Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

Ik ken die website. 290 miljoen euro aan militaire steun. Humm. Zou dat niet minstens een beetje reken je rijk zijn? Onder die noemer valt ook "training". Als je manuren mee opneemt kom je inderdaad snel aan een monsterbedrag. Maar die moesten sowieso betaald worden.

Dus ja. Ik blijf wat op m'n honger zitten
Onze bijdrage is beschamend

De oorlog heeft ons gezin al rond de twintigduizend euro gekost aan verhoogde bouwprijzen. Tel daarbij de duizenden euro's aan extra energie en de enorme inflatie op de voedselprijzen waar iedereen te maken mee heeft. Je hoeft geen macro-econoom te zijn om te beseffen dat de echte financiële impact van de oorlog meer dan een grootteorde verschil is met de moeite die we ondernemen om die oorlog te helpen beëindigen. 290 miljoen, dat is 26 euro per belg. Voor ons gezin van 3 is het de waarde van een tankbeurt. Wat is vrede in Europa waard?

Wat is vrede in Europa waard?
De vrede is niet meetbaar met 'virtueel' geld maar met daden mensen.

Waar we wel beschaamd voor moeten zijn is dat we Oekraïense mensen opofferen en gebruiken als kanonnenvlees in naam van vrede in Europa en door te zeggen dat het niet onze oorlog is.
En ook dat de VN, NATO, en andere niet-NATO landen niet harder terugslaan. Dat is beschamend. Oekraïeners offeren zich op voor hun eigen betere toekomst terwijl wij 100% betrokken zijn en als watjes toekijken en denken efficient te zijn met wat sancties hier en daar. We zijn watjes onder het voorwendsel dat Putler kernwapens zou gebruiken, terwijl we al 100% geïmpliceerd zijn en hij ze nog altijd niet gebruikt heeft. Wat als men echt NATO boots on the ground and birds in the sky zou hebben in UA, zou hij dan echt zo achterlijk zijn op de knop te drukken?

We kunnen het ons generatie na generatie niet meer inbeelden en we 'zitten hier goed' in ons landje, onze (over)grootouders die het meemaakten overlijden één voor één en vertellen het niet meer na, maar in onze nabije geschiedenis zijn er 2 oorlogen uitgevochten in ons klein landje. Toen was wel alles mogelijk en kregen we hulp van buitenaf.
Terwijl ik dit typ en m'n bloed kort staat te kolken als ik eraan denk, heb ik zo af en toe een soort dwanggevoel om net als andere Europeanen daar te gaan vechten. Maar ik ben een watje, ik geraak niet over die lijn + ik ben niet getraind en heb 0 ervaring met echte wapens, maar als het zover komt wil ik wel het nodige doen om daar verandering in te brengen.

Dus, ode aan alle Oekraïense soldaten, die voor ons, ja wij, watjes, op amper 2385 km van ons comfortabel leven, vechten voor vrede in f*cking Europa. We moeten ons gvd allemaal schamen (maar dan vooral onze politiekers die hun zakken vullen met ons belastinggeld en het uitgeven aan onnodige zaken).

De oorlog heeft ons gezin al rond de twintigduizend euro gekost aan verhoogde bouwprijzen. Tel daarbij de duizenden euro's aan extra energie en de enorme inflatie op de voedselprijzen waar iedereen te maken mee heeft. Je hoeft geen macro-econoom te zijn om te beseffen dat de echte financiële impact van de oorlog meer dan een grootteorde verschil is met de moeite die we ondernemen om die oorlog te helpen beëindigen. 290 miljoen, dat is 26 euro per belg. Voor ons gezin van 3 is het de waarde van een tankbeurt. Wat is vrede in Europa waard?

De denkfout hier is dat de oorlog aan de grondslag van die prijsinflatie ligt en niet de naweeën van covid supply chain en corporate greed. De oorlog zit er voor iets tussen mar je kan onmogelijk alle eraan toeschrijven.

De denkfout hier is dat de oorlog aan de grondslag van die prijsinflatie ligt en niet de naweeën van covid supply chain en corporate greed. De oorlog zit er voor iets tussen mar je kan onmogelijk alle eraan toeschrijven.
Plus inflatie zorgt ook voor een hoger inkomen. De echte kost is dus een stuk minder dan de extra kost in de supermarkt. (Er is natuurlijk wel een reële kost)

:unsure: Ben precies niet beschaamd om niet te willen vechten in een oorlog. Oorlog is niet romantisch, oorlog is afgerukte benen, hersenen die uit elkaar spatten, kakken in uw broek, niet meer kunnen slapen, ... lees maar enkele van de dagboeken tijdens bv. WO 1 & 2.

:unsure: Ben precies niet beschaamd om niet te willen vechten in een oorlog. Oorlog is niet romantisch, oorlog is afgerukte benen, hersenen die uit elkaar spatten, kakken in uw broek, niet meer kunnen slapen, ... lees maar enkele van de dagboeken tijdens bv. WO 1 & 2.
Als je geen keuze hebt en wordt opgeroepen om mee te vechten denk ik dat je die oorlogssituatie snel "gewoon" bent.

Als je geen keuze hebt en wordt opgeroepen om mee te vechten denk ik dat je die oorlogssituatie snel "gewoon" bent.
Als je echt niet wilt gaan, kun je steeds rekenen op je vrienden natuurlijk:

Geen idee hoe het nu uiteindelijk met de man gesteld is.

Als je echt niet wilt gaan, kun je steeds rekenen op je vrienden natuurlijk:

Geen idee hoe het nu uiteindelijk met de man gesteld is.
Dat gebeurt in iedere oorlog. Niet iedereen is er happig op om kanonnenvoer te worden. Genoeg soldaten die het front in WO I konden ontvluchten door een "accidentje" met het geweer, maar als je daarop wordt betrapt kan het wel eens nare gevolgen hebben.

Ik vraag me af welke rol China zou kunnen spelen om deze oorlog te beëindigen. China zou hieraan wellicht snel een eind kunnen maken. Het enige wat ze moeten doen, is Chinese soldaten aanbieden als een soort bufferzone tussen Oekraïne en Rusland. Op dezelfde manier houden Amerikaanse soldaten Noord- en Zuid-Korea uit elkaar.

Het feit dat China zo'n aanbod nog niet gedaan heeft, kan een hint zijn voor waar de belangen van China liggen: een lange oorlog waar alle betrokken partijen (en vooral grensland Rusland) zwakker uit komen.

Ik ken die website. 290 miljoen euro aan militaire steun. Humm. Zou dat niet minstens een beetje reken je rijk zijn? Onder die noemer valt ook "training". Als je manuren mee opneemt kom je inderdaad snel aan een monsterbedrag. Maar die moesten sowieso betaald worden.

Dus ja. Ik blijf wat op m'n honger zitten

Zo werkt het natuurlijk niet. Uren gespendeerd aan training kunnen nergens anders ingezet worden. Er wel vanuitgaande dat dat personeel anders wel iets nuttigs deed. Manuren zijn telkens een kost die je wel moet meenemen en een uitgave zijn aan de oorlog.

Dat is in een privebedrijf zo, dat is bij het leger ook zo.

Ik vraag me af welke rol China zou kunnen spelen om deze oorlog te beëindigen. China zou hieraan wellicht snel een eind kunnen maken. Het enige wat ze moeten doen, is Chinese soldaten aanbieden als een soort bufferzone tussen Oekraïne en Rusland. Op dezelfde manier houden Amerikaanse soldaten Noord- en Zuid-Korea uit elkaar.

Het feit dat China zo'n aanbod nog niet gedaan heeft, kan een hint zijn voor waar de belangen van China liggen: een lange oorlog waar alle betrokken partijen (en vooral grensland Rusland) zwakker uit komen.
Zo doen de Chinezen ook eens wat i.p.v. weer blauwhelmen van de VN. Maar ze trekken resoluut de kaart van hun eigen belangen eerst.

Waarom zou China soldaten sturen naar Oekraïne? Die hebben daar totaal niets te zoeken, in tegenstelling tot de Amerikanen in DMZ van Korea.
Die DMZ diende destijds als buffer tussen communisme en democratie. Laten we ook niet vergeten dat de DMZ ook een werkelijke grens is. Als er buitenlandse troepen een bufferzone instellen, wil dat eigenlijk zeggen dat ze het bezette gebied erkennen als Russisch gebied.
En vanzelfsprekend ziet China liever een zwak Rusland. Dat geeft hen de mogelijkheid hun invloedsfeer uit te breiden zowel in Azië als in Afrika.

De Amerikaanse basissen rondom China zijn een vorm van power projection (imperialisme, zou je het kunnen noemen) en de facto ook een strop rond de nek van Peking mocht er ooit een oorlog komen. China is dan wel bezig het met uitbreiden van haar vloot, maar mocht er ooit een oorlog uitbreken is de kans klein dat een Chinese vloot de Amerikaanse West Coast bedreigt. De VS hoeft maar enkele zeestraten te blokkeren (o.a. straat van Malakka, Sunda en Taurus) en China wordt buitengesloten van de wereldhandel. Dan kan China nog wel berusten op het Euraziatische hinterland, maar ook daar kan de VS met langeafstandsbombardementen hen serieus pijn doen. De euraziatische integratie is een gedroomd toekomstproject van Peking en Moskou, maar dat is in de praktijk behoorlijk moeilijk te verwezenlijken.

China (en Rusland) heeft haar geografie niet echt mee. De VS heeft de ideale positie als grootmacht, want het kan niet worden bedreigd omdat het tussen twee zeer grote oceanen zit.

Het lijkt me ook wat kort door de bocht dat Amerikaanse soldaten Noord- en Zuid-Korea uit elkaar houden - het is niet dat zij de DMZ bewaken, al zal hun aanwezigheid zeker een belangrijke rol spelen wanneer de gemoederen verhit geraken.

Terug
Bovenaan