Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zou een pakketje van 700 miljard op tafel liggen.

Zalig, hoeveel drones kunnen ze daarmee niet bestellen zeg? Ze kunnen de Russen voor 4 jaar in het permanent donker steken als ze die allemaal tegelijk laten overvliegen.

Die 700M is uit de lucht gegrepen.
Een mechanisme als bij covid betekend niet dat het eenzelfde bedrag betreft (nogmaals een reden om Kyivpost altijd sceptisch te bekijken)

En kunnen we alstublieft ophouden met het Russische praatpunt van Oekraïne op te splitsen te herhalen.
Dat is iets wat Russische propaganda al sinds 2014 verkondigt en past perfect in hun verhaal dat UA een nepstaat is (deel behoort Polen toe, een ander Hongarije, Roemenië, blahblahblah)
Denk niet dat de posters het zo bedoelen maar zo zie je maar hoe makkelijk zo'n dingen het bewustzijn insluipen. Genoeg herhaling en mensen pikken het ergens op.

Dan doet hij dat maar hé.

Het is nu ook niet alsof China of Indië of Israël of Turkije ons de oorlog gaat verklaren... De enige die dat dan kan is Rusland. En die hebben hun handen nu al vol met Oekraïne.
Ik zie enkel maar nadelen voor Amerika en Trump om eerlijk te zijn...

Om nog maar te zwijgen over de wespennest die hij in Amerika zou creëren door die actie...
Op zich zou ik zo een fuck you America houding wel kunnen waarderen van onze Europese leiders.

Het is de enige correcte optie.
Wat is het alternatief, op onze kniëen vallen voor Trump? Dan naait hij ons volgende week 2x zo hard op een andere manier.
Toon Trump dat we zonder de VS ook wel verder kunnen en hij zal waarschijnlijk wel een toontje minderen.
Als hij terug met tarieven begint te dreigen moet de EU misschien dreigen om export van ASML tech en maintenance buiten Europa te blokkeren.

Europa moet leren op zijn eigen benen te staan. We kunnen er enkel maar op vooruit gaan zo.
Hopelijk gaat deze oorlog tussen Oekraïne en Rusland de geschiedenis in als de trigger voor Europa om de trainingswielen af te nemen.
Qua energie afhankelijkheid heeft het ons de goede kant op gezet, al is er nog veel werk.
Nu politiek en militair ook aub.

Wat is het alternatief, op onze kniëen vallen voor Trump? Dan naait hij ons volgende week 2x zo hard op een andere manier.
Toon Trump dat we zonder de VS ook wel verder kunnen en hij zal waarschijnlijk wel een toontje minderen.
Als hij terug met tarieven begint te dreigen moet de EU misschien dreigen om export van ASML tech en maintenance buiten Europa te blokkeren.

Europa moet leren op zijn eigen benen te staan. We kunnen er enkel maar op vooruit gaan zo.
Hopelijk gaat deze oorlog tussen Oekraïne en Rusland de geschiedenis in als de trigger voor Europa om de trainingswielen af te nemen.
Qua energie afhankelijkheid heeft het ons de goede kant op gezet, al is er nog veel werk.
De niet onterechte vrees is daarbij evenwel dat het te laat is. Wat er vandaag gebeurt stond al jaren in de sterren geschreven. Toch gebeurde er quasi niks. En nu heeft de realiteit ons ingehaald en het is bijlange niet zeker of we opgewassen zijn tegen een wereld waarin we het zonder de Amerikaanse steun moeten stellen, laat staan één waarin ze ons actief tegenwerken.

De niet onterechte vrees is daarbij evenwel dat het te laat is. Wat er vandaag gebeurt stond al jaren in de sterren geschreven. Toch gebeurde er quasi niks. En nu heeft de realiteit ons ingehaald en het is bijlange niet zeker of we opgewassen zijn tegen een wereld waarin we het zonder de Amerikaanse steun moeten stellen, laat staan één waarin ze ons actief tegenwerken.
Maar ik ben van mening dat we het onszelf verplicht zijn om het toch te proberen. Want op voorhand zeggen dat het niet kan is net waarom men geen schrik heeft van Europa.

Die boodschap hebben we 8 jaar geleden al gehad en er gebeurde niets.
Zelfs in 2011 waarschuwde de VS, nog onder Obama, dat we onze bijdrage moesten betalen.
Enkele jaren later kwam Trump dat nog eens een pak botter verkondigen.
Toen viel Rusland Oekraïne binnen en waar staan we?

Beetje verongelukt doen omdat Trump exact doet wat hij zei.
En lachen met die domme Amerikanen terwijl we met het moreel vingertje maar wat wijzen.
Dat hebben we goed gedaan, ja.

"Maar pas op, nu gaan we eindelijk wakker worden".

Zelfs in 2011 waarschuwde de VS, nog onder Obama, dat we onze bijdrage moesten betalen.

En lachen met die domme Amerikanen terwijl we met het moreel vingertje maar wat wijzen.

Ja maar nu is het wel voor echt he :unsure:

Maar ik ben van mening dat we het onszelf verplicht zijn om het toch te proberen. Want op voorhand zeggen dat het niet kan is net waarom men geen schrik heeft van Europa.
Een houding die ook wel wel genegen ben, al kan ik niet ontkennen toch wel enige vrees te voelen voor mijn kinderen.

De gelijkenissen met de jaren 30 gaan toch meer en meer op vind ik, we zitten al in 1938 toen tsjechie opgedeeld werd zonder hun eigen inspraak, precies wat trump en putin nu aan het doen zijn. Hitler die dan beloofde niet meer uit te breiden en een jaar later stonden ze in warschau. Straks begint ww3 ook in polen.

Ik begin stilaan echt wel schrik te krijgen dat een grote oorlog onvermijdelijk is zolang putin nog leeft, die kerel is onberekenbaar en denkt niet rationeel na.

Sommigen hier lopen ook wel serieus vooruit op de zaken.

Als je Rubio hoort dan klinkt het niet alsof ze daar onderling de knikkers al aan het verdelen zijn zonder de EU (of zonder Oekraïne zelfs). Dat is ook gewoon onrealistisch gezien de VS en Rusland elkaar nog steeds voor geen meter zullen betrouwen. Voor de rest spreekt men over een gelekt absurd plan van Trump waarin Oekraine economisch gekoloniseerd wordt, maar zolang dat een of ander lek is is het geen betrouwbare info. Los daarvan moet de EU natuurlijk wel asap mee doen met de gesprekken, maar dat betekent dan dat je de Russen terug als gesprekspartner ziet. Tof is dat niet gezien de voorbije jaren.

Ik ben absoluut geen fan van Trump, maar in dit geval vind het ik wel een positieve zaak dat men opnieuw kan praten. Het alternatief was dat dat conflict nog langer zou aanslepen, en dat zou ook zo maar verder kunnen escaleren. Nu komt er schot in de zaak.

Wat betreft een "fuck you America" houding van de EU: dat lijkt me een bijzonder slecht idee. De vijandigheid van de Russen hebben we al, dus als je op dit moment de relaties met Amerika ook vijandiger laat worden dan zit je gevangen tussen 2 vuren. Ja, de EU moet meer op eigen benen staan, maar dat betekent niet dat we extreem moeten reageren op de capriolen van Trump. Blijven hameren op samenwerking, zonder u te laten doen (dus wel proportioneel reageren op bv. tariffs), maar als we even gek gaan beginnen doen als Trump dan maken we het onszelf alleen maar lastiger.

Wat is verongelukt doen?

Als je Rubio hoort dan klinkt het niet alsof ze daar onderling de knikkers al aan het verdelen zijn zonder de EU (of zonder Oekraïne zelfs). Dat is ook gewoon onrealistisch gezien de VS en Rusland elkaar nog steeds voor geen meter zullen betrouwen. Voor de rest spreekt men over een gelekt absurd plan van Trump waarin Oekraine economisch gekoloniseerd wordt, maar zolang dat een of ander lek is is het geen betrouwbare info. Los daarvan moet de EU natuurlijk wel asap mee doen met de gesprekken, maar dat betekent dan dat je de Russen terug als gesprekspartner ziet. Tof is dat niet gezien de voorbije jaren.

Ik ben absoluut geen fan van Trump, maar in dit geval vind het ik wel een positieve zaak dat men opnieuw kan praten. Het alternatief was dat dat conflict nog langer zou aanslepen, en dat zou ook zo maar verder kunnen escaleren. Nu komt er schot in de zaak.

Wat betreft een "fuck you America" houding van de EU: dat lijkt me een bijzonder slecht idee. De vijandigheid van de Russen hebben we al, dus als je op dit moment de relaties met Amerika ook vijandiger laat worden dan zit je gevangen tussen 2 vuren. Ja, de EU moet meer op eigen benen staan, maar dat betekent niet dat we extreem moeten reageren op de capriolen van Trump. Blijven hameren op samenwerking, zonder u te laten doen (dus wel proportioneel reageren op bv. tariffs), maar als we even gek gaan beginnen doen als Trump dan maken we het onszelf alleen maar lastiger.

Je bent aan het onderhandelen vanuit een positie van zwakte. Of toch in de ogen van de Russen. Dat is dus helemaal geen goed startpunt. Het alternatief was beter geweest vanuit het Europees standpunt. Ik laat het standpunt van de Oekraïners in het midden. Aangezien zij aan het sneuvelen zijn voor dat sterker Europees standpunt.

Voor de rest draait het niet om een fuck you Amerika houding te hebben. Maar wel een houding te hebben dat je vanuit een eigen overtuiging als blok reageert. Met een niet te misverstane boodschap dat een playbook toe te passen dat kadert uit een koloniaal verleden niet meer van deze tijd is. En dat we dat ook niet accepteren.
Dat we daarnaast onze big boy pants aandoen en instaan, zoals gevraagd door Trump, in de veiligheidsgaranties van ons eigen continent.

Dat het trump een blauwtje doet lopen is voor mij wat icing zoals men zegt, maar doet er eigenlijk niet toe. Maar het belangrijkste is dat we een duidelijk signaal geven, liefst samen met andere landen (Canada, Japan, Australië, Groenland, etc...) dat de tactiek van proberen over ons heen te wandelen niet werkt. En dat er beter een oplossing gevonden wordt van gezamenlijk respect. En belangrijk dat zo'n tactiek op geen enkel moment een positief effect zal hebben. Enkel negatief.
Het moment dat we ons laten doen om toch maar Amerika niet voor het hoofd te stoten of ... is het moment dat we verloren hebben. Of zo komt het mij toch over bij Trump.

Zoals men daarnet zei in De Afspraak: We kunnen als EU het geld nu uitgeven aan defensie of beveiliging van Oekraïne en bij uitbreiding Europa, dat tegenover een verzwakt Rusland. Of over 4-5 jaar moeten we dat geld alsnog uitgeven omdat de Rus -tegen dan op volledige sterkte- een ander land binnenvalt.
Het is nu doortastend zijn of over een paar jaar alles nog eens overdoen.

Ik geloof niet dat mensen problemen hebben met Amerika maar eerder waarop de leider van Amerika zich gedraagt. Dus ipv een fuck you America is het toch eerder een fuck you Trump.

Maar trump toont momenteel wel een duidelijke fuck you europe vinger

Trump, Vance & Musk in principe wel, maar Rubio heeft mijns inziens nog niks verkeerd gedaan of gezegd naar de EU toe.
Maar dan nog: als de EU proactief mee begint te doen met zo'n houding dan schieten we (momenteel) in onze eigen voet.

Dan heb je een officieren probleem, geen dienstplichtigen probleem hé. Dat officieren probleem kan je relatief gemakkelijk oplossen door geen beroepsmilitairen in te schakelen als officieren binnen eenheden die gevormd worden door dienstplichtigen. Richt iets op gelijkaardig aan ROTC, laat studenten uit het hoger onderwijs hun opleiding combineren met een militaire opleiding en na hun studies laat je hen 18-maanden dienen bijvoorbeeld. Dat zijn per definitie mensen die willen dienen en je kan aan hun prestaties beloningen hangen zoals volledige terugbetaling van de studies, financiële hulp bij allerhande zaken, voorrang bij bepaalde jobs in de privé sector, etc. Werk onder het principe "Steun jij de Unie? Dan steunt de Unie jou".
Dat is dan toch geen dienstplicht? Vrij keuze en betaald, allemaal goed voor mij hoor.
En militairen hun ontslag laten geven wanneer ze willen? Dat gaat zeker goed aflopen op het moment dat er een oorlog uitbreekt, het moment dat er een grote bom valt op je peloton 10% dood 20% gewond en de rest geeft hun ontslag? Of gaat het zover niet komen en geven ze allemaal hun ontslag op het moment dat een vijand de grens oversteekt? Of moeten ze dan eerst hun opzegperiode presteren?
Het leeuwendeel van een militaire cariere wordt uitgevoerd in vredestijd. Als men dan al kan vertrekken wanneer men wil, is dat al een groot voordeel. We bespreken hier -denk ik- de opbouw van een leger in vredestijd. Dat er in oorlogstijd andere regels kunnen gelden als de vijand voor de deur staat, daar heb ik ook geen probleem mee.

En om eerlijk te zijn, zelfs al is legerdienst verplicht, ga je daar rekening mee houden als er een bom valt? Dat is een persoonlijk iets. Ofwel vecht je door, ofwel niet. Of dat nu verplicht is of niet.
Je negeert ook de rest van mijn post dat je voor een groot (land) leger nog geen 10% van je 18-jarigen zou moeten mobiliseren. Als je die dienstplichtigen als garrison forces gaat gebruiken om een eerste aanvalsgolf af te slagen om de beroepslegers tijd te geven om te mobiliseren dan kan je die 50 brigades uit mijn voorbeeld perfect cutten naar 20 brigades (13 frontlinie 7 als reserve om te roteren). Dan heb je nog geen 4% nodig. Als nog geen 4% van je 18-jarige bevolking in het leger wilt om hun eigen waarden en hun eigen thuis te verdedigen dan kan je evengoed de broek afdoen en voorover buigen voor de eerste de beste grootmacht die komt kloppen. Een eenheid wordt combat ineffective wanneer het 30% van zijn manschappen verliest bij de huidige beroepslegers komt dat dus neer op 400.000 manschappen (en dus slechts een 130.000 gevechtstroepen!!!). Rusland zou vooralsnog 700.000 manschappen hebben verloren in Oekraïne op 3 jaar tijd. Wanneer je dus geen vervangers vindt voor je verliezen zou dat dus willen zeggen dat Europa in zijn geheel de oorlog een jaar sneller zou verliezen dan Oekraïne (en zij zitten wel nog stevig in het zadel). Dan lijkt mij het alternatief van een beperkt aantal dienstplichtigen die een jaar lang janken omdat ze het wat koud hebben in een donker bos het betere alternatief.
Ik snap niet waarom je per se 10% van de 18 jarigen zou willen verplichten. Waarom niet 1% van de 18 tot 28 jarigen proberen overtuigen om een militaire carriere vrijwillig aan te gaan? Maak de job aantrekkelijk, en dienstplicht is niet nodig. Vrijwillige leden gaan veel gemotiveerder zijn, en zwaaien ook niet na 1 jaar af. Meer ervaring dat in het leger blijft.

Ik blijf er bij: als je in vredestijd de dienstplicht moet invoeren, dan doe je iets verkeerd als land en/of als leger.

Ik blijf er bij: als je in vredestijd de dienstplicht moet invoeren, dan doe je iets verkeerd als land en/of als leger.
Er is toch niets mis mee om 18 jarigen zelfredzaamheid, fysieke training, opleiden om met zware voertuigen(vrachtwagens,...) te leren rijden, overlevingstechnieken,... aan te leren. Zo worden het weerbaardere mensen mocht er toch een conflict uitbreken.
Ze kunnen ook dan altijd worden ingezet bij hulp bij natuurrampen.

Eigenlijk zie ik daar niets verkeerds in. Precies jammer dat het afgeschaft werd.

Terug
Bovenaan