Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Dat is dan toch geen dienstplicht? Vrij keuze en betaald, allemaal goed voor mij hoor.
Dienstplicht was betaald.
Het leeuwendeel van een militaire cariere wordt uitgevoerd in vredestijd. Als men dan al kan vertrekken wanneer men wil, is dat al een groot voordeel. We bespreken hier -denk ik- de opbouw van een leger in vredestijd. Dat er in oorlogstijd andere regels kunnen gelden als de vijand voor de deur staat, daar heb ik ook geen probleem mee.

En om eerlijk te zijn, zelfs al is legerdienst verplicht, ga je daar rekening mee houden als er een bom valt? Dat is een persoonlijk iets. Ofwel vecht je door, ofwel niet. Of dat nu verplicht is of niet.
En vanaf wanneer verkeer je dan in oorlogstijd? Want volgens de regels van het internationaal recht is er officieel geen oorlog tussen Oekraïne en Rusland want er is nooit geen oorlogsverklaring geweest.
Ik snap niet waarom je per se 10% van de 18 jarigen zou willen verplichten. Waarom niet 1% van de 18 tot 28 jarigen proberen overtuigen om een militaire carriere vrijwillig aan te gaan? Maak de job aantrekkelijk, en dienstplicht is niet nodig. Vrijwillige leden gaan veel gemotiveerder zijn, en zwaaien ook niet na 1 jaar af. Meer ervaring dat in het leger blijft.

Ik blijf er bij: als je in vredestijd de dienstplicht moet invoeren, dan doe je iets verkeerd als land en/of als leger.
Heb jij eigenlijk iets gelezen van mijn eerste post? Daar staat letterlijk in welke voordelen een dienstplicht heeft. En bijkomend is een wederoproeping van dienstplichtigen vanuit militair standpunt veel beter dan een algemene mobilisatie van burgers die nul komma nul militaire opleiding hebben gehad.

Die 10% was trouwens maar een willekeurig voorbeeld. Men kan perfect een ander getal gebruiken op basis van een studie. Je moet niet persee sterk zijn. Gewoon sterker dan je tegenstanders.

Er is toch niets mis mee om 18 jarigen zelfredzaamheid, fysieke training, opleiden om met zware voertuigen(vrachtwagens,...) te leren rijden, overlevingstechnieken,... aan te leren. Zo worden het weerbaardere mensen mocht er toch een conflict uitbreken.
Ze kunnen ook dan altijd worden ingezet bij hulp bij natuurrampen.

Eigenlijk zie ik daar niets verkeerds in. Precies jammer dat het afgeschaft werd.
Werd dat aangeleerd? Ik heb niemand die het vroeger moeten volgen heeft daar ooit iets positiefs over horen zeggen. Dat zijn ook allemaal vaardigheden die op de schoolbanken of van 9 to 5 kunnen aangeleerd worden als de maatschappij dat belangrijk vindt. Is er een tekort aan hulp en getrainde vrijwilligers bij natuurrampen?

De ironie is net dat de zelfreddende en ondernemende studenten hier net de dupe van worden. Je leven/ondernemingen een jaar op pauze zetten is een enorm tijdsverlies.

We kijken vaak naar de USA als toppunt van militaire macht. Merk op dat daar geen dienstplicht van toepassing is.

Ok dan.
Trump verklaart dat Oekraine de oorlog heeft begonnen, dat Zelensky geen recht heeft om aan te schuiven bij ook maar enige onderhandeling daar hij niet rechtmatig president is.
Er zouden eerst verkiezeingen moeten komen en de nieuwe president mag dan wel aanschuiven.
Net zoals in Amerika vindt hij dus dat ze in Oekraine de grondwet ook maar moeten negeren...

Dienstplicht was betaald.
Het is de 'plicht' waar het om draait.
En vanaf wanneer verkeer je dan in oorlogstijd? Want volgens de regels van het internationaal recht is er officieel geen oorlog tussen Oekraïne en Rusland want er is nooit geen oorlogsverklaring geweest.
Dat kan op verschillende manieren gedefinieerd worden. Bijvoorbeeld actieve gevechten binnen de Europese grenzen.
En bijkomend is een wederoproeping van dienstplichtigen vanuit militair standpunt veel beter dan een algemene mobilisatie van burgers die nul komma nul militaire opleiding hebben gehad.
Akkoord, maar daar ga je uit van een (hopelijk) erg onwaarschijnlijke situatie. Elke burger een jaar pesten voor iets wat misschien nooit nodig is lijkt me zinloos.
Die 10% was trouwens maar een willekeurig voorbeeld. Men kan perfect een ander getal gebruiken op basis van een studie. Je moet niet persee sterk zijn. Gewoon sterker dan je tegenstanders.
Tegenstanders gaan toch niet onder de indruk zijn van mensen die 1 jaar opleiding gehad hebben? De beroepsmilitairen, die aantallen kunnen misschien indruk maken.

Werd dat aangeleerd? Ik heb niemand die het vroeger moeten volgen heeft daar ooit iets positiefs over horen zeggen. Dat zijn ook allemaal vaardigheden die op de schoolbanken of van 9 to 5 kunnen aangeleerd worden als de maatschappij dat belangrijk vindt. Is er een tekort aan hulp en getrainde vrijwilligers bij natuurrampen?
Toch wel. Als oudere persoon die legerdienst heeft gedaan merk ik toch een stevige daling in zaken zoals discipline en algemene mentaliteit bij de jeugd. Ga zeker niet zeggen dat dit 100% komt door de afschaffing van de legerdienst, maar een stevige groep zou daar wel voordeel halen uit die 10 maanden discipline.
De zaken die je kan aanleren zijn mooi meegenomen, maar natuurlijk wel afhankelijk van in welke functie je terecht komt. Ik zat in de medische dienst en zeer veel nuttige zaken bijgeleerd (helemaal geen achtergrond of gestudeerd in die richting).

De ironie is net dat de zelfreddende en ondernemende studenten hier net de dupe van worden. Je leven/ondernemingen een jaar op pauze zetten is een enorm tijdsverlies.
Dat is wel een punt natuurlijk, dat jaar (of 10 maanden) is eigenlijk wel "duur", en niet alleen voor "ondernemende" studenten. Maar de drang naar werken wanneer je afzwaait is wel een stuk hoger precies dan bij afstuderende jongeren...
We kijken vaak naar de USA als toppunt van militaire macht. Merk op dat daar geen dienstplicht van toepassing is.
Mwah, een groot deel van het Amerikaanse leger, zeker de lagere rangen, zijn mensen die vooral vanwege economische redenen in het leger terecht komen. Het is daar vooral de mogelijkheid voor mensen uit kansarme omgevingen om toch een carriere uit te bouwen met zeer stevige sociale rechten, pensioenopporuniteiten etc.
Zeer veel zouden nooit het leger gekozen hebben moesten ze andere opportuniteiten gehad hebben.
In tegenstelling tot hier heb je in Amerika wel een veel hogere kans om in een actief conflict te komen en halvelings als kannonnenvlees gebruikt te worden. De VA heeft daar hun handen vol met veteranen (en dat zijn geen oude personen van de Vietnam tijd hé, dat zijn nu vooral jonge gasten die in het midden oosten hebben gediend) te ondersteunen met hun ptsd, drugsverslavingen etc...
een best wel hoog percentage van de daklozen zijn daar ex militairen, het is toch niet altijd de gezonde job die velen denken dat het is.

Ze hebben daar de laatste 10 jaar tussen de 800 en 1000 doden per jaar in het leger (op een dikke 1.3 miljoen militairen), waarvan meer dan een derde zelfmoord...Zegt ook al wel iets.
De 10 jaar daarvoor (veel midden oosten activiteit) tussen 300 en 800 doden per jaar door de "vijand".

Laatst bewerkt:

Iemand van mijn familie heeft daar zijn rijbewijs voor de vrachtwagen gehaald en werd er als verpleger opgeleid.
Ik ken niet direct een school waar ze jongeren opleiden om met zwaar materiaal leren om te gaan, correct met wapens leren om te gaan, fysiek worden getraind, discipline worden aangeleerd, overlevingsskills aangeleerd krijgen,...
Kunnen toch allemaal nuttig zaken zijn mocht onze maatschappij in een crisis terecht komen.

De meeste mensen die ik vraag over hun dienstplicht, zijn er allemaal positief over en vinden het jammer dat de generaties na hun het niet meer moesten doen. Vele hebben er ook vriendschappen aan overgehouden.

Iemand van mijn familie heeft daar zijn rijbewijs voor de vrachtwagen gehaald en werd er als verpleger opgeleid.
Ik ken niet direct een school waar ze jongeren opleiden om met zwaar materiaal leren om te gaan, correct met wapens leren om te gaan, fysiek worden getraind, discipline worden aangeleerd, overlevingsskills aangeleerd krijgen,...
Kunnen toch allemaal nuttig zaken zijn mocht onze maatschappij in een crisis terecht komen.

De meeste mensen die ik vraag over hun dienstplicht, zijn er allemaal positief over en vinden het jammer dat de generaties na hun het niet meer moesten doen. Vele hebben er ook vriendschappen aan overgehouden.
Dat is anekdotisch want ik hoor ook verhalen dat het een verloren jaar was waar mannen hun tijd verdeden met onnozele taakjes. Dienstplicht moet zinvol ingevuld worden, en dat was het toen zeker niet altijd.

Ok dan.
Trump verklaart dat Oekraine de oorlog heeft begonnen, dat Zelensky geen recht heeft om aan te schuiven bij ook maar enige onderhandeling daar hij niet rechtmatig president is.
Er zouden eerst verkiezeingen moeten komen en de nieuwe president mag dan wel aanschuiven.
Net zoals in Amerika vindt hij dus dat ze in Oekraine de grondwet ook maar moeten negeren...
EN de president vroeg zich ook hardop af waar het Amerikaanse geld voor Oekraïne naartoe is gegaan.
Dat is exact wat er al jaren rondgaat in de middens van de complotdenkers. Hij herhaalt het steeds, die complotdenkers voelen zich nu gesterkt omdat hun messias nu ook 'wakker' is. Aan de vooravond van WW2 deed men net hetzelfde: halve waarheden en hele leugens herhalen zodat de mensen opgehitst werden en tot daden overgingen.
Alles komt terug, zegt men. Hopelijk niet echt alles.

Trump rolt een rode loper naar Kiev uit voor Putin. Tot daar dan alle illusies die hier en daar toch nog bleven rondgaan. Het grootste verraad in de moderne geschiedenis.

Trump rolt een rode loper naar Kiev uit voor Putin. Tot daar dan alle illusies die hier en daar toch nog bleven rondgaan. Het grootste verraad in de moderne geschiedenis.
Weet Trump echt niet dat de VS er internationaal baat bij heeft dat Rusland zwak is? Trump die de rode loper uitrolt naar Kiev is echt een enorme flater!

Ok dan.

Absoluut meesterlijke zet van Trump - ik heb geen idee wie zijn adviseurs zijn of wat het IQ van Trump zelf is - maar het moet gigantisch hoog zijn. Met een handvol quotes op een paar dagen tijd is dit het resultaat:
  • Aanzet tot onderhandelingen tussen Rusland en de VS
  • Europa volledig KO, door te stellen dat Oekraïne de oorlog is begonnen heeft Europa een veel groter probleem dan Rusland - namelijk de VS
  • Oekraïne zelf mag later ongetwijfeld aanschuiven, al was het maar om de tafel te vullen
  • De VS heeft meer macht rond de tafel gekregen dan Europa, Oekraïne en Rusland samen
  • Internationaal wordt er enkel naar de VS gekeken, de rest is bijzaak
  • Diplomatieke banden tussen de VS en Rusland worden aangehaald
De macht lijkt wel absoluut te zijn: politiek, militair, .. - waar kan je een cursus volgen om te onderhandelen als Trump.

En wat heeft Europa ondertussen:
  • Geen contacten met Rusland
  • Met de handen in het haar m.b.t. de relatie met de VS
  • Wat gaan we doen - daar in Parijs wat lopen ijsberen en zeggen dat Trump de waarheid aan het verdraaien is?
En dat brengt ons bij Lavrov: die stelde dat Europa niet meer weet wat politiek is - hij heeft gelijk, Europa is niet vertrouwd met deze wijze van politiek.

Trump is echt een complete mongool, nog erger dan gedacht, gewoon een stroman van Putin, walgelijk. Ze lachen in hun vuistje met zo'n complete idioot aan het roer in Amerika.

Europa die dan zou moeten instaan voor de verdediging van Oekraïne en de VS die met de grondstoffen gaat lopen. Zo gaat de vlieger ook niet op hé. De EU en Zelensky gaan daar toch nooit mee akkoord.

Op termijn zie ik Trump nog wegvluchten naar Moskou. Dat gaat daar gezellig worden, Assad is er al.
Op dit tempo en door zo bruut te doen in eigen land en tegen bondgenoten zal hij in eigen land toch meer en meer tegenkanting ondervinden. Dit kan niet blijven duren.

In het andere geval leggen we best genoeg noodvoorraden aan, want Putin krijgt vrij spel om te doen wat hij wil in Europa (sabotages tot ?). De kans is groot dat de Russische sancties van de VS vervallen en dat hun economie gaat aansterken door Trump. De Russische bevolking gaat er waarschijnlijk op vooruit gaan dus op een revolutie hoeven we niet meer te hopen.

Het is volledig aan ons, de EU en bondgenoten (o.a. Canada is vandaag ook aanwezig in Parijs), hoe we hierop reageren.
Verder buigen of een halt toeroepen aan deze ongeziene omwenteling en op de tenen trappen van Putin, Trump of allebei.

Wat ik me ook afvraag: zitten Hongarije en Slovakije bij de gesprekken in Parijs? Je kan toch onmogelijk (militaire) strategieën bespreken met 2 mollen in je middens?

We maken wat mee. Dat dit maar goed afloopt voor ieder van ons.

Absoluut meesterlijke zet van Trump - ik heb geen idee wie zijn adviseurs zijn of wat het IQ van Trump zelf is - maar het moet gigantisch hoog zijn. Met een handvol
De macht lijkt wel absoluut te zijn: politiek, militair, .. - waar kan je een cursus volgen om te onderhandelen als Trump.
  • Wat gaan we doen - daar in Parijs wat lopen ijsberen en zeggen dat Trump de waarheid aan het verdraaien is?
En dat brengt ons bij Lavrov: die stelde dat Europa niet meer weet wat politiek is - hij heeft gelijk, Europa is niet vertrouwd met deze wijze van politiek.
Trump een hoog IQ? Zou ik niet durven zeggen, integendeel zelfs.
De man spreekt op een niveau van een lager school kind.

De politiek dat Rusland en Trump nu doen, noem ik geen politiek! Dat is gewoon pestgedrag.

Absoluut meesterlijke zet van Trump - ik heb geen idee wie zijn adviseurs zijn of wat het IQ van Trump zelf is - maar het moet gigantisch hoog zijn. Met een handvol quotes op een paar dagen tijd is dit het resultaat:
  • Aanzet tot onderhandelingen tussen Rusland en de VS
  • Europa volledig KO, door te stellen dat Oekraïne de oorlog is begonnen heeft Europa een veel groter probleem dan Rusland - namelijk de VS
  • Oekraïne zelf mag later ongetwijfeld aanschuiven, al was het maar om de tafel te vullen
  • De VS heeft meer macht rond de tafel gekregen dan Europa, Oekraïne en Rusland samen
  • Internationaal wordt er enkel naar de VS gekeken, de rest is bijzaak
  • Diplomatieke banden tussen de VS en Rusland worden aangehaald

Wat Trump hier doet is de stabiliteit van heel de wereld in gevaar brengen eerder.
Staat >50% van de Amerikanen hier dan achter dat hij zijn bondgenoten verraadt voor Rusland?

En weet Trump ook niet dat wanneer je Rusland meer macht geeft, je onrechtstreeks ook meer macht geeft aan Iran en China?
Hij zegt zelf dat die landen niet de beste bedoelingen voor de VS hebben. Is die echt zo kortzichtig?

Terug
Bovenaan