Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik heb eerder een andere vraag: Zijn we als EU nu al klaar om eenzijdig Oekraïne te steunen? Dat betekent eenzijdig Rusland bekampen terwijl Trump ons langs de andere kant economisch volledig kloot. Zonder the Donald zou ik denken van wel, maar met the Donald er bovenop vrees ik van niet.

Als we Oekraïne nu laten vallen, dan moeten we als EU klaar zijn om los van de NAVO te kunnen reageren op de volgende Russische agressie. Het probleem is dat die volgende agressie waarschijnlijk niet tegen een EU land zal zijn, maar weeral tegen een kandidaat lid (Moldavië of Georgië). Dus ook daar moet je nu al afspreken wat de bedoeling is: helpen we die te verdedigen, of sluiten we de rangen met enkel de landen die er nu al inzitten.
In een niet-nucleaire wereld heeft de EU het potentieel om Rusland van de kaart te vegen. Dat potentieel maken we nu niet waar, maar ook zonder kunnen we allicht Oekraïne wel eenzijdig steunen. Maar niet als we langs twee fronten worden aangevallen, we kunnen niet én de Russen afhouden én ons verdedigen tegen de Amerikanen (én intussen waakzaam blijven voor de Chinezen én de interne veiligheid bewaken én ...).

Je moet ergens hopen op een interne crisis in de VS, zodat wij ons enkel op Rusland kunnen richten en onze afhankelijkheid van de VS kunnen afbouwen. Maar dan moeten wij tegelijk onze eigen interne crisissen bedwingen. We staan als EU zwak omdat de individuele lidstaten te verdeeld zijn en te veel macht hebben, en tegelijkertijd is er in bijna elke lidstaat van de EU intussen ook intern enorme verdeeldheid, met grote groepen mensen die bewust of niet bewust heulen met onze vijanden.

We zitten in een perfecte storm. We zijn niet voorbereid. Onze belangrijkste bondgenoot heeft ons verraden, intern zit het schip vol ratten. En zelfs met al ons potentieel als wereldmacht heeft Trump gelijk dat we op vlak van grondstoffen geografisch weinig te bieden hebben. En als we dit al te boven komen, worden we straks ingehaald door een eeuw struisvogelbeleid inzake de klimaatverandering. Ik zie het heel erg somber in hoor. Onze manier van leven en onze welvaart? Ik geloof er niet meer in. Ik heb zelf hopelijk nog heel wat jaren te gaan op deze aardkloot, maar ik huiver voor de wereld waarin mijn kinderen grootgebracht gaan worden.

Ik ga hier weer weggezet worden als angstzaaier en doemdenker, maar wat we nu zien is al erger dan wat er voor de Amerikaanse verkiezingen voorspeld werd door de doemdenkers.

Laatst bewerkt:
als je de reacties onder deze tweet leest, heb je je weddenschap gewonnen.

Vance is on fire, Zelensky is een PoS, die teneur.

We zullen de komende dagen zien, maar de negatieve teneur was toch al een tijdje ingezet, en ik zie toch ook HEEL wat backlash tov deze persconferentie. Wat ik daar echter zo frustrerend aan vind, is dat het blijkbaar geen fuck uitmaakt, integendeel, 1 MAGA post weet altijd IEDEREEN te bereiken terwijl elke neutrale, objectieve post grootendeels bij ons blijft hangen.

Nu, de polls tonen blijkbaar wel duidelijke negatieve trends aan. Trump en cronies verliezen stelselmatig de vox populi. Mss toch wat hoop, al zal de vox populi weinig invloed hebben (vrees ik).

En niet omdraaien hé, zoals Trump doet.
Poetin is de agressor die alles gestart heeft hé, niet Oekraine of Europa.
Poetin valt aan, Oekraine en bij extensie Europa verdedigen hunzelf, en Poetin retalieert.
Hoe die verdediging plots de sabotage van onderzeese kabels onze eigen schuld maakt ontgaat me, zelfde vergelijking als de verkrachte dame, wanneer je schade oploopt omdat je jezelf verdedigd is het je eigen schuld...
Ja uiteraard, ik draai ook niets om Poetin start een oorlog met Oekraine, maar gaat enkel zijn pijlen richten op Europa nadat wij ons komen moeien natuurlijk. Leveren wij geen militaire steun, wel dan blijft hij van onze infrastuctuur af. Plus ziin ook enkel wat schaduwoperaties, nog niets open en bloot naar ons toe buiten wat bedreigingen.

Hoopgevend is wel dat de munitieproblemen in Oekraine grotendeels opgelost zijn, 50 procent wordt in Oekraine zelf gemaakt, en daarnaast nog een heel deel uit de EU. Ik dacht gehoord te hebben dat vandaag slechts 20% uit de VS komt. Aan artilleriegranaten is veel minder nood gezien drones tegenwoordig veel belangrijker geworden zijn op het slagveld. We kunnen dit wel opvangen.
De wil onder Europa is erg groot, en na vanavond denk ik dat Europa hechter is dan ooit.
Europa is sterker uit elke crisis gekomen. Deze keer kan dat ook zo zijn.
Turkije heeft vorige week ook z'n steun aan Oekraïne gegeven. Die zien Rusland niet graag de Zwarte Zee inpalmen.
Turkije leverde sinds het begin van de oorlog al veel drones aan Oekraïne en heeft een sterk leger (if needed....).
En net nu dat Turkije en PKK de wapens willen laten zwijgen... .

We zullen de komende dagen zien, maar de negatieve teneur was toch al een tijdje ingezet, en ik zie toch ook HEEL wat backlash tov deze persconferentie. Wat ik daar echter zo frustrerend aan vind, is dat het blijkbaar geen fuck uitmaakt, integendeel, op een 1 of andere manier weet 1 MAGA post altijd IEDEREEN te bereiken terwijl elke neutrale, objectieve post grootendeels bij ons blijft hangen.

Nu, de polls tonen blijkbaar wel duidelijke negatieve trends aan. Trump en cronies verliezen stelselmatig de vox populi. Mss toch wat hoop, al zal de vox populi weinig invloed hebben (vrees ik).
Niet mijn indruk. Youtube staat bol met verontwaardige Amerikaanse anti-trump persboodschappen. De enige pro (Maga) boodschappen staan op foxnews

De persoon die hier het sterkst uitkomt en niks zelf hoeft te doen (op dit moment) is toch Putin?

- Trump is de fundamenten in eigen land aan het afbreken: kans op een burgeroorlog.
- De VS (lees: Trump) is zijn bondgenoten aan het afdreigen en afpersen (tarrifs).
- De VS (lees: Trump) probeert het grootste obstakel voor Rusland uit de weg te ruimen, dat is Oekraïne en de bijhorende president. Als beloning krijgt de VS grondstoffen waar Rusland met zijn poten vanaf blijft. Zo bekijk ik die deal na wat er zich vanavond afspeelde.
- De kans is groot dat er terug handelsrelaties komen tussen Rusland en de VS, ook worden de sancties misschien gestopt.
- Rusland kan herleven en een nog sterker leger opbouwen dan 3 jaar geleden, en ze hebben geleerd uit hun fouten.
- De kans bestaat dat de VS uit de NAVO stapt of door een interne burgeroorlog zo zwak geworden is op militair gebied dat Rusland met een heropgebouwd leger een NAVO land binnenvalt. We staan er dan alleen voor.

Trump wordt gebruikt door Putin om chaos te veroorzaken en andere landen (+ de VS zelf) te verzwakken zodat Putin het makkelijker krijgt.
Ik geloof niet in complotten, maar begin er wel een te zien... .
Het is ietwat overdreven, maar je hebt wel een punt. Dat Trump in sneltempo bezig is de hele wereldeconomie te ontwrichten is een feit. Hij lijkt wel een marionet van Putin, en hij speelt de Russen zeker in de kaart.

Wat ik wel mooi vind, is dat Trump zijn eigen uitspraken over het snel beëindigen van de oorlog onder zijn bewind, als een boemerang in zijn gezicht terug vliegen. Zo snel fix je een oorlog niet, al is dat voor al die onschuldige mensen die er elke dag sterven een ramp.

Het voorstel is "freeze as is". Blijft nog een redelijk stuk onafhankelijk Oekraine over hoor.
Dat is een punt dat iedereen vergeet, als je een oorlog verliest heb je verloren, dat land ben je gewoon kwijt - waarom zou dat hier anders zijn. Je kan hoogstens opperen en zeggen dat de oorlog nog aan de gang is - maar zonder dat Europa alle registers niet opentrekt is het gewoon gedaan voor de bezette gebieden.

De enige reden waarom wij (EU) daar wouden tussenkomen is omdat Oekraine inderdaad een land met vele rijkdommen is (in ons eigen voordeel dus), en niet omdat de mensen ons daar genegen zijn. Georgie bijvoorbeeld is al jaren een deel aan rusland kwijt (militair bezet). Geen haan die daar om kraait.

Hoezo "geen haan die daar naar kraait"? Moet de EU dat daar dan opnieuw militair gaan aanstoken of wat?
Sarkozy en de EU hebben dat daar destijds al een vredesakkoord onderhandeld (zie bv. hier).

Zeggen dat daar geen haan naar kraait is gewoon niet correct.

Er komt geen burgeroorlog in de VS die in ons voordeel zijn. De Democraten zijn veel te rules based en te braaf om er eentje te beginnen. Als er een burgeroorlog komt is het er eentje die door de Republikeinen zal beginnen. En eer de democratische krachten wakker worden dat de slachting begonnen is, is het te laat.

We zullen de komende dagen zien, maar de negatieve teneur was toch al een tijdje ingezet, en ik zie toch ook HEEL wat backlash tov deze persconferentie. Wat ik daar echter zo frustrerend aan vind, is dat het blijkbaar geen fuck uitmaakt, integendeel, 1 MAGA post weet altijd IEDEREEN te bereiken terwijl elke neutrale, objectieve post grootendeels bij ons blijft hangen.

Ik vind het enorm moeilijk om een indicatie te vinden van hoe al die capriolen ontvangen worden. Reacties op sociale media zitten vol bots, en zelfs als dat niet zo was zijn het enorme echokamers. En peilingen allerhande lijken al sinds Brexit weinig accuraat of wijd uiteenlopend.

Een terugkeer van Sony (Ericsson)?

Inderdaad geen makkelijke oefening. Al was ik zelf al aan het kijken naar proton mail, maar dan eerder voor spam redenen...
Ik ben eigenlijk wel heel content van proton(nog niet veel ervaring maar tot nu toe alles k)
Het enige dat ze niet hebben is de interactie met documenten. Enkel docs kunnen bewerkt worden. Dus geen sheets of dergelijke.. maar die proton pass is top!
Ni twijfelen gewoon gaan!

Nu begrijp ik waarom Musk Twitter (nu X) heeft gekocht. Dat was reeds met voorbedachte rade om "Fake News" te verspreiden.
De likes en commentaren daar zijn gemiddeld genomen ook helemaal niet neutraal / onpartijdig.

Fuck man voor mijn mentale gezondheid moet ik van X wegblijven. De reacties op die post van Trump Jr. bijvoorbeeld zijn echt zaken waarvan je bloed gaat koken.

Waarom valt de term burgeroorlog hier zo vaak? Er us toch geen enkele indicatie dat er een op komt is

Dat is misschien zoals denken dat men in Rusland eindelijk wel eens in opstand zou komen tegen Poetin. Tevergeefs.

Ik vrees dat de doorsnee Amerikaan net als ons veel te lam is geworden door social media om effectief nog fysiek te protesteren in grote getale. (wat dan op termijn zou kunnen uitgroeien tot een burgeroorlog)
Momenteel krijgen we alvast weinig tot niks van tegenbeweging te zien.

Waarom valt de term burgeroorlog hier zo vaak? Er us toch geen enkele indicatie dat er een op komt is
Nog niet zo zeker...
Ik heb lang geleden een hele tijd in Amerika gewerkt (90's), heb er er redelijk wat Amerikaanse vrienden aan overgehouden waar ik nog steeds mee in contact ben, aan beide kanten van het politieke spectrum, en burgeroorlog misschien niet echt, maar wel zware betogingen, lootings etc is wel degelijk iets waar ze bang voor zijn.
Niet panikerend bang, maar toch wel van, de kans zit er wel degelijk in.
Het begint er wat te rommelen, de Trump aanhang die toch wel had gehoopt op redelijk snelle daling van prijzen in de winkels beginnen wat ongeduldig te worden, de democraten die een beetje de democratie beginnen zien onderuit gehaald te worden, de tienduizenden ambtenaren die plots zonder boe of ba op straat staan...
Rozegeur en maneschijn is het er echt niet op dit ogenblik, beetje zoals een puist, gaat de onststeking wegebben, of gaat ze ontploffen?

Zelensky gaat nu ook mogelijks onder vuur komen te liggen in eigen land, wat perfect in de kaarten van Rusland speelt.
Ook nog niet zo zeker.
Ze hebben al wel bewezen enorm chauvinistisch te zijn, te willen vechten voor hun land, dus een Zelensky die een halvelings waardeloze deal had getekend zou véél slechter onthaald geweest zijn dan een Zelensky die zijn land heeft verdedigd tegen een van de (zogezegde) grote wereldleider....

Terug
Bovenaan