Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er moet toch een manier zijn om een Europees leger uit te werken met de eigenheid van het land te bewaren.
Bataljons moeten op zich niet Europees gemengd zijn. Commandostructuur moet Europees zijn.
Iets wat nu al in NAVO-verband waarschijnlijk al bestaat.
Idem voor oefeningen en trainingen.

Hoe zou Polen zich momenteel voelen t.o.v. de aanpak van Trump, buurland - en % ook een top -bijdrager tot de NAVO en dus lid van Trump zijn >=2% clubje?

Heel simpel, gezien de samenleving in Polen even hard verzuurd en gepolariseerd is als in de VS:

- de "linkerzijde" (dat eigenlijk gewoon een soort van mix tussen Open VLD en NV-A is) is pro-EU en anti-Trump en vinden dit allemaal onacceptabel.
- de "rechterzijde" (dat een mix is van SPA en Vlaams Belang) juicht het toe en geeft hem helemaal gelijk. Ze slikken alles wat uit Trump zijn bek (en gat) komt, omdat die net zoals hun anti-klimaat is, anti-woke en anti-migranten. Dat die geen hol geeft om Polen negeren ze (want aja, Vance en Hegseth zeiden positieve dingen over Polen!), dat die graag bij Poetin aan tafel aanschuift, negeren ze ook. Hoe ze binnen 1 jaar hun Rusland-haat met Trump-love gaan blijven combineren wanneer die laatste zijn masker is afgevallen, is een interessant vraagstuk.

Er moet toch een manier zijn om een Europees leger uit te werken met de eigenheid van het land te bewaren.
Bataljons moeten op zich niet Europees gemengd zijn. Commandostructuur moet Europees zijn.
Iets wat nu al in NAVO-verband waarschijnlijk al bestaat.
Idem voor oefeningen en trainingen.
Ik weet eigenlijk niet waarom een Europees leger de eigenheid van een land zou moeten bewaren. Imo stellen we ons toch ook hier in Belgie niet de vraag of ons leger nu Vlaams of Waals is. De enige vraag die ik eigenlijk zie is was het kost en of het op iets trekt. En als je efficiënt wil omgaan met zulke zaken dan moet je volgens mij toch inzetten op schaalgrootte, harmonisering en samenwerking. Net wat het gemakkelijkst zou zijn moest Europa het voortouw nemen op dit gebied. En dat lijkt me minder ingrijpende zaken te zijn dan veel wetgeving omtrent open markt of dezelfde munt.

Ook de UK, wat toch als één van de sterkste Europese legers gezien wordt kan drie dagen verder met hun munitie las ik deze week.
Ik denk dat er inderdaad wel snel de nodige manschappen bij elkaar geraapt kunnen worden. Maar de moeilijkheid zal zijn ze te voorzien van al het materieel dat nodig is bij een grootschalige militaire operatie.
Materiaal is inderdaad het grootste probleem.
Als je kijkt naar België (niet het beste voorbeeld maar soit)
Wij kunnen max 1/3 van onze actieve soldaten inzetten. Je zit al met de gedeelde pool van materiaal dus in theorie iets meer dan 50% maar al materiaal heeft ook een bepaalt faal percentage als je in een langdurig conflict zit.

Of onze F16s. Je zit met een 50tal toestellen waarvan er maar 30 beschikbaar zijn op elk moment omwille van onderhoud. Van die 30 is maar maar materiaal om de helft naar een oorlog te sturen (gaat dan niet over raketten maar bv sniper pods ed).
Er zijn ongeveer een 50tal actieve piloten en nog een tiental officieren die in principe ook geactiveerd kunnen worden.
Onderhoud en rotatie van piloten in rekening gebracht kunnen we 6 ! toestellen semi-permanent inzetten en 2tal voor zeer korte periode.
Met semi-permanent bedoel ik dat na meer dan 1 jaar full continu inzetbaarheid onze luchtmacht volledig op zijn gat ligt. De piloten gaan niet meer kunnen trainen en de vliegtuigen gaan opgebruikt worden.
Ter info, we hebben 35 F35s gekocht die nog meer onderhoud vergen dan F16s.

Dat is geen Belgisch probleem.
Amerika heeft dat ook in kaart gebracht. https://www.gao.gov/assets/gao-16-841.pdf
The military services have reported persistently low readiness levels, which they have attributed to emerging and continued demands on their forces, reduced force structure, and increased frequency and length of deployments. For example, the Air Force experienced a 58 percent decrease in the number of fighter and bomber squadrons from 1991 to 2015 while maintaining a persistent level of demand from the combatant commands for the use of its forces. In addition, the Navy has experienced an 18 percent decrease in its fleet of ships since 1998 and an increase in demand, resulting in the deployment lengths for many ships increasing from 7 months to a less sustainable 9 months.

Maar ook in Nederland had men problemen.
In 2017 kon Nederland onze Belgische F16s in Jordanië niet aflossen.
4 F16tjes!

Daarom dat ik ook zo scherp ben als weer iemand afkomt met onze top F16s en mijnenvegers.
Dat zijn stellingen uit het verleden.
België zat ooit met 160 F16s bij in de top 3 van de F16 wereld. Wij hebben die mee ontwikkelt.
Wij hadden ooit 9 mijnenvegers rondvaren.
"ooit"

Laatst bewerkt:
Scholz is dat Europees overleg al in de grond aan het steken voor het begonnen is. Hou toch allemaal jullie bek en kom vrijdag gezamelijk met één helder, zelfzeker en daadkrachtig voorstel.

Ik heb weinig hoop op een echt verenigd Europa en die slinkt verder met de minuut.

Scholz is dat Europees overleg al in de grond aan het steken voor het begonnen is. Hou toch allemaal jullie bek en kom vrijdag gezamelijk met één helder, zelfzeker en daadkrachtig voorstel.

Ik heb weinig hoop op een echt verenigd Europa en die slinkt verder met de minuut.
En in eigen land zal die dan weer niet weten waarom hij dit weekend een pandoering zal krijgen.

Ik weet wel niet wat een Europees leger te maken zou hebben met meer regels? Imo moeten mensen ook bepaalde zaken eens los van elkaar zien en niet direct in een kramp schieten van zodra het woord EU uitgesproken is.
Wie zegt dat dat Europees leger niet intern wordt gebruikt? En wie moet dat besturen? Het klinkt leuk, maar tegen dat er het eventueel zou zijn, welk jaar spreken we dan?

Wie zegt dat dat Europees leger niet intern wordt gebruikt?
Ik zou niet weten waarom, of gaan we Europese landen die niet in de pas lopen militair gaan bezetten?
En wie moet dat besturen? Het klinkt leuk, maar tegen dat er het eventueel zou zijn, welk jaar spreken we dan?
En wie moet de Navo troepen gaan besturen? En wat maakt het uit welk jaar het er zou zijn, als we op die wijze zaken gaan afschieten dan veranderd er gewoon niks meer in de wereld.

Het is niet evident om zomaar even van straaljager te veranderen. Er gaan daar veel trainingen in en andere zaken, waardoor het nu wat te laat is.

Schijnt fake News te zijn. Ik heb er alleszins nog geen bron van gezien buiten wat redditors die dit beweren.
Met de Iraanse Tomcats & AIM-54 Phoenix AAMs in het achterhoofd, kan ik me eigenlijk niet inbeelden dat de US geen backdoors heeft ingebouwd in het ganse JSF programma en alles van ordnance, 500% zeker wel. Die mannen gaan zich geen 2x laten vangen!

Laatst bewerkt:
Ja, dat is inderdaad ook weer een serieus WTF moment. Hoewel het natuurlijk wel een blijk is van oprechtheid, op dit moment in de Europese geschiedenis op het podium, op die plek, beginnen janken is echt wel het hoongelach over heel Europa afroepen.
Vooral als het dezelfde kerel is die een paar jaar geleden nog aan het lachen was met trump zijn speech over energieafhankelijkheid van rusland.
Bon ik had het ook maar gezien op amerikaanse fora dat het dezelfde persoon was. Waar het natuurlijk op ... hoongelach.... uitdraaide...
Dat het die mens zijn laatste termijn was nuanceert wel alles een beetje maar een mooi beeld is het natuurlijk niet.

Laatst bewerkt:
Met de Iraanse Tomcats & AIM-54 Phoenix AAMs in het achterhoofd, kan ik me eigenlijk niet inbeelden dat de US geen backdoors heeft ingebouwd in het ganse JSF programma en alles van ordnance, 500% zeker wel. Die mannen gaan zich geen 2x laten vangen!
Als die backdoor er is, kan die ook misbruikt worden door tegenstanders. Zou de US zoiets durven riskeren?

Dat weet alleen de US .... en Israël, want zij zijn de enigen die toegang hebben (of hadden in 2016) tot de software van de F-35.
Of dat die kill switch er is of niet, maakt eigenlijk niet veel uit. Het ODIN systeem, wat het onderhoud regelt is in hun handen. Geen onderdelen, geen gevechtsvliegtuig.
Was er niet een f35 in de chinese zee verongelukt tijdje terug? Het is niet duidelijk of ze die hebben kunnen recupereren of tot ontploffing hebben gebracht (al dan niet op afstand? Met kill switch? )

Was er niet een f35 in de chinese zee verongelukt tijdje terug? Het is niet duidelijk of ze die hebben kunnen recupereren of tot ontploffing hebben gebracht (al dan niet op afstand? Met kill switch? )

Denk niet dat er voor de avionics nog veel kill switch nodig was gezien het zout water ... eerder voor de (RCS) design, material science ( RAM coatings), etc

#################################

Ik las hier ergens in de thread dat de lidstaten inspanningen mbt tot militaire capaciteit niet onderhevig zouden zijn aan de strenge budgettaire EU regels, bron? Als dat waar is moeten ze vandaag in gang schieten?!

Ma bon niet dat ik geloof dat een 2de poging tot EDC deze keer wel succesvol boven de doopvont gaat worden gehouden worden gezien de verschillende interests van elke member state. In België krijgen ze amper verkocht om bv Brussel 1 te maken voor efficiëntie reden, laat staan dat zo een oefening op europees niveau zou lukken ma bon ze mogen me verbazen..

In any case moesten "als en misschien" toch waarheid worden moeten ze het echt gigantisch aanpakken.

1) Zwaar joint investeringen en eventueel tax cuts voor Europese defence contractors. FCAS & Tempest programma’s van Frankrijk, Germany, UK voor 5th & 6th generation fighters moeten versneld worden, zodat we op termijn eigenlijk compleet onafhankelijk worden van Boeing, Northrop Grumman, General Dynamics, Lockheed Martin. Zelfde voor AAM/AGM/PGBs, vollebak op MBDA, zodat Raytheon na verloop van tijd hun AIM-9Xen en AIM-120s en hun future AIM-260 JATMs enkel nog bijna aan de domestic straatstenen kwijt geraakt.

Niet perse volledig afscheid nemen, da stoot te veel tegen de borst waarschijnlijk, maar toch overgrootte gedeelte Europees materiaal.

2) Andere tactische investeringen die dringend nodig zijn:

a) Verdere investeringen in toegankelijk onderwijs & R&D, longterm imo "de énige manier" om andere wereldmachten de loef af te steken.

b) Telecom, recent hier nog een analyse neergepend in een andere sectie. Beste telecom target met een grote global metro presence voor een EU overname is imo Colt qua infra. Zat net te googlen, wist totaal niet dat die onderdeel van een amerikaanse investerings maatschappij zijn, the fuck. Hoe heeft DG Competition dit laten passeren, absurd eigenlijk ?! Tijd om via DG competition een gedwongen verkopen af te dwingen , idealiter in handen van mainland EU.

5) Infrastructuur: Traditionele infra allemaal relatief oud en net niet versleten.​

Tech infra:​
Data centers: US: Amazon/Microsoft/Google | China: Alibaba | Europa: relatief lege doos.​
Telco:​
US: ATT/Verizon/Lumen (oude Qwest/Level3) (hebben relatief grote Metro fiber netwerken outside US footprints en crosscontinental sea FO cable infra)​
UK: Vodafone/BT/Colt, laatste ook gigantisch geïnvesteerd in metro loops laatste jaren.​
Europa: Deutsche Telecom & Telefonica hoewel globale spelers, hebben zeker geen globale metro presence, Teleconica historisch misschien wat meer in LATAM, moeilijk in te schatten​
China: geloof ik niet in dat die buiten china veel strategische metro telco infra hebben.​

c) Data centers & AI.
d) Cybersecurity (Om te beginnen nen volledig audit & bug bounties doen van bestaande strategische (EU) infra/real estate (Ik wil niet weten eigenlijk wat voor nen gatenkaas/speelplaats bv Brussel is voor intelligence agencies tbh :S)
e) Intelligence agency
f) New gen Nuclear PP en verder onderzoek naar fusie

Laatst bewerkt:

The US side at the Munich Security Conference demanded that Ukraine immediately agree to their version of the mineral resources deal in exchange for aid, otherwise, they threatened to prevent a meeting with US Vice President JD Vance.
Afpersing, en dan:
However, the pressure stopped after Kyiv refused, and the meeting took place anyway.
Stoerdoenerij bij die Amerikanen.

Dat lijkt wel DE strategie van de VS anno 2025 te zijn natuurlijk: dreigen met ontslag bij eigen personeel, dreigen met funding te blokkeren voor eigen departementen, dreigen met tarrifs voor zowat elk land, dreigen met uit NATO te stappen, nu dreigen met dit, ...
Triestige is dat het dikwijls nog werkt ook. Niet moeilijk natuurlijk als je de grootste bent op de speelplaats.

Over het "Europese leger", ik ben maar aan het filosoferen maar gezien veel landen een eengemaakt leger problematisch vinden voor hun eigen onafhankelijkheid en omdat er de problematiek is rond de comptabiliteit van de verschillende legers, zou het geen probleem zijn om via de militaire dienstplicht multinationale brigades op te richten?

1) Er zijn een hoop landen waar de militaire dienstplicht reeds van toepassing is en er zijn er meerdere die denken om dit terug op te starten.
2) Wanneer je verschillende nationaliteiten gaat mengen in dezelfde eenheden zal dit tot een zekere samenhorigheid leiden wat in de toekomst positief kan zijn in situaties waar de verschillende landen elkaar zouden moeten helpen. Het zal immers niet meer gaan over een ver land maar over mensen waar men mee heeft gediend.
3) De hele problematiek rondt het sturen van "onze jongens" zal veranderen in het sturen van "Europese jongens" wat misschien een lagere electorale drempel kan zijn voor politici.
4) Vereenvoudigde logistiek want in plaats van verschillende wapensystemen van verschillende legers te mixen kan je die multinationale brigades gelijk uitrusten.
5) Vereenvoudigde opleiding wegens gelijke tactieken en procedures.

Dat lijkt wel DE strategie van de VS anno 2025 te zijn natuurlijk: dreigen met ontslag bij eigen personeel, dreigen met funding te blokkeren voor eigen departementen, dreigen met tarrifs voor zowat elk land, dreigen met uit NATO te stappen, nu dreigen met dit, ...
Triestige is dat het dikwijls nog werkt ook. Niet moeilijk natuurlijk als je de grootste bent op de speelplaats.

Een beetje Putinesque. Dreigen en dreigen.

Over het "Europese leger", ik ben maar aan het filosoferen maar gezien veel landen een eengemaakt leger problematisch vinden voor hun eigen onafhankelijkheid en omdat er de problematiek is rond de comptabiliteit van de verschillende legers, zou het geen probleem zijn om via de militaire dienstplicht multinationale brigades op te richten?

1) Er zijn een hoop landen waar de militaire dienstplicht reeds van toepassing is en er zijn er meerdere die denken om dit terug op te starten.
2) Wanneer je verschillende nationaliteiten gaat mengen in dezelfde eenheden zal dit tot een zekere samenhorigheid leiden wat in de toekomst positief kan zijn in situaties waar de verschillende landen elkaar zouden moeten helpen. Het zal immers niet meer gaan over een ver land maar over mensen waar men mee heeft gediend.
3) De hele problematiek rondt het sturen van "onze jongens" zal veranderen in het sturen van "Europese jongens" wat misschien een lagere electorale drempel kan zijn voor politici.
4) Vereenvoudigde logistiek want in plaats van verschillende wapensystemen van verschillende legers te mixen kan je die multinationale brigades gelijk uitrusten.
5) Vereenvoudigde opleiding wegens gelijke tactieken en procedures.
Daarop inspelend.
Elk land een beetje vanalles of elk land zijn specialiteit?
Belgie = luchtmacht+ ondersteunende diensten
Frankrijk = land
Nederland = zee
...

Terug
Bovenaan