Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Waarschijnlijk onderzeer tech zodat NK hun 2nd strike kan uitbouwen.
Hopelijk voor de bevolking ook graan, RU heeft er hopen en NK heeft er altijd nodig.
In't ergste geval tech voor hun kernkoppen en intercontinentale raketten.
Het is dankzij een waarschijnlijke diefstal en aankoop op de zwarte markt van een Russische RD250 raketmotor dat Noord-Korea een ICBM (Hwasong-17) heeft kunnen ontwikkelen dat de Amerikaanse West- en Oostkust kan bereiken. Dat die wordt gelanceerd van een mobiel lanceerplatform geeft Noord-Korea een voordeel: die zijn voortdurend in beweging en moeilijk traceerbaar. De 400 ICBM-silo's waar de Minutemen zitten zijn allemaal bekend en aangeduid op een kaart. Dat is dan ook het zwakste onderdeel van de Amerikaanse nuclear triad en daarmee ook een van de eerste onderdelen die worden geactiveerd. Use them or loose them.

En oké: kans bestaat dat het projectiel onderweg ontploft of faalt in de re-entry-fase, maar tegen dat de VS erachter komt dat het gaat om een "dud" is er al lang een retaliation strike onderweg naar tientallen (82 volgens Annie Jacobsen in haar boek Kernoorlog: het scenario) doelen in Noord-Korea. Iets wat amper in te beelden is.

Mijn oog viel op een bijzonder opmerkelijk beeld in een video van De Standaard deze ochtend. Ik heb er een screenshot van gemaakt. Putin is momenteel in Pyong Yang voor een top met Kim. Volgens mij is dit zelfs ongezien in Noord-Korea om twee redenen. Eerst het feit dat Putin's portret naast dat van Kim hangt. Maar misschien subtieler: geen portret van Kim Il-Sung!

IWZH4Hd.png

Echt ongelooflijk dit.
Heel Europa at uit zijn hand om maar wat gas te krijgen en nu moet hij wat gaan bedelen bij fcking Kim Jong Un.

Economie naar de filistijnen, serieuze brain-drain, geopolitiek en militair imago naar de knoppen, CSTO verdampt, NAVO uitgebreid, een half miljoen slachtoffers in een land met één van de ergste demografische vooruitzichten.

En dat allemaal om niet eens 1 provincie in te nemen?
Deze invasie is toch absoluut de domste beslissing ooit geweest.

Zekers!
En hij kan eigenlijk niet meer terug. De Russische economie kent nu misschien wel een groei volgens de officiële cijfers, maar dat is omdat het grootste deel nu naar de oorlogsindustrie gaat. Als dat stopt, dan klapt de economie in mekaar als een kaartenhuisje.
Westers geld is weg, deel van het werkvolk is dood of gewond, ferm deel van de hoog opgeleide Russen zijn gevlucht, al een deel van de industrie overgenomen door China (bvb auto-industrie)
Een dik jaar geleden dacht ik dat de uitkomst van deze oorlog een versplintering van de Rusland/Russische Federatie gaat zijn binnen 5 a 10 jaar.
Velen schatten dat Rusland binnen 1-1,5 jaar door zijn militaire voorraden gaat zitten. En dan?
Putin die op zijn plek kan blijven zitten door zijn nukes en amper conventioneel wapentuig?

Ik hoop dat de EU en de US een plan hebben voor Rusland na Putin.
Beste zou zijn om alle nukes daar weg te halen. Maar dat gaat geen enkele Rus toelaten, want dan walst China er gewoon binnen.
Gaan we dan een soort Marshallplan moeten maken voor het Rusland na Putin, zodat het weerstand kan bieden aan China, aansluit bij het Westen, maar ook niet te sterk wordt? Gaan wij dat willen betalen?

Waarschijnlijk onderzeer tech zodat NK hun 2nd strike kan uitbouwen.
Hopelijk voor de bevolking ook graan, RU heeft er hopen en NK heeft er altijd nodig.
In't ergste geval tech voor hun kernkoppen en intercontinentale raketten.

Zou me niks verbazen als Kim stukken van de oogst in de Donbas zal krijgen.

Zou me niks verbazen als Kim stukken van de oogst in de Donbas zal krijgen.
De Graanaatdeal. I'll see myself out. :unsure:

Maar toch: 4 miljoen granaten is een heel pak meer dan wat het Westen aan Oekraïne kan geven en Rusland had al een immense voorraad, in tegenstelling tot Oekraïne.

Echt ongelooflijk dit.
Heel Europa at uit zijn hand om maar wat gas te krijgen en nu moet hij wat gaan bedelen bij fcking Kim Jong Un.

Economie naar de filistijnen, serieuze brain-drain, geopolitiek en militair imago naar de knoppen, CSTO verdampt, NAVO uitgebreid, een half miljoen slachtoffers in een land met één van de ergste demografische vooruitzichten.

Het ergste van al. Had hij nog 10 jaar langer gewacht, de oorlog NIET onderschat en dan pas binnengevallen dan had het misschien wel gelukt he. Hij dacht dat hij er al was en hij dacht effectief op 3 dagen in Kiev te staan. Hij is beduveld door zijn naaste medewerkers omdat ze schrik van hem hadden en 'ja' knikten terwijl het 'neen' was.

Allé die indruk krijg ik toch. Poetin heeft zijn geduld verloren. Misschien ook wel omdat hij er ook geen jaartje jonger op wordt .. en hij schrik had te overlijden zonder ...

---

Niet dat het nu niet meer kan lukken moest het Westen foute beslissingen nemen. Misschien lukt het hem wel na een oorlogske van 5+ jaar. Maar aan welke prijs dan?

Maar toch: 4 miljoen granaten is een heel pak meer dan wat het Westen aan Oekraïne kan geven en Rusland had al een immense voorraad, in tegenstelling tot Oekraïne.
Als een grote wapenleverancier garanties krijgt dat ze betaalt worden dan kan zo'n fabriek binnen de 2 jaar toch miljoenen granaten leveren? (asap lukt dat niet maar op 2 jaar tijd toch wel?)

Granaten hebben an sich weinig resources nodig.

Maar daar wringt het schoentje natuurlijk. Money ..

Ze zijn er wel mee bezig maar ja ..

Had hij nog 10 jaar langer gewacht, de oorlog NIET onderschat en dan pas binnengevallen dan had het misschien wel gelukt he
Dat betwijfel ik.
10 jaar wachten had Oekraïne alleen maar sterker gemaakt. Het innemen van de Krim in 2014 was echt een wake-up call voor Oekraïne.
Daarna hebben ze hun militairen serieus gereorganiseerd en veel beginnen oefenen met westerse landen.
Vind je heel wat artikels van terug, bvb dit: https://politicstoday.org/ukraine-military-transformation/
Mogelijk heeft onder andere dat, Putin er net toe aangezet om reeds in 2022 aan te vallen.

Oorlog niet onderschatten. Tja, dat is gewoon eigen aan corrupte regimes, op den duur heb je enkel ja-knikkers.
Misschien was na 10 jaar het Russisch leger net nog meer verzwakt door alle corruptie.

"Such actions are not going to be left unanswered" + het uitdrukkelijk Washington beschuldigingen = hopelijk zien we geen grote escalatie.
Misschien kan de Russische 'vloot' die in Cuba was rechtsomkeer maken en een strand in Miami bombarderen.

Als u bevolking in bezet gebied om 500m van u militaire haven en luchtafweer wilt kamperen kan er al is een afgeweken/neergeschoten raket neerkomen, of zelfs één van u eigen luchtafweer raketten.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat er nog wel een grootschalige raketaanval komt op Oekraïne, maar Rusland is zo stom niet om de VS rechtstreeks aan te vallen.
Of omgekeerd, om de Krim? Of zijn ze daar al mee bezig :-)

In ieder geval, je moet als Russisch toerist in de Krim wel ballen hebben om op het strand te gaan liggen, de Krimbrug over te steken, etc.

Rusland zou beter zich wat meer focussen op wat er zich in Dagestan afspeelt. Misschien wat manschappen naar daar sturen?

Zou al die munitie op een normale manier bewaard zijn geweest?
Benieuwd hoeveel % op een correcte manier bewaard is geweest en dus nog bruikbaar is.

Stel u voor, binnen x aantal tijd een hoop video's van Russische arty die ontploft door slechte munitie

Zou al die munitie op een normale manier bewaard zijn geweest?
Benieuwd hoeveel % op een correcte manier bewaard is geweest en dus nog bruikbaar is.

Stel u voor, binnen x aantal tijd een hoop video's van Russische arty die ontploft door slechte munitie
Dan hadden we dat al gezien, want de Russen werken al een tijdlang met Noord-Koreaanse munitie. Het is ook een kwestie van massa: de Russen kunnen duizenden granaten per dag afvuren en moeten minder spaarzaam zijn, dus maakt het niet uit dat een aantal van die granaten het niet goed doen.

Ik meen me wel te herinneren van eerdere rapporten dat Noord-Koreaanse raketten notoir inaccuraat zijn, maar zo kan je het ook zien: goedkope brol gebruiken om peperdure Patriotraketten mee te lokken.

Terug
Bovenaan