Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Het is duidelijk dat Rusland er alles aan gaat proberen doen om het op Oekraïne te steken. Ik hoop dan ook van harte dat andere vijanden van Rusland wat gaan doordrukken zodat Rusland idd ergens anders ook een 'speciale militaire operatie' moet gaan opzetten en de focus tegen Oekraïne verslapt. Dat de Kaukasus in brand mag vliegen, ja, aan de ene kant wel. Helaas weer een hoop miserie maar Rusland verdient eigenlijk niet beter om het cru te zeggen.

Ongeacht wie die aanslag gedaan heeft, het Kremlin/Poetin gaat dit gebruiken en er een bepaalde draai aan geven.
Dit soort incidenten worden wel eens vaker aangegrepen om een bijzondere noodtoestand uit te roepen. In een normale democratie wordt dit teruggedraaid als de acute dreiging wegvalt (cf. inzet leger België 2016 na de aanslagen) maar in autoritaire staten is er geen sprake van terugdraaien.

Duitsland 1933 is daar een klassiek voorbeeld van.

Dit soort incidenten worden wel eens vaker aangegrepen om een bijzondere noodtoestand uit te roepen. In een normale democratie wordt dit teruggedraaid als de acute dreiging wegvalt (cf. inzet leger België 2016 na de aanslagen) maar in autoritaire staten is er geen sprake van terugdraaien.

Duitsland 1933 is daar een klassiek voorbeeld van.
2002 appartementen in RUS niet vergeten

Filmpjes op Telegram die circuleren van verdachten die ondervraagd worden "op weg naar Oekraïne" die opdracht hadden om de aanslag te plegen, wapens werden voorzien, een bedrag in roebels beloofd en dan na de aanslag moesten ze naar Oekraïne vluchten.

Ja zeg :s

Hoe meer ze het op Oekraïne steken, hoe meer ik de indruk krijg dat ze het allemaal zelf georkestreerd hebben.
Dan hadden ze het wel met een bom gedaan zodat het allemaal nog wat onduidelijker was. Ze grijpen gewoon elke kans die ze kunnen om hun propaganda te verspreiden. Zou mooi zijn als IS het nu op 1 of andere manier zou kunnen ontkrachten en Putin is zijn hemd zetten.

Rusland oogst wat het gezaaid heeft.
Spijtig voor al die onschuldige burgers natuurlijk.
Ik denk nu wel dat deze IS-aanslag los staat van de oorlog Oekraïne, het zou me sterk lijken dat dat de aanleiding was tot de aanslag.. Russen vechten al eeuwenlang met moslims in de Kaukasus.

Poetin zijn oorlogszucht zal toch niet geholpen hebben. Dit heeft inderdaad niks te zien met Oekraïne, maar het is wel een gevolg van al de voorgaande oorlogen die Rusland zitten voeren heeft met moslims (Syrië, Afghanistan,...). Rusland hun strategie is alles oplossen met repressie en geweld. Dat er dan eens geweld terugkeert is ook niet te verwonderen. (Israël zelfde verhaal , de aanslagen van Hamas zijn verwerpelijk maar komen ook niet uit het niets)

Rusland verdient het, maar die slachtoffers natuurlijk niet. Uiteindelijk hebben zij er ook niet voor gekozen om in Rusland geboren te zijn.

Putin kan dit niet op Oekraïne steken. Waarom zouden ze dat zelfs doen.
Omdat het gewoon kan? En om het als excuus te gebruiken om nog eens zijn spierballen te rollen tov Oekraïne?

Ik verwacht alvast dat er vrij snel 'zogezegd wraak' zal genomen worden en er weer een hevige raketaanval zal komen op Oekraïne.

Zou mooi zijn als IS het nu op 1 of andere manier zou kunnen ontkrachten en Putin is zijn hemd zetten.
Mocht het gebeuren zou zoiets nooit in de Russische media verschijnen. Dan is hij eerder vanuit Westers oogpunt in zijn hemd gezet. Zolang Putin zijn eigen volk kan doen geloven dat het vanuit Oekraïne kwam heeft hij koren op zijn molen voor vergelding/verdere escalatie.

Omdat het gewoon kan? En om het als excuus te gebruiken om nog eens zijn spierballen te rollen tov Oekraïne?

Ik verwacht alvast dat er vrij snel 'zogezegd wraak' zal genomen worden en er weer een hevige raketaanval zal komen op Oekraïne.
Putin kan énorm veel doen en dingen veranderen naar zijn zin (verkiezingen), maar wel enkel in Rusland. Hij kan niet de hele wereld nu bedotten en, zonder iéts van argument, zeggen dat Oekraïne erachter zit. De media/wereld laat nu blijken dat IS het heeft gedaan, dat kan hij nu niet meer verdraaien.

Alé, ik hoop dat.

Medvedev orakelt er toch ook weer ferm op los de laatste tijd. Op het geschifte af. En dat is toch een slimme mens? Jammer dat hij zich verlaagd heeft tot dat niveau.

Maar ja daarmee blijft hij 'in leven' zeker? Zolang je Poetin verafgodt zit je 'safe'. Dus ja bij nader inzien: Inderdaad een slimme mens.

En dan die Lavrov. Elke keer ik die zie denk ik: "Je bent een slechte acteur en je gelooft zelf niet wat je allemaal ligt te palaveren" Maar je ziet hem denken: "Ja sorry hé maar ik moet dat zeggen want anders .. :tongue:"

Voornaamste reden dat ik denk dat Rusland er deze keer niet achter zit, is dat kennelijk de US hen al enkele dagen geleden had gewaarschuwd.
Anders zou ik het heel plausibel vinden, gezien het voorbije gedrag van Putin.

Geen haar op mijn hoofd dat Oekraïne hierachter zit, maar Putin zal het natuurlijk zo proberen te verdraaien.

Anderzijds heb ik toch altijd begrepen dat de "gewone rus" weinig wakker ligt van internationaal conflict zolang ze zich veilig kunnen voelen in het binnenland. Misschien dat deze aanslag een andere kettingreactie in gang zet.

Sowieso echt vreselijk voor alle nabestaanden...

Terug
Bovenaan