Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

O
Dit is zo goed als een oorlogsverklaring van Trump aan het adres van Zelensky.

Vers van de pers, Zelensky is een dictator zonder verkiezingen...

Oorlogsverklaring is overdreven maar het zijn wel forse woorden.

Nu goed, er mogen wel eens verkiezingen komen in Oekraïne, in een democratie hoort dat wel. Een deel vd bevolking wil er ook wel verkiezingen. Maar ja de toon van Trump. Altijd overdreven as usual, dit is wel Rusland napraten.

O
Oorlogsverklaring is overdreven maar het zijn wel forse woorden.

Nu goed, er mogen wel eens verkiezingen komen in Oekraïne, in een democratie hoort dat wel. Een deel vd bevolking wil er ook wel verkiezingen. Maar ja de toon van Trump. Altijd overdreven as usual, dit is wel Rusland napraten.
Goh, ze volgen de grondwet hé, verkiezingen in oorlogstijd zijn niet exact een sinecure...
Een ding dat Trump aan het verwezenlijken is, is de Oekraïnse bevolking terug als een blok achter Zelensky zetten.

Tja, dit kon er ook nog wel bij. Maakt eigenlijk geen verschil meer na die onzin die hij gisteren uitkraamde over Oekraïne die de oorlog begonnen was.

Het maakt allemaal niet uit wat Trump uit kraamt. Ik ben vooral benieuwd naar de Europese reactie. Die moet nu toch echt wel stevig gaan worden of we laten ons hier in de vernieling rijden door 2 idioten die compleet het noorden kwijt zijn.

Europa moet nu reageren met daadkrachtige acties, niet morgen. Kijken wat het overleg brengt straks. Maar ik vrees voor de zoveelste typisch europees gepalaver in de marge.

Koosnaampjes zijn onnodig, dit is dan ook weggehaald.
Dit is zo goed als een oorlogsverklaring van Trump aan het adres van Zelensky.

Vers van de pers, Zelensky is een dictator zonder verkiezingen...

Elke dag escaleert Trump hoogheid verder en verder. Waar zijn we in terechtgekomen?
Wat er daar geschreven staat is EXACT de herhaling van alle (vermoedelijk door Rusland) gestuurde propaganda en complottheorieën van de afgelopen jaren:
"Acteur, geld weg (om te suggereren dat hij het in eigen zak/aankoop villa's heeft gestoken), kan de oorlog niet winnen, wil geen verkiezingen, Sleepy Joe Biden, Trump = peacebringer (uiteraard), Biden wou de oorlog in stand houden."

Is dit alles het resultaat van Putin en co die op de een of andere manier Trump compleet gebrainwasht hebben zodat die exact zegt wat de Russen (en wappieleger) al jaren de wereld insturen? Of komt dit echt allemaal van Trump zelf, maar dan weet ik niet of hij mentaal zoveel sterker is dan Biden?

2019 - is het laatst gekende 'normale' jaar.
Vanaf 2020 is het een hobbelige weg geworden door Covid-19, oorlog in Oekraïne, een energie- en voedselcrisis.
Vanaf 2025 zitten er serieuze putten, wat zeg ik: zinkgaten, in de weg.
Wat is de endgame van dit alles? Ik begin me stilaan toch zorgen te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier een paar dagen geleden al geschreven dat de Russen duidelijk als strategie hebben om Zelensky asap in diskrediet te brengen.
Maar wat ik niet zag aankomen is dat the Donald 1) mee zou gaan daarin en 2) dat nog veel explicieter zou doen dan de Russen.

Het is extra pijnlijk omdat Zelensky echt ongelofelijk belangrijk is geweest in het tegenhouden van de Russische invasie. Indrukwekkende communicatiestrategie vanaf het begin bv., niet vluchten maar bijna letterlijk zeggen "hier ben ik, in Kiev, en we gaan niet plooien".

Wat ik (nogmaals) zo vreemd vind is dat het bijna lijkt alsof Trump niet eens in hetzelfde kamp zit als Rubio & Kellogg. Die tegenstrijdigheid is echt pure waanzin. Je moet daar, als EU (of Oekraïne) zijnde, al bijna bewust het geroep van Trump gaan negeren en enkel focusseren op wat er in de praktijk echt gebeurt of niet gebeurt (m.a.w. praten met Rubio & Kellogg). Maar niemand lijkt te weten hoe ze moeten omgaan met the Donald.

Goh, ze volgen de grondwet hé, verkiezingen in oorlogstijd zijn niet exact een sinecure...
Een ding dat Trump aan het verwezenlijken is, is de Oekraïnse bevolking terug als een blok achter Zelensky zetten.
Dat betwijfel ik dan , een deel wil er echt wel verkiezingen. Ik zag met het vorig EK een banner in een match van Oekraïne met de duidelijke wens voor verkiezingen. Toevallig verwijdert met de rust. Verkiezingen zijn geen sinecure , maar niet onmogelijk.

*wil daarmee nog niet zeggen dat Oekraïne een dictatuur is.

Elke dag escaleert zijne oranje hoogheid verder en verder. Waar zijn we in terechtgekomen?
Wat er daar geschreven staat is EXACT de herhaling van alle (vermoedelijk door Rusland) gestuurde propaganda en complottheorieën van de afgelopen jaren:
"Acteur, geld weg (om te suggereren dat hij het in eigen zak/aankoop villa's heeft gestoken), kan de oorlog niet winnen, wil geen verkiezingen, Sleepy Joe Biden, Trump = peacebringer (uiteraard), Biden wou de oorlog in stand houden."

Is dit alles het resultaat van Putin en co die op de een of andere manier Trump compleet gebrainwasht hebben zodat die exact zegt wat de Russen (en wappieleger) al jaren de wereld insturen? Of komt dit echt allemaal van Trump zelf, maar dan weet ik niet of hij mentaal zoveel sterker is dan Biden?

2019 - is het laatst gekende 'normale' jaar.
Vanaf 2020 is het een hobbelige weg geworden door Covid-19, oorlog in Oekraïne, een energie- en voedselcrisis.
Vanaf 2025 zitten er serieuze putten, wat zeg ik: zinkgaten, in de weg.
Wat is de endgame van dit alles? Ik begin me stilaan toch zorgen te maken.

Wat ik pas echt verontrustend vind is dat Trump dit mogelijks doet omdat hij effectief plannen heeft met Groenland.
Iets als "de Denen hadden Groenland direct gewoon kunnen verkopen toen ik een bod deed, of een akkoord sluiten - dan hadden we niet militair moeten ingrijpen" :unsure:

Als Europeaan hoop ik in dat geval dat hij toch eerst focusseert op Panama i.p.v. op Groenland.

Dat betwijfel ik dan , een deel wil er echt wel verkiezingen. Ik zag met het vorig EK een banner in een match van Oekraïne met de duidelijke wens voor verkiezingen. Toevallig verwijdert met de rust. Verkiezingen zijn geen sinecure , maar niet onmogelijk.

Ik zeg zeker niet dat ze geen verkiezingen willen hé, alleen dat de verkiezingen uitstellen tijdens actieve oorlog in de grondwet staat...
Ik zou denken dat verkiezingen vandaag beter zouden uitdraaien voor Zelensky dan een maand geleden...

Maar hoe ga je in godsnaam geloofwaardige verkiezingen organiseren in een land dat gedeeltelijk bezet is door een vijandige macht, die er ook alles aan doet om het systeem op alle vlakken te destabiliseren?

Maar hoe ga je in godsnaam geloofwaardige verkiezingen organiseren in een land dat gedeeltelijk bezet is door een vijandige macht, die er ook alles aan doet om het systeem op alle vlakken te destabiliseren?
Je kan toch verkiezingen houden in het deel dat niet bezet is ? Ofja dan geef je mss legitimiteit aan de bezette gebieden, dat je daar geen controle meer over hebt. Maar goed, zo kan een Zelensky nog 10 jaar president blijven bij wijze van spreken .

Dit 100% of geloven jullie nu echt dat Rusland even vrije verkiezingen gaat organiseren in bezet gebied onder het toezicht van de VN?

Je kan toch verkiezingen houden in het deel dat niet bezet is ? Ofja dan geef je mss legitimiteit aan de bezette gebieden, dat je daar geen controle meer over hebt. Maar goed, zo kan een Zelensky nog 10 jaar president blijven bij wijze van spreken .
Ja perfect plan, laten we grote groepen mensen laten samentroepen in kiescentra, Rusland staat ervoor gekend dat zij geen burgerdoelen aanvallen.

Ja perfect plan, laten we grote groepen mensen laten samentroepen in kiescentra, Rusland staat ervoor gekend dat zij geen burgerdoelen aanvallen.

en natuurlijk moeten de soldaten ook stemmen in hun thuisstad hé ;)

Er gaat toch tegenkanting beginnen te komen in de VS hoop ik?
Trump is gewoon Russisch aan het spreken.

Ik vrees dat de Amerikanen dat toch anders zien, voor zover het hen iets kan schelen (voor de meesten is het letterlijk en figuurlijk een ver-van-mijn-bed-show). Uit zijn retoriek van de afgelopen jaren kon je eigenlijk al afleiden dat hij het meer voor Putin had dan voor Zelensky, en toch is hij herverkozen.

en natuurlijk moeten de soldaten ook stemmen in hun thuisstad hé ;)

Je zou stilaan toch verwachten dat er daar iets begint te roeren.
Hoe ver laten de Amerikanen hun president gaan met zijn fratsen? Die man is eigenhandig hun land, bondgenoten en imago de nek aan het omwringen.

Waar gaat dit naartoe? Ik zie nog US boots on the ground.. terwijl ze samen met de russen de UA aanvallen :unsure:
Ik wacht vol ongeduld op een gemeenschappelijk 'NEE' van de EU (+ Oekraïne) richting Trump en de manier van onderhandelen.
Elk ander antwoord is over en uit voor de EU.
DAN ben ik eens benieuwd naar de reactie van Trump.

Ik wacht vol ongeduld op een gemeenschappelijk 'NEE' van de EU (+ Oekraïne) richting Trump en de manier van onderhandelen.
Elk ander antwoord is over en uit voor de EU.
DAN ben ik eens benieuwd naar de reactie van Trump.

Ze spreken van Chinezen in Oekraïne te zetten als peaceforce.
China letterlijk aan de EU grenzen zetten met goedkeuring van VS en Rusland.

Terug
Bovenaan