Was er niet een f35 in de chinese zee verongelukt tijdje terug? Het is niet duidelijk of ze die hebben kunnen recupereren of tot ontploffing hebben gebracht (al dan niet op afstand? Met kill switch? )
Denk niet dat er voor de avionics nog veel kill switch nodig was gezien het zout water ... eerder voor de (RCS) design, material science ( RAM coatings), etc
#################################
Ik las hier ergens in de thread dat de lidstaten inspanningen mbt tot militaire capaciteit niet onderhevig zouden zijn aan de strenge budgettaire EU regels, bron? Als dat waar is moeten ze vandaag in gang schieten?!
Ma bon niet dat ik geloof dat een 2de poging tot EDC deze keer wel succesvol boven de doopvont gaat worden gehouden worden gezien de verschillende interests van elke member state. In België krijgen ze amper verkocht om bv Brussel 1 te maken voor efficiëntie reden, laat staan dat zo een oefening op europees niveau zou lukken ma bon ze mogen me verbazen..
In any case moesten "als en misschien" toch waarheid worden moeten ze het echt gigantisch aanpakken.
1) Zwaar joint investeringen en eventueel tax cuts voor Europese defence contractors. FCAS & Tempest programma’s van Frankrijk, Germany, UK voor 5th & 6th generation fighters moeten versneld worden, zodat we op termijn eigenlijk compleet onafhankelijk worden van Boeing, Northrop Grumman, General Dynamics, Lockheed Martin. Zelfde voor AAM/AGM/PGBs, vollebak op MBDA, zodat Raytheon na verloop van tijd hun AIM-9Xen en AIM-120s en hun future AIM-260 JATMs enkel nog bijna aan de domestic straatstenen kwijt geraakt.
Niet perse volledig afscheid nemen, da stoot te veel tegen de borst waarschijnlijk, maar toch overgrootte gedeelte Europees materiaal.
2) Andere tactische investeringen die dringend nodig zijn:
a) Verdere investeringen in toegankelijk onderwijs & R&D, longterm imo "de énige manier" om andere wereldmachten de loef af te steken.
b) Telecom, recent hier nog een analyse neergepend in een andere sectie. Beste telecom target met een grote global metro presence voor een EU overname is imo Colt qua infra. Zat net te googlen, wist totaal niet dat die onderdeel van een amerikaanse investerings maatschappij zijn, the fuck. Hoe heeft DG Competition dit laten passeren, absurd eigenlijk ?! Tijd om via DG competition een gedwongen verkopen af te dwingen , idealiter in handen van mainland EU.
5) Infrastructuur: Traditionele infra allemaal relatief oud en net niet versleten.
Tech infra:
Data centers: US: Amazon/Microsoft/Google | China: Alibaba | Europa: relatief lege doos.
Telco:
US: ATT/Verizon/Lumen (oude Qwest/Level3) (hebben relatief grote Metro fiber netwerken outside US footprints en crosscontinental sea FO cable infra)
UK: Vodafone/BT/Colt, laatste ook gigantisch geïnvesteerd in metro loops laatste jaren.
Europa: Deutsche Telecom & Telefonica hoewel globale spelers, hebben zeker geen globale metro presence, Teleconica historisch misschien wat meer in LATAM, moeilijk in te schatten
China: geloof ik niet in dat die buiten china veel strategische metro telco infra hebben.
c) Data centers & AI.
d) Cybersecurity (Om te beginnen nen volledig audit & bug bounties doen van bestaande strategische (EU) infra/real estate (Ik wil niet weten eigenlijk wat voor nen gatenkaas/speelplaats bv Brussel is voor intelligence agencies tbh

)
e) Intelligence agency
f) New gen Nuclear PP en verder onderzoek naar fusie