Oorlog tussen Rusland en Oekraïne (2022-...)

De roebel blijft dalen.

Russian Instability Sends Ruble Tumbling

De laatste weken gaat het behoorlijk hard met de roebel, in 2 weken tijd 10% in waarde gezakt. Aan het begin van de oorlog heeft de Russische overheid door maatregelen de roebel kunstmatig opgepompt in waarde, maar dat effect is zo te zien uitgewerkt aan het geraken.

De laatste weken gaat het behoorlijk hard met de roebel, in 2 weken tijd 10% in waarde gezakt. Aan het begin van de oorlog heeft de Russische overheid door maatregelen de roebel kunstmatig opgepompt in waarde, maar dat effect is zo te zien uitgewerkt aan het geraken.
1 Euro is gelijk aan 111,21 Russische roebel

The ruble is crumbling

Hier een artikel dat aangeeft dat de oorlog enorm veel kost maar dat we dit toch in perspectief moeten bekijken en dat het gezaag en geklaag van onder andere Trump 'deels' opgeklopt wordt als onderdeel van de Amerikaanse verkiezingen.

Het geld van de oorlog: Oekraïne kreeg al miljarden steun uit het Westen, maar dat is een pak minder dan in andere oorlogen

Zo becijferde het Kiel Institute dat de Amerikaanse uitgaven afgezet tegen het bruto binnenlands product 13 keer hoger lagen bij de Koreaanse oorlog, 5 keer bij de oorlog in Vietnam en 3 keer bij de Golfoorlog.
Who cares dat het 'veel' kost als ge met uw Federal Reserve Bank aan de bron zijt en ongelimiteerd dollars kunt inpompen in uw eigen economie en de wereld. Die enkele biljoenen die UA zal krijgen zal weinig impact hebben op de Amerikaanse markt en de wereld.

Er zijn nu immers maar 2 wereldmachten die overblijven, het communistische China en het democratische Westen. Rusland is 'fini' en zal wellicht nooit met China in zee gaan, daar zijn Russen te bang voor, het criminele Kremlin wil geen enkele autonomie verliezen en is sinds deze oorlog op een zodanig significant laag niveau geraakt tegenover het Chinese autoritaire eenpartijdictatuur die het jammer genoeg veel beter doet op wereldniveau met alle gevolgen vandien. Mocht Rusland voor de oorlog 'serieuze' militaire toenadering gezocht hebben met China dan hadden ze deze oorlog al lang gewonnen en zaten we hier in 't Westen ook veel sneller met een koude oorlog v2 opgescheept. Alhoewel, die is wellicht al sinds 2014 op dreef gekomen, maar het lijkt of China net als het Westen de afzwakking van Rusland wel fijn vind om dan ook een graantje mee te pikken eens de oorlog en de nakomende burgeroorlogen voorbij zijn...

De VS zat met boots on the ground in Korea, Vietnam en Irak. Dat is hier niet het geval. Vergelijk het met de factuur die je krijgt van de loodgieter: manuren kunnen nogal eens doorwegen.
En toch kan maar niet begrijpen dat de UA economie het zodanig goed blijft doen dat al die soldaten en ambtenaren elke maand hun paycheck nog kunnen krijgen, van waar komt al dat geld toch... Dat het er tegenwoordig veel beter aan toe gaat dan in het begin van de oorlog toen iedereen wou vluchten kan ik wel geloven, velen zijn teruggekeerd, en sommige mannen keren zelfs vrijwillig terug om te gaan vechten & werken voor 't vaderland gezien ze anders gezichtsverlies hebben tegenover hun makkers en familie die het wel doen.

Zelenski is samen met zijn team daadwerkelijk een meester dirigent.

zulke veralgemeningen zijn stigmatiserend
Ik had ergens een video gezien waarin Poetin de huidige situatie probeert uit te leggen aan twee interviewers.
Daarin zegt die dus zonder te zeveren dat het goed gaat met Rusland want nu krijgen ze (fictieve cijfers) 100 Roebels per dollar ipv 50 Roebels per dollar. :rofl::rofl::rofl:Zegt natuurlijk veel over het intellectuele vermogen van de gemiddelde Rus.

edit:
Gevonden

https://9gag.com/gag/anzdd2q?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share

Also this,

https://9gag.com/gag/a1PxqWv?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share

Laatst bewerkt:
Zegt natuurlijk veel over het intellectuele vermogen van de gemiddelde Rus.
Vergelijkbaar met de gemiddelde Belg die rond de kerk woont en nooit verder gaat dan de horizon die ge vannuit de kerktoren kunt zien.
Gelukkig heeft Rusland nog Wit-Rusland, China, Noord Korea, Iran en nog een beetje Kazachstan als ondersteuning, maar het ziet er echt slecht uit, het is nog maar de start, de keerzijde van de medaille gaan we vermoedelijk pas een decennia later zien.

Vergelijkbaar met de gemiddelde Belg die rond de kerk woont en nooit verder gaat dan de horizon die ge vannuit de kerktoren kunt zien.
Gelukkig heeft Rusland nog Wit-Rusland, China, Noord Korea, Iran en nog een beetje Kazachstan als ondersteuning, maar het ziet er echt slecht uit, het is nog maar de start, de keerzijde van de medaille gaan we vermoedelijk pas een decennia later zien.
Benieuwd welke wereld we gaan hebben over een decennium. Er begint heel veel te bewegen in de jaren '20 en je moet geen moeite doen om doemberichten te vinden in de media. De toekomst van Rusland ziet er inderdaad donker uit, maar ik denk dat ze economisch gewoon afhankelijk gaan worden van China. Tenzij Poetin echt voor nucleaire escalatie gaat, zie ik het land ook geen tweede Noord-Korea worden. Daarvoor lijkt het land me ook simpelweg te groot. En wat als er toch een democratische omwenteling komt met een geslaagde toenadering naar Europa toe? Of wat als er bij Uncle Sam iets ondenkbaars gebeurd waardoor ze instabiel worden en Europa plots zonder beschermheer zit? Of China, India en Pakistan een robbertje vechten met verregaande gevolgen? Of een oorlog om Taiwan uitmondt in een catastrofaal tekort aan chips en halfgeleiders?

Maar bon, never waste a good crisis. Zelfs uit de catastrofale Zwarte Dood zijn er kansen gekomen die onze voorouders goed uitkwamen.

Benieuwd welke wereld we gaan hebben over een decennium. Er begint heel veel te bewegen in de jaren '20 en je moet geen moeite doen om doemberichten te vinden in de media. De toekomst van Rusland ziet er inderdaad donker uit, maar ik denk dat ze economisch gewoon afhankelijk gaan worden van China. Tenzij Poetin echt voor nucleaire escalatie gaat, zie ik het land ook geen tweede Noord-Korea worden. Daarvoor lijkt het land me ook simpelweg te groot. En wat als er toch een democratische omwenteling komt met een geslaagde toenadering naar Europa toe? Of wat als er bij Uncle Sam iets ondenkbaars gebeurd waardoor ze instabiel worden en Europa plots zonder beschermheer zit? Of China, India en Pakistan een robbertje vechten met verregaande gevolgen? Of een oorlog om Taiwan uitmondt in een catastrofaal tekort aan chips en halfgeleiders?

Maar bon, never waste a good crisis. Zelfs uit de catastrofale Zwarte Dood zijn er kansen gekomen die onze voorouders goed uitkwamen.
Ook ferm benieuwd. Maar ik denk dat hun ego te groot is om economisch afhankelijk te zijn, hoewel ze weinig keuze zullen hebben, op demografisch vlak hebben ze natuurlijk meer gelijkenis met het Westen dan het Oosten, dus het zou me op een dag niet verwonderen dat Rusland volledig of gedeeltelijk bij Europa zal horen.

De Sovjet-Unie was op wereldniveau destijds wel 'wat', maar sinds de val ervan schiet er echt niks meer over van de ideologie. Tijdens mijn reizen naar UA, BY maar evengoed ook CZ en SK zijn de vervallen sovjet relikwieën omnipresent en best wel leuk om te zien, de grondbedoelingen waren wel goed maar de uitvoering ervan was zelfmoord.

Cijfers van 2021:
Populatie Rusland + Wit-Rusland: 143.4 + 9.34 = 152,74 miljoen min honderdduizenden kanonnenvlees
Populatie Europa (EU) + USA : 447,7 + 331.9 = 779,6 miljoen

China: 1.412 biljoen

We zijn gedoemd. Zou ik niet beter Chinees leren i.p.v. Russisch (voor m'n toekomstige vrouw).

In Rusland moeten ze nu toch met een enorm vrouwenoverschot zitten.
Naar het schijnt was dat al voor de oorlog zo, veel mannen sterven daar vroeg door slechte leefgewoonten (alcoholisme). Maar nu door de oorlog zijn het dan vooral ook jonge mannen die sterven aan het front, in plaats van mannen van middelbare of oudere leeftijd. Dus ook veel jongere vrouwen die dan plots 'op de markt' komen.

Ook ferm benieuwd. Maar ik denk dat hun ego te groot is om economisch afhankelijk te zijn, hoewel ze weinig keuze zullen hebben, op demografisch vlak hebben ze natuurlijk meer gelijkenis met het Westen dan het Oosten, dus het zou me op een dag niet verwonderen dat Rusland volledig of gedeeltelijk bij Europa zal horen.

De Sovjet-Unie was op wereldniveau destijds wel 'wat', maar sinds de val ervan schiet er echt niks meer over van de ideologie. Tijdens mijn reizen naar UA, BY maar evengoed ook CZ en SK zijn de vervallen sovjet relikwieën omnipresent en best wel leuk om te zien, de grondbedoelingen waren wel goed maar de uitvoering ervan was zelfmoord.

Cijfers van 2021:
Populatie Rusland + Wit-Rusland: 143.4 + 9.34 = 152,74 miljoen min honderdduizenden kanonnenvlees
Populatie Europa (EU) + USA : 447,7 + 331.9 = 779,6 miljoen

China: 1.412 biljoen

We zijn gedoemd. Zou ik niet beter Chinees leren i.p.v. Russisch (voor m'n toekomstige vrouw).
Afrika steekt china voorbij ergens 2050... en dan heb je nog india ook he.

In Rusland moeten ze nu toch met een enorm vrouwenoverschot zitten.
Naar het schijnt was dat al voor de oorlog zo, veel mannen sterven daar vroeg door slechte leefgewoonten (alcoholisme). Maar nu door de oorlog zijn het dan vooral ook jonge mannen die sterven aan het front, in plaats van mannen van middelbare of oudere leeftijd. Dus ook veel jongere vrouwen die dan plots 'op de markt' komen.
In Oekraïne zal dat toch ook niet veel "beter" zijn? We hebben geen weet van de werkelijke verliezen, maar de afgelopen twee maanden zullen die aan Oekraïense zijde ook wel gevoelig zijn opgelopen.

In Oekraïne zal dat toch ook niet veel "beter" zijn? We hebben geen weet van de werkelijke verliezen, maar de afgelopen twee maanden zullen die aan Oekraïense zijde ook wel gevoelig zijn opgelopen.
Waarschijnlijk hetzelfde verhaal daar inderdaad. Hoewel veel vrouwen daar het land zijn uitgevlucht.
Ik denk dat Rusland wel meer werkt met kanonnenvlees dan Oekraïne.

Laatst bewerkt:
iemand feitelijk al cijfers hoeveel menselijke verliezen er al zijn sinds de start van de oorlog bij beide partijen?

Wat ik zo snel vind op het internet.
https://www.reuters.com/world/europ...sualties-likely-drag-us-documents-2023-04-12/
Russia's defence ministry did not respond to a request for comment. Moscow has said it does not know if the documents are real and they may be an attempt to sow discord.

According to an assessment collated by the U.S. Defence Intelligence Agency, Russia has suffered 189,500-223,000 total casualties, including 35,500-43,000 killed in action and 154,000-180,000 wounded.

Ukraine has suffered 124,500-131,000 total casualties, including 15,500-17,500 killed in action and 109,000-113,500 wounded in action, according to the document entitled "Russia/Ukraine - Assessed Combat Sustainability and Attrition."

The figures are around 10 times bigger than any public casualty figures published by either Moscow or Kyiv.

Neither side gives timely data on military losses.

Over Prigozhin zijn toekomst:

Afrika steekt china voorbij ergens 2050... en dan heb je nog india ook he.
Als ze erin slagen om het merendeel van de populatie goed 'op te leiden' zoals grotendeels in China. Anders zie ik het echt nooit goed komen met Afrika en de tergende corruptie, armoede en ongeletterdheid, net als India & Pakistan. Het is nu dat we allen de knop moeten omdraaien, niet binnen 10 jaar. NU.

Er zijn dan natuurlijk wel mooie voorbeelden zoals in Kenia en Rwanda, maar verder dan de hoofdsteden geraakt die enorme welvaart niet altijd en blijft men precies slabakken. Education & solidarity is the key, maar evengoed ook condooms 🤪.

Ik droom echt van een wereld zonder segregatie, totale wereldvrede + harmonie met de natuur met een supergroen Afrika & Midden-Oosten, waar je een supersonic trein of whatever kan nemen om binnen een uur in Tokio te staan vanuit bv. Brussel.
Naar 1 enkele taal gaan en religies/sektes verbieden (kijk naar die pipo Patriarch Kirill) zou ook wel fijn zijn, maar ja, dat is ondenkbaar maar zou wel een stap zijn in de richting van zo'n wereld, ondanks alle talen & culturen erfgoed zijn die men niet mag vergeten.

Het project 'The Line' deed me recent toch wat dromen en zou het wel nog zien zitten om in zo'n omgeving te wonen net zoals Jacque Fresco deed met z'n project 'The Venus'.

Mochten alle wereldleiders maar niet zo hebzuchtig zijn zouden we met de mensheid al veel verder staan en misschien al van planeet tot planeet reizen.

Als ze erin slagen om het merendeel van de populatie goed 'op te leiden' zoals grotendeels in China. Anders zie ik het echt nooit goed komen met Afrika en de tergende corruptie, armoede en ongeletterdheid, net als India & Pakistan. Het is nu dat we allen de knop moeten omdraaien, niet binnen 10 jaar. NU.

Er zijn dan natuurlijk wel mooie voorbeelden zoals in Kenia en Rwanda, maar verder dan de hoofdsteden geraakt die enorme welvaart niet altijd en blijft men precies slabakken. Education & solidarity is the key, maar evengoed ook condooms 🤪.

Ik droom echt van een wereld zonder segregatie, totale wereldvrede + harmonie met de natuur met een supergroen Afrika & Midden-Oosten, waar je een supersonic trein of whatever kan nemen om binnen een uur in Tokio te staan vanuit bv. Brussel.
Naar 1 enkele taal gaan en religies/sektes verbieden (kijk naar die pipo Patriarch Kirill) zou ook wel fijn zijn, maar ja, dat is ondenkbaar maar zou wel een stap zijn in de richting van zo'n wereld, ondanks alle talen & culturen erfgoed zijn die men niet mag vergeten.

Het project 'The Line' deed me recent toch wat dromen en zou het wel nog zien zitten om in zo'n omgeving te wonen net zoals Jacque Fresco deed met z'n project 'The Venus'.

Mochten alle wereldleiders maar niet zo hebzuchtig zijn zouden we met de mensheid al veel verder staan en misschien al van planeet tot planeet reizen.
Die droom is wel erg naïef, omdat het voorbij gaat aan het feit dat mensen ... mensen zijn. Feilbare wezens, die niet altijd rationeel handelen en worden gedreven door instincten die ze niet helemaal kunnen vatten of beheersen. Als je de gehele mensheid een lobotomie zou geven, dan kom je misschien wel wat dichter bij je wensdroom. Maar dat wil je ook niet. :unsure:

Die droom is wel erg naïef, omdat het voorbij gaat aan het feit dat mensen ... mensen zijn. Feilbare wezens, die niet altijd rationeel handelen en worden gedreven door instincten die ze niet helemaal kunnen vatten of beheersen. Als je de gehele mensheid een lobotomie zou geven, dan kom je misschien wel wat dichter bij je wensdroom. Maar dat wil je ook niet. :unsure:
Is het zo erg gesteld ja? In m'n verre uithoeken met donkere gedachten al eens gedacht aan euthanasie, want in wat voor fucked up wereld leven we toch...

Is het zo erg gesteld ja? In m'n verre uithoeken met donkere gedachten al eens gedacht aan euthanasie, want in wat voor fucked up wereld leven we toch...
Voor totale wereldvrede en harmonie moet je toch al een héél uniek kantelpunt tegenkomen in de geschiedenis van de mensheid. Een periode met zo min mogelijk grootschalige conflicten en grootmachten die elkaar in standhouden en van elkaar afhankelijk zijn en regelmatig met elkaar transparant overleggen ... dat lijkt me dan wel haalbaarder. Je zou de VN bijvoorbeeld véél performanter kunnen maken, maar als geen enkele grootmacht daar oren naar heeft blijft het wel een dode letter. Op dat vlak ben ik eerder realistisch over de menselijke conditie: we blijven feilbaar, we gaan fouten maken. Maar dat kan wel binnen de perken worden gehouden.

Het streven naar een utopische samenleving eindigt, naar mijn mening, gegarandeerd in een bloedbad.

Ik denk dat het nog enorm lang zal duren voor Afrika zich echt kan optrekken. Heel veel Afrikaanse landen hebben hun rijkdommen verpatst voor een appel en een ei aan China, Rusland, het westen etc. Bovendien zijn zeer veel Afrikaanse landen de laatste 20 jaar financieel gekoloniseerd door China.

Ik had ergens een video gezien waarin Poetin de huidige situatie probeert uit te leggen aan twee interviewers.
Daarin zegt die dus zonder te zeveren dat het goed gaat met Rusland want nu krijgen ze (fictieve cijfers) 100 Roebels per dollar ipv 50 Roebels per dollar. :rofl::rofl::rofl:Zegt natuurlijk veel over het intellectuele vermogen van de gemiddelde Rus.

edit:
Gevonden

https://9gag.com/gag/anzdd2q?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share

Also this,

https://9gag.com/gag/a1PxqWv?utm_source=copy_link&utm_medium=post_share

Je wordt hier op de vingers getikt voor stigmatiserende uitspraken maar kan de moderatie dan ook eens illustreren hoe dat debat ten gronde moet worden gevoerd?

Ik heb de indruk dat enige opmerking over de verantwoordelijkheid van het russische volk maar snel in de emmer van het stigma wordt gestoken.

Het internet stroomt over van beelmateriaal over de daden van gewone russen in Oekraïne. Een stigma kent een basis in de realiteit. Wordt het niet stilletjes aan tijd dat we de bewijslast bij de russen zelf leggen?

Het streven naar een utopische samenleving eindigt, naar mijn mening, gegarandeerd in een bloedbad.
Dan denk ik dat de Chinezen daarvoor wel op de goede weg zijn of dit toch een van hun streefdoelen en misschien beste eigenschappen is, en dat zal gepaard gaan met een 'nodig' knoop-doorhakken-bloedbad met 'collateral casualties'. Religies hebben daar immers minder en minder plaats in de maatschappij, en dat is één van de eerste stappen naar zo'n samenleving. Er is al jarenlang een genocide aan de gang, maar dan wellicht op kleinere schaal dan Europa tijdens WO2, ik spreek dan over concentratiekampen van bv. Islamitische Oeigoeren en Boedhisten, en wellicht andere extreem gelovigen die slachtoffer zijn van heel wat attrociteiten...

Langs de ene kant trekt een religieloze wereld & maatschappij me wel aan, maar de manier waarop China dit aanpakt, of hoe Poetin (Islamitische Tsjetsjenen) en Hitler (Joden) het destijds en heden aangepakt hebben kan natuurlijk totaal niet door de beugel, ook al zal er voor onze mooie aardbol op een bepaald moment toch wel eens een serieuze knoop doorgehakt moeten worden om het te redden.
Religies zijn met de huidige kennis/wetenschap onnodig in deze wereld, die middeleeuwse of oudere verhaaltjes zijn in huidige tijden echt belachelijk geworden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan