Sommigen hier lopen ook wel serieus vooruit op de zaken.
Als je Rubio hoort dan klinkt het niet alsof ze daar onderling de knikkers al aan het verdelen zijn zonder de EU (of zonder Oekraïne zelfs). Dat is ook gewoon onrealistisch gezien de VS en Rusland elkaar nog steeds voor geen meter zullen betrouwen. Voor de rest spreekt men over een gelekt absurd plan van Trump waarin Oekraine economisch gekoloniseerd wordt, maar zolang dat een of ander lek is is het geen betrouwbare info. Los daarvan moet de EU natuurlijk wel asap mee doen met de gesprekken, maar dat betekent dan dat je de Russen terug als gesprekspartner ziet. Tof is dat niet gezien de voorbije jaren.
Ik ben absoluut geen fan van Trump, maar in dit geval vind het ik wel een positieve zaak dat men opnieuw kan praten. Het alternatief was dat dat conflict nog langer zou aanslepen, en dat zou ook zo maar verder kunnen escaleren. Nu komt er schot in de zaak.
Wat betreft een "fuck you America" houding van de EU: dat lijkt me een bijzonder slecht idee. De vijandigheid van de Russen hebben we al, dus als je op dit moment de relaties met Amerika ook vijandiger laat worden dan zit je gevangen tussen 2 vuren. Ja, de EU moet meer op eigen benen staan, maar dat betekent niet dat we extreem moeten reageren op de capriolen van Trump. Blijven hameren op samenwerking, zonder u te laten doen (dus wel proportioneel reageren op bv. tariffs), maar als we even gek gaan beginnen doen als Trump dan maken we het onszelf alleen maar lastiger.