Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Klinkt mij zo'n beetje als de stok en het koekje, good cop / bad cop. Trump is de good cop, Vance is de bad cop.
Blufpoker. Sabre-rattling. Schijnagressiviteit. Big dick contest. Excusez les mots, maar op dat vlak zijn mensen toch echt zoals primaten. Enige wat daar nog ontbreekt in dat wereldje met bonobo's is de paringsdrift.

Vance zegt toch niet dat er troepen in Oekraïne worden gestationeerd door de VS? De VS heeft meer dan genoeg middelen om Rusland militair te bedreigen vanuit NAVO-luchtmachtbasissen.
Jamaar, volgens Hegseth moesten het EU veiligheidstroepen zijn, niet onder de NAVO-vlag. Bij een aanval op die troepen moet US dan niet bijspringen en moet Rusland geen schrik hebben van de NAVO door Artikel 5 in gang te zetten(!). Dat leek toch een totaal vrijgeleide voor Rusland.
Ik snap niet goed dat Vance vandaag over een militaire tussenkomst van de US begint.
Spreken die eigenlijk iets af of is het een strategie om alles en iedereen in de war te brengen?

Jamaar, volgens Hegseth moesten het EU veiligheidstroepen zijn, niet onder de NAVO-vlag. Bij een aanval op die troepen moet US dan niet bijspringen en moet Rusland geen schrik hebben van de NAVO door Artikel 5 in gang te zetten(!). Dat leek toch een totaal vrijgeleide voor Rusland.
Ik snap niet goed dat Vance vandaag over een militaire tussenkomst van de US begint.
Spreken die eigenlijk iets af of is het een strategie om alles en iedereen in de war te brengen?
Maskirovka op zijn Amerikaans.

Veel controle heb je niet over wat Trump zegt: die zegt gewoon wat in hem opkomt, of wat iemand in de laatste 5 minuten tegen hem heeft gezegd, of op Fox gezien. Aandachtspanne van een fruitvlieg.

Maar ik denk inderdaad dat die niet veel afspreken en dat iedereen daar zit met eerst en vooral zijn eigen agenda: Trump wil stoer overkomen en gaan golfen, Vance moet zijn overlord Peter Thiel dienen en beziet Trump maar als een tijdelijke kar, Musk wil ... ja, wat eigenlijk? Zijn volgende lading ketamine?
Maar vooral wil iedereen zichzelf verrijken.

:unsure: wie runt de show ginder?

Vance dreigt met militaire actie als Poetin niet te goeder trouw onderhandelt over Oekraïne: “Deal zal veel mensen choqueren”

De spottende glimlach op de kop van de Russen gisteren is alweer verdwenen. Hopelijk blijft dat zo.

Ik hoop echt dat Europa en Oekraiene gewoon de woorden van wijze John J Rambo uitspreken als enkel de VS en Rusland samenkomen om te spreken over vrede.

Ik hoop echt dat Europa en Oekraiene gewoon de woorden van wijze John J Rambo uitspreken als enkel de VS en Rusland samenkomen om te spreken over vrede.

Is dat vanuit rambo III? Die waar rambo samen met de Mujahideen vecht tegen de russen? Zo rond 1988 uitgekomen terwijl de Sovjet-Afghaanse oorlog nog woedde? :unsure:

Edit, avondland is me voor :p

Die Hegseth ook maar een idioot, hij zei daar ook maar wat in Brussel zonder overleg blijkbaar. Vance mag al de brokken lijmen.

Dat heb je dan zeker als je totaal ongeschikte mensen tot minister promoveert.

En dan vandaag die Vance die in München komt orakelen dat Europa haar democratische waarden aan het verkwanselen is. Ik weet niet meer of ik moet bulderlachen of janken.

Mss moeten we Trump nog iets van krediet geven want niet alles is onzin natuurlijk:
  • Dat men in eerste instantie Europa voorbijgaat - wat wil je, het is niet veel meer dan een dure praatbarak geweest m.b.t. de oorlog, besluiteloosheid, traagheid en een uitgelezen kans om de superioriteit van de VS/Trump t.o.v. Europa te benadrukken. Dat Oekraïne in eerste instantie niet echt betrokken wordt zal mss ook te maken hebben met Zelensky - Rusland ziet dat blijkbaar niet zitten, mss is dat wel de volgende stap.
Yeah eigenlijk ook niet meer dan normaal dat de EU overgeslagen is. Ik denk dat ze binnen de EU zelf niet weten wie er aan tafel zou moeten aanschuiven. Costa van de European Council (stel u voor dat het Michel nog geweest was :oi22:), Macron, Scholz , Von der Leyden (om de gender equality groepen niet tegen de borst te stoten, onafhankelijk van haar capaciteiten), Borell van FA & SP met als top souffleur Theo Francken en zijn 26 andere scouts kompanen van defensie?

Ik trek het nu zwaar in het belachelijke maar vanuit een US perspectief, hebt ge toch al geen zin om ook maar de moeite te doen iemand proberen te betrekken van gans die bureaucratische en besluiteloze EU nest, toch?

Dit ganse conflict toont nog maar eens aan dat de EU als samenwerkingsverband en overlegmodel met zijn mix aan intergouvernementele en supranationale elementen redelijk uitgerangeerd is.

Sinds de faling van de vorming van de EDC in de jaren 50 is de EU redelijk hard in slaap gewiegd, om nu proberen om te schakelen en zelfvoorzienend te worden qua energie, voedsel, militair (laatste zal misschien wel nog lukken), lijkt me rijkelijk laat. Ik denk dat we al een paar decennia de boot hiervoor gemist hebben, tel daar bij de huidige moeilijke economische context/EU budgettaire regels en incoming tariff wars.

Zware tijden in het verschiet!

Maar vooral wil iedereen zichzelf verrijken.
Dit dus. It is all about the money (en de grondstoffen)

Mss gaat er dus een soort deal gesloten worden? Amerika blijft 3/4de van Oekraïne steunen en krijgt toegang tot belangrijke grondstoffen.
Poetin krijgt ook zijn stukje met grondstoffen en is content want hij kan het verkopen als een grote overwinning. Want daar gaat het in feite gewoon om.

Vergeet niet dat Trump voor zijn presidentschap heel lang een businessman was en dit nog altijd is.
De toon die hij voert als president toont dit ook gewoon aan. "Business man! Business! All the rest is ***!"

Waarom de vredesgesprekken over Oekraïne ook draaien om geld en grondstoffen

Mss gaat er dus een soort deal gesloten worden? Amerika blijft 3/4de van Oekraïne steunen en krijgt toegang tot belangrijke grondstoffen.
Poetin krijgt ook zijn stukje met grondstoffen en is content want hij kan het verkopen als een grote overwinning. Want daar gaat het in feite gewoon om.

Vergeet niet dat Trump voor zijn presidentschap heel lang een businessman was en dit nog altijd is.
De toon die hij voert als president toont dit ook gewoon aan. "Business man! Business! All the rest is ***!"

Beetje zoals Finland heeft gedaan, hoe Putin het ook mag verkopen Oekraïne heeft Rusland toch mooi tegen gehouden met mondjes maat materiaal te krijgen van het Westen.

Zelensky hoe erg het ook is hé had mss al beter moeten zeggen achter hun gelukte offensief om dan proberen te onderhandelen, zijn bevolking is op en wil ook dat het stopt is normaal achter jaren oorlog.

Maar de mensen van Oekraïne hebben wel gevochten als leeuwen tegen een barbaarse vijand, ze moeten wel gebieden opgeven maar dit zal toch de geschiedenis boeken ingaan als een oorlog dat toch een beetje gefaald is voor Rusland want veel mensen dachten dat over een weeg gedaan ging zijn.

Nu laten we eerst afwachten of er natuurlijk vrede komt en hopelijk toch een redelijke deal voor Oekraïne die het wel verdiend achter al het leed die hun levens geteisterd hebben de laatste jaren.

Die grondstoffen waar Trump zijn zinnen op heeft gezet liggen wel grotendeels in het door Rusland bezette gebied.

Dus als hij die echt wil zal Rusland daar toch weg moeten. En dat gaat Putin dan toch ook niet willen.

In een interview met Hendrik Vos in de morgen wordt er trouwens gezegd dat het beveiligen van Oekraïne en het controleren van een gedemilitariseerde zone 300.000 manschappen zal vragen (100.000 per rotatie).

Dat kan Europa niet waarmaken denk ik.

Terug
Bovenaan