Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Europa was eerder terughoudend in het begin om in te grijpen. toch zeker met militaire steun. De Amerikanen hebben ons zover gekregen om overstag te gaan. Bij aanvang ging het om inname van een regio waar meer rusissch sprekenden wonen dan anderen. We hadden ons gewoon neutraal moeten opstellen zoals Zwitserland doet bij alle oorlogen en gewoon aan de bemiddelingstafel moeten gaan zitten van bij aanvang.
Dat hebben we dan toch ook gedaan?

Wat ik wel een kernvraag vind, is wat de EU als standpunt zal innemen bij toekomstige invasies van Moldavië en Georgië, in de veronderstelling dat dat er aan zit te komen. Dat zijn landen waar de EU al jarenlang in investeert om op termijn te laten toe treden - iets wat Poetin probeert tegen te werken.

M.a.w. wat leert men uit Oekraïne nu. Gaan we dat de volgende keer militair helpen verdedigen (ondanks non-EU en non-NAVO)? Of gaan we ons concentreren op het beschermen van de landen die nu al in de EU zitten en dus zeggen 'trek uw plan'? Of gaan we traag reageren en mondjesmaat steun bieden?

Ik weet ook niet wat het beste is, maar dat lijkt me wel belangrijk dat men daarin een strategie kiest. Aangezien men zwaar wil investeren in defensie in alle EU landen denk ik dat men voor optie 1 zal kiezen: onmiddellijk ingrijpen. Maar dan zit je dus 100% in een oorlog met Rusland natuurlijk.

Europa was eerder terughoudend in het begin om in te grijpen. toch zeker met militaire steun. De Amerikanen hebben ons zover gekregen om overstag te gaan. Bij aanvang ging het om inname van een regio waar meer rusissch sprekenden wonen dan anderen. We hadden ons gewoon neutraal moeten opstellen zoals Zwitserland doet bij alle oorlogen en gewoon aan de bemiddelingstafel moeten gaan zitten van bij aanvang.
Onderhandelingen brengen maar iets op als je de andere iets kan geven. Wij, Europa, zijn er niet in geslaagd om Rusland naar de onderhandelingstafel te krijgen met de combinatie van militaire steun en sancties. Hadden we die militaire steun niet gegeven dan hadden we enkel de sancties, waarover zouden we dan precies onderhandeld hebben? De realiteit is dat dit gewoon willen zeggen dat we Oekraïne aan Rusland gegeven zouden hebben (of gehoopt zouden hebben dat Oekraïense standvastigheid en Amerikaanse wapens voldoende zouden zijn en we opnieuw konden freeloaden, wat initieel ook onze reactie was).

Wat ik wel een kernvraag vind, is wat de EU als standpunt zal innemen bij toekomstige invasies van Moldavië en Georgië, in de veronderstelling dat dat er aan zit te komen. Dat zijn landen waar de EU al jarenlang in investeert om op termijn te laten toe treden - iets wat Poetin probeert tegen te werken.

M.a.w. wat leert men uit Oekraïne nu. Gaan we dat de volgende keer militair helpen verdedigen (ondanks non-EU en non-NAVO)? Of gaan we ons concentreren op het beschermen van de landen die nu al in de EU zitten en dus zeggen 'trek uw plan'? Of gaan we traag reageren en mondjesmaat steun bieden?

Ik weet ook niet wat het beste is, maar dat lijkt me wel belangrijk dat men daarin een strategie kiest. Aangezien men zwaar wil investeren in defensie in alle EU landen denk ik dat men voor optie 1 zal kiezen: onmiddellijk ingrijpen. Maar dan zit je dus 100% in een oorlog met Rusland natuurlijk.

Poetin heeft bij monde van Lavrov laten weten dat ze geen enkel probleem meer hebben met Oekraine dat toetreedt tot de EU, dus in theorie zouden ze ook geen problemen mogen hebben met Moldavie of Georgie dat toetreedt tot de EU.

Dat gezegd zijnde, geen van die 3 landen is momenteel klaar om toe te treden tot de EU. We hebben reeds de fout begaan om zoveel Oostblok-landen toe te laten die de boel saboteren en gewoon niet compatibel zijn met West Europa. Nog meer zo'n landen toevoegen gaat weinig meerwaarde aan de EU geven. Sowieso vind ik dat de EU in huidige vorm op de schop moet en hervormd dient te worden want dat unanimiteitsprincipe is killing us, en het Europees Parlement hoeft veel te weinig zichzelf te verantwoorden en focust vaak echt op belachelijke dingen.

Poetin heeft bij monde van Lavrov laten weten dat ze geen enkel probleem meer hebben met Oekraine dat toetreedt tot de EU, dus in theorie zouden ze ook geen problemen mogen hebben met Moldavie of Georgie dat toetreedt tot de EU.

Dat gezegd zijnde, geen van die 3 landen is momenteel klaar om toe te treden tot de EU. We hebben reeds de fout begaan om zoveel Oostblok-landen toe te laten die de boel saboteren en gewoon niet compatibel zijn met West Europa. Nog meer zo'n landen toevoegen gaat weinig meerwaarde aan de EU geven. Sowieso vind ik dat de EU in huidige vorm op de schop moet en hervormd dient te worden want dat unanimiteitsprincipe is killing us, en het Europees Parlement hoeft veel te weinig zichzelf te verantwoorden en focust vaak echt op belachelijke dingen.
Volgens mij rekenen ze daarbij op het ontwrichtende effect van een verdere uitbreiding van de EU, zoals dat bij elke expansie naar het oosten (en de balkan) het geval is geweest. Zeker in het geval van een land met een gigantische landbouwsector (= Europese geldput) zoals Oekraïne.

Ik heb de indruk dat jij met een alternatieve bril naar de feiten kijkt en het verloop van de oorlog niet geheel objectief bekijkt. Het beschermen van de rechten van de rechten van de russen in het buitenland is altijd het schaamlapje geweest van de Russen om te intervenieren in onafhankelijke staten. Onder het mom "we moeten onze burgers beschermen tegen de nazi's" zijn ze oekraine binnengevallen en, blijkbaar zit dat allemaal al een beetje verder weg, hebben ze zich niet beperkt tot de gebieden in het Oosten. Ze waren wel degelijk op weg naar Kiev (en hebben zich daar op een compleet belachelijke manier vastgereden) om na het ondervinden van tegenstand "Oei, die hadden we niet zien aankomen", zich terug te trekken/ verdreven te worden uit de noordelijke gebieden. Hier gewoon meegaan in het narratief van de Russen als hun goddelijke interventie er enkel was om de russisch sprekende bevolking te vrijwaren van slacht- en moordpartijen is niet serieus te nemen.

We hadden ons gewoon neutraal moeten opstellen zoals Zwitserland doet bij alle oorlogen en gewoon aan de bemiddelingstafel moeten gaan zitten van bij aanvang.
Hoeveel keer zijn er geen Europese leiders naar Moskou gegaan begin 2022? We weten toch allemaal waar de memes van Poetin zijn grote witte tafel vandaar kwamen? Hun plannen waren al gemaakt!

Europa was eerder terughoudend in het begin om in te grijpen. toch zeker met militaire steun. De Amerikanen hebben ons zover gekregen om overstag te gaan. Bij aanvang ging het om inname van een regio waar meer rusissch sprekenden wonen dan anderen
Europa had beter sneller meer wapens geleverd! Dan hadden de Oekraïners misschien de Russen aan de grens kunnen tegenhouden of toch verder kunnen terugdrijven. Het grote falen van Europa is de trage levering van militair materiaal (omdat we zelf niet zoveel hebben/hadden).
Moet Duitsland de Oost-Kantons terug gaan inlijven? Moet Frankrijk Quebec terug een overzees gebied gaan maken?
Zo leven we niet meer in een gestructureerde wereld maar een gewelddadige. Geweld is de ultieme vorm van autoriteit, zo denken grote landen over kleine.

Oekraïne had beter Westerse troepen op hun grondgebied 'uitgenodigd voor oefeningen' te doen (zoals de Russen in Wit-Rusland voor de invasie) en dan hadden de Russen misschien niet durven binnenvallen. Een soevereine staat mag toch uitnodigen wie ze willen.

Is er geen mogelijkheid dat de EU Oekraïne "aanvalt" en "ingenomen" wordt zonder zijn soevereiniteit te verliezen?
Met als doel "voila en nu hebben wij het ingenomen en is het EU en NAVO.

1. Grondstoffen blijven van Europa/Oekraine
2. Usa heeft er geen pap meer in te roeren
3. Ze zitten bij de EU en NAVO

Is er geen mogelijkheid dat de EU Oekraïne "aanvalt" en "ingenomen" wordt zonder zijn soevereiniteit te verliezen?

Nee, ik vrees dat het zo niet werkt. Dit is het echte leven, geen Hearts of Iron IV.

Hoeveel keer zijn er geen Europese leiders naar Moskou gegaan begin 2022? We weten toch allemaal waar de memes van Poetin zijn grote witte tafel vandaar kwamen? Hun plannen waren al gemaakt!
Of bvb Macron die x keer heeft liggen bellen met putin..

Heel dat grondstoffen verhaal is er ook maar achteraf bijgekomen en is een drogreden als men dat als aanname neemt voor het starten van deze oorlog.

Ah, nu hadden we Rusland al iets moeten geven?!
Het wordt helemaal van de zotte!

Over het opheffen van de sancties als Rusland terug in eigen nest had gekropen.
Da's ook geven, je kan eerst iets pakken om het dan eventueel terug te geven zoals inderdaad sancties, je kan niet onderhandelen als je niks te bieden hebt. Mijn punt is dat we nu al hebben proberen onderhandelen, en door onze militaire steun een extra troef in handen hadden voor die onderhandeling en het toch op niks uitgedraaid is. Als iemand dan zegt dat we hadden moeten onderhandelen zonder militaire steun dan lijkt een succesvolle uitkomst van die onderhandeling wel heel erg klein.

Laatst bewerkt:

Wij hebben geen leger om een ander land binnen te vallen. + welke dickmove zou dat niet zijn, dat wij Oekraïne plots ook gaan aanvallen.

Wij hebben geen leger om een ander land binnen te vallen. + welke dickmove zou dat niet zijn, dat wij Oekraïne plots ook gaan aanvallen.
Zou dan in samenspraak zijn met Oekraine hé. En eentje waarbij Zelenski het toelaat om het land op die manier te beschermen. Eentje zonder doden, maar met een white flag vanuit Oekraine zelf, met als doel het land te beschermen.

Zou dan in samenspraak zijn met Oekraine hé. En eentje waarbij Zelenski het toelaat om het land op die manier te beschermen. Eentje zonder doden, maar met een white flag vanuit Oekraine zelf, met als doel het land te beschermen.
Ik weet niet of de Oekraïnse bevolking dat gaat apprecieren, ze willen soevereniteit, geen bezetting. Ook niet van de EU. + Rusland zal dat al zeker niet zo laten. Dan stopt de oorlog zeker niet.

Nochtans volgens experts zitten daar helemaal geen rare metals of minerals ter waarde van miljarden dollars in de grond...

Dus is Oekraine Trump aan't playen? Is het een smokescreen van beide partijen om daar troepen te stationeren?

Of is het echt gewoon een cave-in van Oekraine, waarbij Europa compleet genegeerd wordt voor alle geboden hulp?

Nochtans volgens experts zitten daar helemaal geen rare metals of minerals ter waarde van miljarden dollars in de grond...

Dus is Oekraine Trump aan't playen? Is het een smokescreen van beide partijen om daar troepen te stationeren?

Of is het echt gewoon een cave-in van Oekraine, waarbij Europa compleet genegeerd wordt voor alle geboden hulp?
In tijden van oorlog zijn kranten alleen goed om vuur aan te steken. (Nr. 24 - Netflix)

We worden langs beide kanten bestookt door propaganda en desinformatie en niemand weet wat ze in de achterkamers beslissen.

Ik moet zeggen dat het tempo van de laatste weken duizelingwekkend is. Kan iemand eigenlijk nog volgen?

Terug
Bovenaan