Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat betwijfel ik dan , een deel wil er echt wel verkiezingen. Ik zag met het vorig EK een banner in een match van Oekraïne met de duidelijke wens voor verkiezingen. Toevallig verwijdert met de rust. Verkiezingen zijn geen sinecure , maar niet onmogelijk.

*wil daarmee nog niet zeggen dat Oekraïne een dictatuur is.
Laat de verkiezingen dan maar komen niet?

Ik las onlangs een artikel waarin stond dat Zelensky 2des (en niet 1ste) zou eindigen bij nieuwe verkiezingen.
Maar na deze tirades van Trump kan het bijna niet meer anders of hij staat terug op één.

Maar hoe ga je in godsnaam geloofwaardige verkiezingen organiseren in een land dat gedeeltelijk bezet is door een vijandige macht, die er ook alles aan doet om het systeem op alle vlakken te destabiliseren?
Dat is het gevaar: "Fraude" (moesten er toch verkiezingen komen)
En ook: waar ga je uw verkiezingen houden? Rusland zal dan ook eisen dat er verkiezingen komen in de 'bezette' gebieden. Wedden?

Je zou stilaan toch verwachten dat er daar iets begint te roeren.
Hoe ver laten de Amerikanen hun president gaan met zijn fratsen? Die man is eigenhandig hun land, bondgenoten en imago de nek aan het omwringen.
Maar zo zien veel, zoniet de meeste, Amerikanen dat helemaal niet.
Zij zien een daadkrachtige leider die zegt waar het op staat en hun (vermeende) positie als wereldleider uitstraalt. Might makes right weetjewel. De VS-cultuur is, om het even wat abstracter te maken, in de kern protestants, niet rooms-katholiek, waar succes de enige geldige graadmeter is, niet de weg er naar toe, niet echt de middelen gebruikt, het resultaat telt, slagen/succes is veel meer een intern proces, minder externe factoren.
Ik heb het al eens ergens kort samengevat:
Protestant: Ik doe (het) goed dus God ziet mij graag
RK: God ziet mij graag dus ik doe (het) goed

Dat verschil in denkwijze, dat mss een miniem semantisch dingetje lijkt, is enorm eigenlijk en speelt onbewust erg mee op de achtergrond. Dat komt bvb terug in the american dream, de self-made man mythos, zelfs hun concrpt van Manifest Destiny is daar een uitdraai van

Dat betwijfel ik dan , een deel wil er echt wel verkiezingen. Ik zag met het vorig EK een banner in een match van Oekraïne met de duidelijke wens voor verkiezingen. Toevallig verwijdert met de rust. Verkiezingen zijn geen sinecure , maar niet onmogelijk.

Talloze Oekraïners vechten aan het front. Quid met de bezette gebieden. Rusland vindt het prettig om groepen burgers te bombarderen dus kiesbureaus zijn mooie targets. Grondwet verbiedt het. Leg dus maar uit hoe je verkiezingen zou organiseren.

Wanneer trouwens eerlijke verkiezingen in Rusland?

Imo zegt zo'n banner niks he. Wie zegt dat dat Oekraieners waren, voor hetzelfde geld zijn het door Rusland betaalde mensen. En zelfs als het Oekraieners waren, je weet niet hoe groot die groep is. Anders kunnen we ook besluiten dat we hier in België extreem rechts zijn wanneer er weer eens een discutabele banner verschijnt tijdens de match tussen voetbalclub de debielen en fc retard.

Als Europa hadden we Rusland al lang moeten verdringen, of ver terug dringen uit Oekraine voordat Trump aan de macht kwam.
Door onze lakse houding zitten we zelf in de miserie.

So what? Poetin is al langer president zonder verkiezingen...
Maar het Russische volk staat als 1 blok achter hem hoor. Er is daar zelfs bijna geen oppositie. Het enig probleem dat ze daar hebben is dat men veel te veel bruine zeep gebruikt bij het poetsen van de huizen van mensen met commentaar op het beleid.

Edit: dit is dus wel sarcastisch

Laatst bewerkt:
W
Maar het Russische volk staat als 1 blok achter hem hoor. Er is daar zelfs bijna geen oppositie. Het enig probleem dat ze daar hebben is dat m3n veel te veel bruine zeep gebruikt bij het poetsen van de huizen van mensen met commentaar op het beleid.
Omdat de oppositie daar op allerlei manieren onderdrukt wordt, inclusief dodelijk geweld.

Het volgende zijn de Baltics. Die exclave Kaliningrad mag geen exclave blijven.

Dit. Ik woon in Gdansk en ik begin eigenlijk toch ook een beetje voor te vrezen voor de toekomst van mijn kinderen. Ik denk niet dat Polen zelf binnengevallen zal worden, maar de Baltische Staten liggen na de laatste fratsen van Trump quasi voor het oprapen voor Poetin en de zijnen. Het onbezonnen leven dat ik, en bij uitbreiding wij allemaal, gehad heb, gaat hun vreemd zijn helaas. Ik denk dat we hier in Polen de komende 10-15 jaar toch met een zwaar verhoogde spanning gaan leven, met alle gevolgen voor de maatschappij.
Europa is helemaal zo zwak niet zoals Rusland denkt, dus dat gaat een serieuze escalatie worden.

Als Europa hadden we Rusland al lang moeten verdringen, of ver terug dringen uit Oekraine voordat Trump aan de macht kwam.
Door onze lakse houding zitten we zelf in de miserie.
De navo had vanaf het begin troepen moeten sturen.
K denk dat putin het niet zou gedurft hebben om deze aan te vallen.

We hebben de luxe gekend om sinds wo2 geen oorlog meer gekend te hebben.
M'n vader vertelde vroeger dat de regering (waaronder de ps en o.a. flahaut) het belgisch leger steeds minder en minder geld gaf zodat ze het geld voor het sociaal konden gebruiken.

Ik vrees dat meerdere landen met dit probleem zitten. Sociaal..sociaal.. welk west Europees land heeft nog een deftig leger?

Ik weet echt niet hoe het verder zal gaan.
Beseffen de Amerikanen wel voor welke zot ze gekozen hebben? Enig idee wat de bevolking van de VS denkt over trump VS de navo en Oekraïne? Steunen ze nog trump?
Hopelijk laten de eu landen Oekraïne niet in de steek.

We hadden altijd de beschermende hand van de VS en dit was voor meerdere landen de reden om niet te investeren in t leger. Altijd t sociale.. meer geld voor de werklozen e.a. en minder voor t leger

Als t zo verder zit.. is er misschien over 10 j geen reden voor de ambtenaren om te gaan staken

Tuurlijk is het nog een bondgenoot. Maar wel een bondgenoot die op zijn strepen gaat staan en eens wat in return eist voor de vele decennia dat zij voor ons de veiligheidsparaplu open hielden. Trump is misschien onbekwaam maar hij is geen idioot, alles wat hij doet is om deals te sluiten
Gezien de manier waarop Trump klakkeloos alle talking points van het Kremlin papegaait zal het niet lang meer duren voordat hij zegt dat ook bv. Polen en de Baltische Staten niets in de Navo te zoeken hadden. Navo dus over en uit en Rusland die aanvalt, wellicht met hulp van Wit-Rusland.

Niks bondgenoot, die tijd is gepasseerd.

Het enige wat Europa momenteel kan doen in proberen om via bvb. Rubio toch ergens een gesprek aan te koppelen, maar als Trump echt wil heeft Europe gewoon niets te zeggen en zal het slaafs ondergaan worden, zo eenvoudig is het.

Vergeet niet dat na WWII ook grenzen zijn hertekend van landen die ook niet aan de tafel zaten, grootmachten doen wat hun mogelijkheden zijn: groot in macht - dat zijn de VS, China en Rusland.

Terug
Bovenaan