Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Er zijn geen bewijzen maar het is wel zo dat het motief er niet was voor Rusland en wel voor Oekraïne. Als het Rusland was dan zou het al een soort false flag operatie moeten zijn waarbij ze zichzelf pijn doen in de hoop dat Oekraïne de schuld krijgt. Niet onmogelijk maar indien het dit is hebben ze wel heel weinig gedaan om te doen uitschijnen dat het Oekraïne is.
Oekraïne heeft ook geen motief. Wat zouden ze er bij winnen dat Duitsland te weten zou komen dat zij verantwoordelijkheid zijn? Oekraïne heeft alleen maar te verliezen door Northstream op te blazen. Als ze dan een pijpleiding wouden opblazen dan had men beter de pijpleiding opgeblazen naar Slovakije, Hongarije en Oostenrijk. Die landen verlenen bijna geen steun ( of zijn openlijk Pro-Russisch) dus daar was het risico op politieke fallout vele malen lager.

Putin heeft een decreet ondertekend met nieuwe voorwaarden waarmee nucleaire wapens ingezet zouden kunnen worden.

De situatie nu in Ukraine is opeens voldoende om het gebruik ervan te rechtvaardigen.
Dat decreet lag al maanden in schuif. Nu met de beslissing van Biden omtrent de ATACMS wordt dat met veel bombarie getekend. Erg doorzichtig.

Je hebt evenveel bronnen gegeven als ik hoor, exact nul. Het is niet omdat een jij een hoop tekst neerpent dat dat iets wil zeggen. ( en ik zou The Guardian nu niet direct riooljournalistiek noemen)
Geen probleem, ik zal mijn links deze avond of ten laatste morgenvroeg posten. In de tussentijd zul je het met een simpele google search “ADR ukraine northstream” moeten doen.

Of is het om Oekraine sterker aan de tafel te brengen?
Ik denk eerder om een +-"satus quo" te kunnen houden tot Trump het "oplost" aan de tafel.
Oekraine staat momenteel overal zwaar onder druk en heeft het moeilijk om stand te houden zowel in Oekraine zelf als in het stukje Koersk dat ze bezetten. Lijkt mij eerder een "quick win" om Oekraine in staat te stellen stand te houden tot dan.

Ik denk eerder om een +-"satus quo" te kunnen houden tot Trump het "oplost" aan de tafel.
Oekraine staat momenteel overal zwaar onder druk en heeft het moeilijk om stand te houden zowel in Oekraine zelf als in het stukje Koersk dat ze bezetten. Lijkt mij eerder een "quick win" om Oekraine in staat te stellen stand te houden tot dan.
Sterker aan tafel is wel de bedoeling, lijkt me. Met die langeafstandsraketten kan Oekraïne de Russen opnieuw veel pijn doen, al gaan ze hun doelwitten zorgvuldig moeten kiezen en zullen de Russen er ook wel op (moeten) anticiperen door meer luchtafweer te verplaatsen - wat hun weer wat kwetsbaarder maakt.

Het zal er wel op neerkomen dat Oekraïne gebied zal moeten afstaan. Standhouden, de Russen zoveel mogelijk verliezen doen lijden en hopen op sterke veiligheidsgaranties die méér zijn dan een hoop fraaie woorden en stoere taal uit Brussel.

Lavrov 'sust' ondertussen de gemoederen op de G20 en zegt dat Rusland nooit een nucleaire oorlog zal starten.
Dan is het woordje 'starten' belangrijk zeker? :unsure:

Of de vrede in het Midden-Oosten die zijn schoonzoon zo mooi heeft geregeld. Daar plukken we nu nog de vruchten van...

Of het vredesakkoord met de Taliban waar hij 5000 Taliban gevangenen vrij liet in ruil voor... eigenlijk niets.

The Art of the Deal! Maar ja, dat boek heeft hij zelf ook niet geschreven (of gelezen)

Of de vrede in het Midden-Oosten die zijn schoonzoon zo mooi heeft geregeld. Daar plukken we nu nog de vruchten van...

Of het vredesakkoord met de Taliban waar hij 5000 Taliban gevangenen vrij liet in ruil voor... eigenlijk niets.

The Art of the Deal! Maar ja, dat boek heeft hij zelf ook niet geschreven (of gelezen)
Ik heb niet beweerd dat het vredesdeals zijn waar iedereen tevreden mee is. Een slecht gesloten vrede kan aanleiding geven tot de hervatting van de vijandelijkheden.

Worden nog enkele donkere maanden , hopelijk kan er onder Trump snel vrede komen, of tenminste een deal tot wapenstilstand.

Wat is de reactie van Trump eigenlijk hierop?
Hij reageert anders op een scheet op zn social media en/of pers.
Nu lijkt me dat er nog geen reactie is op gekomen.

Ik kan me ook niet geloven dat Trump niet op de hoogte was van deze mogelijke beslissing door Biden, als je ziet hoe rap de Britten en Fransen hebben gereageerd.

Ja, en de maanlandingen zijn opgenomen in een studio in Hollywood...
Als je met zo'n claims komt kan je misschien met wat bronnen komen? Want buiten wat Pro-Russische stemmen heb ik geen enkel dossier zien verschijnen dat er op zou wijzen dat Oekraïne verantwoordelijk zou zijn.

Wat ik wel heb gezien zijn verschillende argumenten die de claims van onze Poetin-lovers weerleggen.
a) Een gewoon schip pal boven de locatie van de pijplijnen leggen is nagenoeg onmogelijk, eerst en vooral omdat de locatie van de pijpleiding niet staat aangegeven met neon pijlen en verkeersborden. Weet je wie wel informatie heeft over de locatie van die pijpleidingen? Gazprom.
b) Professionele diepzeeduikers hebben al aangegeven dat het onmogelijk is om de apparatuur die men nodig heeft om zo'n duik uit te voeren, mee te nemen op een zeiljacht van de grote van waaruit de sabotage zou zijn uitgevoerd.
c) Om voldoende decompressie te kunnen hebben tijdens zo'n duik zou een enkele rit 2 uur duren, een onderzoek van het Duitse ARD wijst erop dat het nagenoeg onmogelijk is om al die tijd boven een pijpleiding te hangen zonder dat dit opvalt gezien de grote hoeveelheid patrouilleschepen en oorlogsschepen in de regio, laat staan doorvarend economisch verkeer.
d) Op die diepte heeft men een sonar nodig om de pijpleiding te vinden, een sonar die het eerder vermelde zeiljacht niet had.
e) Het is alleen de Duitse overheid geweest die een mogelijke dader hebben aangewezen, Deense en Zweedse onderzoeken hebben nooit ergens toe geleid ondanks dat de sabotage acties veel dichter bij hun gebieden zijn gebeurd dan bij de Duitse.
f) Hoewel de vermeende daders uit het Duitse onderzoek duikinstructeurs waren, had geen van hen ervaring met diepzeeduiken en ook niet met explosieven.
g) Waarom zou Oekraïne dergelijke gevaarlijke onderneming proberen uit te voeren, terwijl het evengoed pijpleidingen en boosterstations in Oekraïne kan opblazen? Het enige dat ze dan moeten doen is zeggen dat het Russische raketten waren die de infrastructuur hebben vernield?
h) In September vorig jaar werd een hooggeplaatste militair (Carsten L.) bij de BND gearresteerd omwille van spionageactiviteiten voor Rusland. Een pittig detail, een paar maanden voor zijn arrestatie (December 2022) werd hij gepromoveerd naar een functie waarin hij verantwoordelijk was voor de background-checks van nieuwe inlichtingenofficieren.
Persoonlijk geloof ik, met alles wat ik gelezen heb, dat Nordstream opgeblazen is door Oekraïne met ondersteuning van de CIA. VS heeft daar enorme belangen bij (was altijd al kei hard tegen Nord Stream II) en Oekraïne ook, want zij willen dat het gas dat toch nog aan Europa geleverd wordt, allemaal door Oekraïne stroomt zodat zij daar extra inkomsten van krijgen. Oekraïne heeft volgens het transit contract recht op transit fees (oa ook voor onderhoud van al die transit infrastructuur = +- 0.5 % van BBP; https://www.bruegel.org/analysis/end-russian-gas-transit-ukraine-and-options-eu). Rusland wou met Nord Stream II een hele hoop landen by-passen om ook verlost te zijn van deze transit kosten. En ze gaan hun pijpleidingen op eigen grondgebied niet opblazen omdat zij ook nog Russisch gas nodig hebben he (officieel kopen ze niet meer rechtstreeks van Rusland, maar van andere Europese spelers die gewoon wat kunnen afstaan van hun contracten met Rusland - gas dat van de transit pijpleiding door Oekraïne wordt afgetapt).
Rusland heeft er weinig belang bij om Nord Stream op te blazen: zij kunnen ook gewoon de kraan dichtdraaien toch?

Van mij mocht Oekraïne alleszins die Nord Stream opblazen, anders zitten landen als Duitsland over 2 jaar weer aan het Russische infuus. Niets van ruggengraat hebben onze Europese leiders

Oekraïne heeft ook geen motief. Wat zouden ze er bij winnen dat Duitsland te weten zou komen dat zij verantwoordelijkheid zijn? Oekraïne heeft alleen maar te verliezen door Northstream op te blazen. Als ze dan een pijpleiding wouden opblazen dan had men beter de pijpleiding opgeblazen naar Slovakije, Hongarije en Oostenrijk. Die landen verlenen bijna geen steun ( of zijn openlijk Pro-Russisch) dus daar was het risico op politieke fallout vele malen lager.
Hun angst is niet Oostenrijk, Slovakije of Hongarije maar eerder Duitsland dat hen niet meer nodig heeft of een Duitsland dat volledig afhangt van Russisch gas.

Rusland heeft daarentegen geen enkel motief. Dit was een leiding waarmee zij gas kunnen leveren, wat hebben ze precies gewonnen nu die kapot is? Het enige waar ik aan kan denken is dat ze wat paniek op de markten zouden creëren, maar opnieuw, zou wel heel dure manier zijn om iets te doen dat ze veel eenvoudiger en goedkoper kunnen doen.

Het verdwijnen van Nordstream heeft Rusland minder belangrijk en Oekraïne belangrijker gemaakt voor Europa. Wie het ook gedaan heeft had waarschijnlijk dat in gedachten.

Van mij mocht Oekraïne alleszins die Nord Stream opblazen, anders zitten landen als Duitsland over 2 jaar weer aan het Russische infuus. Niets van ruggengraat hebben onze Europese leiders
Tjah ik kan je volgen, maar anderzijds hoop ik ergens dat we met een post Putin Rusland terug mooie gasdeals kunnen maken, maar Nord Stream herstellen zal eerst veel geld kosten. Als je het bekijkt naar CO2 uitstoot is Russisch gas via Noord-Duitsland injecteren in West-Europees gasnetwerk wel de logische keuze boven aanvoer via LNG tankers uit de VS of Midden-Oosten (dan is er al heel wat energie verloren nog voordat je het gas kan gebruiken).

Terug
Bovenaan