Ze hebben het over de populatiegrootte.
Beide eigenlijk (vermoed ik), maar het ziet er niet goed uit voor Afrika maar ook Europa met de klimaatopwarming, als het in Spanje, Portugal, Frankrijk, Griekenland en Kroatië en Albanië, USA (Hawai), Canada enz. al in de fik vliegt... Waar dan nog zonder dat het in 't nieuws komt?
Straks hebben we een heel ander probleem aan onze deur (woestijnvorming) dan dit oorlogje + nog meer zuiderse klimaatvluchtelingen.
Of we worden naast Afrikanen zelf klimaatvluchtelingen en vluchten allen richting noorden naar Rusland.
Gaan die ons dan met open armen ontvangen zoals wij met Afrikanen doen?
Afrika heeft veel in te halen op vlak van onderwijs, ge kunt (zelf meegemaakt) in bv. Kigali (Rwanda) of gelijk welke stad in een Afrikaans land nen pipo tegenkomen in
kostuum (die misschien vanuit uw Ikea PAX garderobe komt omdat 'm niet meer paste door uw pens en ge in zo'n groene bak aan de supermarkt hebt gestoken) terwijl die mens geen letter kan lezen, schrijven noch tellen. Jah, daar hebben sommigen nog zo een soort nostalgie dat in kostuum rondwandelen mooier / serieuzer overkomt dan in een short & tshirt. Maar zo'n onwetend type pipo gaat dan wel mee gaan protesteren met z'n vriendjes aan de Franse ambassade om Rusland & Wagner te prijzen...
Daar zat ik dan met m'n short en tshirt in een grootbank te werken tussen Afrikanen in kostuum (die waren dan wel niet ongeletterd ;-)).
Het zou alvast veel helpen ze dankzij goed onderwijs in hun eigen land of regio hun eigen problemen gaan oplossen, al dan niet samen met ontwikkelingshulp, maar nog altijd heb ik het gevoel dat ze liever slachtoffer spelen en teren op ontwikkelingshulp en corruptie dan verder denken dan hun neus lang is, en dit zonder te veralgemenen want er zijn heel wat voorbeelden van het tegenovergestelde.
Dan zijn ze ginder ook nog eens gevoelig beter te overtuigen om zich aan te sluiten bij religies of verbonden sektes dan in 't Westen, er zijn heel wat sektes en iedere religie (vooral christianisme en islam) is er vertegenwoordigd en probeert in Afrika aanhangers te recruteren als geen ander door mensen te paaien met vanalles en nog wat, van geld tot voedsel, maar evengoed ook door een groepsgevoel te creëren.
Ik zie in België nl. niet meteen iemand in een volle bedrijfsrestaurant een gebedje doen voor het eten, laat staan thuis bidden of over jezus preken geven aan collega's om ze te overtuigen zich te bekeren of 'terug het licht te zien'... Allemaal meegemaakt maar snel gezegd dat ik geen interesse heb en werd met rust gelaten

Nu ja, desondanks toch bevriend gebleven met zo iemand die wel veel matiger was maar er loopt daar toch nogal wat rond, wat in West-Europa misschien discreter is. En dan hebben we het nog niet eens over
Religulous USA...
En dat is iets wat ik in zowel Engelstalige als Franstalige Afrikaanse landen ben tegengekomen, schrikwekkend vond ik.
M'n metalhead ex uit Madagascar was alvast niet te overtuigen voor een gebedje, die zag liever satan
Anyway, back ontopic, met RuZZia.