Mss moeten we Trump nog iets van krediet geven want niet alles is onzin natuurlijk:
- Dat men in eerste instantie Europa voorbijgaat - wat wil je, het is niet veel meer dan een dure praatbarak geweest m.b.t. de oorlog, besluiteloosheid, traagheid en een uitgelezen kans om de superioriteit van de VS/Trump t.o.v. Europa te benadrukken. Dat Oekraïne in eerste instantie niet echt betrokken wordt zal mss ook te maken hebben met Zelensky - Rusland ziet dat blijkbaar niet zitten, mss is dat wel de volgende stap.
Yeah eigenlijk ook niet meer dan normaal dat de EU overgeslagen is. Ik denk dat ze binnen de EU zelf niet weten wie er aan tafel zou moeten aanschuiven. Costa van de European Council (stel u voor dat het Michel nog geweest was

), Macron, Scholz , Von der Leyden (om de gender equality groepen niet tegen de borst te stoten, onafhankelijk van haar capaciteiten), Borell van FA & SP met als top souffleur Theo Francken en zijn 26 andere scouts kompanen van defensie?
Ik trek het nu zwaar in het belachelijke maar vanuit een US perspectief, hebt ge toch al geen zin om ook maar de moeite te doen iemand proberen te betrekken van gans die bureaucratische en besluiteloze EU nest, toch?
Dit ganse conflict toont nog maar eens aan dat de EU als samenwerkingsverband en overlegmodel met zijn mix aan intergouvernementele en supranationale elementen redelijk uitgerangeerd is.
Sinds de faling van de vorming van de EDC in de jaren 50 is de EU redelijk hard in slaap gewiegd, om nu proberen om te schakelen en zelfvoorzienend te worden qua energie, voedsel, militair (laatste zal misschien wel nog lukken), lijkt me rijkelijk laat. Ik denk dat we al een paar decennia de boot hiervoor gemist hebben, tel daar bij de huidige moeilijke economische context/EU budgettaire regels en incoming tariff wars.
Zware tijden in het verschiet!