1. Niets stopt Oekraïne om de resterende wapens die Biden al heeft verstuurd op het Kremlin te gooien.
Trump kan dan wel dreigen met vergeldingsacties maar wat gaat ie dan doen? WO-3 dan starten als ze niet luisteren? Want dat gaat dan effectief de enige optie zijn.
Zolang de plannen van Trump niet 100% duidelijk zijn zou ik het risico niet durven nemen. Voor je het weet stapt Trump met het verkeerde been uit bed, ziet hij een vaag bericht dat Oekraïne een standbeeld op het Rode Plein heeft vernietigd en schreeuwt hij moord en brand en brandmerkt hij Oekraïne als de agressor in heel dit conflict waarna alle Amerikaanse steun wegsmelt als sneeuw voor de zon.
2. Oekraine bepaalt zelf wel of ze de oorlog stoppen of niet hé. De VS zal (als Trump dit zo beslist) dan géén wapens meer leveren en ik lees her en der dat Oekraïne dan instort. Maar is dat wel zo? Vergeet niet: 30-40% van de steun komt momenteel uit de VS. De rest van de steun komt van de EU. Dus gaat het wel zo simpel zijn? Oorlogen zijn altijd 'onvoorspelbaar'.
Die 30-40% is van het totale aandeel aan steun als ik mij niet vergis dus zowel financieel als militair. Aangezien de Amerikaanse hulp vooral van militaire aard is zal de impact veel groter zijn. Het merendeel van de artilleriemunitie komt uit Amerika, patriot raketten, HIMARS raketten, etc zijn enorm belangrijk voor de UAF en niet te vervangen door Europa.
Ook de ISR die Oekraïne ontvangt resulteert quasi volledig op Amerikaanse systemen want Europa beschikt amper over zulke systemen.
Dus ik zou niet de gok willen wagen dat als de VS steun volledig stopt dat de oorlog over een maand gedaan is als Oekraïne zegt tegen Trump: **** you. Misschien is dat zo. Maar misschien ook helemaal niet.
Daar kan ik je in volgen. Maar als je als Oekraïner aan het front nu hoort dat de VS je in de steek laat en alles waar je voor gestreden hebt wil weggeven aan je gezworen vijand? Dat is een enorme morele slag in het gezicht.
Nochtans probeert Rusland al 3 jaar hetzelfde te verwezenlijken in Oekraine en slagen ze er gewoon niet in. Er is schade ja, maar Oekraine blijft wel verder functioneren en weerstand bieden.
Hoe kan je nu geloven dat aanvallen van Rusland op Europa enige significante impact zouden kunnen hebben als ze er al niet slagen om zelfs maar 1/5e van Oekraine te veroveren?
Dat Rusland het ons lastig kan maken dmv sabotage zoals die onderzeese datakabels, ja natuurlijk. Maar de maatschappij laten instorten, kom zeg.
a) De gemiddelde Oekraïner is geharder dan de gemiddelde west-Europeaan, de gemiddelde levenskwaliteit ligt daar sowieso al een pak lager dan in Europa dus de impact zal daar niet zo hard aankomen als in Europa. Als de mensen hier een paar uur geen internet hebben dan begint het gemor al. Wat gaat er gebeuren als ze midden in de winter zonder elektriciteit zitten zodat ze geen entertainment hebben, geen verwarming, als ze niet kunnen koken en ...? Wat als de fabrieken stil liggen omdat de machines niet kunnen draaien? Iedereen onbetaald naar huis sturen?
Zal leuk worden als men de rekeningen niet meer kan betalen.
b) De Russische campagne tegen Oekraïense infrastructuur was initieel zeer agressief maar is nadien grotendeels symbolisch geweest.
Het Oekraïense elektriciteitsnetwerk was voor de oorlog al hopeloos onstabiel waardoor veel burgers al back-up generatoren en dergelijke hadden, iets dat we in Europa niet echt hebben. Verder bereik je weinig door het bombarderen van appartementsgebouwen, scholen en ziekenhuizen.
c) Veel van de belangrijke infrastructuur zoals elektriciteit en defensie staat niet in Oekraïne maar in Oost-Europa waardoor die de-facto onvernietigbaar zijn. De infrastructuur die in Oekraïne zelf aanwezig is staat vaak in het westen van het land waar Rusland blijkbaar niet echt de capaciteit voor heeft om die te raken, waarom dit zo is weet ik niet.