Het begon met de verheerlijking door Theo Franken van de F-35.
Daar ben ik tegenin gegaan, want dat toestel is te laat, en veel te duur voor waar wij het hoogstwaarschijnlijk voor gaan gebruiken, namelijk:
- luchtpatrouilles om een luchtruim te beschermen. Er gaat in zo'n geval NOOIT een raket BVR afgeschoten worden. Dat laat de politiek niet toe.
- gronddoelen aanvallen in een luchtruim dat al veilig is gesteld. Er gaat wederom NOOIT een politieker toestaan dat men doelwitten gaat treffen zonder visuele bevestiging.
Het stealth aspect heeft dus geen enkel nut!
De situatie waar we de F-35 voor gekozen hebben (luchtdoelwitten BVR aanvallen, nukes gooien) gaat enkel in WO3 van pas komen.
Dan kan je zeggen: daar moeten we rekening mee houden. Maar eerlijk gezegd: als wij met nukes gaan gooien, dan maakt het voor mij niet meer uit hoor. Ook zullen die vliegtuigen dan 1 vlucht doen, en hoogstwaarschijnlijk niet meer kunnen landen.
Ik geef toe dat er verscheidene zeggen dat de F-35 geen slechts dogfighter is. Kan, maar dat is nog altijd af te wachten.
Oefeningen zijn slechts oefeningen. Feit blijft dat het ontworpen is als aanvalsvliegtuig, geen luchtverdediger, zoals die andere toestellen.
Blijft het grootste verkoopargument: de stealth.
Naar mijn mening is binnen de 10-15 jaar dat aspect achterhaald. Ik heb meerdere links gegeven die die mening ondersteunen. Daar heb ik geen reactie op gehoord.
Of stel je voor: ik ben China en gebruik mijn voordeel dat ik heb: productiecapaciteit.
Ik maak een goedkope drone straaljager die 2 raketten kan dragen, de Chinese variant van een AMRAAM. Zelf heeft die drone ook nog eens 50kg warhead aan boord. Stealth is niet van belang, de F-35 moet die drone zien, dat is net het doel.
Stel dat China die drone kan maken voor 500.000€, of nee, doe goed zot: 2.000.000€ voor de drone + 2 raketten.
Dan kan China dus +40 van die drones lanceren voor iedere F-35. Daar staat die met zijn 4 raketten in stealth configuratie. Game over.
Realistisch? Geen idee. Maar wees maar zeker dat er heel wat knappe koppen in heel de wereld onderzoeken hoe stealth waardeloos kan worden gemaakt. De kans is dus groot dat dat zal gebeuren, als het al niet zo is.
Het is in deze draad al vele malen gezegd: wunderwaffen bestaan niet. Mensen die inferieure toestellen zeer goed beheersen kunnen winnen van slechte, maar ook goede piloten van superieure toestellen. Veel hangt af van tactiek, maar zoals
@Eagle` zegt: wij kunnen niet de tactiek toepassen die de US kan toepassen.
De F-35 is het perfecte wapen om de vorige oorlog te winnen. Ik betwijfel of het het juiste is voor de volgende.
EDIT: goed, we kunnen daarover van mening verschillen. Het zal toch niet meer veranderen: België gaat voor de F-35. Dus ik hoop dat ik helemaal fout ben en dat het een fantastisch toestel blijkt te zijn dat niet handenvol geld kost.