voor Oekraïne:
- geen totale overgave van de mineralen aan de US
- reeds gegeven materiaal zou ook niet meegeteld worden, enkel nieuw materiaal
- EU lidmaatschap is nog mogelijk

Trump heeft wel dringend een win nodig.
Ondanks dat hij dat beweert zijn de prijzen van eieren en brandstof niet gezakt.
US economie staat op instorten. Foto's van lege havens circuleren al even, winkelschappen gaan leeg zijn tegen eind mei.
In november en januari claimde hij dat de beurs het zo goed doet omdat hij verkozen was, gisteren was het weer allemaal Biden zijn schuld.
De economie gaat nog veel pijn doen in de US, allemaal zelf veroorzaakt...

https://en.defence-ua.com/industrie..._produced_for_russian_army_in_2024-13088.html
Ze kunnen jaarlijks 60 tot 80 nieuwe T-90 tanks maken en 200 T-72 tanks refreshen.
Terwijl dat ze er tussen 50 en 100 maandelijks verliezen.
"Stockpiling" zou nu niet het woord zijn dat ik zou gebruiken. Ik vraag me af of het veel voorstelt.
Gaat Rusland een oorlog beginnen tegen de NAVO?
En dan nog langs Finland? Waar ze eerst tanks en luchtafweer hebben weggehaald? Kunnen ze wat besneeuwde bossen veroveren, en dan?
Lijkt me onzin.

Naar het schijnt (ik neem de YT kanalen met een korrel propaganda zout) zou Rusland hun tankproductie (T90's) hebben verhoogd naar 300 per jaar. Daarvan komen er NUL ten tonele in Ukraïne, we hebben immers beelden gezien van de stokoude tanks en satellietbeelden van lege koude-oorlog stockpiles. De maandelijkse verliezen van tanks zijn zeer duidelijk reparaties/restauraties en bijzonder oude machines. Pre-Koude Oorlog
Dus bovenstaande link en onderstaande YT gaat ervan uit dat die tanks gebruikt worden om nieuwe 'stockpiles te maken'. . Blijkbaar rond de grens met Finland. Ze leggen ook enorme logistieke infrastructuur aan voor die legerbasissen.

Dit lijkt te kloppen met andere media kanalen die hier nu over beginnen te rapporteren.

- neem met korrel zout, maar de feiten (stockpiles, aanleg infrastructuur) zijn er wel degelijk

Zou wel een redelijk goede deal zijn voor Oekraïne:
- EU lidmaatschap is nog mogelijk
Ligt deze optie überhaupt op tafel? Ik dacht dat ze hooguit kans maakten om ooit bij de NAVO te komen. Maar dat ze echt nog een lange weg te gaan hebben om bij de EU te mogen.

De REM deal die op de brink van ondertekening zou staan zou volgende punten omvatten

Vind wel niet direct een US source weer die volgende bevestigt: Key elementen REM deal

Dat zou echt wel positief zijn voor UA als bovenstaande waar is. Wel bijna een 180degrees t.o.v van de vorige deal details, waarin ze zowat volledig werden uitgekleed.

Moeilijk te zeggen wat dit gaat effect hebben op de oorlog zelf. Als UA volledig zeggenschap blijft hebben over zijn resources is er wel een bepaalde strategic interest voor de US om UA te ondersteunen zodat ze Russia’s bezet territorium ook terugkrijgen.

Then again misschien krijgen ze die toegang met de Russen ook 🤔

Edit: deal signed ondertussen

Edit2: Overeenkomst met weinig risico voor UA maar ook geen (sec) garanties, mogelijk interessant voor investeerders vanwege onderstaande tax quote, maar dan moet er wel nog een hoop water naar de zee lopen.

Langs investeerderskant zie ik het wel gebeuren dat ze hun neus optrekken voor dit, investering doen waarvoor ik nooit volledig zeggenschap heb over return in een regio waar veiligheid niet is gegarandeerd.

Lijkt me wel weinig dwingend karakter te hebben, makkelijk om dit binnen een week gewoon te negeren.

Afhankelijk hoe zijn admin dit aan Trump kan verkopen als nen win, kan dit er misschien toe leiden dat UA terug kan wapens kopen bij hen, moeilijk te zeggen hoe dit gaat uitdraaien.

Side News:

Russians is zijn militaire infra aan het uitbreiden aan de Finse grens
Het jammere aan die deal is dat we (Europa) ons weer goed laten rollen hebben. Oekraiene heeft zeldzame grondstoffen en wie is er mee weg? De Amerikaan. Ze zeggen wel dat als 2 honden (vs en china) vechten om een been, de 3e loopt ermee heen. Maar dan mag de 3e hond toch geen gehandicapt beestje zijn.

Laatst bewerkt:
Het jammere aan die deal is dat we (Europa) ons weer goed laten rollen hebben. Oekraiene heeft zeldzame grondstoffen en wie is er mee weg? De Amerikaan. Ze zeggen wel dat als 2 honden (vs en china) vechten om een been, de 3e loopt ermee heen. Maar dan mag de 3e hond toch geen gehandicapt beestje zijn.
Ik denk dat er de komende maanden wel genoeg redenen naarboven gaan komen die Oekraine gaan toelaten om die overeenkomst te verbreken. Ben er zeker van dat Trump ze eerst zal overtreden.

De deal zegt dat UA eigenaar blijft van zijn resources, m.a.w. niks zegt dat ze REMs moeten ontginnen met US, EU zou dus perfect een tegenvoorstel kunnen doen om met EU bedrijven Riotinto gewijs te gaan minen en extracten.

Niet dat er binnen de unie dat soort bedrijven zijn maar kom :scream:

Afgezien dat een land als België wrs failliet was zonder de EU, blijft de EU gewoon toch grotendeels een bureaucratische praatbarak die uitblinkt in besluiteloosheid.

De EU heeft toch meer aan Oekraïne gegeven qua steun dan de VS, zou de EU dan niet 'first dips' mogen krijgen?
Misschien zou dit anders geweest zijn mocht de EU militair even snel kunnen reageren dan de VS.

https://en.defence-ua.com/industrie..._produced_for_russian_army_in_2024-13088.html
Ze kunnen jaarlijks 60 tot 80 nieuwe T-90 tanks maken en 200 T-72 tanks refreshen.
Terwijl dat ze er tussen 50 en 100 maandelijks verliezen.
"Stockpiling" zou nu niet het woord zijn dat ik zou gebruiken. Ik vraag me af of het veel voorstelt.
Gaat Rusland een oorlog beginnen tegen de NAVO?
En dan nog langs Finland? Waar ze eerst tanks en luchtafweer hebben weggehaald? Kunnen ze wat besneeuwde bossen veroveren, en dan?
Lijkt me onzin.
Poetin had toch al vanaf dat Finland bij de navo kwam aangegeven dat hem die grens extra ging versterken dus …kan normaal zijn en zeker geen begin van invasie van Finland .

De EU heeft toch meer aan Oekraïne gegeven qua steun dan de VS, zou de EU dan niet 'first dips' mogen krijgen?
Misschien zou dit anders geweest zijn mocht de EU militair even snel kunnen reageren dan de VS.
Het probleem met de EU is dat op bepaalde vlakken van militaire bijstand we achterop hinken. En Europa kan bij het ontbreken van de specifieke elementen, de VS niet compleet vervangen.

Info verzameling is iets waar Europa serieus achter staat ten opzichte van de VS. We zagen allemaal het effect toen de VS geen info meer gaf na het incident tussen Trump en Zelensky, het Kursk front stuikte snel inéén wegens gebrek aan inlichtingen.

Daarnaast zijn er bepaalde specifieke wapens welke echt geholpen hebben, zoals de befaamde HIMARS en Patriots. Het is pas nu dat Frankrijk hun Europees alternatief voor de Amerikaanse HIMARS gaat tonen.

Ondertussen hebben wel een heleboel Europese landen HIMARS besteld wegens het succes in OekraÏne. Terug loopt Europa hier achter en missen ze dus meerdere mogelijke investeringen in Europese defensie.

Hetzelfde voor het Europees alternatief van Frankrijk/Italïe ten opzichte van de Patriot, de SAMP-T, het zou eveneens ballistische raketten kunnen neerhalen, maar iedereen wilt Patriots door de praktijk in Oekraïne en het Duitse altenatief, de IRIS-T heeft niet de uitgebreide mogelijkheden als het Patriot systeem.

Nu er is mogelijk sprake dat misschien Belgïe het Frans/Italiaanse SAMP-T zou aanschaffen, zou goedkoper zijn dan het Patriot systeem.

Dat is
Ondertussen hebben wel een heleboel Europese landen HIMARS besteld wegens het succes in OekraÏne. Terug loopt Europa hier achter en missen ze dus meerdere mogelijke investeringen in Europese defensie.

Hetzelfde voor het Europees alternatief van Frankrijk/Italïe ten opzichte van de Patriot, de SAMP-T, het zou eveneens ballistische raketten kunnen neerhalen, maar iedereen wilt Patriots door de praktijk in Oekraïne en het Duitse altenatief, de IRIS-T heeft niet de uitgebreide mogelijkheden als het Patriot systeem.

Nu er is mogelijk sprake dat misschien Belgïe het Frans/Italiaanse SAMP-T zou aanschaffen, zou goedkoper zijn dan het Patriot systeem.

Dat Patriot meer tried & tested is dat zal allemaal wel, maar dat is ondertussen SAMP/T ook wel tot op een zeker niveau. Dat Patriot naar alle waarschijnlijkheid nog beter is dat zal met grote waarschijnlijkheid ook wel zo zijn, maar hebben ze persé state of art nodig? Je kan perfect een mix maken, waardoor je nog budget hebt om verder te investeren in verdere ontwikkeling.

Voor de HIMARS aangezien dat geen intercept wapen is, kan je voorlopig nog wel de ogen sluiten voor het feit dat enkel landen aan de buitengrenzen hierin investeren e.g. Polen, Romanië, Estland, Letland, etc.

Ma Europa moet eens dringend beslissen waar ze echt naartoe willen, willen ze echt een globale speler worden waarmee moet rekening gehouden worden of iets dat eigenlijk langs geen kanten kan werken. (Wat mij betreft is het ruim te laat al maar bon)

Als het eerste is, moet er gewoon duidelijk de kaart van EU defense getrokken worden, lees nog meer R&D vriendelijke policy (e.g. EDF, etc) en vooral dringend werk van EDC 2.0 Je kan toch geen defensie organiseren/structureren op een goede manier met 25 ministers van defensie, laat staan werkelijk verdedigen. 10 generaals die bij wijze van spreke elk hun stukske van de buitengrens hebben, absurd gewoon... zelfde met cybersec.

“Amerikaanse buitenlandminister Rubio zal Russische Dag van de Overwinning bijwonen”

Als signaal kant dit wel tellen in feite. Geeft gewoon aan dat US van 2 walletjes aan het eten is,
en ze gewoon geen moer geven over territoriale integriteit van UA.

Laatst bewerkt:
Mogelijk en de bron is een Russische staatszender. Nog even afwachten maar indien waar mag ik hopen dat dit zware consequenties zal hebben voor Europese-Amerikaanse relaties.

Mogelijk en de bron is een Russische staatszender. Nog even afwachten maar indien waar mag ik hopen dat dit zware consequenties zal hebben voor Europese-Amerikaanse relaties.
Dit zou dan toch echt een slag onder de gordel zijn voor alle Oekraïners. Ik zou het walgelijk vinden mochten er Westerse leiders gaan.

Blijkbaar zou zo'n Oekraïense onbemande Magura V5 naval drone er in geslaagd zijn om met behulp van een R-73 raket een russische SU-30 neer te schieten. We hebben vroeger al beelden gezien van zo'n drone met die raketten tegen helicopters, maar dit is de eerste keer dat er een gevechtsvliegtuig geraakt wordt.

Blijkbaar zou zo'n Oekraïense onbemande Magura V5 naval drone er in geslaagd zijn om met behulp van een R-73 raket een russische SU-30 neer te schieten. We hebben vroeger al beelden gezien van zo'n drone met die raketten tegen helicopters, maar dit is de eerste keer dat er een gevechtsvliegtuig geraakt wordt.
Da's de toekomst: onbemande drones die bemande vliegtuigen neerhalen. Op termijn is het drone tegen drone zonder dat er nog iemand in de cockpit zit.

En ook:

Kiev kan de veiligheid "niet garanderen" van de wereldleiders die op 9 mei naar Moskou trekken voor de 80e verjaardag van de overwinning op nazi-Duitsland. Dat zegt de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Hij geeft ook aan niet te willen "spelen" met de korte wapenstilstanden die de Russische president Vladimir Poetin voorstelt. (vrt nws)
Stel je dat eens voor: een Oekraïense drone die tegen de kop van Rubio of Xi vliegt.

Allez, we weten het volgende doel van Rusland al zeker? :unsure:

Russische minister trekt onafhankelijkheid van Litouwen in twijfel: “Land wakkert anti-Russische sentimenten aan”

Allez, we weten het volgende doel van Rusland al zeker? :unsure:

Russische minister trekt onafhankelijkheid van Litouwen in twijfel: “Land wakkert anti-Russische sentimenten aan”

De Baltische staten nemen de de dreiging van Rusland nu wel al sinds het begin zeer serieus, en ze hebben daar ook gewoon gelijk in.

Stel je voor (nog niet geheel bevestigd, dacht ik). Straks ook geleende straaljagers op de militaire parade :S.

Stel je voor (nog niet geheel bevestigd, dacht ik). Straks ook geleende straaljagers op de militaire parade :S.
Is wel grappig eigenlijk:
Eerst zaten die drone schepen de Russische boten lastig te vallen.
Dan sturen de Russen aanvalshelikopters om die te verjagen. Gevolg: helikopters neergeschoten.
Dan sturen de Russen Su-30 jagers om die te verjagen. Gevolg: straaljagers neergeschoten.
Kennelijk kwam de bemanning van de straaljagers in het water terecht en wilde geen enkel Russisch militair schip hen gaan redden.
Uiteindelijk heeft een civiel schip hen moeten opvissen.

Terug
Bovenaan