Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Akkoord, ook omdat de Polen, Balten, Finnen en Zweden goed bewapende legers hebben. Daar heeft Rusland geen verhaal tegen, zeker de eerstkomende jaren niet.
Ik heb me altijd verbaasd over hoe Finland en vooral Zweden militair zoveel sterker kunnen zijn zonder in te boeten aan onderwijs, sociale zekerheid, etc. met alle uitdagingen van veel groter oppervlak.
Belgie: 61e op de militaire index.
Finland: 11x zo groot, 1/2 inwoners, iets minder dan 1/2e GDP, 48e op de militaire index.
Zweden: 14,5 keer zo groot, iets minder inwoners, iets kleiner GDP, 27e op de militaire index.
Hoe kan Zweden met minder inwoners en vergelijkbaar GDP wel een militaire luchtvaartindustrie bouwen en wij niet?
Oh ja, wij kunnen wat mitrailleurs produceren. Hoera!

Ter info: Nederland: 1/3e groter, helft meer inwoners, 36e op de militaire index.

Ik heb me altijd verbaasd over hoe Finland en vooral Zweden militair zoveel sterker kunnen zijn zonder in te boeten aan onderwijs, sociale zekerheid, etc. met alle uitdagingen van veel groter oppervlak.
Belgie: 61e op de militaire index.
Finland: 11x zo groot, 1/2 inwoners, iets minder dan 1/2e GDP, 48e op de militaire index.
Zweden: 14,5 keer zo groot, iets minder inwoners, iets kleiner GDP, 27e op de militaire index.
Hoe kan Zweden met minder inwoners en vergelijkbaar GDP wel een militaire luchtvaartindustrie bouwen en wij niet?
Oh ja, wij kunnen wat mitrailleurs produceren. Hoera!

Ter info: Nederland: 1/3e groter, helft meer inwoners, 36e op de militaire index.

Best mogelijk maar wij hebben wel een 90mm kanon dat letterlijk niemand anders heeft, exclusiviteit heeft zijn prijs.

Best mogelijk maar wij hebben wel een 90mm kanon dat letterlijk niemand anders heeft, exclusiviteit heeft zijn prijs.
Flahaut was toch ook wel echt 1 van de meeste corrupte politici in dit land. Ongelofelijk. Hoe kon zoiets gewoon gebeuren?
Hopelijk kunnen ze nu 4 jaar later wel vuren?

En dan zegt hij weer zoiets:

"Zelenskyy was fighting a much bigger entity, much bigger, much more powerful," Trump told Fox News' Sean Hannity. "He shouldn’t have done that, because we could have made a deal."

Trump has argued that Zelenskyy should have made a deal with Russian President Vladimir Putin to avoid the war, a stance he reiterated in the Fox News interview.

"I could have made that deal so easily, and Zelenskyy decided that 'I want to fight,'" Trump said.

De oorlog die hij op dag 1 kon stoppen is op dag 3 nog bezig.

En dan zegt hij weer zoiets:

De oorlog die hij op dag 1 kon stoppen is op dag 3 nog bezig.
De oorlog die op drie dagen gewonnen had kunnen zijn die al bijna drie jaar bezig is die nooit zou uitgebroken zijn geweest als hij president was geweest bedoel je?

Flahaut was toch ook wel echt 1 van de meeste corrupte politici in dit land. Ongelofelijk. Hoe kon zoiets gewoon gebeuren?
Hopelijk kunnen ze nu 4 jaar later wel vuren?
euhm... surprise? :unsure:

Mijn god, een pantservoertuig met scheuren. "Het is nog bruikbaar" Om een beetje rond te rijden misschien, maar toch niet in een gevecht?!

Ondertussen weet een aangepaste, maar afgedankte Leopard 1 12 drone hits te incasseren (10 hits voor ze moesten stoppen):
Beide strijdende partijen hebben altijd wel de neiging om specifieke muziekjes te zetten op die filmpjes. Ofwel boenkeboenke ofwel gitaarmuziek (alsof je in Red Alert bezig bent).

Dit is alleszins geen tankoorlog. Duur materiaal dat een sitting duck is voor rondvliegende drones. Weinig ruimte voor gemechaniseerde offensieven zoals we dat in WO II hebben gezien.

Rusland gaat de EU/NAVO niet morgen aanvallen maar de dreiging minimaliseren zou ik nu niet direct doen.
Als deze oorlog stopt heeft RU binnen 5-10 jaar terug duizenden voertuigen en gaan wij waarschijnlijk weer in slaap vallen en veel te weinig voorbereidingen treffen.
Ondertussen zijn ze ze in het oosten best wel effectief met 'vriendelijke' partijen te steunen (Slovakije, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Oostenrijk, enz) en zelfs in Duitsland of Frankrijk beïnvloeden ze de politiek.
Als ze zo een aantal landen van kant kunnen doen wisselen, of gewoon de EU/NAVO verder verlammen, hebben ze een veel betere startpositie voor een vervolg.

Trump zegt dat Zelenski de deal in 2022 had moeten aanvaarden. Terwijl die "deal" was om de regering op te lossen en Medvedchuk terug aan te stellen, dus in de praktijk heel UA aan Rusland over te leveren en het in een 2e Wit-Rusland te veranderen.

Trump heeft ook beslist VS troepen in Europa met 20% te verminderden en eist dat we beschermingsgeld betalen voor de rest.

Het enige 'lichtpunt' is dat de Russische economie meer en meer onder druk komt te staan en Poetin aan de onderhandeltafel ZOU kunnen krijgen, maar of daar een deal uit volgt is maar zeer de vraag.
Noch UA noch de EU gaan akkoord gaan met de eisen die Rusland momenteel stelt. Met de VS is het afwachten, maar ik zie die Poetin praktisch een rode loper uitrollen zolang er maar een deal komt..

Noch UA noch de EU gaan akkoord gaan met de eisen die Rusland momenteel stelt. Met de VS is het afwachten, maar ik zie die Poetin praktisch een rode loper uitrollen zolang er maar een deal komt..

Gewoon Trump zijn eisen naar de vuilbak verwijzen.
En dat geld dat je aan Trump zou moeten betalen in uw eigen europese leger steken.

Klinkt allemaal fijn als die Europese neuzen in dezelfde richting wijzen. Quod non.

Benieuwd naar de verkiezingen in Duitsland.
Misschien moet gekke ome Trump ook eens wat verder nadenken dan zijn neus lang is en inzien dat wanneer je ganse dagen de bullebak uithangt je niet hoeft te wenen wanneer de kindjes niet meer met je willen spelen. Als je wil dat Europa meer op de eigen benen gaat staan moet je de facto ook aanvaarden dat we ook zelf wat meer gaan ontwikkelen en produceren. Trump is zo'n gefrustreerde ouder die zijn kinderen het huis wil uit gooien omdat ze nu al oud genoeg zijn maar wel verontwaardigd is dat ze niet meer elke avond willen komen eten.

Laatst bewerkt:
Rusland gaat de EU/NAVO niet morgen aanvallen maar de dreiging minimaliseren zou ik nu niet direct doen.
Als deze oorlog stopt heeft RU binnen 5-10 jaar terug duizenden voertuigen en gaan wij waarschijnlijk weer in slaap vallen en veel te weinig voorbereidingen treffen.
Als we ons in slaap laten wiegen dan zie ik Poetin nog zo gek zijn de EU rechtstreeks aan te vallen. (Men kan nu hierop reageren: No way Makila. Maar wat als hij dit toch gewoon doet? Met die zot weet je het nooit zeker). Maar daarmee tekent hij dan zijn doodvonnis. Hier in België (en HLN spant de kroon met hun 'experten') zien wij alles vanuit de Belgische bril. Want ja als Rusland België aanvalt staan ze na 3 dagen in Brussel. Op militair vlak zijn we het zwakste land. Maar België is de EU nog niet. Gelukkig maar.

Dus als hij slim is en het niet te hoog in zijne bol krijgt dan gaat hij het op die manier NIET doen.

Echter wat wél waar is, is hetgeen je ook zegt: Op andere manieren de boel proberen te saboteren. Proberen Rusland gezinde leiders op de troon te krijgen in de landen van de EU. Digitale oorlogsvoering. Kabeltjes doorknippen. De elektriciteit plots massaal platleggen. Enzovoorts. Die dingen zijn het grootste risico hé.

Klinkt allemaal fijn als die Europese neuzen in dezelfde richting wijzen. Quod non.
Je kan er mee lachen maar stel dat Poetin plots een EU land zou binnenvallen (zou = hypothetisch). Welk EU land gaat dan welk leger sturen om hun EU bondgenoot te steunen? Dat is een oprecht vraag van mij se. Ik zie weinig tot helemaal géén kans voor Poetin die oorlog finaal te winnen. En al zeker in Westers gezinde landen waar de steun van de bevolking max 1% is gaat hij op de lange termijn een onhoudbare situatie creëren. Plus land veroveren is één ding. Dat behouden is iets anders.

Maar goed het antwoord op mijn vraag is: Hoe lang duurt het vooraleer iedereen op één lijn zit?
Ik zie ze dan weken belaveren in het Europees parlement en ruzie maken over koetjes en kalfjes terwijl Rusland ondertussen gebied verovert.

De schade zou enorm zijn. Niet omdat Rusland die oorlog zal winnen (finaal is het antwoord waarschijnlijk een dikke vette njet) MAAR de recupatie van de EU is dan wel om zeep als wereldmacht.

Laatst bewerkt:
Je kan er mee lachen maar stel dat Poetin plots een EU land zou binnenvallen (zou = hypothetisch). Welk EU land gaat dan welk leger sturen om hun EU bondgenoot te steunen? Dat is een oprecht vraag van mij se. Ik zie weinig tot helemaal géén kans voor Poetin die oorlog finaal te winnen. En al zeker in Westers gezinde landen waar de steun van de bevolking max 1% is gaat hij op de lange termijn een onhoudbare situatie creëren. Plus land veroveren is één ding. Dat behouden is iets anders.

Maar goed het antwoord op mijn vraag is: Hoe lang duurt het vooraleer iedereen op één lijn zit?
Ik zie ze dan weken belaveren in het Europees parlement en ruzie maken over koetjes en kalfjes terwijl Rusland ondertussen gebied verovert.

De schade zou enorm zijn. Niet omdat Rusland die oorlog zal winnen (finaal is het antwoord waarschijnlijk een dikke vette njet) MAAR de recupatie van de EU is dan wel om zeep als wereldmacht.

Je doet alsof er geen legers zijn in de EU. De VK (geen EU maar wel NATO dus die komen sowieso meehelpen), Duitsland, Frankfrijk, Italie, Spanje, en Polen hebben allemaal staande legers van >150.000 parate manschappen en een veel superieurder wapentuig.

Waarom zou daarover in het Europees parlement gepalaverd worden? Nationale defensie en veiligheid wordt niet door het EU beheert, maar door de landen zelf.

Vorig jaar was er een conventie tussen Duitsland, Frankrijk en het VK om Europese veiligheid te verbeteren en doeltreffender samen te werken.

Er wordt hier vaak meewarig gedaan over de Europese militaire sterkte, maar dat is mijn insziens toch misplaatst. We mogen dan geen tientallen legerbasissen bezitten wereldwijd, we zijn geen walkover. En al zeker niet voor Rusland. We wisten al op voorhand dat Rusland Oekraine ging binnenvallen, dagenlang werd de troepenverzameling aan de Oekrainse grens doorgegeven aan Oekraine, en er was een soort van naïveté dat Rusland geen ander land zou binnenvallen. Die bezitten we nu niet meer. Als we nu via satellietbeelden te zien krijgen dat er een massale troepenverzameling is aan de grens met de Baltische Staten, dan staan de Europese legers op enkele dagen in opperste staat van bereidheid om mee te gaan helpen.

Maar, bottomline, Rusland zelf is niet in staat om de eerste jaren een inval in de EU te overwegen. Ze hebben daarvoor veel te veel materiaal in Oekraine verloren.

Je doet alsof er geen legers zijn in de EU.
Onrechtstreeks zeg ik dit juist wel. Ik zeg net dat dit de misopvatting is vanuit de Belgische bril van Jan Modaal (België heeft amper een leger)

Waarom zou daarover in het Europees parlement gepalaverd worden? Nationale defensie en veiligheid wordt niet door het EU beheert, maar door de landen zelf.
Ja ok. Dat is gewoon een eigen gevoel. Ik kan hier verkeerd in zijn.

Als de Russen België willen aanvallen moeten ze sowieso toch onder andere door Polen en Duitsland geraken (in een conventionele oorlog), aan het tempo dat ze door Oekraïne geraken gaan ze een paar eeuwen bezig zijn.

Rusland heeft ook geen reden om met een conventionele oorlog de NAVO binnen te vallen. Oekraïne willen ze omdat ze zich bedreigd voelden door de NAVO, die steeds verder uitbreidde naar het Oosten, en zich daarbij niet houden aan de afspraken.
Tal van westerse leiders beloofden oud-Sovjetleider Michail Gorbatsjov bijna dertig jaar geleden dat de Navo niet verder zou uitbreiden richting het Oosten. Dat blijkt uit geheime documenten waar de George Washington Universiteit de hand op wist te leggen.
Als Rusland de Navo aanvalt, dan gaat dat volgens mij niet starten met conventionele oorlogsvoering. Hoe dan wel, kan allerlei zijn. Sabotage, lange afstandswapens, chemische of biologische wapens, cyber wapens of nucleaire wapens... Het zal niet de bedoeling zijn om hier de plak te komen zwaaien en terein uit te breiden, wel om ons te neutraliseren.

Putin heeft zowat elk verdrag geschonden waar hij ooit zijn krabbel onder gezet heeft. Dat ze zich bedreigd voelen is onzin en is één van vele valse voorwendselen die ze aangrijpen net zoals dat ze met hun "speciale militaire operatie" russen beschermen tegen nazis. Het is niet meer dan een drogreden om hun annexatie en grondstofroof goed te praten. NATO is trouwens een verdedigingspact. Het is Rusland dat aanvalt, niet alleen Oekraine maar met die onconventionele hybride oorlogsvoering waar je het over hebt, zoals sabotage en assassinaties, ook NATO landen zelf die hij overigens constant afdreigt met vanalles en nog wat.

Met de annexatie van Oekraine vergroten ze net hun rechtstreekse grens met de NAVO. Ze zoeken zelf de confrontatie op en zien ons duidelijk niet als bedreigingen. Putin neemt al jaren wat hij maar wilt.

Rusland heeft ook geen reden om met een conventionele oorlog de NAVO binnen te vallen. Oekraïne willen ze omdat ze zich bedreigd voelden door de NAVO, die steeds verder uitbreidde naar het Oosten, en zich daarbij niet houden aan de afspraken.

Als Rusland de Navo aanvalt, dan gaat dat volgens mij niet starten met conventionele oorlogsvoering. Hoe dan wel, kan allerlei zijn. Sabotage, lange afstandswapens, chemische of biologische wapens, cyber wapens of nucleaire wapens... Het zal niet de bedoeling zijn om hier de plak te komen zwaaien en terein uit te breiden, wel om ons te neutraliseren.
Oekraïne zag ook dat Rusland andere landen binnenvalt en zich politiek inmengt. Begrijpelijk dat Oekraïne en ook Georgië zich willen aansluiten bij grote blokken voor meer zekerheid. Mochten de Russen de soevereiniteit van die landen hebben gerespecteerd en zich hebben gedragen als een goede buur, hadden die landen misschien geen toetreding tot de EU en NAVO gezocht.

En zoals in dit topic al meermaals werd gezegd, NAVO is een verdedigingspact. Waarom zou je daar perse schrik voor moeten hebben als je niet de intentie hebt om zo'n land aan te vallen?

In 1994 had Rusland ook beloofd Oekraine haar onafhanklijkheid en territoriale integriteit te zullen respecten en hen nooit te zullen binnevallen in ruil voor al haar kernwapens. Hebben ze toen ook hun krabbel onder gezet. Ook het westen gaf security guarantees en we zijn deze nu niet deftig aan het nakomen. Oekraine had die nucleaire wapens duidelijk beter bijgehouden. Zowel Rusland als wij laten met onze acties zijn dat ze meer betekenen dan onze krabbels op een stuk papier.

Terug
Bovenaan