Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

True maar zou het niet enorm beschamend voor hem zijn dat dit zou uitlekken? Trump is enorm ijdel.
De man heeft letterlijk een staatsgreep proberen plegen, is een veroordeeld verkrachter ( naar Belgisch recht toch) en heeft zwijggeld betaald aan een prostitue.

en ondanks dat alles is hij toch verkozen opnieuw.

Hoeveel beschamender kan het zijn? zowel voor Trump als de USA.

Chasiv Yar lijkt gebroken te zijn, enig idee wat daar ineens veranderd is? Dat heeft zich niet verzet voor een jaar ofzo en nu precies een "doorbraak".

Chasiv Yar lijkt gebroken te zijn, enig idee wat daar ineens veranderd is? Dat heeft zich niet verzet voor een jaar ofzo en nu precies een "doorbraak".
Waar heb je dit vandaan? Ik zie het nergens in berichten. Integendeel: berichten van gisteren dat de Russen daar tegengehouden zijn.
Wel terreinwinst voor de Russen op andere plaatsen.
Ondertussen is de kaap van 800.000 Russische verliezen overschreden:

y3w3cqb8bibe1.jpeg

Voor de oorlog had Rusland naar het schijnt 1,1 miljoen actieve militairen.
Met 200.000 zijn ze Oekraïne binnengevallen.
Die 2.000 die gisteren verloren zijn gegaan, hadden beter Putin afgezet...
Op 7 januari gingen ze dus over de 800.000 slachtoffers.
Dikke week later zitten ze al op 812.670!
Russen betalen hun geringe terreinwinst wel zeer duur.
Artillerie blijft alle dagen vrij hoog en regelmatig gaat Anti-Air er ook aan.
Oekraïne lijkt het slagveld weer aan het shapen te zijn om vliegtuigen in te zitten aan het front.

Ondertussen ook weer verscheidene aanvallen op Engels luchtmachtbasis en verscheidene raffinaderijen, sommige 1.000km diep in Rusland.

20t2bdabg3de1.jpeg

Waar heb je dit vandaan? Ik zie het nergens in berichten. Integendeel: berichten van gisteren dat de Russen daar tegengehouden zijn.
Wel terreinwinst voor de Russen op andere plaatsen.
deepstatemap, als je scrolt van mid december tot nu. Kan zijn dat dat geen betrouwbare bron is natuurlijk

Rusland is daar idd terrein aan het winnen, maar ik denk niet dat de stad morgen gaat vallen ofzo.
Eerder een attritie gevecht met infanterie omdat RU hun zware voertuigen niet kan inzetten zonder massale verliezen.
Deepstate is in het algemeen zeer betrouwbaar.

https://t.me/muchnoyairborn/11272 UA-bron ; Chasiv Yarsky direction: The enemy was able to knock us out of the refractory plant, but it is too early to rejoice, because we can press a little and again enter the trench. We are also trying to make small counterattacks in the area of the railway station, plus heavy fighting continues further south in the area of the highway on Konstakh.

https://t.me/motopatriot78/31332 Ru-bron ; Our fighters are trying to enter the Chasov-Yarsky plant from the side of a large hangar. In the Novy area, no changes, also in some places ours, in some places the U.S.

Hybride oorlogsvoering begint toch vorm te krijgen, lijkt me:

- Finland heeft een aan Rusland gelinkte olietanker, de Eagle S, net op tijd kunnen stoppen voordat het schip nog veel meer schade kon aanrichten aan onderzeese kabels. Dat heeft de Finse president, Alexander Stubb, onthuld. Eerder raakte al bekend dat het schip enkele kabels had vernield.
Er werd ook aangekondigd dat er nieuwe maatregelen komen om de Baltische infrastructuur te beschermen. Onder de naam ‘Baltic Sentry’ zal een gezamenlijk surveillanceprogramma worden opgezet met fregatten, vliegtuigen en een vloot maritieme drones.

- Rusland heeft wereldwijd terreurdaden gepland tegen vliegtuigen. Dat heeft de Poolse premier Donald Tusk gezegd op een persconferentie met de president van buurland Oekraïne, Volodymyr Zelensky. Die was naar Polen gekomen voor een reeks besprekingen.
"Details kan ik niet geven. Maar ik kan wel bevestigen dat er gegronde vrees bestaat dat Rusland terreurdaden in de lucht heeft gepland. Niet alleen tegen Polen, maar ook tegen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld", zei Tusk op de persbriefing.

- NAVO-baas Mark Rutte heeft de Europese lidstaten opgeroepen om hun defensie-uitgaven drastisch te verhogen. “Als dat niet gebeurt, kunnen Europeanen maar beter Russisch leren of overwegen om naar Nieuw-Zeeland te verhuizen”, waarschuwde hij.

- Nog een uitsmijter waarbij ik dan niet het gevoel heb dat er enige urgentie aan te pas komt:
De Europese Commissie wil een verbod op de import van Russisch aluminium voorstellen in het 16de sanctiepakket tegen Rusland vanwege de invasie van Oekraïne.

Bronnen: diverse HLN artikels van de laatste dagen.

Wanneer Trump een 'No!' als antwoord naar Poetin stuurt acht ik de kans toch groot in dat we in onze contreien 'iets' gaan ondervinden.
Dan kunnen de berichten (ook bij ons) over o.a. noodpakketten in huis halen, van de voorbije maanden in diverse EU landen, veel beter geplaatst worden, imho.

De woorden van Trump over Poetin en Rusland zijn misschien wél bemoedigend. Hij is bijna neerbuigend tegenover Poetin en lijkt er niet mee opgezet dat Poetin niet zomaar aan tafel wil gaan zitten terwijl Zelensky het precies wat beter aanpakt.

Daarnaast waarschuwt Rusland ook voor eventuele inmenging van de VS in Panama, dat zal ook niet goed vallen bij Trump.

Misschien dat ik mij blij maak met luchtspiegelingen maar hopelijk komt er iets goed uit voor Oekraïne.

Laatst bewerkt:
Heeft Trump ook niet meteen alle militaire steun voor 90 dagen opgeschort met een van zijn decreten? Ik denk niet specifiek voor Oekraïne maar voor alle buitenlandse mogendheden

De woorden van Trump over Poetin en Rusland zijn misschien wél bemoedigend. Hij is bijna neerbuigend tegenover Poetin en lijkt er niet mee opgezet dat Poetin niet zomaar aan tafel wil gaan zitten terwijl Zelensky het precies wat beter aanpakt.

Daarnaast waarschuwt Rusland ook voor eventuele inmenging van de VS in Panama, dat zal ook niet goed vallen bij Trump.

Misschien dat ik mij blij maak met luchtspiegelingen maar hopelijk komt er iets goed uit voor Oekraïne.
Tis een illusie om te denken dat Putin en Trump beste vriendjes zijn. De tijden hebben niet stilgestaan sinds Trump was. Putin is meer en meer naar China aan het kijken als betrouwbare partner, en ook de BRICS speelt een grotere rol. Putin zal hard to get spelen, de VS en Rusland zijn al lange tijd geen vrienden, en dat zo snel niet veranderen.

Trump zijn adviseurs moeten toch ook weten dat de VS er gebaat bij is dat Rusland zwak staat.
En bijkomend hebben Rusland hun banden verbetert met China en Iran. 2 landen waar de VS niet bepaald veel liefde voor heeft.

Dat is wel het risico met laagvliegende drones natuurlijk. Als je die mist heb je een raket die vliegt op lage hoogte tot die ergens neerkomt of iets raakt.
Die plant, als daar raketten gemaakt worden ligt daar wel vanalles brandbaars.

Ik krijg sinds een week om 1 of andere reden veel filmpjes over Oekraine/rusland in mijn youtube feed. Daar lijkt het alsof Rusland in de touwen hangt, maar ik veronderstel aangezien hier weinig te lezen is, dat dat allemaal wat rooskleurig is.

From haha grappig to holy shit in enkele seconden. 1 raket, heel gebouw meteen in de fik. Hoeveel doden zijn er wel niet.
Waarschijnlijk veel meer doden dan dat die drone had aangericht.
Je kan toch ook maar beter niet in de grensgebieden met Oekraïne wonen.
De vraag is, hoeveel van de lokale bevolking is daar nog aanwezig.

Laatst bewerkt:
Ik lees Link HLN en vraag me als simpele ziel het volgende af...
WAAROM zou Putin de Navo aanvallen? Heeft Rusland, alleen zonder dat bijv China of de Noord-Korea massaal manschappen stuurt, voldoende slagkracht om die confrontatie aan te gaan? Wat heeft Rusland daarmee te winnen? Laat staan dat Rusland de middelen en de manschappen heeft om bijv oost en/of west Europa te bezetten . . . bangmakerij van de wapen lobby mijn inziens .

Ik lees Link HLN en vraag me als simpele ziel het volgende af...
WAAROM zou Putin de Navo aanvallen? Heeft Rusland, alleen zonder dat bijv China of de Noord-Korea massaal manschappen stuurt, voldoende slagkracht om die confrontatie aan te gaan? Wat heeft Rusland daarmee te winnen? Laat staan dat Rusland de middelen en de manschappen heeft om bijv oost en/of west Europa te bezetten . . . bangmakerij van de wapen lobby mijn inziens .
Mijn ideeën daarrond:
1) Roepen dat Rusland EU landen gaat aanvallen is natuurlijk goed om militaire budgetten omhoog te krijgen. Wat in ongeveer alle Europese landen toch wel een probleem is, zeker sinds Corona, aan alle kanten is er steun nodig.
2) Ook kijken wie dit zegt: Kaja Kallas is voormalig premier van Estland. (veel respect voor haar trouwens!) Wij in België denken natuurlijk: "Rusland geraakt toch niet tot hier", maar ik denk dat men in Estland best bang is dat Rusland hen gaat binnenvallen (daar zit ook een grote Russisch sprekende minderheid en Putin heeft het niet op voormalige Oostblok staten die vrij en welvarend zijn) en dat de NAVO hen dan laat vallen omwille van te weinig materiaal of niet goed getraind of te weinig budget of omdat Trump er geen zin in heeft.
Als er een stevige Europese(!) NAVO macht is en Putin valt Estland binnen, dan is een stevige reactie gemakkelijker te verantwoorden dan als er een zwak en verdeeld Navo tegenover staat.

Op je eerste vraag:
WAAROM zou Putin de Navo aanvallen?
Ik weet het niet. Waarom vond Putin dat hij Oekraïne moest binnenvallen? Omdat het een idioot is met grootheidswaanzin zeker met ja-knikkers die zeiden dat dat op 3 dagen klaar zou zijn?
Op zich was hij goed bezig met al zijn subversieve activiteiten in de Westerse politiek. Maar daarmee kom je niet in de geschiedenisboeken natuurlijk. Hij wilde een legacy, die heeft hij nu. Maar niet op de manier dat hij dacht.

Mijn ideeën daarrond:
1) Roepen dat Rusland EU landen gaat aanvallen is natuurlijk goed om militaire budgetten omhoog te krijgen. Wat in ongeveer alle Europese landen toch wel een probleem is, zeker sinds Corona, aan alle kanten is er steun nodig.
2) Ook kijken wie dit zegt: Kaja Kallas is voormalig premier van Estland. (veel respect voor haar trouwens!) Wij in België denken natuurlijk: "Rusland geraakt toch niet tot hier", maar ik denk dat men in Estland best bang is dat Rusland hen gaat binnenvallen (daar zit ook een grote Russisch sprekende minderheid en Putin heeft het niet op voormalige Oostblok staten die vrij en welvarend zijn) en dat de NAVO hen dan laat vallen omwille van te weinig materiaal of niet goed getraind of te weinig budget of omdat Trump er geen zin in heeft.
Als er een stevige Europese(!) NAVO macht is en Putin valt Estland binnen, dan is een stevige reactie gemakkelijker te verantwoorden dan als er een zwak en verdeeld Navo tegenover staat.

Op je eerste vraag:

Ik weet het niet. Waarom vond Putin dat hij Oekraïne moest binnenvallen? Omdat het een idioot is met grootheidswaanzin zeker met ja-knikkers die zeiden dat dat op 3 dagen klaar zou zijn?
Op zich was hij goed bezig met al zijn subversieve activiteiten in de Westerse politiek. Maar daarmee kom je niet in de geschiedenisboeken natuurlijk. Hij wilde een legacy, die heeft hij nu. Maar niet op de manier dat hij dacht.
Dat is helemaal niet de reden waarom ie Oekraïne is binnengevallen. Hij ziet de Navo als een bedreiging. En Navo in Oekraïne is een rode lijn. + Oekraïne is nu eenmaal een verdeeld land. En daar heeft ie van geprofiteerd. Daarna gegokt en verloren, maar houdt wel stand. En in de geopolitiek nieuwe vrienden gevonden.

Terug
Bovenaan