Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik weet niet of Zelensky dat laatste wel wil? Je weet nooit welke gevolgen zoiets heeft.
Net zozeer dat (ondanks dat er een paar schurtere poging gebeurd zijn vooral in het begin van de oorlog) ook Zelensky nog leeft.
Schuchter? De commando’s waren letterlijk in Kiev aan het rondrijden/landen naar hem op zoek.

Nu gaan ze hem niet afmaken als hij buitenlandse leiders ontmoet natuurlijk

Die foto van die ontmoeting van Trump en Zelensky die blijkbaar in de Sint Pieters basiliek genomen zou zijn. Even een Wtf-momentje toch. Niet dat ik zo gelovig ben maar even spreken over een oorlog in een basiliek bij een begrafenis. Toch iets dat er moeilijk ingaat. Nou ja Zelensky had tenminste toch een zwart kostuum aangetrokken deze keer :unsure:

Die foto van die ontmoeting van Trump en Zelensky die blijkbaar in de Sint Pieters basiliek genomen zou zijn. Even een Wtf-momentje toch. Niet dat ik zo gelovig ben maar even spreken over een oorlog in een basiliek bij een begrafenis. Toch iets dat er moeilijk ingaat. Nou ja Zelensky had tenminste toch een zwart kostuum aangetrokken deze keer :unsure:
Wie zegt dat de oorlog ter sprake is gekomen ?
Ik zie gewoon 2 mensen die zitten aan een tafeltje en met elkaar in gesprek zijn .
Voor hetzelfde geld heeft Thrump gevraagd wat Zelensky zijn gedachten waren over het overlijden van de paus en welke invloed dat zou kunnen hebben op zijn volk …
Kan evengoed gegaan zijn over de importheffingen ….

Ik zie gewoon 2 mensen die zitten aan een tafeltje en met elkaar in gesprek zijn .
Voor hetzelfde geld heeft Thrump gevraagd wat Zelensky zijn gedachten waren over het overlijden van de paus en welke invloed dat zou kunnen hebben op zijn volk …

Blijkbaar ging het daar ook over.
...
Zelensky had het nadien over een “goede” en “symbolische ontmoeting”, die zelfs “historisch kan blijken, als we samen resultaten bereiken”. “Eén op één hebben we veel kunnen bespreken”, schreef hij op Telegram. “We hopen dat er resultaat komt”. Volgens Zelensky ging het over “de bescherming van de levens van ons volk, een volledig en onvoorwaardelijk staakt-het-vuren en een betrouwbare en duurzame vrede die herhaling van de oorlog zal voorkomen.”
...

Ook niet vergeten dat de Antonov (vliegtuigen) ook Oekraïens was.

T-34 is ook in UA ontwikkeld, net zoals de latere t-54,t-64,t-80.
Kharkiv design bureau was zowat het epicenter van soviet tank ontwerp.

Hun nucleaire raketten kwamen van PA Pivdenmash/Yuzhmash.

Helicoptermotoren van motorsich. Zelfs na 2014 leverden die nog zowat alle motoren voor de mi-reeks.

Scheepsmotoren komen van Zorya-Mashproekt, veel moderne Russische schepen zitten nu in de shit omdat ze of geen onderdelen meer hebben of andere motoren moesten inplannen.

Enz enz enz

Ergens wel begrijpelijk dat Poetin A. Al die industrie en kennis terug wilt en B. Schrik heeft van een onafhankelijk Oekraïne.
Maar het is natuurlijk geen excuus.
Ipv ze na 1991 als gelijken te behandelen en samen rijker te worden heeft Rusland UA altijd als een kolonie beschouwd en behandeld.

Dat tafeltje heb ik niet gezien. :D Ik zag 2 presidenten op een stoel die een staarwedstrijd aan't houden waren. En er stond blijkbaar eerst nog een 3de stoel bij, maar die werd weggezet toen de 2 heren gingen zitten.

...
Het doet me denken dat hij de oorlog misschien helemaal niet wil stoppen, dat hij me aan het lijntje houdt en dat ik anders met hem moet omgaan.
...

Euhm.
you-dont-say-nic-cage.gif

Is dit echt het niveau dat we moeten verwachten van de 'grote' vredesonderhandelingen?

Vind de complete radio silence van de EU in de voorbije maand toch echt wel weer schrij-nend tbh.

Maand terug bij die tariffs, wat algemene consternatie en op hun poten gaan staan, wat semi grootspraak doen. "We gaan onze eigen wapenindustrie upscalen, we gaan dit doen, we gaan eindelijk vanonder moeder US haar rokken uitkomen en zelf als een volwassene gedragen";

en wat blijft er een maand later over, uiteindelijk is het initiatief weer volledig aan een pro-russische mogendheid gelaten; de US.

Zelfde bedje ziek van besluiteloosheid en totaal gebrek aan daadkracht & leadership.
De EU in zijn huidige vorm met die mix aan "supranationaal, intergouvernementaal en co-operatie" is gewoon waardeloos, te zielig voor woorden imo :sop:

Laatst bewerkt:
Vind de complete radio silence van de EU in de voorbije maand toch echt wel weer schrij-nend tbh.

Maand terug bij die tariffs, wat algemene consternatie en op hun poten gaan staan, wat semi grootspraak doen. "We gaan onze eigen industrie upscalen, we gaan dit doen, we gaan eindelijk vanonder moeder US haar rokken uitkomen en zelf als een volwassen gedragen";

en wat blijft er een maand later over, uiteindelijk is het initiatief weer volledig aan een pro-russische mogendheid gelaten; de US.

Zelfde bedje ziek van besluiteloosheid en totaal gebrek aan daadkracht & leadership.
De EU in zijn huidige vorm met die mix aan "supranationaal, intergovernemenaal en cooperatie" is gewoon te zielig voor woorden imo :sop:
Ik vraag mij echt af waar de politieke stem blijft om Europa meer macht te geven. Imo is daar toch wel een draagvlak voor maar toch blijft het op dat gebied oorverdovend stil.

Die undercover operaties werken volgens mij zo goed omdat Oekraïners ook perfect Russisch spreken.

Terwijl je toch zou denken dat met de ervaring van het Sovjetverleden de Russen echt wel in staat zouden zijn om zeer verregaande sabotageacties en moordpogingen uit te voeren. Dat doen ze wel, maar in omgekeerde richting zijn er toch behoorlijke high profile moorden gebeurd in Rusland. Straks lukt het nog om Poetin van kant te maken.

Ik ken een paar Oekraïners en die zeggen allemaal dat Rusland ook zo'n acties doet maar dat die hier gewoon niet in het nieuws komen. In UA zelf word het wel gerapporteerd maar niet al te fel.
Zowel moordaanslagen als simpele dingen zoals luchtafweer of posities filmen voor geld.

Vermoed dat een andere reden is dat het voor Oekraïners echt wel persoonlijk is. Als je uit u stad word verdreven, u familie of vrienden vermoord worden,je landgenoten gefolterd worden gewoon omdat ze bestaan, ... ben je al sneller geneigd om iets extreems te doen.
Terwijl het voor de gemiddelde Rus een ver-van-mijn-bed show is.
"klote Oekraïners, wie denken ze wel dat ze zijn. Maar onze machtige regering lost dat wel op"
En ik steek mijn kop int zand tot het overwaait.
Zo is het veel moeilijker om mensen te recruteren.

Maand terug bij die tariffs, wat algemene consternatie en op hun poten gaan staan, wat semi grootspraak doen. "We gaan onze eigen wapenindustrie upscalen, we gaan dit doen, we gaan eindelijk vanonder moeder US haar rokken uitkomen en zelf als een volwassene gedragen";

De EU in zijn huidige vorm met die mix aan "supranationaal, intergouvernementaal en co-operatie" is gewoon waardeloos, te zielig voor woorden imo :sop:

Ben jij zo goed op de hoogte van wat de EU allemaal doet dat er blijkbaar een "complete radio silence" is?

Dat is exact wat Europa aan het doen is, de productie van artilleriegranaten wordt enorm opgeschroefd. Tegen 2026 zouden we al aan 2.6miljoen granaten per jaar zitten, 8keer zoveel als vier jaar geleden en een pak meer dan wat de Russen zelf kunnen produceren.
Daarnaast heb je dan nog de eigen productie van Oekraïne. Sowieso is er nu toch al geen nijpend tekort meer aan granaten.

Overigens opmerkelijk dat je de importtarieven oprakelt, had de EU daar niet meteen een antwoord op? Of is dat antwoord verloren gegaan in supranationaal, intergouvernementaal en co-operatie?

Vervolgens ga je verder met je beklag dat er niets van in huis is gekomen omdat de VS het initiatief heeft. Wat hebben die zaken met elkaar te maken?

Voorlopig heeft het initiatief van Trump nog absoluut niets uitgehaald ondanks het herhaaldelijk papegaaien van Russische propaganda, het uitverkopen van Oekraïne en het blind inwilligen van Ruslands eisen.
Maar ja, ram een rare-earth-material deal door de strot van een land dat vecht voor zijn overleven 💪 Very initiative! Much strong!!
Scholz was Trump trouwens al enkele maanden voor.

De EU heeft in deze nog steeds het enige correcte standpunt en dat is dat Oekraïne zelf de toekomst van Oekraïne bepaalt.

Laatst bewerkt:
Ben jij zo goed op de hoogte van wat de EU allemaal doet dat er blijkbaar een "complete radio silence" is?

Dat is exact wat Europa aan het doen is, de productie van artilleriegranaten wordt enorm opgeschroefd. Tegen 2026 zouden we al aan 2.6miljoen granaten per jaar zitten, 8keer zoveel als vier jaar geleden en een pak meer dan wat de Russen zelf kunnen produceren.
Daarnaast heb je dan nog de eigen productie van Oekraïne. Sowieso is er nu toch al geen nijpend tekort meer aan granaten.

Alle respect maar volgt ge dit conflict eigenlijk iets ofwa? Ukraine wordt ondergesneeuwd met ballistische raketten/drone inslagen de laatste weken.

Artilleriegranaten, not sure of ge aan het trollen zijt :wtf: wat gaan in godsnaam artilleriegranaten helpen met bovenstaande? Nougabollen!

De enigste manier die er is, om echt hun toekomst te bepalen is door Rusland vooral militaire verliezen te doen lijden (ook meermaals bevestigd door defected Russian officials). Maar je gaat geen succesvol grondoffensief inzetten als je vanuit de lucht wordt weggeblazen, ge kunt geen frontlijn verleggen met artillerie, zonder air superiority (vliegtuigen & SAM)..

Wat ze nodig hebben is massa’s Surface-to-Air-Missile infra & ordinance, om te intercepteren (en ook zelf te bestoken), niet in 2026, gisteren!

Dat de US geen betrouwbare partner is, blijkt al langer, niet alleen met de recente procurement weigering van Patriot & PAC ordinance aan UA, als EU zijne moest er al veel langer geschakeld zijn en al zeker in functie van de recent procurement weigering; stuur nog veel meer eigen Patriot stocks door aan UA of SAMP/T met Aster, of doe aan trans-buying voor UA.

Het feit dat massa’s civiele targets worden geraakt en dat Zelinsky 2 weken geleden publiekelijk de vraag deed voor een $50 billion procurement, wilt eigenlijk al zoveel zeggen dat ze dringend stocks nodig hebben.

Overigens opmerkelijk dat je de importtarieven oprakelt, had de EU daar niet meteen een antwoord op? Of is dat antwoord verloren gegaan in supranationaal, intergouvernementaal en co-operatie?

Vervolgens ga je verder met je beklag dat er niets van in huis is gekomen omdat de VS het initiatief heeft. Wat hebben die zaken met elkaar te maken?

Voorlopig heeft het initiatief van Trump nog absoluut niets uitgehaald ondanks het herhaaldelijk papegaaien van Russische propaganda, het uitverkopen van Oekraïne en het blind inwilligen van Ruslands eisen.
Maar ja, ram een rare-earth-material deal door de strot van een land dat vecht voor zijn overleven 💪 Very initiative! Much strong!!
Scholz was Trump trouwens al enkele maanden voor.

De EU heeft in deze nog steeds het enige correcte standpunt en dat is dat Oekraïne zelf de toekomst van Oekraïne bepaalt.

De clue van de zaak is dat Defense geen supranationaal gegeven is, in tegenstellingen tot invoertarieven, daar gaat het hem op; MS competence! Dat werkt lekker makkelijk als je landen als Hongarije in je ploegje hebt.

En als je als Unie met een oorlog aan uw borders zit, die mogelijk je eigen territoriale integriteit in gevaar brengt, dan kan je toch verwachten dat er op z'n minst met daadkracht en met een sense of urgency opgetreden wordt?

Welke daadkracht, sense of urgency & sterk leadership is er de laatste maand al tentoongespreid door de EU in deze oorlog?

- In het diplomatieke component van deze oorlog is de EU gewoon gepasseerd door de US. Dat de EU niet betrokken wordt bij de onderhandelingen rond een oorlog, die in haar eigen achtertuin gebeurt nota bene, is gewoon hallucinant en een testament dat de huidige structuur niet werkt, lees puur onkunde.

En laten we wel wezen, stel ze hadden iemand van de EU er bij willen betrekken, wie ? Borell van FASP (die dan eigenlijk nog niks te zeggen heeft), Antonia Costa (die eigenlijk ook geen hol te zeggen heeft), Macron, Scholz, Duda., of toch ook Ursula.

Ze geraken er binnen de EU al niet aan uit waar welke beslissingsmacht zit, laat staan dat een andere mogendheid het weet, en er met een zeker daadkracht kan opgetreden worden in diplomatieke onderhandelingen.

Het is gewoon een duivenkot, niks meer niks minder.

- Militaire support, dat dit momenteel bilateraal verloopt, tussen Zelinsky en Macron of Starmer of Scholz, is nog schappelijk, zij hebben immers de assets, maar in functie van de huidige UA SAM stock tekorten, *treed dan op als EU en garandeer aan de MS dat ze die transfers zullen compenseren of doe aan trans/proxy-buying en koop de assets van de US en speel het door aan UA, indien EU geen eigen capabilities kan leveren.

*Maar neen dat gaat niet gebeuren want defense is niet supranationaal, maar een MS gegeven, en zou wrs een soort anonimiteit vereisten als ze dat als EU zouden willen doen = bottleneck

Je kan de huidige generatie eurocraten de gefaalde vorming van de EDC in 1954 niet verwijten, maar als deze crisis nog altijd geen teken aan de wand is dat de huidige EU structuur (voor defense) voor geen meter efficiënt is, dan is niks het nog!

edit: ik zou zelf nog verder willen gaan, het feit dat EU nalaat om UA daadkrachtiger te helpen is eigenlijk indirect zelf UA op de knieën dwingen en hen tegen hun wil zich laten volledig uitkleden & pluimen door US & Rusland :sop:

Laatst bewerkt:
Totaal niet, laten we vooral niet meer letten op wat uit die zijn mond komt. Vandaag A, morgen B maar op het einde vooral pro Rusland en daarmee uit.

Ik zie dat Putinversteher Tom Sauer weer een podium krijgt in de media vandaag. Deze keer in de standaard met een opiniestuk. Waaronder deze paragraaf

Europese diplomatie​

Wat ontbreekt naast defensie en wat heel dringend nodig is, is de inzet van de Europese diplomatie met Moskou. Al meer dan drie jaar gaat de EU dat uit de weg. Ook vandaag nog. Bezoeken aan Kiev, al dan niet met traantjes, zullen de zaak niet vooruithelpen. Durf een bezoek aan Moskou aan. Voer de dialoog tot op het bot. Luister naar ‘de vijand’, tracht je in te leven in zijn gedachtewereld, en informeer je over de historische, politieke en cultuurgebonden oorzaken van het conflict. Nog beter dan te zoeken naar een staakt-het-vuren is meteen aan tafel te gaan zitten om een duurzaam vredesakkoord uit te dokteren.

Wie herinnert zich nog de tafel van de spreekwoordelijke kilometer lang waar Macron aan zat, daags voor de invasie?

Met een belerende toon Europa (en bij extensie Oekraïne) aanzetten om te luisteren naar 'de vijand' (mét aanhalingstekens) en ons in te leven in zijn gedachtewereld. Ik weet gewoon niet meer waar kruipen van plaatsvervangende schaamte bij de schrijfsels van die man.

Gewoon negeren die pipo.
Hoe meer je er over klaagt, hoe meer hij terug in de media mag komen, want clicks verkopen.
Negeren, daardoor wordt hij ook niet meer interessant voor de media om aan het woord te laten.

Terug
Bovenaan