Iets teveel Russisch-gezinde comments van Vlamingen op FB naar m'n zin. Wtf man.
Onder elk artikel vind je ze terug. De propaganda vanuit de VS en Rusland heeft z'n doel hier ook niet gemist.
Ben blij dat ik al enkele jaren ver weg van alle sociale media ben, voor mij zijn dat platforms waar de vuile was 'van de hele wereld' opgehangen i.p.v. gewassen wordt, en ook de ongelooflijk achterlijke content à la tiktok en short videos e.d was me echt teveel van het goede. FB, IG e.d. zijn gewoon een entertainment platform geworden dat van niveau zelfs lager is dan onze typische Vlaamse HLN commentator experten. Totaal overbodige bubbels die de wereld op zich niets bijbrengen en op een dag open zullen spatten en verdwijnen.
Ik merk het enorm in mijn eigen omgeving, jongere collega's die allemaal mee zijn met het narratief dat de oorlog de schuld is van Oekraïne, Putin een echte leider is, en opkijken naar figuren als Andrew Tate, die "de waarheid" vertellen.

Ongelooflijk. Gezien ik al 5 x naar UA ben geweest en er ook een paar relaties heb gehad, zouden zulke mensen van mij een gratis preek van jewelste krijgen. Ze zouden zo'n negationisten beter eens op studiereis naar Bucha, regio front en Kharkiv sturen, en ook naar Noord-Korea en daarnaast ook eens een maandje in Moskou gaan laten wonen, en meteen ook eens enkele concentratiekampen in Polen, misschien dat ze zich daar in hun propagandabubbel meer gaan thuisvoelen.
Zo zie je dat de mensheid niet veel beter is dan een denkbeeldige kudde schapen die niet kritisch meer kan denken en makkelijk te manipuleren is met media.
En ergens wel goed gezien: aan Poetin duidelijk maken dat als de oorlog blijft duren hij niet enkel zichzelf gaat verzwakken maar dat de VS er ook gaat van profiteren om zichzelf te versterken, dat maakt dan twee dingen die Poetin niet graag heeft.
Het fijne van de deal zelf als die er komt zullen we nooit weten, want men zal naar de buitenwereld toe steeds een beeld scheppen dat elke betrokken partij als een overwinning kan verkopen aan zijn achterban.
Behalve Zelensky dan, dat die vervangen wordt door een minder westers gezinde zal hoog op de eisenlijst van Poetin staan. Aan hem zal de VS wel een persoonlijke "offer he can't refuse" doen.
Ooit ergens in een documentaire van een of andere Oostblok - Rusland expert gehoord dat die 'maffia' die aan de macht is in Rusland (Poetin en zijn achterban dus) met gelijk niveau en dus even hard moet afgeperst & aangepakt worden, om ze te verdrijven of op hun plek te zetten.
Dat is nu hier (hopelijk) exact wat Trump me lijkt te proberen.
Als het effectief zo is, het hem lukt, en we hierdoor eindelijk die arme rakkers van Oekraïners die voor ons, zielige Europeanen zonder ballen aan ons lijf, aan het front vechten kunnen aflossen met een Europese troepenmacht, zal ik niet zeggen dat het de beste zet is, maar op langere termijn misschien schaakmat kan zijn in voordeel van het Westen tegenover andere grootmachten zoals China.
Als dit akkoord er komt krijgen UA & RU nieuwe grenzen en zal Trump ook de grondstoffen die hij in principe uit die deal zou moeten krijgen ook blijvend controle over moeten kunnen houden en dus met man en macht die grenzen dus 'dicht' houden of verdedigen.
Het kan ook zijn dat Trump helemaal niet wakker ligt van UA, Europa en de gevolgen op wereldniveau, en het hem geen barst kan schelen en gewoonweg om het even welke deal laat doorgaan om er snel van af te zijn en ons Europeanen toch een koekje te geven waarvan we nog enkele jaren op kunnen knabbelen terwijl hij zich dan volop concentreert op binnenlandse zaken en Europa en de rest van de wereld aan hun lot over te laten, o.a. ook Taiwan.
De Russen en Amerikanen, maar ook de Chinezen plunderen al jaren
andere landen van hun grondstoffen, net als de Chinezen die aanwezig zijn in Afrika met enorm veel ongewonnen grondstoffen.
Pas eens overal alles op is gaan ze hun eigen zeldzame grondstoffen beginnen ontginnen.
Waarom is er in Afrika na al die jaren nog altijd geen enorm grote 'boom', (r)evolutie op vlak van levenskwaliteit, gezondheid, kennis, infrastructuur...? Het gaat er nog altijd enorm traag vooruit.
Omdat als we hen wel deftig zouden helpen en het hen 'gunnen', zij zelf de 4de (of 5de) grootmacht worden op deze planeet en het Westen, Rusland & China zelf (economische) vluchtelingen zullen worden. Dit continent wordt moedwillig door onze overheden 'dom' gehouden zodat we ze kunnen plunderen zonder ze zich voor verzetten.
Ik hoop echt dat dit een soort dubbel spel is, want ik geloof, voorlopig niet, dat beide Trump, maar dan vooral ook Elon Musk, echt zo gatachterlijk geworden is met zijn openbare steun aan Trump om al die vooruitgang die we de laatste jaren dankzij hem hebben kunnen ervaren zomaar teniet zien brengen (SpaceX & Starlink, Tesla, Boring company). Hoewel "
Trump Administration Now Removing EV Chargers From Government Buildings" dan contra dicteert met Elon zijn visie, maar misschien zit daar een diepere reden achter en werken die EV chargers gewoonweg niet goed en zijn het oude enorm dure nutteloze contracten waarvan ze afwillen...
Langs de ene kant begrijp ik Trump en zijn achterban wel, ze hebben de verkiezingen gewonnen en wensen nu die oude logge mallemolenstructuur die de Amerikaanse overheid is efficiënter maken waarbij de overheid enkel nog kerntaken uitvoert, maar de manier waarop tart elke verbeelding. Hoewel dit ook kan gezegd worden van de manieren waarop sommige overheden en instituties door zowel democraten als republikeinen gecreëerd werden.