Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik merk het enorm in mijn eigen omgeving, jongere collega's die allemaal mee zijn met het narratief dat de oorlog de schuld is van Oekraïne, Putin een echte leider is, en opkijken naar figuren als Andrew Tate, die "de waarheid" vertellen.

Ik merk het ook op, en extreme figuren met dubieuze morale waarden krijgen altijd maar meer volgers. Ouders zijn ook minder en minder bezig met hun kinderen en laten social media gebruik de spuigaten uitlopen, en dat voor een leeftijdsgroep die zo gemakkelijk te beinvloeden is. The brainrot is real.

Er gaat vroeg of laat iets moeten gedaan worden aan social media, verbannen zal nooit meer lukken, dus ergens moet er een tegeninitiatief komen dat zich zal focusen op 'propaganda for good'. Voor de boomers is het wsl te laat, maar de jeugd zal een heropvoeding nodigen hebben en je enigste middelen zijn snack sized reels and visuele media.

Anyway, als het effectief kan bewapend worden voor extreem rechts, moet hetzelfde kunnen voor andere waarden. De keerzijde daaraan is dat men propaganda zal moeten heruitvinden zonder de intrisieke eigenschappen daarvan te verliezen.

Sinds vorige week is er op het werk een van de collega's die vindt dat je alles moet kunnen zeggen en doen onder 'vrijheid van meningsuiting.'
O.a. iemand beledigen moet kunnen. De tegenpartij moet er maar tegen kunnen, is zijn overtuiging. Te lang te soft geweest.
Als 'grap' begroette hij mij en een paar collega's met de bewuste gestrekte rechterarm een paar dagen na elkaar. "Hey, joooow, joeeee!" Zei hij er dan al trollend bij. "Wat gaan ze mij doen? Mij in de bak steken? Ik mag toch groeten hoe ik wil?"
Iemand van de collega's is in discussie gegaan, maar op dat gebied is die man precies weg van de realiteit. Historische symboliek en retoriek lijkt hij bewust te negeren. Veel te veel hysterie voor 2 keer niks, volgens hem.
Een heel bizar gevoel.
En dit wordt getolereerd door de werkgever? Op zo'n plaats wil je toch niet werken?

Ik merk het enorm in mijn eigen omgeving, jongere collega's die allemaal mee zijn met het narratief dat de oorlog de schuld is van Oekraïne, Putin een echte leider is, en opkijken naar figuren als Andrew Tate, die "de waarheid" vertellen.
Heb ook een collega die 'down the rabbithole' lijkt gegaan te zijn. Gelooft Trump zijn leugens. Best frustrerend soms om die zo te horen.

Jongere mensen zijn ook meer blootgesteld aan sociale media, met alle gevaren vandien.

Iets teveel Russisch-gezinde comments van Vlamingen op FB naar m'n zin. Wtf man.
Onder elk artikel vind je ze terug. De propaganda vanuit de VS en Rusland heeft z'n doel hier ook niet gemist.
Ben blij dat ik al enkele jaren ver weg van alle sociale media ben, voor mij zijn dat platforms waar de vuile was 'van de hele wereld' opgehangen i.p.v. gewassen wordt, en ook de ongelooflijk achterlijke content à la tiktok en short videos e.d was me echt teveel van het goede. FB, IG e.d. zijn gewoon een entertainment platform geworden dat van niveau zelfs lager is dan onze typische Vlaamse HLN commentator experten. Totaal overbodige bubbels die de wereld op zich niets bijbrengen en op een dag open zullen spatten en verdwijnen.

😳 Ongelooflijk. Gezien ik al 5 x naar UA ben geweest en er ook een paar relaties heb gehad, zouden zulke mensen van mij een gratis preek van jewelste krijgen. Ze zouden zo'n negationisten beter eens op studiereis naar Bucha, regio front en Kharkiv sturen, en ook naar Noord-Korea en daarnaast ook eens een maandje in Moskou gaan laten wonen, en meteen ook eens enkele concentratiekampen in Polen, misschien dat ze zich daar in hun propagandabubbel meer gaan thuisvoelen.

Zo zie je dat de mensheid niet veel beter is dan een denkbeeldige kudde schapen die niet kritisch meer kan denken en makkelijk te manipuleren is met media.

En ergens wel goed gezien: aan Poetin duidelijk maken dat als de oorlog blijft duren hij niet enkel zichzelf gaat verzwakken maar dat de VS er ook gaat van profiteren om zichzelf te versterken, dat maakt dan twee dingen die Poetin niet graag heeft.

Het fijne van de deal zelf als die er komt zullen we nooit weten, want men zal naar de buitenwereld toe steeds een beeld scheppen dat elke betrokken partij als een overwinning kan verkopen aan zijn achterban.
Behalve Zelensky dan, dat die vervangen wordt door een minder westers gezinde zal hoog op de eisenlijst van Poetin staan. Aan hem zal de VS wel een persoonlijke "offer he can't refuse" doen.
Ooit ergens in een documentaire van een of andere Oostblok - Rusland expert gehoord dat die 'maffia' die aan de macht is in Rusland (Poetin en zijn achterban dus) met gelijk niveau en dus even hard moet afgeperst & aangepakt worden, om ze te verdrijven of op hun plek te zetten.

Dat is nu hier (hopelijk) exact wat Trump me lijkt te proberen.

Als het effectief zo is, het hem lukt, en we hierdoor eindelijk die arme rakkers van Oekraïners die voor ons, zielige Europeanen zonder ballen aan ons lijf, aan het front vechten kunnen aflossen met een Europese troepenmacht, zal ik niet zeggen dat het de beste zet is, maar op langere termijn misschien schaakmat kan zijn in voordeel van het Westen tegenover andere grootmachten zoals China.
Als dit akkoord er komt krijgen UA & RU nieuwe grenzen en zal Trump ook de grondstoffen die hij in principe uit die deal zou moeten krijgen ook blijvend controle over moeten kunnen houden en dus met man en macht die grenzen dus 'dicht' houden of verdedigen.

Het kan ook zijn dat Trump helemaal niet wakker ligt van UA, Europa en de gevolgen op wereldniveau, en het hem geen barst kan schelen en gewoonweg om het even welke deal laat doorgaan om er snel van af te zijn en ons Europeanen toch een koekje te geven waarvan we nog enkele jaren op kunnen knabbelen terwijl hij zich dan volop concentreert op binnenlandse zaken en Europa en de rest van de wereld aan hun lot over te laten, o.a. ook Taiwan.

De Russen en Amerikanen, maar ook de Chinezen plunderen al jaren andere landen van hun grondstoffen, net als de Chinezen die aanwezig zijn in Afrika met enorm veel ongewonnen grondstoffen.

Pas eens overal alles op is gaan ze hun eigen zeldzame grondstoffen beginnen ontginnen.

Waarom is er in Afrika na al die jaren nog altijd geen enorm grote 'boom', (r)evolutie op vlak van levenskwaliteit, gezondheid, kennis, infrastructuur...? Het gaat er nog altijd enorm traag vooruit.

Omdat als we hen wel deftig zouden helpen en het hen 'gunnen', zij zelf de 4de (of 5de) grootmacht worden op deze planeet en het Westen, Rusland & China zelf (economische) vluchtelingen zullen worden. Dit continent wordt moedwillig door onze overheden 'dom' gehouden zodat we ze kunnen plunderen zonder ze zich voor verzetten.

Ik hoop echt dat dit een soort dubbel spel is, want ik geloof, voorlopig niet, dat beide Trump, maar dan vooral ook Elon Musk, echt zo gatachterlijk geworden is met zijn openbare steun aan Trump om al die vooruitgang die we de laatste jaren dankzij hem hebben kunnen ervaren zomaar teniet zien brengen (SpaceX & Starlink, Tesla, Boring company). Hoewel "Trump Administration Now Removing EV Chargers From Government Buildings" dan contra dicteert met Elon zijn visie, maar misschien zit daar een diepere reden achter en werken die EV chargers gewoonweg niet goed en zijn het oude enorm dure nutteloze contracten waarvan ze afwillen...

Langs de ene kant begrijp ik Trump en zijn achterban wel, ze hebben de verkiezingen gewonnen en wensen nu die oude logge mallemolenstructuur die de Amerikaanse overheid is efficiënter maken waarbij de overheid enkel nog kerntaken uitvoert, maar de manier waarop tart elke verbeelding. Hoewel dit ook kan gezegd worden van de manieren waarop sommige overheden en instituties door zowel democraten als republikeinen gecreëerd werden.

Sinds vorige week is er op het werk een van de collega's die vindt dat je alles moet kunnen zeggen en doen onder 'vrijheid van meningsuiting.'
O.a. iemand beledigen moet kunnen. De tegenpartij moet er maar tegen kunnen, is zijn overtuiging. Te lang te soft geweest.
Als 'grap' begroette hij mij en een paar collega's met de bewuste gestrekte rechterarm een paar dagen na elkaar. "Hey, joooow, joeeee!" Zei hij er dan al trollend bij. "Wat gaan ze mij doen? Mij in de bak steken? Ik mag toch groeten hoe ik wil?"
Iemand van de collega's is in discussie gegaan, maar op dat gebied is die man precies weg van de realiteit. Historische symboliek en retoriek lijkt hij bewust te negeren. Veel te veel hysterie voor 2 keer niks, volgens hem.
Een heel bizar gevoel.
Benieuwd welke functie die uitoefent? Uitvoerend of management?

Iets teveel Russisch-gezinde comments van Vlamingen op FB naar m'n zin. Wtf man.
Onder elk artikel vind je ze terug. De propaganda vanuit de VS en Rusland heeft z'n doel hier ook niet gemist.
Ik vermoed wel dat veel van die pro-Russische posts door bots gemaakt worden. Je zal wel een paar Russisch gezinde idioten hebben (kuch pvda kuch), maar toch.

Heb ook een collega die 'down the rabbithole' lijkt gegaan te zijn. Gelooft Trump zijn leugens. Best frustrerend soms om die zo te horen.
Ik zit enorm veel op social media en ..

Je hebt toch ook zoiets als een eigen vermogen om nuchter na te denken, alles goed te analyseren en de leugens te onderscheiden van de waarheid door grondig onderzoek te doen?

Uw collega is er zo ene die mogelijks over een jaar in de krant staat met de verontwaardiging alom (Ik meen dit nu oprecht):
"Ik heb een IQ van 130. Ik heb een universitair diploma en ik ben gescamd voor 20k euro. Hoe kan ik toch zo stom zijn? Ik begrijp het niet"

En dit wordt getolereerd door de werkgever? Op zo'n plaats wil je toch niet werken?
Is in een kantoor met 5 personen in een gebouw waar de werkgever af en toe eens binnenspringt.
Die kerel was tijdens de covid-19 periode ook een voorstander van "Mijn vrijheid moet je niet inperken voor die griep, maar zorg dat de ouderen en zwakken van de maatschappij opgesloten worden." Ook het typische "Alle flikken zijn corrupt en leerkrachten verdienen veel te veel voor wat ze maar moeten doen."
Sinds vorige week is die 'absolute vrijheid van meningsuiting moet kunnen' er bij gekomen.
Om werkgerelateerd met samen te werken is dat een persoon met veel technische bagage, en waar niks op aan te merken is. Het is zelfs leuk om samen te werken met die kerel.
Maar wanneer er zaken in de media komen waar een nuchter mens z'n mening voor zich houdt, moet die persoon zich soms laten gelden in de groep. Die luide roepers zie je ook op de sociale media, terwijl de nuchtere grote massa stilzwijgend er het zijne van denkt.

Als het niet is dat de gemiddelde BG-er stukken meer verdient dan de gemiddelde mens, is het evenzeer zo dat hij/zij zich ook intellectueel verheven voelt boven het domme klootjesvolk dat op facebook zit.
Getuige de laatste paar bladzijden hier van hoe er neer gekeken wordt op mensen.
Zeuren over Trump die andere mensen idioot noemt en in één adem hetzelfde doen. (maar dat zijn de wel ook écht idioten hé)

Ik heb nu ook geen hoge dunk van mensen die Putin steunen, maar stoor we wel wat aan het intellectueel snobisme hier soms, hoor.

Ik vermoed wel dat veel van die pro-Russische posts door bots gemaakt worden. Je zal wel een paar Russisch gezinde idioten hebben (kuch pvda kuch), maar toch.
't Zijn eigenlijk ook extreem rechtsen. Als ik naar die mensen hun profiel ga zie ik vaak anti-woke cartoons en VB gerelateerde artikels. You know, de classics. Bots en trolls zitten er ongetwijfeld ook tussen. Ik weet normaal wel beter dan comments te gaan lezen, maar 't is soms echt jarring.

Een heel bizar gevoel.
Ik heb ook de laatste tijd de indruk dat velen hun filter weg is. Gelukkig ben ik open minded en ga ik mee in de visie dat je meer moet kunnen zeggen. Wanneer ik hun dan eens goed uitschijt voor achterlijk zijn ze plots op hun tenen getrapt. Wat inderdaad een bevestiging is dat we te lang te soft geweest zijn en ons te veel hebben leiden door wat vrije meningsuiting doet met de gevoelens van anderen.

Laatst bewerkt:
Als het niet is dat de gemiddelde BG-er stukken meer verdient dan de gemiddelde mens, is het evenzeer zo dat hij/zij zich ook intellectueel verheven voelt boven het domme klootjesvolk dat op facebook zit.
Getuige de laatste paar bladzijden hier van hoe er neer gekeken wordt op mensen.
Zeuren over Trump die andere mensen idioot noemt en in één adem hetzelfde doen. (maar dat zijn de wel ook écht idioten hé)

Ik heb nu ook geen hoge dunk van mensen die Putin steunen, maar stoor we wel wat aan het intellectueel snobisme hier soms, hoor.
Hoe je het draait of keert is de mensheid in het algemeen één grote kudde shapen die één of meerdere herders nodig hebben om vooruit te kunnen gaan en te overleven. Of de ene nu dommer of slimmer is dan de andere, meer of minder verdient, de ene gevoeliger is voor manipulatie door propaganda dan de andere en daardoor de facto voor geholpen moet worden om dat in te zien, maakt allemaal niet uit als we maar blind 'herders' zoals Poetin en Trump blijven volgen die ons als kanonnenvoer zien ongeacht of we een intellectueel snobke of dom facebook klotehommelvolk zijn.

Kijk ik daarom echt neer op die mensen op smoelboek of andere sociale media, of op een collega die gemanipuleerd werd door propaganda en/of kortweg z'n eigen gedacht heeft? Helemaal niet! Iedere persoon heeft z'n plaats in de maatschappij en recht op vrijheid van meningsuiting. Vindt ik van mezelf dat ik een snob of moraalridder ben omdat ik eens op een forum in enkele zinnen specifiek over een bepaald onderwerp 'neerkijk' op "het domme klootjesvolk dat op facebook zit" dat de van Poetin ? Niet echt. Net als jij heb ik evenveel recht om mijn mening te uiten als eender wie op gelijk welk platform doet.

In het Oekraiënse leger zitten mensen uit alle lagen van de bevolking, iedereen is geïmpacteerd. Zowel advocaten, loodgieters als vuilnisophalers. En in Rusland ook, tenzij je het geluk hebt van veel geld te hebben of via via een link hebt met de achterban van Poetin.

Ik heb ook de laatste tijd de indruk dat velen hun filter weg is. Gelukkig ben ik open minder en ga ik mee in de visie dat je meer moet kunnen zeggen. Wanneer ik hun dan eens goed uitschijt voor achterlijk zijn ze plots op hun tenen getrapt. Wat inderdaad een bevestiging is dat we te lang te soft geweest zijn en ons te veel hebben leiden door wat vrije meningsuiting uiting doet met de gevoelens van anderen.
"Te lang te soft geweest zijn" is dan ook van toepassing op onze Westerse maatschappij, er wordt te weinig gedaan en we laten ons op onze tenen trappen door eender wie, eerst Poetin, de Chinezen, nu Trump... Het is tijd dat de EU zich niet langer als moraalridder, maar daarnaast ook als echte ridder en grootmacht uit.

Er komen interessante maar jammer genoeg bloederige tijden aan...

Je hebt toch ook zoiets als een eigen vermogen om nuchter na te denken, alles goed te analyseren en de leugens te onderscheiden van de waarheid door grondig onderzoek te doen?
Eerlijk? Ik denk niet dat de meeste mensen dat hebben. (inclusief mezelf). De mensen links en rechts doen 'grondig' onderzoek gebaseerd op wat ze uit hun biased media voorgeschoteld krijgen en hebben de 'illusie' dat ze nuchter nadenken.
Doe reddit open, ga naar r/democrats en daarna naar r/conservative. Ga naar CNN of ga naar fox news. Twee volledig gescheiden tijdlijnen precies.
Op de ene is iedereen rechts een nazi en op de andere thread is elke democraat een door en door corrupte persoon.
Een ding is wel coherent langs beide kanten. De andere zijde is een dommekloot en weet er niets van.

Een ding is wel coherent langs beide kanten. De andere zijde is een dommekloot en weet er niets van.
We wijken af van het topic hier dus ik had al iets (vrij triestig in feite) gepost in het ergernis topic :headshake:

Allé ja Trump en Poetin zijn een gevaar sure whatever. Maar ik probeer persoonlijk in eerste instantie mijn eigen familie en vrienden te beschermen. Helaas heb ik in dit voorbeeld gefaald. Maar ja je kan maar zoveel doen ..

Kom hier toch niet om de 2 maanden langs om even de moraalridder te spelen man. Daar heeft niemand iets aan.
Als je in Belgie woont en niet enkel ga je Kremlin-propaganda geloven maar actief verspreiden en doen alsof dat de enige waarheid is, dan ben je gewoon een idioot. Daar hoeft niemand rond de pot over te draaien om toch maar niemand tegen de schenen te stampen.
Zelfde met covid-ontkenners of anti-vaxxers.

Los daarvan vind ik het evenmin hypocriet om van een staatshoofd publiekelijk een diplomatischer decorum te verwachten tegenover zijn bondgenoten, ondergeschikten en onderdanen, dan van willekeurige normale mensen tegenover elkaar op het internet.

Goh, jij zegt zo'n dingen nu wel meer. Maar anderzijds, het type volk dat hier wordt bedoeld, dat voelt zich toch evengoed verheven? Meestal is de kern het wereldbeeld van zo'n mensen dat zij iets zien/weten dat de grote kudde schapen niet zien/weten. Denk je dat bij Trump-aanhangers, Putin-believers, Antivaxx, ... men respectvol praat over "de rest"?

Dan kan je afkomen met hoe wij dan beter moeten weten en ons wel gedragen. Maar anderzijds, is dat op wereldschaal niet exact wat men Europa verwijt? Naïviteit, moreel verheven willen zijn, blindheid, ... Enfin niet voldoende bezig met zichzelf beschermen en bewapenen.

Ik vind het idee dat al die groepen zoals hier benoemd zich wel constructief zouden gedragen moest men ze tegemoet komen ondertussen toch ook maar praat voor de vaak hoor. Wij zijn als maatschappij zeer tolerant voor andere visies, ook voor mensen die pakweg dwepen met Poetin. Het is praktisch de paradox van Popper maar gewoon erger, want die intolerantie die we tolereren is gewoon een vorm van hybride oorlogsvoering meestal.

Kom hier toch niet om de 2 maanden langs om even de moraalridder te spelen man. Daar heeft niemand iets aan.
Als je in Belgie woont en niet enkel ga je Kremlin-propaganda geloven maar actief verspreiden en doen alsof dat de enige waarheid is, dan ben je gewoon een idioot. Daar hoeft niemand rond de pot over te draaien om toch maar niemand tegen de schenen te stampen.
Zelfde met covid-ontkenners of anti-vaxxers.

Ach ja, je kan dat eens zeggen maar daar zo veel vanop uwe morele troon wat neerbuigend liggen doen op andere mensen.

Maar het is nogal ironisch dat degenen die het altijd hebben over begrip en verdraagzaamheid voor anderen hier vaak degenen zijn die niet één post maar ettelijke posts op rij andere mensen voor dommeriken zitten uit te schelden.
En dan in één adem zeggen dat het jammer is dat alles zo gepolariseerd wordt in onze maatschappij.
Maar allee, als ge u daardoor beter voelt is dat OK.

Ge kunt het misschien eens zijn met bepaalde acties van Trump, maar hij gaat voor mij veel te ver.
We kunnen hier in België ook een Doge gebruiken, maar dat moet dan meer wetenschappelijk onderbouwd zijn en geleidelijk gebeuren en niet op de manier waarom Musk er met de botte bijl doorgaat.
En dat is ook een groot gevaar voor de VS qua veiligheid, want door al die ontslagen is het risico veel groter dat er gevoelige data lekt naar Rusland.

Ge kunt het misschien eens zijn met bepaalde acties van Trump, maar hij gaat voor mij veel te ver.
We kunnen hier in België ook een Doge gebruiken, maar dat moet dan meer wetenschappelijk onderbouwd zijn en geleidelijk gebeuren en niet op de manier waarom Musk er met de botte bijl doorgaat.
En dat is ook een groot gevaar voor de VS qua veiligheid, want door al die ontslagen is het risico veel groter dat er gevoelige data lekt naar Rusland.

Lijkt me nu inderdaad ook niet dat een mailtje sturen naar iedereen met de vraag wat ze gedaan hebben een efficiënte manier is om mensen hun werklast en bijdrage te evalueren.

Terug
Bovenaan